Sv: Namn??

jarakamandan skrev:
*Man skall passa sig för märkliga stavningar. Hur lätt är det för de små stackarna när de ska lära sig stava sina namn om de heter tex Jaqueline (eller hur det nu ska stavas...)? Bara en blivande lärares fundering...

Det värsta är inte att själv lära sig stava sitt namn, utan att lära andra :devil: , det får man dras med hela livet

Hälsningar från en med konstigt stavat namn (mitt användarnamn är ett smeknamn)......
 
Sv: Namn??

vendelay skrev:
Men visst är Thindra och Engla sött på en liten flicka, hur låter det däremot när de är gamla och kanske behöver hjälp med att byta inkontinensbinda på ålderdomshemmet?;) Då har det thindrat färdigt :angel:

:rofl: :rofl: :bow:
 
Sv: Namn??

Har aldrig skrivit här, men första gången ska väl ske nån gång så varför inte nu ;)

Om jag får en flicka ska hon heta Ängla, Majken eller Molly och en får jag en pojke ska han heta Noel, Liam, Elliott eller Sebastian.

Har nog inget direkt jag inte skulle kunna döpa barnet till, sådana namn som absolut inte passar när den lilla kommer ut möjligtvis!
 
Sv: Namn??

Jag ska inte ha fler men hade jag fått en dotter så hade hon fått heta Hildur - stackars barn, det är nämligen både min sambos och min (även mitt andranamn) farmors namn och passar till våra tankar om gamla fornordiska namn.

Men nu blev det två pojkar som heter Esbjörn (hans alldeles egna ovanliga namn),Sven (efter morfar och morfars far), Peter (efter pappa, familjetradition) och Torulf (eget o ovanligt), Aron (morfars fars andranamn), Elis(farfars andranamn och farfars fars namn).
 
Sv: Namn??

Jag har redan en liten Elias och det namnet är vi nöjda med på honom.
Skulle vi få en pojke till, så lutar det år Adam
En flicka skulle få heta Filippa eller möjligen Rebecca

Namn jag inte skulle döpa till är sådana som kan göra att barnen blir mobbade (barn kan som bekant vara grymma :( ) Eller i mitt tycke "fula" namn.
Ex på flicknamn: Majken, Beata, Gärda, Signe, Selvy, Ragnhild

Ex på pojknamn: Sigvard, Truls, Lennart, Sigbert, Rojne, Leif

I andranamn kan åvanståenda namn gå bra om det är ett släktnamn.
Men inte i tilltalsnamn.

Skulle heller inte döpa till dubbelnamn eller djurnamn.

// Anna
 
Sv: Namn??

Tror hon menar namn som Björn, Lo, Tiger och sånt kanske ;)
 
Sv: Namn??

Jag menar typ
Bella, Pontus, Tessy, Pluto, Fido, Figaro, Jack, Pärla, Missan osv. :D Det kan ju variera lite vad som är djurnamn för en är det inte för en annan. Lite beroende på vad djuren heter i ens omgivning.

/ Anna
 
Sv: Namn??

Jättesvårt tycker jag! Min dotter heter Hannah Ester, tilltal Hannah, och det är jättefint tycker jag men också väldigt vanligt. Kravet om vi skulle få en lillasyster ska väl vara att det passar ihop lite med Hannah, så det får inte bli Berit eller dyligt... :D Kanske Emma, Klara eller Bella?

Pojknamn hade vi Max, när Hannah föddes, och det kvarstår nog. Jag tycker om namnet Johan, men det heter svågern så det går bort tyvärr.

Namn som absolut inte skulle gå är 40-talist namn som Monika, Birgitta, Elisabet, Margareta osv. Samma gäller killnamn som Börje, Ragnar, Rolf, Göran osv. Och engelsklingande som Kevin eller Liam *ryyyser* Och -us namn som Rasmus, Linus, Pontus.
 
Sv: Namn??

Lånar knapp...

Om jag fick en flicka skulle hon heta något av Astrid, Sigrid, Kerstin, Ingrid, Signe eller nåt liknande. Ester är fint också. Och Noomi.

En pojke är svårare men jag gillar Hjalmar, Svante är gulligt också!

Namn jag aldrig skulle välja är amerikanska namn som Michelle, Kevin, Liam, Sam och sånt. Eller namn från min egen generation som Linda, Jessica, Daniel, Jenny, Sandra mm. Inte heller alla namn som ungar heter idag som Hampus, Rasmus, Wilma, Emma, Noah och Tilda.
Hugo gillade jag länge, men nu är det så vanligt.
 
Sv: Namn??

Ella :love: Tove, Saga eller Tea.
Skulle inte döpa ett barn till Birgitta, Synnöve, Barbro, något som helst dubbelnamn i stil med Bengt-Göran... inte Kent, Hektor, Ulrik...

Det finns en lista över de mest poppis barnnamnen, jag tar en snabb glutt på den och stryker alla de tio första namnen om jag får bebis :)
För vanliga namn är trist, det var minst tre Marcus i min klass, hur många Fredrik och Christoffer som helst -värdelöst :crazy:
 
Sv: Namn??

Vet att jag har skrivit i en liknande tråd och har kanske redan ändrat mej sen dess :angel: !

Nu tänker jag på tjejnamn som Linnea, Vendela, Malva som får mej att tänka på blommor!

Killnamn är mkt svårare men John, Arvid, Willhelm tycker jag är fina!
 
Sv: Namn??

lieverd skrev:
Nu skulle jag istället vilja att hon ska heta Fanni, Nelli eller Nadia/Nadja

Var lite försiktig med Fanni bara...om din dotter skulle vilja flytta utomlands i framtiden eller jobba mot engelska kontakter! Fanni/Fanny betyder nämligen fitta på engelska... :o

Det där med namn är svårt. Jag gillar Joshua, Kieran, Jack och Elliot - fast River är fint också, och lite ovanligt! Tjejnamn..kanske Hannah, Emma, Sophie, Julia eller Elleanor. :love:
 
Sv: Namn??

Hmm, min son har ett ganska ovanligt namn, Nelzon det tycker jag e sååååååå fint, hade jag fått barn nu så, Wilda eller Neo tror ja.... ;)Å Vilja glömde jag ju!!!
 
Sv: Namn??

jag hade inte valt nåt alltför vanligt namn, t ex anna, linda, sara, johan, mikael, osv eller nyare modenamn som tindra, robin, liam (även om det är sött), mm.
hade också valt bort gamla 40-talistnamn och alla dubbelnamn.

namn jag gillar är:
- för en tjej: vanessa, melissa, jasmine, sabina, samira, vanja, filippa,
- för en kille: isak, lukas, gabriel, samuel, benjamin, tim, elliot, elias, tim, vincent,
 
Sv: Namn??

*knapplån*

Sådanthär har man ju funderat på i åratal, men nu börjar det väl kanske närma sig snart (borde göra det iaf hehe). Och några favoritnamn har det ju blivit genom åren:

Tjej: Milla, Maya, Chelsea (Alt. Chelsy) (för pappans skull då hehe). Mellannamn som är givna är Marianne, Mary och Margareta (släktnamn som jag vill föra vidare, väljer dom som passar bäst med förnamnet)

Kille: Sebastian, Ryan och Anton är favoriter där. Givna mellannamn: Waldemar och Eric (släktnamn).

Har inga riktiga nej nej namn men skulle nog inte välja ngn jättevanligt som Johan, Mikael, Robin... Eller Anna, Maria och Sara. Inte heller de senaste årens "modenamn" som Thindra och liknande, jättefina men inte ngt för mig!
 
Sv: Namn??

Inte något vanligt som oscar, sebastian, john, natalie, malin osv.
Drömnamnen för framtida avkommor är Odessa och Splanky
 
Sv: Namn??

Tycker om
Alicia, Tyra, Sissel, Ebba, Smilla, Tekla, Thea, Viggo, Jon, Love, Zeb, Leon, Titus, Jonathan. Finns många fina. :)

Jag heter Sissel. Många anser det väldigt fint, själv vet jag inte riktigt, väljer mellan sissel & erika som tilltalsnamn. Har valt erika för enkelhetens skull, fast det känns lite trist numera. Är så många som heter det av mina kompisar så jag funderar på att "byta" till sissel i gymnasiet?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 117
Senast: Bexzor
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 027
Senast: cherie
·
IT & mobiler Jag vill tatuera in mina barns namn men jag vill göra det i min mormors handstil för att på så sätt bära även henne med mig genom livet...
Svar
1
· Visningar
257
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 926
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp