När börjar de skita ut.... (sammanslagen masktrådar)

Sv: När börjar de skita ut maskar efter avmaskning?

Vill minnas att de kom dagen efter.

Men det ska finnas bra mycket mask om de ska synas, oftast ser man inget alls.
Det är säkrare att ta ett träckprov före avmaskningen och kolla om det finns något att avmaska mot öht, än att titta efteråt och konstatera med blotta ögat om hästen hade mask eller inte.

Klart jag tagit träckprov. Är bara nyfiken om det går att se.

Räkna med ett dygn, det tar ju bra lång tid för allting att passera genom hela hästens matsmältningssystem.

Har du tillgång till mikroskåp kan det ju vara intressant att kika! Hur mycket EPG hade din häst?

Klart jag tagit träckprov. Är bara nyfiken om det går att se.
Det går att se, men det skiljer förstås mycket i storlek mellan olika arter. En spolmask kan man t ex inte undgå att se...
ascaris.jpg

Äggen ser man inte med blotta ögat. Ett träckprov som inte påvisar några maskägg är ingen garanti för att hästen inte har mask. Grundregeln är att alla hästar har mask, men att speciellt äldre djur har utvecklat motståndskraft så de kan "hantera" dem ganska bra. ;)

Det går att se, men det skiljer förstås mycket i storlek mellan olika arter. En spolmask kan man t ex inte undgå att se...
ascaris.jpg

Äggen ser man inte med blotta ögat. Ett träckprov som inte påvisar några maskägg är ingen garanti för att hästen inte har mask. Grundregeln är att alla hästar har mask, men att speciellt äldre djur har utvecklat motståndskraft så de kan "hantera" dem ganska bra. ;)

Avmaskningen är ju till för att bryta smittcirkeln. Finns det inga ägg som smittar så avmaskar man inte. Träckprovet är ju för att som man behöver avmaska NU, inget annat.

Spolmasken är lätt att se, men är inget som friska hästar över 2 års ålder ska ha.

De hade 950, 800, 150 respektive 0 EPG av lilla och/eller stora blodmasken. Vid odlig konstaterád stor blodmask.

Ingen förekomst av annan mask. Inte heller bandmask som jag tog
odling på.

Nu missade jag ju mitt i sommarenavmaskningen och var nyfiken
på om de var helt sprängfyllda med mask.

Jag petade mycket noga i flera högar från alla hästarna igår,
ett dygn efter avmaskning, och såg inget med blotta ögat iaf.
Ska fortsätta mitt letande och petande idag. Det var kul! :)

Förhoppnigsvis har den stora hagen, 20 hektar, gjort att de
klarat sig från återsmittning.

Nu vet jag inte om det ska bli så kul att gräva i bollarna
längre... :eek: Men jag letar ju blodmask och de är ju betydligt mindre än de där krabaterna.

Avmaskningen är ju till för att bryta smittcirkeln. Finns det inga ägg som smittar så avmaskar man inte. Träckprovet är ju för att som man behöver avmaska NU, inget annat.

Spolmasken är lätt att se, men är inget som friska hästar över 2 års ålder ska ha.

Om det finns ägg i avföringen beror på i vilket stadium i livscykeln maskarna befinner sig. De kan t ex ha en viloperiod eller helt enkelt inte hunnit bli könsmogna.

Om det finns ägg i avföringen beror på i vilket stadium i livscykeln maskarna befinner sig. De kan t ex ha en viloperiod eller helt enkelt inte hunnit bli könsmogna.
Ja precis, det visar om man ska avmaska NU. Väldigt många hästar är totalt överavmaskade.

Med träckprov och bra rutiner får man snabbt ner parasittrycket, max 2 år, sen ska man vara nere på 0-100 EPG oavsett när man tar provet, utan avmaskning. Något undantag brukar finnas, och den hästen får man se till att hålla efter med regelbunden avmaskning.

Befinner sig maskarna i en viloperiod tar det ju minst 8v innan man har ägg igen, och är de bara inte könsmogna tar det ju 4v. Men har man 0 är chansen stor att man inte har fler maskar på G, om man nu inte tagit provet för tätt efter en avmaskning.

längre... :eek: Men jag letar ju blodmask och de är ju betydligt mindre än de där krabaterna.

Finns spolmask behöver du inte gräva, du ser maskarna ändå... men det stod det väl inget om på provet?

Finns spolmask behöver du inte gräva, du ser maskarna ändå... men det stod det väl inget om på provet?

Ingen spolmask. Resultatet av provet ser du ovan. Det är från
provet jag tog innan betet.

Hur mycket bör de ha för att det ska synas i träcket?

Senast ändrad av en moderator:

Så här ser dom ut när dom sitter på tarmslemhinnan.

equineparasites_strongyles.jpg

Den lilla blodmasken kan bli upp till 5 cm, men är väldigt tunn.

Räkna med ett dygn, det tar ju bra lång tid för allting att passera genom hela hästens matsmältningssystem.

Har du tillgång till mikroskåp kan det ju vara intressant att kika! Hur mycket EPG hade din häst?

Eftersom jag inte såg någonting efter ett dygn, betyder det att
det var lite blodmask eller kan alla vara i violstadium samtidigt?

Om hästen har väldigt mycket blodmask, borde det inte finnas aktiva
stadier hela tiden?

Det behöver bara betyda att du inte ser dem... Jag har aldrig själv sett maskar, trots högt EPG och alltså bevisligen mycket mask vid avmaskningstillfället.

Det behöver bara betyda att du inte ser dem... Jag har aldrig själv sett maskar, trots högt EPG och alltså bevisligen mycket mask vid avmaskningstillfället.

Tack då vet jag. Jag har nog blivit lite besatt av de där filurerna
eftersom jag glömde avmaska i somras.

Sv: När börjar de skita ut.... (sammanslagen masktrådar)

Först nu jag blivit mer upplyst och gör träckprov och kommer göra i fortsättningen för att hästarna inte skall bli immuna mot avmaskningsmedel den dagen de verkligen behöver det.

Det är förresten maskarna som blir resistenta, inte hästarna.

Det var ju det jag menade men det blir lite fel ibland ;)

Sv: Ytterligare en avmaskningstråd

JAg tror hon blev sur över det här du skrev ;). Folk bara älskar att läsa mellan raderna :D

Och varför uppröras att de har en service med kunnig veterinär som svarar? Tror du veterinärer jobbar gratis?

Och att det bara är en gång/vecka, tror du tillräckligt många ringer för att försörja en veterinär?

Avmaskning

Tänkte ta träckprov nu snart och se om jag behöver avmaska eller ej. Men hon har haft styngflugeägg på benen. Endast två som jag sett, men man vet ju aldrig hur många hon fått i sig.
Ska jag ändå ta träckprov och om hon inget har, köpa ett speciellt medel som bara tar styngflugorna? Eller ska jag strunta i träckprovet och avmaska med något av de medel man brukar använda. Det är väl blodmask bl a man avmaskar mot på hösten?
Hjälp!

Sv: Avmaskning

Styngflugelarverna ser man inte på träckprov.

Blodmasken avmaskar man mot före, under och efter betet. Den som specifikt är på hösten är styngflugan. Ivermectin-medel är det du ska använda för att komma åt styngflugelarverna, och det tar ju även två stadier av blodmasken.

Sv: Avmaskning

Nä, jag vet att de inte syns på träckprov. Så det är kanske bäst att köpa Ivermectin och inte ta träckprov alls? Fast iofs är det ju bra att veta vilka maskar hon har...
Får gå till Apoteket och fråga.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 846
Senast: emma-vsm
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 116
Senast: Barbabelle
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 605
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 546
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka