När börjar de skita ut.... (sammanslagen masktrådar)

Sv: Vilket avmaskningsmedel?

I vårat stall har vi avmaskat med Pyrantel före och efter bete. Ska avmanska i slutet av oktober med Ivomec, stygflugslarverna måste utvecklas innan avmaskningen biter på dom, de är fortfarande ägg, därför ska man avmaska sent med ett preparat som biter på dom.....

I vårat stall har vi avmaskat med Pyrantel före och efter bete. Ska avmanska i slutet av oktober med Ivomec, stygflugslarverna måste utvecklas innan avmaskningen biter på dom, de är fortfarande ägg, därför ska man avmaska sent med ett preparat som biter på dom.....

Fel. Ivermectin tar larverna redan när de borrat sig in i tungan och är på väg ner till magen. Ägg är de bara när de sitter på hästen, det som kommer in i hästen är små larver. De utvecklas i ägget och börjar röra sig så det kliar på hästen, och så slickar den i sig de minismå larverna, skalen på äggen sitter kvar på hästen.

Förr fanns inte ivermectin att ge för "privatpersoner" utan man fick ge annat medel som inte bet förrän larven hamnat i magen, vilket är långt senare än oktober dessutom.

Där jag stod förut avmaska samtidigt alla i stallet, alla skulle alltså göra det annars åkte man ut. :S

Så jag har alltid avmaskat vilket jag ska göra snart igen, ska bara
köpa avmaskningsmedel, och jag köper den där pastan som har en
grön/vit förpackning tror jag det är :P

Där är en av de största anledningarna till att resistensen ökar "så har jag alltid avmaskat".

Vet du mot VAD du avmaskar? Du vet inte ens vilket medel du köper. Vet du hur länge medlet du köper verkar?

Grunden till kunskap är ju att veta VARFÖR man gör saker, inte ATT man gör dem.

Sv: Mask??

Suveränt!! Nej, då behöver du inte avmaska. Det kan ha varit en "vårrusch" på maskarna vid förra träckprovet, och så bra bete nu. I efterhand kan man ju då säga att det var bra att du inte avmaskade mer. Varje avmaskning kan trigga igång att flera maskar aktiveras.

lånar tråden lite ;)

Jag gjorde träckprov på mina två hästar häromdagen, fick svar igår.
Den ena hade 150 EPG och de har gjort odling för stora blodmasken, medans den andra hade 0 EPG samt hade båda 0 på resten.

Hur kommer det sig att en kan ha spår av mask och en inte, när de har gått ensamma i samma hage alltid?

Har det med motståndskraft att göra? eller ålder? det var den äldsta som hade 150 EPG?

Sedan en liten fråga till: Om hon inte har någon "stor blodmask" skall man avmaska ändå? bara henne eller båda? Isåfall med vad skall man avmaska?
Det är ju ändå ganska lite mask?

Oj det blev många frågor, men det verkar finnas proffs som kan svara här. :)

Lämnar igen tråden nu ;)

lånar tråden lite ;)

Jag gjorde träckprov på mina två hästar häromdagen, fick svar igår.
Den ena hade 150 EPG och de har gjort odling för stora blodmasken, medans den andra hade 0 EPG samt hade båda 0 på resten.

Hur kommer det sig att en kan ha spår av mask och en inte, när de har gått ensamma i samma hage alltid?

Har det med motståndskraft att göra? eller ålder? det var den äldsta som hade 150 EPG?

Sedan en liten fråga till: Om hon inte har någon "stor blodmask" skall man avmaska ändå? bara henne eller båda? Isåfall med vad skall man avmaska?
Det är ju ändå ganska lite mask?

Oj det blev många frågor, men det verkar finnas proffs som kan svara här. :)

Lämnar igen tråden nu ;)

Motståndskraft, tidigare hagar, uppväxten osv, massor har inverkan på vilka som har "vakna" parasiter eller inte. 150 EPG är lite, jag skulle bara avmaska om ni sett styngfluga (då med ivermectinmedel).

Bara avmaska de med positivt EPG, den med 0 har du ju inga ägg att få bort. Det är för att stoppa äggspridningen man avmaskar i första hand.

Hur har du avmaskat tidigare i år?

Ytterligare en avmaskningstråd

Jag fick idag sista svaret från Vidilab och nu undrar jag över avmaskningen eftersom Vidilab hänvisar till sin veterinär och som endast har telefontid om en vecka. Dessutom med en samtalskostnad på 10 kr/minut!

Träckproven togs 17:e september i år.

Har två hästar. Ena är 5 år o hade 200 EPG, den andra är 2 år och hade 350 EPG. Ingen förekomst av stora blodmasken hos någon av dem.
I Vidilabs broschyr står det att hästar med EPG över 200 ska avmaskas med samma medel som användes vid april/maj.

I slutet av juli avmaskade vi hästarna med enkel dos Banminth. I våras var det fd stallägaren (nu har vi eget) och jag minns inte vad det var vi avmaskade med, tror att det var Fyrantel, för det stämmer med vad vi betalade för medlet iaf.

Nu ska vi väl rimligtvis avmaska med Banminth eller motsvarande preparat igen. Men ska vi avmaska mot bandmask, trots att inga prover togs påvisande det?

Nästa år tänkte vi om behov finns avmaska med Ivomec eller preparat verksamt mot samma mask. Labben vill ju att man varierar prepraten och inte blandar flera preparat under samma år. Därför kommer vi ju inte att avmaska mot bandmask förrän om ett par år igen, därför undrar jag om vi bör göra det nu då.

Sv: Ytterligare en avmaskningstråd

Har ni inga problem som ni tror kan härledas från bandmask finns ingen anledning att avmaska mot den.

Skulle ni behöva avmaska mot bandmask nästa år när ni har ivermectin-år så finns det ett medel som heter Equimax som innehåller prazikvantel som tar mycket mer bandmask än dubbel Banminth.

Och varför uppröras att de har en service med kunnig veterinär som svarar? Tror du veterinärer jobbar gratis? Du MÅSTE ju inte ringa deras veterinär, ring din egen (men vet du hur parasitkunnig den är?). De kunde lika gärna struntat i att tillhandahålla den servicen alls, som andra labb har. Bara provsvaret och sen inget mer. Och att det bara är en gång/vecka, tror du tillräckligt många ringer för att försörja en veterinär?

Senast ändrad:

Jag har ju inte sett några tecken på bandmaskproblem, men odling togs ju inte på det så jag vet inte. Det fanns inte som tillval på blanketten som jag fyllde i heller.
Hästarna kommer gå i en hage som varit fri från hästar de senaste 3 åren, så jag vill helst inte smitta ned vinterhagen med bandmask om den nu finns.

Varför är Equimax så mycket dyrare än andra avmaskningspreparat?

När jag köpte deras kollamasken så lät det som att den servicen ingick i det man betalade för själva träckprovet. Det var bara att ringa försäkrade de, de nämnde inte att det var betalsamtal då.

Jag har inte tittat så noga på KollaMasken lådan, så jag vet ju inte vad som står där, men min uppfattning har iaf varit att det bara är koll för rundmask.

Equimax är dyrare eftersom det är två preparat i en spruta. Det är som att ge en Ivomec och en Droncit, fast i en enda dos liksom. Du ger två medel.

Vem försäkrade att "det är bara att ringa"? Du köpar ju hos en återförsäljare, de kan ju också ha missuppfattat. Om man läser vad som står på t.ex. Apotekets hemsida så står det inget om att rådgivning ingår i priset. Det är ju lätt att missuppfatta, det är ju tråkigt när det blir så.

Men nu vet du ju att du kan skriva här och få råd, alldeles gratis!

Jag har "kört" på med Ivomec som mina stallkollegor, i maj avmaskade jag med detta.

Först nu jag blivit mer upplyst och gör träckprov och kommer göra i fortsättningen för att hästarna inte skall bli immuna mot avmaskningsmedel den dagen de verkligen behöver det.

Så jag skall bara avmaska den med 150 EPG då, även om svaret på odlingen visar att hon inte har stora blodmasken? Hur farligt är egentligen styngflugelarverna? jag har bara sett ytterst få ägg på hästarnas ben i år mot tidigare år, är det då nödvändigt att avmaska?

Jag köpte av Vidilabs egna personal på en hästmässa.

Jag tyckte att jag blev väl avsnäst i telefon när jag ringde telefonnumret på hemsidan. Inte något vidare trevligt bemötande upplevde jag det som.

Men nu vet jag att det inte är uppskattat att fråga om råd här inne i vart fall om avmaskning. Ursäkta att jag frågade, det ska inte ske igen.

Madick>>> Har iallafall fått lärt mig att avmaska sent eftersom att larverna lägger i ägg i magen och de måste kläckas innan man ska avmaska, annars är det ingen idé.... vet inte om det är rätt eller fel, så jag lärt mig.

Madick>>> Har iallafall fått lärt mig att avmaska sent eftersom att larverna lägger i ägg i magen och de måste kläckas innan man ska avmaska, annars är det ingen idé.... vet inte om det är rätt eller fel, så jag lärt mig.

Du har lärt dig fel, så lär dig rätt nu då :)

Styngflugorna lägger ägg som klibbar fast på hästen. Inuti ägget börjar lilla minilarven röra sig = det kliar på hästen som slickar, och vips är den lilla minilarven fast i hästens tunga. Vandrar sen ner till magen där den fortsätter utvecklas till en större fet larv. På våren/sommaren kommer denna feta larv ut, förpuppas och ut kommer sen en ny styngfluga.

Där har du hela livscykeln.

Innan ivermectinet kom så kom man inte åt larverna förrän de hamnat i magen. Ivermectin tar redan när de är på väg dit.

Jag har "kört" på med Ivomec som mina stallkollegor, i maj avmaskade jag med detta.

Först nu jag blivit mer upplyst och gör träckprov och kommer göra i fortsättningen för att hästarna inte skall bli immuna mot avmaskningsmedel den dagen de verkligen behöver det.

Så jag skall bara avmaska den med 150 EPG då, även om svaret på odlingen visar att hon inte har stora blodmasken? Hur farligt är egentligen styngflugelarverna? jag har bara sett ytterst få ägg på hästarnas ben i år mot tidigare år, är det då nödvändigt att avmaska?

Styngflugans "farlighet" är det lite delade meningar om. De flesta säger att de inte gör nån större skada. Dock är det ju enda sättet att slippa dem. Avmaskade ALLA med ivermectin på hösten så skulle vi ha utrotat styngflugan i ett nafs.

Jag skulle inte avmaska, utan vänta till våren.

Det är förresten maskarna som blir resistenta, inte hästarna.

Jag köpte av Vidilabs egna personal på en hästmässa.

Jag tyckte att jag blev väl avsnäst i telefon när jag ringde telefonnumret på hemsidan. Inte något vidare trevligt bemötande upplevde jag det som.

Men nu vet jag att det inte är uppskattat att fråga om råd här inne i vart fall om avmaskning. Ursäkta att jag frågade, det ska inte ske igen.

Nej nu hänger jag inte med alls! Såklart det är välkommet att fråga om råd här, det var ju det jag skrev! Fråga på!

Jag tycker det är hemskt tråktigt att du fått information som missuppfattats, och att bli avsnäst är ju ingen höjdare. Alla kan vi ha dåliga dagar. Om jag försiktigt får tillägga att "som man frågar får man svar" gäller även attityder. Den attityd du visar här kan både ge snäsiga svar tillbaka, eller kan också bli att man lätt misstolkar för att tonen blir fel eller att man har andra förväntningar och därför inte riktigt hör vad som menas.

Fråga på här du! Jag har svarat på din fråga, att jag inte tycker du behöver avmaska mot bandmask om ni inte har några tecken som visar på problem med det. Ring SVA och fråga, jag kan slå vad om att du får samma svar där. Kom du fram till veterinären på betalnumret, vad sa hon om din fråga?

Vad är det du tycker du inte fått svar på?

Hur snabbt efter avmaskning kan man se eventuella maskar
i avföringen? Jag vet att alla ägg och maskar kommit ut efter
tre dagar.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 846
Senast: emma-vsm
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 116
Senast: Barbabelle
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 605
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 546
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka