Någon som vet

Sv: Någon som vet

jag tycker det låter helt absurt! enligt bvc kan barn inte vara överviktiga innan de är 3 år.

otäckt att tänka att ens spädbarn inte får bli för mulligt!

Jag tror TS reagerar på att man verkar ska tvinga i barnen mat, vilket jag tror många ändå är överens om att det kan ge ett osunt förhållande till mat i framtiden (man ska äta när man är hungrig och inte annars).

Till TS:
Min dotter har haft följande vikt/längdutveckling och det har aldrig bekymrat BVC:

Nyfödd: 3240 / 50 cm
3 veckor: 3710 / 52,5 cm
6 veckor: 4605 / 57,5 cm
11 veckor: 5255 / 60 cm
4 månader: 6360 / 64 cm
5 månader: 6670 / 66 cm
6 månader: 7245 / 69 cm
8 månader: 7850 / 73 cm
10 månader: 8350 / 76,5 cm
13 månader: 8945 / 80 cm
19 månader: 10.350 / 84,5 cm

Dottern har legat 1-2 kurvor över på längden (var medellång som nyfödd) samt legat på medelkurvan/en under på vikten.

Jag började ge smakportioner vid strax efter 4 månader, men mest bara för att det var så spännande att börja. Jag tycker inte du ska känna någon press här, det rekommenderas ju trots allt att man inte ska börja med smakisar förrän vid 6 månader numera.

BVC ska vara uppmärksamma på förändringar i kurvor, men bara för att det sker en förändring en gång spelar det ju ingen roll, det är om tendensen håller i sig som det kan vara värt att undersöka vidare. Dottern tappade en halv kurva på vikten vid 4 månader men stannade sen där...

Lycka till och stressa inte upp dig!

En liten bebis som inte vill ha smakisar är väldigt svår att tvinga i mat. Jag tycker iallafall TS idé att man ska se till att barnen citat "inte inte ligger över den normala kurvan utan hellre på den undre" blir väldigt otäck när vi diskuterar ett fyra månaders barn.

Inte?
Hur förklarar du du fettma-anlagen slår igenom när de blir tex vuxen/ tonåring extra kraftfullt på de spädbarn som har varit mulliga som små än de som inte har varit det?

Ge mig källa på att det föreligger så tack för det var något helt nytt.

Att barn ( småbarn ) får fel kost och lägger på sig är något som är väldigt diskuterat och där anser jag att vi faktiskt har ett problem idag, men absolut inte när vi pratar om spädbarn..

Vi har redan börjat lite försiktigt med smakisar mitt på dagen, jag fick bara rådet att snart börja med gröt på kvällen. Vilket inte passar lilltösen då hon får värre magknip då. Det lärde vi oss snabbt då smakisen blev för sent på dagen och mot kvällen.
Enda anledningen till att vi redan har börjat med smakis var för att hon visade intresse för maten.
Min BVC-sköterska håller styvt på att barnen ska börja mellan 4-6 månader absolut innan 6 månader annars är det risk att de inte tar fast föda sedan.

Senast ändrad:

Enda källa jag har är min omgivning där det har varit de olika objekten. Naturligtvis ett par stycken har även fått fel mat när de blivit större och då har det brakat iväg alldeles.

Du får det att framstå som att jag vill att de ska vara magra. Det vill jag absolut inte och min lilltös som har bytt kurva är absolut inte mager men hon är inte överdrivet tjock heller.

Då tycker jag att du ska lita mer på den forskning som finns i ämnet och vara helt lugn med att bäbisar får vara hur mulliga som helst utan att det har något samband med framtida vikt.
Det handlar nog mer om felaktig kosthållning på ett eller annat sätt, om barnen blir överviktiga när de är större. Men att ens tänka tanken att begränsa mat till en bäbis får mig att rysa.

Jag tycker det låter väldigt obehagligt att tänka i de banorna för en liten som bara är några månader. Hur tänkte du att man skulle vara "försiktig" rent praktiskt? Vägra dem bröstet eller späda ut ersättningen med för mycket vatten? :cry:
Absolut inte vägra dem bröstet! Jag skulle aldrig göra det mot min!
Min lilla tös som jag har skrivit tidigare, vägrar att ta flaska och vägrar ta ersättning. Därav inga problem för mig. Hon äter mitt bröst och så är det. Ersättning är ju gjord för att de ska öka i vikt. Lilltösen fick ju sjukhuset ett par gånger för att hon då sög för dåligt. Nu är det inga problem. Varför inte försöka amma så mycket som möjligt? Lilltösen vägrar ta bröstet med amningsskydd, kanske fler som är sådana? Varför helt enkelt bara köra naturellt?

Hela den här tråden började med att BVC rekommenderar en till att redan nu börja med gröt för de tror hon sover dåligt. Nu när hon har siden runt om sig och ligger i bara blöjan är hon en riktig snusmurvla. Hon sover hur bra som helst. Hon vaknar och säger till när hon är hungrig och vill ha bytt. Hon trivs att ligga så på siden-lakan. Har någon problem är det ju värt att prova! Ibland förvånar de en.

Oj vad det skiljer sig...

Hittills har jag faktiskt inte sett ett mulligt spädbarn som behållt mulligheten och sedan utvecklat fettma när dom sedan börjar gå, verkligen INGEN.

Men sedan när barnet är ca 2 år och mer och om dom lever på helt fel kost ja då har det brakat iväg.

Säger som Ameo, i sådanahär frågor känns det superviktigt att se till forskning och resultat ..

Lilltösen äter hela tiden det hon vill ha! För mig som jag har skrivit svar åt en annan, så vill hon inte ha ersättning och då är det enkelt för mig. Vi har köpt en ersättnings-förpackning och prövat både Nestle och Sempers men ingen duger. Det är bara bortkastade pengar. Lilltösen blir riktigt arg när vi kommer med ersättning. Hon vill ha mjölk och då direkt från "pumpen".

Det gör det säkert men i min omgivning är det 7 av 12 som har varit så smala (ej magra) eller feta som spädbarn och de har varit smala respektive feta när de blivit äldre. Sedan 4 av 12 har varit mulliga som spädbarn, fått fel mat sedan och fått en otrolig fettma som stor.
Visst ska man lita också på forskning men sedan ser man ju här hur olika det är från BVC till BVC med de olika rekommendationer för smakisar osv.

Ersättning är ju gjord för att de ska öka i vikt.
Nej, redan där tänker du galet!
Ersättning är inget annat än just ersättning för bröstmjölk. Man använder det i stället för bröstmjölk om barnet av någon anledning inte får i sig tillräckligt mycket näring via bröstmjölk. Det kan vara allt ifrån för liten tillgång på mjölk, att barnet äter för lite eller att mamman "mjölkar lättmjölk" till att barnet matas enbart med ersättning.

Att BVC rekommenderar dig att börja komplettera med något är ju för att ditt barn av någon anledning inte "följer sin kurva" och man därmed kan anta att det inte får i sig tillräckligt mycket näring av enbart amningen. Och det är ingen kritik till dig utan bara ett konstaterande att så är fallet, oavsett om det är mjölkmängden eller mjölkens sammansättning som inte är tillräcklig.

En av mina vänner har haft 4 barn som alla varit tunna redan som små och i det fallet var det "lättmjölk" i mammans bröst...

*kl*
Här kommer lilltösens vikt och längd
Nyfödd: 3394 g & 51 cm
Första dygnet: 3294 g & 51 cm
3 dagar (Hemresa från BB): 3374 g & 51 cm
1 v : 3650 g & 51 cm
2 v : 3780 g & 53 cm
3 v : 4050 g & 54 cm
4 v : 4270 g & 54,5 cm
7 v : 4830 g & 57 cm
9 v 5 dg: 5120 g & 60 cm
3 mån: 5490 g & 61,5 cm
4 mån: 6010 g & 63 cm

Döm sedan själva vad ni anser om detta! Hon är absolut inte mager på något sätt och jag har gått om mjölk!
Har även sålt 17 L.

Jag tycker du resonerar lite galet faktiskt, men inser att vi inte kommer komma längre i diskussionen som sådan..

Hoppas nu ingen är dum nog att dom "svälter" sitt spädbarn pga av vad som kan läsas på buke :/

Det är verkligen en helt normal kurva som dippat något på sluttampen!

Tänk på att BVC är något man frivilligt går på, de kan endast ge rekommendationer etc och gillar man inte råden man får struntar man helt enkelt i dem!

Man kan ju tycka att BVC ska vara väldigt kunniga, men allt är nog personberoende, det finns många där som tycker att man ska göra som man alltid har gjort. T.ex så hörde jag en intervju på radion angående de nya rönen om att det är ok att dricka lite alkohol när man ammar. En bvc-sköterska kommenterade det med att hon inte alls trodde på det (= man kan ju fråga sig vad hon kommer ge för info till de mammor hon träffar)?

Sen vad gäller sömn: Jag kämpade med att få i dottern mat och sånt på kvällarna, kände alltid en stress när hon åt dåligt eftersom hon alltid vaknar så mycket på natten. Men såhär 2 år senare kan jag bara konstatera att det aldrig hade med maten att göra, hon sov dåligt när hon ätit jättemycket såväl som när hon ätit lite. Ibland sov hon bra också, även detta helt oberoende på matintaget. Du har ju nu hittat ett sätt för din dotter med dessa sidenlakan - vad skönt! Släpp nu denna stress med maten och ta det i den takt dottern tycker det är ok!

Hur mycket ska barnet växa på längden då?
Någon skrev här inne att vikten bör öka 200-250 g per vecka.
Hur mycket är rekommendationen för huvudet att växa också?

Enligt Bonniers "Stora boken om barn", edition 07 eller 08 (alltså ny och modern) är detpå alla vis helt och fullt i sin ordning att barn upp till tre år är runda. Man har inte sett något som helst samband mellan övervikt senare i livet och "babyhull". Om barnen däremot är överviktiga senare än i treårsåldern är det dax att göra något åt det - genom rätt samansatt kost och motion - inte genom mindre mat.

Jag tycker det verkar som om du applicerar din egen rädsla för överrvikt på din dotter, vilket i så fall är sorgligt. HAr jag fel så ber jag så mycket om ursäkt.

Och normalviktiga babysar är knappast KOLOSSER, som du skriver i ditt ursprungsinlägg. Inte lite runda babysar heller...

Jag har aldrig skrivit att man ska svälta barnet!
Som flera har skrivit här så känns alla kurvor otroligt dumma. Visst en kul grej, men om barnet inte är magert då känns de inte aktuella. Sedan jag började tråden så känner jag mig säkrare och lilltösen får ta den takt hon vill. Märker jag att hon vill ha mer tex på kvällen, då får jag väl fundera på gröt då eftersom flaska med ev välling det tror jag inte hon kommer vilja ha. Hon ratar flaska och napp. Vi har bytt både napp och flaska så själva sugdelen är latex. Nappen ibland funkar när hon är på humör men oftast spottar hon ut den. Det är en bestämd liten tjej som jag har och hon vet precis hur hon vill ha det.

Om lilltösen hade varit mager så hade jag hållit med dig gällande kolosser osv, men hon är absolut inte mager och hon äter och mår bra i övrigt. Pratsjuk och lever om. Men jag kommer att vänta med gröt tills att jag ser att hon inte nöjd och börjar sova dåligt igen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 712
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar