Sv: Namn??

Man skall passa sig för märkliga stavningar. Hur lätt är det för de små stackarna när de ska lära sig stava sina namn om de heter tex Jaqueline (eller hur det nu ska stavas...)? Bara en blivande lärares fundering...
Vaddå märkliga stavningar? Jaqueline är ett mycket vanligt engelsk namn....och jag har då aldrig mött några engelska flickor som har svårt för att stava till det. Fattar inte varför ett svenskt barn skulle ha större svårigheter att stava namnet. Jag kunde stava mitt namn, både för och efternamn, innan jag kunde läsa eller ens kunde alla bokstäver i alfabetet. Detta trots att jag är über-svensk med ett ovanligt namn!
 
Sv: Namn??

Alva! :love: Världens finaste namn! Om det är en flicka förstås. Annars Alexander! :banana:

///Onnie
Råkade titta i lokalblaskan under annonser för födda och Alva återkom inte mindre än fyra gånger samma dag. Verkar vara ett mycket vanligt namn just nu.
 
Sv: Namn??

jag hörde faktiskt en familj på ett café där mamman hette Tindra, och jag tyckte det passade henne! Därför ångrar jag inte heller att vi döpt vår dotter till Tindra Madeleine (och hon har ju ett vanligt andranamn så...)
 
Sv: Namn??

Mina barn ska ha många och inte så vanliga namn, kanske:

Jack
Julian
Maximilian

Miranda
Vera
Vanna

Skulle aldrig döpa mina bran till Hampus, Rasmus, Simon, Erik, Anders, Emma, Hanna, Linnea, Maria, Linn eller nåt annat vanligt namn. Inte heller nåt fult namn som Göran, Örjan, Berit, Greta eller Gunvor:crazy: usch usch

Dessutom har jag nåt emot namn som låter "trashiga". "Hornamn" som jag kallar dem: Nadia, Tanja, Lydia. Hoppas ingen tar illa vid sig nu:crazy: Menar inget illa, jag gillar inte namnen bara...
 
Sv: Namn??

*kl*

Egil, Assar, Einar, Enar, möjligen Ragnar (har redan Vidar f-01 och Eskil f-04)

Idun, Tora, Ylva

Vill ha tvåstaviga enkla gamla klassiska nordiska namn med självklar okrånglig stavning, och som inte betyder något opassande. (Här är Ragnar nog dissat när jag tänker efter :p )

Skulle aldrig:

Alla namn på topp 100-listan. (ser till min fasa att Vidar närmar sig den:eek: )

Och särskilt inte "trash- eller trend-namn" som tex Cassandra, Nova, Tindra, Havanna, Leia, Nemi, Liam, Kevin, Melvin, Milton, Nemo, Viggo.

Eller de gamla kill-y-namnen :crazy:

Men det ska inte bli fler.... Så jag slipper ta matchen med sambon som vill ha sitt andraalternativ till Eskil; Igor. :p
 
Sv: Namn??

Hälften av de namn du valt är på topp-hundra-listan. Jack (plats 73 och på väg upp), Miranda (plats 77 och på väg upp) och Vera (plats 54 och på väg upp) är mycket vanligare än tex Anders och Maria.

Maximilian har plats 107 och ökar, Julian plats 157 och ökar om än inte lika fort som dina andra val.

Det är bara Vanna som är "ovanligt", men det har å andra sidan ökat kraftigt de senaste tio åren.

Det här är ett intressant exempel på hur namn går i cykler.

Om du håller fast vid dina "ovanliga" namnval och får barn om x antal år, så hamnar du samma situation som en mängd andra som valt samma "ovanliga" men trendiga ökande namn.

Och sedan säger OJ ! hur kunde det bli SÅ !!?? när BB-polarna valt samma namn :D
 
Sv: Namn??

Namn jag vill döpa till:
Tjej: Idun, Leiha, Mary, Alina, Lucy och många fler:D
Kille: Kilian, Ryan, Tåri och Jason

Vilka nmna jag inte kabn tänka mig orkar jag inte ens rabbla upp för det är mååånga!!!

Det kommande banret ska iallafall heta
Om det blir en tjej: Idun Mary Linnéa
Om det blir en kille: Kilian Ralf Loke
 
Sv: Namn??

Det här är ett intressant exempel på hur namn går i cykler.

Om du håller fast vid dina "ovanliga" namnval och får barn om x antal år, så hamnar du samma situation som en mängd andra som valt samma "ovanliga" men trendiga ökande namn.

Och sedan säger OJ ! hur kunde det bli SÅ !!?? när BB-polarna valt samma namn :D

Det där är ju det trixiga. Jag har börjat namnspana så smått (har ca 6 mån kvar, men det lär ju bli en ordentlig fajt, så det är bäst att börja ladda med namn-ammunition). Och då finns det ju en massa namn som man aldrig skulle ha kunnat tänka sig när man diskuterade med folk för fem år sen. Nu börjar man tycka att de är fina. Och så känner man sig lite nöjd och tittar på namntoppen och då ligger Signe (fö ett älskat släktnamn) på plats 69 och klättrar.

Hur ska man kunna välja ett namn till sitt barn som man både tycker om och som inte är jättevanligt, eller blir det om tre år? Man kan ju inte välja ett namn man tycker är fult bara för att få vara ensam om det, men själv har jag ett av Sveriges allra vanligaste namn och det var så himla tråkigt att aldrig få ha sitt namn "i fred". Jämt blev man ihopblandad med folk, jämt fick man heta sitt efternamn. Jag vill att mitt barn ska få chansen att känna sig lite mer unik än jag gjorde. men hur sjutton lyckas man med det?

Jag har kanske bara alldeles för vanlig smak.:o
 
Sv: Namn??

Man kollar färsk namnstatistik :idea:


www.scb.se

www.svenskanamn.se

Jag valde namn som alltid funnits och legat konstant på 10-35 st /år som fått dem. Utan ökande trend :p

Fast sedan riskerar man ju alltid att de bubblar upp efteråt , men de konstanta lågfrekventa namnen brukar inte göra det på samma sätt som modenamnen, de är nere på noll långa perioder och jättevanliga andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Namn??

När min syster skulle få barn ville hon ha massa namnförslag, var på jag letade som en galning efter lite annorlunda namn..
Detta va några va några av dom mer ovanliga jag hittade:

Kassiopeij
Lunga !!! :crazy:
Lo-Yasmin
Rosul
Di-Ocean
Rå !!!! :eek:
Meta
Lomm
Ingvild
Tallman
Marmaduke
Abdalla
Mannika
Margot

Kan säga det att inget av dessa namn är på min förslagslista...

Däremot tycker jag att dessa är fina och kan tänka mig döpa mina barn till det...

Livia
Meja
Isa
Tea
My
Molly
Ella
Elise
Hilda
Siri
Elsa
Gustav
Jesper
Linus
Noel
Truls
Hampus
Jonah
Lucas
Linus
Noah
Tim
Pom

/Muddson
 
Sv: Namn??

Mina barn skulle heta Oskar, Linnèa och Josefina.
(såg nu att Oskar låg bland toppnamnen under 2006, det vill ja inte, vill ju ha ett vanligt, men som inte vartannan unge
heter! Men de får nog bli det ändå, för vi har valt det efter en släkting, samma det de andra två namnen)

Men absolut inte Engla,Rutger,Ruben, å amerikansk klingande namn.
 
Senast ändrad:
Sv: Namn??

Men Viggo är väl egentligen ett lite gammelsvenskt namn ? Fast det blivit modernt bakvägen via Viggo Mortensen ?


För övrigt tycker jag att Liam, Neo, Noel, Kevin, Leon är fula namn. A
 
Sv: Namn??

Jaha, det var två år sen typ jag skrev i den här tråden :D

Några barn har det inte blivit än.
Däremot är Ella kvar som favorit tillsammans med Ida och om jag skulle få en son så har jag bara kommit på Alfons.
Hans önskenamn på bebis är Olivia -så inte vet jag, får vi en dotter kanske hon heter Ida Olivia .. fast det är ju dumt.
Säj att vi får en dotter som första barn, och döper henne till Ida Olivia -hur ska vi komma överens om tilltalsnamnet? :p
Och böjer jag mig och använder Olivia som tilltalsnamn (inte så att det är fult, jag gillar bara Ida bäst) och vi får en dotter till sen, då har jag ju slösat bort mitt älskade Ida som andranamn :mad: :devil: .

Ujuj :crazy: :D

Jag står fast vid att det inte blir några namn från -40 upptill -90talen, och det blir inga Amerikanska/Engelska namn typ Kevin, Liam etc.
 
Sv: Namn??

Vi har ett papper där vi båda skriver upp namnförslag, stryker eller lägger till emellanåt. Skriver jag ett namn som sambon inte gillar så stryker han det och vice versa.

Hittills har vi korta, enkla namn på förslagslistan:

Emma
Anja
Ebba
Linn (favorit just nu)
Lydia (osäkert, vacklar fram o tillbaka)
Hannah

Adam (mest troligt om det blir en pojk, sambons favvonamn)
Emil
Lukas
Kalle


Ingen av oss är särskilt förstjust i trenden att ge barnen så ovanliga namn som möjligt.. Kanske märks på våra förslag..?

Namn som mina barn aldrig skulle få: Dexter, Tindra, Tiger, Morris, Cein, Cesar, Julius, Thelma t.ex. (flera av dessa är namn som redan förekommer i vår vän/bekantskapsretsen/kompisarskompisar, inte riktigt i min smak :crazy: )
eller ta ett fint namn och göra konstig stavning av det: William- Viljam. Brrrrrrr....:eek:
 
Sv: Namn??

Säj att vi får en dotter som första barn, och döper henne till Ida Olivia -hur ska vi komma överens om tilltalsnamnet? :p
etc.

Kan ni inte kalla henne båda, Ida Olivia då ;) ? Helt möjligt....jag har dubbelnamn och kallas oftast det av min omgivning!
 
Sv: Namn??

*kl*

Egil, Assar, Einar, Enar, möjligen Ragnar (har redan Vidar f-01 och Eskil f-04)

Idun, Tora, Ylva

Vill ha tvåstaviga enkla gamla klassiska nordiska namn med självklar okrånglig stavning, och som inte betyder något opassande. (Här är Ragnar nog dissat när jag tänker efter :p )

; Igor. :p

Jag gillar också enkla klassiker, men mera typ Mikael, Daniel, Emil, Johan, Kristian och Anna, Maria, Sofia, Greta, Lisa, Johanna....
 
Sv: Namn??

Tycker att det är svårt med namn... ofta har man många som man tycker är fina eller många som man bara inte klarar av av olika anledningar. Då gäller det att de man tycker om stämmer med det ens respektive tycker om... =)

Jag har inga barn själv ännu, men funderar ändå en del på olika namn =)

Flicka: Matilda, Felicia, Ella, Alice, Emilia och Stella tycker jag är fina namn (Stella för min brorsdotter heter det). Jag skulle gärna döpa min dotter till Freyja i andra namn, efter min vackra häst. Min man tycker om Ida, Fanny och Felicia.

Pojke: Mycket svårare! Jag gillar Anton och Jesper (vilket båda mina bröder heter), Jonatan är himla fint, men kanske väl långt? Sam är rätt gulligt, Markus är jätte fint (men min svåger heter det!) och Oskar är okej. Hmm.. får nog tänka mer på det och hoppas att det blir en tjej först!

Namn som jag har väldigt svårt för är: Tindra, Engla, Smilla och alla sådana tillgjorda/djur namn. Jag skulle aldrig döpa min son till Nemo, Liam, eller några typiskt amerikanska/engelska namn som Ryan eller Justin eller liknande. K-namn och sluta på Y-namn har jag också svårt för...

//julia
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 117
Senast: Bexzor
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 027
Senast: cherie
·
IT & mobiler Jag vill tatuera in mina barns namn men jag vill göra det i min mormors handstil för att på så sätt bära även henne med mig genom livet...
Svar
1
· Visningar
257
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 926
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Sämsta filmen?
  • Samsung tar min data!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp