Okej, jag trodde nog att det var mycket vanligare. Känner till några halvsyskon som adopterats av olika familjer, deras mamma var dock narkoman och det spelar säkert in på att barnen blev omhändertagna direkt som spädbarn.
Känns det viktigt för en person att skaffa biologiska barn så skulle jag inte ifrågasätta det. Däremot så skulle ju ett scenario där det skulle vara enklare och billigare att adoptera vara högst önskvärt, både för adoptivföräldrarna och barnens skull. Men det blir ju komplext eftersom det alltid finns vårdnadshavare med viljor, det blir ännu mer komplext när man tänker på alla föräldrar som vill men inte lyckas ta hand om sina barn och att de därmed tas ifrån dem. För att inte tala om alla barn som det visade sig stulits från sina föräldrar och adopterats bort. Länder med olika synsätt, kriterier, personalkostnader och främst av allt då befintlig vårdnadshavare och barnens egen önskan om de är tillräckligt stora. Det är sannerligen inte ett enkelt område. Så ja, jag önskar också att det vore enklare, men frågan är ju då på bekostnad av vad.