Någon som vet

Sv: Någon som vet

Problemet är att så snart hon känner den minsta lilla bit så kommer framkallning av kräk eller att hon tappar sugen. Funderar mest på nu ifall det blir för mycket för henne? Alltså för snabb övergång från halv burk till hel burk? Kanske skulle köra varannan dag med halv burk och varannan dag hel burk eller var tredje dag hel burk? Hon är alltså inte stor i maten och det är kanske därför hon protesterar mot mig! Hon känner att hon inte klarar av så mycket som BVC sköterskan tycker och nu vi försöker pressa i henne?

Ja och jag tycker att ni ska forts mixa maten så att hon får i sig det hon behöver och inte tappar intresset.

Sedan kan du vid sidan av prova ge henne små matbitar ( dvs utöver hennes måltider ).

Men ta en paus från att ge henne mat med bitar i.
Krångla inte med henne utan låt henne äta mixad mat och slippa bitar under några dagar kanske ..

Kanske också inte ge henne fullt 200 g dvs en hel burk utan ta bara en halv burk? Så att hon får tillbaka aptiten mer?

Är hon 9 månader?

Då borde hon kunna äta med lite bitar i. Erbjud henne bara mat som hon kan plocka en dag och se ifall det är mer intressant. Tacos var ett bra alternativ till mina då det bara är plockmat så att säga och de kunde äta så mycket de ville och av de de ville. Det såg dessutom trevligt ut i olika färger. Ge henne en gaffel eller sked för barn, mina har alla tre vägrat raka bestick i början utan de som är böjda har de använt. Antar att de är lättare att äta med för deras små barnahänder.
Låt henne äta själv också, det kanske är intressantare.

Nja barnet ska äta tills dess att hon är mätt.

Du får försöka lita mer på dig själv och prova dig fram till något som fungerar för din dotter :)

Matar du eller får hon äta själv ?

Jag matar! Än tycker jag hon är för liten för att äta själv!
Tack för dina råd!

Senast ändrad:

Hon är nio månader! Hon kräks så snart det är bitar! Visst hon borde kunna klara av det, men gör inte det! Smörgåsrån kunde hon hantera oerhört sent och ibland är det fortfarande problem där. Vanlig smörgås går inte! Däremot smulor av muffins om jag tar loss det kan ibland funka.

Sluta bestäm dig för någon speciell mängd mat, ge tills hon ratar, och så är det bra med det. Tror du bara framkallar stress kring maten om du fokuserar så mycket på att oroa dig kring det, stress som dottern säkert kommer känna av och vips så är ni inne i en ond cirkel. Jag och mina kompisar har haft barn som ätit allt mellan 1/3 burk till 2 burkar per måltid i den åldern.

Något jag gjorde med min ena, som var lite kinkig på vanlig mat i början (iofs yngre än din men ändå) var att eftersom fruktpurén gick hem, så tog jag små mängder mat och doppade den i en större mängd fruktpuré, då slank minsann maten ner. Sen gick det efterhand att växla ut fruktpurén helt. Jag tycker också att du ska sluta med det där tramset om att inte ge någon efterrätt om hon krånglar, nio månader gamla är de inte riktigt så kalkylerande, lura henne hellre då genom att ge mat och frukt samtidigt. En sak till, välling, speciellt med lite extra fett i, är fullgod föda för små barn, börja med vanlig mat/fruktpuré och avsluta med att erbjuda välling om hon inte verkar mätt av maten.

Annars har jag haft en dotter som haft problem med viktuppgång och kräkningar vid matning, men det handlade då om extremt stora halsmandlar och de problemen utvecklade sig inte förrän efter 12 månader.

Hon är nio månader! Hon kräks så snart det är bitar! Visst hon borde kunna klara av det, men gör inte det! Smörgåsrån kunde hon hantera oerhört sent och ibland är det fortfarande problem där. Vanlig smörgås går inte! Däremot smulor av muffins om jag tar loss det kan ibland funka.

Hon gör det inte eftersom du förhalar det. Erbjud vällingen och erbjud mat i tydliga bitar så ska du se att det kommer att gå ner. Låt henne försöka, att hon kräker är för att hon inte förstår hur man tuggar och så hamnar maten långt bak i munnen. Hon måste få en chans att lära sig.

Har du provat att ge henne riktig mat? Alltså ingen burkmat..

Mina 2 små började äta vår mat när de var ca 6-7 månader då de inte gillade burkmaten (vem gör det? =) och de fick äta med händerna då det gjorde att de tyckte att det var roligt att äta. Jag matade vid sidan om.

Min siste ulkade i början när han åt större bitar, men det gick över när han lärde sig tugga. Aldrig att jag skulle gått tillbaka till mosad mat. Hur skulle han då kunnat lära sig?

Jag matar! Än tycker jag hon är för liten för att äta själv!
Tack för dina råd!

Här har du troligtvis mycket av problemet, du ser henne fortfarande som litet spädbarn och det är hon inte ..

Låt henne prova att pilla med maten själv, hon är stor nog för att få utforska och prova själv!

jag håller inte med Enya om detta
Låt barnet äta mosad mat så länge det behövs, hon lär sig tugga tids nog.

däremot kanske man kan ge mer hemlagat som man mixar själv ov kan anpassa mixningen så att det successivt blir större bitar.

Exakt.

Som jag skrev innan så tycker jag att man ska forts mixa maten och succesivt och långsamt varva in bitar.

Att barnet däremot får prova äta själv tycker jag absolut .

Jag har provat låta henne få hemmagjord mat och då kräks hon upp bara. Hon är förmodligen som min mormor och min bror är för trång i halsen. De finns de barn som inte kan ta vanlig mat förrän de är efter 1½ år.
Min bror var fjorton månader innan han accepterade annan mat än bröstmjölk.
Nu efter diskussion med andra föräldrar på öppna förskolan och efter närmare eftertanke förstår jag att det var hur tokigt som helst att byta bort all mjölkmix samt ge hel burk både vid lunch och middag. Det blev ju hur stor omställning som helst. Istället för att ta en sak i taget och sakta gå över. Men jag litade för mycket på BVC-sköterskan. :mad:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 712
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar