När börjar de skita ut.... (sammanslagen masktrådar)

Sv: Vilket avmaskningsmedel?

Enklast att göra träckprov för en häst är att köpa KollaMasken på Apoteket eller Granngården.

Avmaskningen är för att stoppa smittspridningen, för hästen är det normaltillstånd att ha en viss mängd parasiter. Det är alltså för att slippa ägg (som smittar hästen) på betet man avmaskar. Gör man inte träckprov, eller tar prov som visar på betydande mängd ägg, så avmaskar man 3 dar före betessläpp, sen hela betessäsongen med medlets intervall. Sista avmaskningen i sept/okt.

Har man föl avmaskas dessa mot spolmask i jan/feb om träckprov visar att det är nödvändigt.

Sv: Hur ska jag "lägga upp" avmaskningen?

Eftersom hästen haft styngflugeägg så ska du avmaska ändå, så skippa träckprovet nu.

Avmaska med ett ivermectin-medel, och så gör du träckprov i vår. Hojta när du fått svar så får du vidare hjälp!

Okej jo jag har förstått träckprov är den enklaste vägen att gå.

Men om man inte gör det, Vad avmaskar man med innan betessläpp? Skall man använda samma medel som man använde innan betessläppet?

Tack! :bow: Det var faktiskt det jag hade tänkt göra (efter det jag läst mig till :p ) har noromectin hemma.

När i vår är det lämpligt att göra träckprov?

Jag brukar ta träckprovet ganska tidigt. Mitten-slutet av april.

Du använder ett och samma preparat ett-två år i taget. Det finns bara två grupper att växla mellan, pyrantel och ivermectin/moxidectin.

Undantag är om man har styngfluga och har ett pyrantel-år, då får man ta ivermectin sista avmaskningen i oktober.

Okej, ska göra så och återkommer längre fram för expertishjälp. ;) Kanske har jag till och med hunnit plugga lite avmaskning och parasiter själv tills dess. :angel:

glömde avmaska på betet

En av hästarna hade 800 EPG av stora/och eller lilla blodmasken
vid träckprovet som togs före betet. Efter odling kom svar att han hade stora blodmasken också.

De andra hästarna hade mindre eller inte alls.

De hästar som hade blodmask avmaskades med Noromectin vid
betessläpp. Och thats it! Jag dör av skam och oro över att ha
missat avmaskningen i sommar. Fråga mig inte hur jag kunde det.

Jag har tryckt i dem Noromectin idag.

Så till frågan, vad har hänt i sommar med hästar och betet? Jag antar att betet (20 ha) är kontaminerat
med blodmask och smittan finns till nästa sommar?
Att mocka kommer inte på fråga eftersom det är
20 ha kuperad och blandad terräng.

Hästarna då? Alla fyra ser fina och friska ut. Blank päls,
fint hull. Har jag bara haft tur som inte drabbats av
kolik tex?

Sv: glömde avmaska på betet

Oj. Förhoppningsvis är markerna så stora att hästarna klarar sig från att bli smittade. Är det stora marker så äter de ju inte nära bajshögarna där smittan är koncentrerad.

Har du möjlighet att låta hagen vila nästa sommar?

På den som hade konstaterat stora blodmasken skulle jag ta ett träckprov på i vinter också, när den här omgången Noromectin gått ut (dvs 8v) för en koll hur det står till.

Att ha parasiter är normalt för hästar. Vilka som reagerar och blir dåliga vet man inte i förväg. En häst kan ha 800 EPG och vara jättedålig, medan en annan kan ha 2500 EPG och inte visa nånting.

Okej, ska göra så och återkommer längre fram för expertishjälp. ;) Kanske har jag till och med hunnit plugga lite avmaskning och parasiter själv tills dess. :angel:

Ja, plugga på! Det är ett ämne man aldrig kan få för mycket av.

*lätt perverterad Madick*

Ska försöka byta bete nästa sommar.

Om jag tar träckprov om 8 veckor, blir det ett rättvisande resultat?
Går inte blodmasken in i vilostadium eller ser man i alla fall?

Är det alltså så att stora blodmasken inte är skadlig för alla
individer i alla lägen? Eftresom mina inte visar några som helst
symtom, betyder det att de "klarat" av parasiten?

Stora blodmasken går inte i vila. Det är inte heller alltid lilla gör det heller.

Blodmasken ÄR farlig, men det går inte att säga vilken individ som klarar hur mycket, och när den blir dålig. Kan vara ren flax. Kanske de blir dåliga nästa år, man vet inte.

Jag fattar att jag haft ren tur med hästarna. *glömde avmaska,
sliter mitt hår i förtvivlan. hur kan jag vara så korkad?*

Tack för snabbt svar! Du är en pärla!

Okej, Styngfluga är såna som lägger gula ägg i hästens päls om jag har fattat det rätt?

Okej=) Det har inte mina hästar fått än iaf, När brukar det synas?

Tack så otroligt mkt för svaren=)

De kommer lite då och då, ofta på sensommaren. Har du inte sett än så kommer det troligtvis inga heller.

Där jag stod förut avmaska samtidigt alla i stallet, alla skulle alltså göra det annars åkte man ut. :S

Så jag har alltid avmaskat vilket jag ska göra snart igen, ska bara
köpa avmaskningsmedel, och jag köper den där pastan som har en
grön/vit förpackning tror jag det är :P

Sv: Mask??

Fick svaret på träckprovet idag. Han hade 60 EPG. Behöver man avmaska när det är så lite? Vill ju inte avmaska i onödan...

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 846
Senast: emma-vsm
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 116
Senast: Barbabelle
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 605
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 546
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur