Någon som vet

Sv: Någon som vet

Att kurvorna är bara kurvor är ju inte detsamma som att påstå att fettma på småbarn odlas redan på små spädbarn och det är där jag menar att du resonerar galet..

Jag har inte diskuterat just din bebis vikt enskilt utan mer generellt vad som gäller spädbarn och jag anser att dit resonemang som är byggt på vad du själv upplevt haltar :)

Det som gör att BVC reagerar om ett barn börjar avvika från "sin kurva" är att det faktiskt kan tyda på att något är fel! Är det då inte bättre att börja mota Olle i grinden så snart som möjligt? Dvs att börja försöka få barnet att äta mer för att dels se om det går upp vikt normalt när matmängden ökar och framförallt för att förhindra att det rasar ännu mer i vikt....

Kurvorna är ingen "kul grej" utan faktiskt ett diagnosmedel som har en vetenskaplig bakgrund.

Jag har iallafall svårt att tolka ditt inlägg nummer #19 på annat vis. Du säger att om fetma finns i släkten bör vikten ligga på undre kurvan snarare än övre. Men då struntar du ju helt i att längd och vikt hänger ihop. Slutsatsen av ditt resonemang blir då att ett långt barn med fetma i släkten borde svältas ner till undre kurvan. :crazy: Och ett kort barn, med fetma i släkten, som ligger på undre kurvan både på vikt och längd är ur riskzonen, även om det är precis lika knubbigt som den stackars långa bebisen.

Nu har jag kollat och kollat med de siffror jag har fått ifrån BVC. Speciellt avvikande är hon inte ifrån någon kurva. Lite då, men det är ju också vad de på BVC kallar det fyra månaders fallet och det är normalt.
De har sagt att längd och vikt följer varandra.

Okej, det var du själv som sa att ditt barn hade hoppat ner en kurva.
Men oavsett vilket - GLÖM funderingarna om överviktiga bäbisar, det finns inget problem med sådant!

Jo, det har hon gjort. Hon har gjort ett fyra månaders fall.
Jag har suttit och knappat lite i datorn också för att se mer kurvan och visst hon har tappat lite, ändå är hon inte mager. Men visar hon tecken på att vara extra hungrig på kvällen och sova dåligt eller överhuvudtaget så får jag väl börja med gröt.

Om lilltösen hade varit mager så hade jag hållit med dig gällande kolosser osv, men hon är absolut inte mager och hon äter och mår bra i övrigt. Pratsjuk och lever om. Men jag kommer att vänta med gröt tills att jag ser att hon inte nöjd och börjar sova dåligt igen.

Jag tror säkert att din dotter mår finfint, men jag reagerade ändå på att du använde ordet "kolosser" i ditt ursprungsinlägg, och skrev om att försöka motverka övervikt redan vid bebisålder.

Vill bara säga att dina iakttagelser om hur vida "tjocka" spädbarn senare i livet blir överviktiga stämmer överhuvudtaget inte in på min släkt på någon sida. Har många stora barn i släkten dvs stora vid födseln och sedan toppat alla kurvor men se på tusan inte ett enda av dem har någon som helst övervikt eller fetma som barn/tonåring/vuxen. Så dina iakttagelser är nog inget de ska basunera ut som fakta.

För övrigt tycker jag att det är fullt förståeligt att BVC blir oroliga när din dotter knappt gått upp ett kilo på 2månader. Att hon inte är mager hör ju inte dit, de vill ju inte att hon ska bli det heller. Varför går du till BVC och väger? Jag går dit för att så tidigt som möjligt få problem upplyfta och avhjälpta, men så resonerar tydligen inte alla?!

*kl*

Mig var dom på fram till 4-5 månaders ålder. Hon låg flera centimeter under normalkurvan (cm på pappret alltså). Hon gick upp 1 kilo på drygt två månader i början och sen lite bättre men ändå långsamt.

Nu däremot vid 14 månaders ålder är hon en riktig knubbis som ligger strax över normalkurvan och nu tycker dom vi ger för mycket mat på kvällen.

De är aldrig nöjda.

Är ditt barn däremot nöjd och glad för det mesta och sover bra och är pigg och glad när hon är vaken så finns väl ingen anledning till oro. Alla barn är individuella.

Anledningen till att hon inte gick upp ordentligt, är mycket enkel.
Strax innan dopet var det oerhört varmt och då svettades hon oerhört i sängen. Då fick hon sova med siden bara som påslakan och kudde och det var fortfarande ett tunt täcke. Hon var vaken oerhört mycket på dagarna och var oerhört sällskapssjuk. Hon hade fram till sin första vaccination sovit rätt bra i sin säng. Efter den kom förändringen och ville inte sova i sin. Plötsligt för ett par - tre veckor sedan dög det inte längre att sova mellan oss. Vi prövade att byta till ett tjockare täcke och göra så att hon fick siden som lakan och påslakan, plötsligt sover hon hur bra som helst och ganska snart får hon intresse för smakisar. Allt rullar på och nu när hon sover ordentligt så märker vi genast att tyngden förändras osv.
Jag går till BVC för att jag känner att jag inte har något val. Det är första barnet och jag är också rädd att går jag inte dit att det ska bli trassel på något annat sätt. För många i min närhet har haft trassel på olika sätt med myndigheter just för att de tex inte har gått till BVC mer än vid vaccination.

Senast ändrad:

På 3 månaders kontrollen vägde Tuva 6070 gram och var 60cm lång. Då låg hon precis på "snittkurvan" dvs det mittersta strecket på BVCs diagram.

Va? Skulle hon inte gå upp i vikt pga sov dåligt en period?! Hon är ju bara 4mån och enligt din tabell har hon ju knappt gått upp mer mellan 2 o 3mån än mellan 3 o 4mån och de är ju tre mån när de får första vaccinationen. Alla ungar har ju perioder när de sover dåligt, även min har haft det men inte tusan så att han ramlar 2steg på kurvan...då hade jag blivit orolig och då är det ju ännu mer förståeligt att BVC reagerar. Jag förstår inte varför du ifrågasätter det?! Tycker du inte själv att det är konstigt att hon inte går upp mer, du skrev i ett inlägg att hon ligger vid bröstet ofta.

Vad för problem med olika myndigheter? Man har ingen skyldighet att gå till BVC, så detta gjorde mig mycket nyfiken.

Vad för problem med olika myndigheter? Man har ingen skyldighet att gå till BVC, så detta gjorde mig mycket nyfiken.

Samma tanke, så jag lånade ditt citat efter man har inte ens skyldighet att vaccinera sina barn. BVC är helt frivilligt.

Det måste finnas en annan anledning att din dotter gick ner i vikt än att hon sov dåligt. Min son har haft sina upp-och ner perioder med sömn men ändå alltid haft en bra uppgång i vikt (och det trots hans besvär med magen). Nu är jag inte negativ på något sätt men jag förstår att BVC reagaerat.

Jag trivs med kurvorna som barn ska följa eftersom det är inget påhitt utan det finns av en anledning. Dessutom ska man inte kolla sig blind på vikten utan att barnet följer sin egna kurva - det visar att barnet växer.

Hennes orolighet började i slutet av september och vi trodde att hon skulle slippa plastbyxan då men icke de ville att hon skulle gå tre månader med den. Men hon var vaken oerhört mycket också innan dopet och efter dopet. Sov mest bara på natten och lite på morgonkvisten. Jag kände att hon gick upp mer i vikt sedan hon började sova ordentligt om nätterna och kunde sova igen utan problem under dagen också. Såg också på kläderna.
Hon har alltid legat vid bröstet rätt ofta och det är periodvis, speciellt om hon sover dåligt eller har svårt att komma till ro.

Ett tillägg bara. BVC-sköterskan har bara sagt att märker jag att hon börjar bli mer hungrig på kvällen och börjar sova dåligt igen att jag ska börja med gröt, inget måste. Vid tre månaders kontrollen så ansåg hon att det var inga problem att hon inte hade gått upp så mycket och egentligen inte heller vid fyra månaders utan bara kallade det för ett normalt 4-månaders dyk.

Jag vet inte varför de i min omkrets har fått problem pga att de inte gått, men något blev det i alla fall som gjorde att det blev problem med myndigheter osv.

Senast ändrad:

Min son vägde 10 kg vid 5 månader och jag har aldrig oroat mig för hans vikt. Han har två smala föräldrar och nu vid 2,5 års ålder väger han fullkomligt rimliga 14,5 kg. Att noja sig för barnets "övervikt" redan på bebisstadiet hoppas jag vetkligen inte är vanligt förekommande.

När Nike föddes vägde hon 2245.

När hon var sex veckor vägde hon 2940.

När hon var tre månader vägde hon 4065.

När hon var fem månader vägde hon 6410.

När hon var 10 månader vägde hon 9680.

Hon har tagit sig jättebra. Ibland tar det tid bara.

Hon ska vägas imorgon igen. Då är hon 13 månader.

*kl*

Jag är väldigt glad att det finns möjlighet att ta till detta statistiska verktyg som kurvorna ändå är, för att man ska kunna fånga potentiella problem tidigt. Små barn kan det gå väldigt fort utför med om något är fel, vilket kan göra dem väldigt nedsatta och känsliga. Min dotter började också dippa vid fyra månader, vilket visade sig vara första tecknet på att något inte var som det skulle. Vi satte in åtgärder för att få henne att hålla vikten. Det var i början väldigt enkelt, men blev med tiden allt svårare. Felet visade sig vara halsmandlar som var alldeles för stora och hindrade henne att få i sig mat i tillräcklig utsträckning, dessutom orsakade dom frekventa kräkningar. Tack vare att vi satte in åtgärder tidigt lyckades vi få henne att orka fortsätta växa normalt, utvecklas normalt och vara en väldigt obekymrad bebis i största allmänhet. Hon fick med några månaders mellanrum nya tillväxtdippar, och då tvingades vi till ytterligare åtgärder avseende stödnäring. När det inte längre gick att upprätthålla tillväxten med olika näringstillskott då blev det tvunget att ta till operation.

Nu säger jag inte att det är några fel på TS bebis, spädbarn har ibland dippar i tillväxt naturligt, men det jag vänder mig emot är TS nonchalanta syn på situationen. Man behöver naturligtvis inte bli hysterisk i första läget, men börjar man se en trend, då kanske man i alla fall ska börja bevaka utvecklingen lite noggrannare.

KL

Det viktigaste är ju att barnet följer sin EGEN kurva. Genomsnitts kurvorna som finns är väl bra riktmärken, men om barnet kraftigt börjar avvika från sin egen kurva så anser jag att det är min plikt som mamma att ta reda på varför.

Naturligtvis har barn perioder då de växer mer eller mindre, utan att det är något fel, vilket är tur...men inom rimliga gränser. Och jag tycker att BVC är ganska lugna av sig och säger att det mesta är normalt så om de reagerar hade jag som mamma också reagerat, men det är ju jag.

Jag tycker att det är skrämmande att börja prata om risk för övervikt när det gäller bebisar under 3 år.
Har 4 barn som om det ska gälla att de blir överviktiga om de är på övre delen av kurvan skulle vara tjocka idag.

Jag har aldrig haft egen mjölk i mer än 2 veckor och har därför gett ersättning från början. Ersättning gör inte barnen tjocka, däremot kanske det blir lite lättare för ersättningen att slinka ner eftersom barnet inte behöver snutta lika mycket för att få i sig mjölken.
Mina barn har alla utom dottern varit knubbisar som bebisar. dottern däremot åt lite för lite första månaden. Självklart försökte jag då få i henne lite mer. BVC:s viktkurvor är till för att kunna upptäcka fel tidigt. Det kan finnas många anledningar till att man avviker från kurvan, men det som är viktigast är att man följer sin egna kurva.
Att börja fundera kring fetma när bebisen är 3-4 månader låter inte riktigt friskt i mina ögon. Det gör inget om bebisen är lite knubbig. Det försvinner oftast när den börjar krypa/gå.
Min 17-åring var ett litet matvrak/tjockis som bebis, och är idag en vältränad och normalviktig kille.
Dottern som är 15 var den smalaste av 4 som bebis, är normalviktig men om hon äter fel, som chips och mycket skräpmat lägger hon på sig lite.

2-åringen som t.ex vägde 12 kg som 1-åring och som då drog strl som en 2-åring är knubbig, men otroligt stark, så i hans fall antar jag att han brås på pappa som är 1.95 och blir antagligen en stor kille.
1-åringen som följer 2-åringens kurva -1 cm och -1 kg blir antagligen oxå en stor kille.
De äter aldrig godis utan riktig mat som potatis och kött.
Jag har aldrig försökt dra ner på deras mat utan tvärtom, det är stora aktiva killar som behöver sin mat för att orka med dagen. Mätta killar = glada killar

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 712
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar