Sv: Namn??

en flicka skulle heta Evylin Martina, eller Svea Martina

En pojke skulle få heta Karl Liam
 
Sv: Namn??

Om jag skulle få barn prick nu så skulle jag kunna döpa dem till...
flicka: Idun, Astrid, Ami (Ammie), Noomi/Nåmi, Othilia, Eira, Hedvig, Bodil, Barbro...
pojke: John-John, Errol, Noak, Einar...

Namn som jag absolut ALDRIG skulle döpa en unge till:
flicka: Camilla, Jacqueline, Beata, Beatrice, Alexandra, Johanna, Tindra, Engla (och andra tingeltangel namn...)
pojke: Jimmy, Timmy, Tommy, Jonny (osv.), Folke...
 
Sv: Namn??

Vi hade problem då sonen föddes, pga att vi inte hade några favoriter, men en massa begränsningar.

Personligen, djupt övertygad antireligiös humanist som jag är, så ville jag inte ha bibliska namn. Inte heller någon annan nu härjande religion. Inga dubbelnamn, gillar inte det. Inga enstaviga namn, tycker det är svårt att ropa. Inga amerikaniseringar eller franskiseringar, utan svenskt. Fornnordiskt, kanske. Inte jättevanligt, inte ovanligt så de blir retade. Svårt.

De som dök upp var Sigyn, Styrbjörn, Sten, Ambjörn, Tor. Gillar dem inte. Ville ha Briger. Sambon lade veto. Men vi hittade ett som satt som en keps på pojken, till slut.

Fny
 
Sv: Namn??

Kl.

Tänker inte skriva de namn jag kan tänka mej till mitt barn då jag inte vill att folk ska härmas, vill ha namn som är ovanliga.
Men jag skulle aldrig använda svenska namn på mitt barm, sånt är trist.
 
Sv: Namn??

Ahh, kanske ett kinesiskt namn eller indiskt. Det vore faktiskt ovanligt.

Jag som lever i mellanmjölkens land tycker att lagom är bäst, inte alltför vanligt och inte alltför ovanligt.

Fult är smaksak.
 
Sv: Namn??

Ja, eller rent av uttala det ?!?!

Men faktiskt - lite opraktiskt är det med namn som är omöjliga utomlands. Mitt namn är ett sånt, ingen kan uttala det, ingen kan stava till det och ingen vet om jag är man eller kvinna. Jag jobbar dagligen med utländska kontakter. Men på svenska är det plättlätt att både uttala och stava och ingen man har mitt namn.
 
Sv: Namn??

Kl.

Tänker inte skriva de namn jag kan tänka mej till mitt barn då jag inte vill att folk ska härmas, vill ha namn som är ovanliga.
Men jag skulle aldrig använda svenska namn på mitt barm, sånt är trist.

och jag gillar inte sk. "whitetrash" namn, du vet namn från USA etc. Liam kan jag inte heller med, tänker på fängelseinterner med en gång. Lite likadant med Kevin och Killian. Namn som låter gulliga i amerikanska filmer, passar väldigt ofta INTE i Sverige!

Veten tjej här som döpte sin stackars son til JORDAN *hjääälp*! Låter säkert jättefint i USA, men i sverige *skakar på huvudet*. Trashigt....
 
Sv: Namn??

Man måste också tänka på barnet som ska leva med namnet resten av sitt liv. Det är inte roligt när lärare, personal på sjukhus och anställningsintervjuer plus tusen andra situationer inte kan uttala ens förnamn eller att folk inte kan komma ihåg vad man heter, bara att det var något väldigt konstigt.

Själv tänkte jag när jag var yngre ge en dotter namnet Harriet. Ovanligt, lätt att uttala och fungerar även i engelskspråkiga länder.
 
Sv: Namn??

Nu vet vi att vi kommer få en liten tjej och både jag & sambon tycker om Hanna, om hon sedan är en Hanna får vi snart se.

Bland pojknamn tänkte vi på Erik, Andreas & Jakob.

Något jag aldrig skulle döpa ett barn till är: Ivar, Klas, Gunnar, Gunnel, Majvor, Maja-Lena, Ingrid, Nils, Assar, Birgitta .m.m.

Tänk att ropa på Assar 3 år att komma in och äta:crazy:

Fast varje kväll står jag själv på alltanen och skriker efter Elvis, som är vår katt - Undrar vad grannarna tänker! /Linda
 
Sv: Namn??

Inte för att jag har tänkt att skaffa barn än på bra länge, men två namn jag tycker är extremt fina är Estelle (på flicka) och Alexander (pojke). Estelle är ju ett mycket ovanligt namn men jag tycker det är mkt fint, än har jag inte träffat på nån annan som tycker likadant. men det är väl tur man tycker olika :smirk:
 
Sv: Namn??

Tänk att ropa på Assar 3 år att komma in och äta:crazy:

Ja?

Alla vet att det är ett namn, ingen stavar fel till det, det har en helcool betydelse och än så länge lär det inte vara fler på gården som heter det. (hur många lystrar till Erik :p )

Jag tycker det är ett jättebra namn :)

(fast jag har haft en BIL som hette det så det känns lite knepigt för barnändamål)
 
Sv: Namn??

Nu ska jag ju inga ungar ha, men tycker t ex Stig, Valdemar, Frida, Rossmina, Mercedes (vanligt i USA?) och Christin är fina namn.

Det värsta man kan döpa en stackars unge till är väl Ottlia, Leo, Jarmo eller Tytti. Olivia är inte heller fint..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Namn??

Igår kom jag på att Nora är ett rätt fint namn. Jag brukar normalt inte gilla den typ av namn som är inne nu (påhittade nynamn som typ Tindra, Lova eller "gammelfarfarsnamn" typ Arvid, Axel, Greta) och visserligen låter Nora lite gammalt men det är ändå fint. Av de mest populära namnen gillar jag Emma, Ida och Maja, men de är FÖR populära.

Pojknamn är svåra. När vi fick vår dotter var Markus högst i topp för oss men nu har just en av mina bästa kompisar döpt sin son till Markus så det skulle inte vara aktuellt igen. Å andra sidan är det inte aktuellt med fler barn för vår del så det spelar ingen roll.

Jag skyr namn som Leon, Neo, Kevin, Lova... Alltför konstiga för konservativa mig.

Min dotter heter Sara. Tycker att det namnet är perfekt. Lagom vanligt, lagom svenskt (eg inte), lagom långt, passar både gamla och unga och är ett hederligt gammalt fint namn. :love:
 
Sv: Namn??

Inte för att jag har tänkt att skaffa barn än på bra länge, men två namn jag tycker är extremt fina är Estelle (på flicka) och Alexander (pojke). Estelle är ju ett mycket ovanligt namn men jag tycker det är mkt fint, än har jag inte träffat på nån annan som tycker likadant. men det är väl tur man tycker olika :smirk:

Men det är ju mina favoritnamn!! Har gillat namnet Estelle sedan Estelle Millbourn satt i Knesset på ztv. ( Ja, jag är lite förtjust i franska namn, porrnamn eller ej..)Gillar även namnet Stella, men det är ju lite för poppis nu för min smak.

Alexander blev tyvärr alldeles för vanligt när det blev dags för dop så min pojke heter Sander, som jag tycker är finare.

Vad jag inte skulle döpa till? __y-namn, 50-talistnamnen Lennart, Bengt, Rolf. Och absolut inte countrynamn som CherryLee etc.
Och så har jag väldigt svårt svårt för de som vurmar för franska namn men sätter accenterna fel..
 
Sv: Namn??

Nu ska jag ju inga ungar ha, men tycker t ex Stig, Valdemar, Frida, Rossmina, Mercedes (vanligt i USA?) och Christin är fina namn.

Det värsta man kan döpa en stackars unge till är väl Ottlia, Leo, Jarmo eller Tytti. Olivia är inte heller fint..

Olivia måste väl vara bland de vackraste namnen i världen?? :love:
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 117
Senast: Bexzor
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 027
Senast: cherie
·
IT & mobiler Jag vill tatuera in mina barns namn men jag vill göra det i min mormors handstil för att på så sätt bära även henne med mig genom livet...
Svar
1
· Visningar
257
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 926
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp