Sv: Någon som vet
*kl*
Jag är väldigt glad att det finns möjlighet att ta till detta statistiska verktyg som kurvorna ändå är, för att man ska kunna fånga potentiella problem tidigt. Små barn kan det gå väldigt fort utför med om något är fel, vilket kan göra dem väldigt nedsatta och känsliga. Min dotter började också dippa vid fyra månader, vilket visade sig vara första tecknet på att något inte var som det skulle. Vi satte in åtgärder för att få henne att hålla vikten. Det var i början väldigt enkelt, men blev med tiden allt svårare. Felet visade sig vara halsmandlar som var alldeles för stora och hindrade henne att få i sig mat i tillräcklig utsträckning, dessutom orsakade dom frekventa kräkningar. Tack vare att vi satte in åtgärder tidigt lyckades vi få henne att orka fortsätta växa normalt, utvecklas normalt och vara en väldigt obekymrad bebis i största allmänhet. Hon fick med några månaders mellanrum nya tillväxtdippar, och då tvingades vi till ytterligare åtgärder avseende stödnäring. När det inte längre gick att upprätthålla tillväxten med olika näringstillskott då blev det tvunget att ta till operation.
Nu säger jag inte att det är några fel på TS bebis, spädbarn har ibland dippar i tillväxt naturligt, men det jag vänder mig emot är TS nonchalanta syn på situationen. Man behöver naturligtvis inte bli hysterisk i första läget, men börjar man se en trend, då kanske man i alla fall ska börja bevaka utvecklingen lite noggrannare.