Någon som vet

Sv: Någon som vet

När jag var på BVC för att ta igen en föräldragrupp omgång så kollade jag igen med sköterskan, kollade om hon ville kolla tjejen extra eftersom vi ska bort över jul o nyår, men hon sa att det inte behövdes då hennes kurva var helt okej och det är vanligt att små barn gör små dyk vid fyra månader. Hon anser att hon fortfarande följer sin kurva fastän hon har planat ut lite i vikten, men sedan vi har börjat med smakisar och även sista tiden lite gröt, så känner jag på tjejen att hon har blivit tyngre.

Min lille son har den här kurvan
födelsevikt 2475 gram längd 46cm huvud 32
4 dagar 2360 gram längd står ej huvud 33,5
1v2dar 2450 gram längd 49cm huvud 34
2v2dar 2660 gram längd 49cm huvud 35
3v2dar 2800 gram längd 49,8 huvud 35,5
1 månad 3120 gram längd 51cm huvud 36
5v2dar 3410 gram längd 52cm huvud 36.5
6v2dar 3640 gram längd 53cm huvud 37
8v2dar 4510 gram längd 54,5 huvud 38,5
9v2dar 4890 gram längd 56 huvud 39
11v2dar 5490 gram längd 58 huvud 39,5
13v 5850 gram längd 58,5 huvud 40,5
3½ månad 6240 gram längd 59 huvud 41

Var upp idag och vägde och mätte. Så jag skrev med huvud också för jag såg du ville kolla det också. :)

Det som har störst påverkan på barnens ev. framtida fetmaproblem är deras föräldrars kunskap och inställing. Jag har haft en bäbis skyhögt över normal kurvan och en långt under.. Idag är ingen av dem annat än normalviktiga. Det har inget med vikten som spädbarn att göra utan att de vuxit UPP med sunda matvanor.

De flestas BVC´s vikt/längdkurvor är den "gamla" kurvan som är baserad på flaskmatade barn. Ammande barn har ofta en lite annan "utveckling", bla så har man ofta en "amningspuckel" då vikten stannar till men längden fortsätter rätt ok.

Lilltösen har vänt sin kurva eller har ökat ordentligt igen.
Hon har ätit bra den senaste tiden av mjölk, smakis och lite gröt på kvällen. Hur hungrig hon är på smakis och gröt beror på hur mycket hon har sovit under dagen.
Hon vägdes och mätes idag när hon fick sin fem månaders spruta.
Längd 67,5 cm
Vikt: 6650 g
Huvudomkrets 44 cm
:banana: :bump: :banana: :bump:

Vad roligt att höra!!

När Elina var 5 månader vägde hon 6215 g, var 60,5 cm lång och hade ett huvudomfång på 40,6 cm!
Och BVC har aldrig sagt att hon växer annat än jättebra :) (Fast hon började på typ 4-5 kurvor under, men ligger nu 1 kurva under bara)

Kul att hon har tagit sig så bra! Fast om man går efter deras kurvor borde lilltösens vikt ligga på över 7 kg men istället är hon lång och smal. Hon ser absolut inte mager ut! :cool:

Jag kan inte låta bli att lägga in mina bebisar (fast nu är dom stora!)

födelsevikt 2210 längd 45
1 mån 2815 längd 49
2 mån 3440 längd 52
3 mån 4080 längd 55
4 mån 4960 längd 56.5
6 mån 5965 längd ?
8 mån 6710 längd 65
1 år 7685 längd 67.5
1.5 år 8535 längd 76
18 år 50 kg 164cm

födelsevikt 2320 längd 45
1 mån 2710 längd 48
2 mån 3420 längd 52
3 mån 4015 längd 54.5
4 mån 4870 längd 56.
6 mån 5830 längd 59.5
8 mån 6770 längd 63
1 år 7980 längd 69
1.5 år 8710 längd 75.5
18 år 55 kg 164cm

födelsevikt 4200 längd 53
1 mån 4755 längd 56.5
2 mån 5270 längd 59
3 mån 5930 längd 63
4 mån 7150 längd ?
6 mån 7705 längd 67
8 mån 8870 längd 70.5
1 år 9990 längd 75.5
1.5 år 10530 längd 80
13 år 157 cm 45 kg (ungefär)

Rätt intressant att jag aldrig har fått några kommentarer om tillväxten på någon av mina tre.
Trots att kurvorna sett olika ut.
Trots att de två första var rejält små.
Enlingen var stor när han föddes men snarare liten ju äldre han blivit

Min dotter låg mitt på viktkurvan och över på längden tills hon var 4 månader. Därefter har hon legat under på viktkurvan och över på längdkurvan. Vi går på kontroll en gång/månad för att BVC vill ha koll. Men hon rör sig HELA tiden, sitter knappt still när hon äter så klart att hon gör av med mycket energi. Så länge hon är pigg och glad så bekymrar jag mig inte. När vi var på BVC senast så frågade de hur mycket hon äter på en dag och de blev förvånad när jag berättade mängden eftersom det är mycket mer än genomsnittet i hennes ålder.

Vid 5 månader låg hon 6730 g och var 68 cm lång.

Så är Isak också.
Är 9 månader nu och väger runt 8 kg, är ett tag sedan vi vägde nu men sist så vägde han 8 kg. (före jul) Men han är igång och rör sig hela tiden och växer mycket på längden. Var 74cm lång före jul.

Om du är hispig är jag det också kan jag trösta med :D
Klart man hispar lite med första babyn :)

Inte alls! Mitt första barn bara och lite orolig osv. På vilket sätt anser du att jag är hispig?

Du startar tråd efter tråd om saker som du hört, som du tror, och om konstiga kommentarer dina kompisar gör.

Nog var jag osäker med mitt första barn, men jag litade på VC och mitt sunda förnuft.

Gör inte alla det här inne mer eller mindre? :confused:

Jag tycker inte att det är sunt förnuft att ojja sig för fetma redan i spädbarnsåldern. Fet blir man av felaktiga matvanor, felaktig motion osv, inte av bröstmjölk, välling osv under spädbarnsåret. Du har tydligen ett smalt barn och undrar vad det är för kolosser som BVC förväntar sig vid varje "ålder". Det ska jag tala om för dig. Det är normala barn med bebishull, hull som är bra att ha när de är sjuka och sedan kommer att springas av när de är mer rörliga. Att kalla sånna barn för kolosser är väl lite elakt mot alla de föräldrar ( och barn) som har sånna barn som anses normala enligt BVC?

Ja jag tar åt mig för ett av mina barn vägde lite mer och jag fick många gånger höra att han var tjock och kommentarer som " sådana föräldrar sådant barn". Jag hävdade att han skulle springa av sig det och det var precis va han gjorde. Han är inte tjock och i mina ögon har han aldrig varit det! Även om han skulle kunna räknas som en av de kolossar du pratar om.

Det är skrämmande att du pratar om fetma hos bebisar!

Ok.... men om det finns fetma i släkten och arvet, då gör det mig lite extra orolig kanske.
Lilltösen är absolut inte mager och har babyhull också. BVC hade inget att anmärka. Jag blev bara orolig då när jag startade tråden gällande lilltösens lilla nedgång, men har sedan även pratat med BVC igen och var villig att göra en extra kontroll innan vi skulle åka bort och hon kollade tösens uppgifter och tyckte inte det var så farlig nedgång att det skulle behövas. :p
Men jag ska sluta ta åt mig av alla kommentarer och jag jobbar på det, men det är bara svårt när det kommer i från nära och kära och jag har ofta varit rätt lättpåverkad av andras kommentarer. Men jag vet att jag måste jobba på att bli starkare.

*kl*
Känner mig lite rådvill.

Lilltösen som är otroligt energisk har förändrats senaste veckan så otroligt när det gäller mat osv. Hon har precis fått sina första två tänder.
BVC tyckte att hon växer och väger för lite och tyckte att jag skulle pröva med välling. Välling har varit bra, sover lite bättre på natten. Men nu har vi stött på andra problem. Hon börjar tjafsa riktigt ordentligt vid maten. Första tuggorna går riktigt bra men sedan är det en kamp att få i henne resten. Kanske fler tänder på gång eller så är det en fas igen att gå igenom. Ofta kräks lilltösen ifall det är för fullt i magen eller att hon sätter i halsen. Hon började bara för ett par månader sedan att acceptera smörgåsrån med smör på, innan dess kunde hon inte ta dem. Burkmaten måste köras i en magic bullet mixer för att hon ska ta den, hon klarar inte av bitar. BVC tycker jag ska sluta med burkmat och sluta mixra den och börja med större bitar och lagad mat. Men nu har hon börjat kräkas minst en gång per dag, vi har inte haft de problem tidigare annat om det inte varit för mycket i magen eller något sådant. Men ibland verkar det som hon sitter och framkallar kräkningarna. Det har aldrig varit problem med de olika maträtterna om man bara mixrar dem ordentligt. Nu är det strul vid varenda måltid.
Hon var oerhört glad, spralling och energisk innan allt strul började och åt ordentligt. Nu har hon tappat aptiten mer, inte samma glada tjej. Jag förstår att det är jobbigt för henne att hela tiden nästan kräkas upp eller att det ska vara strul vid maten. Jobbigt för mig med.
Lilltösen får alltid fruktpurén vid lunchen när hon har ätit upp all serverad burkmat. Äter hon inte upp och det blir ingen efterrätt. För hon är en fuling där. Maten kan hon krångla på men så snart fruktpurén kommer fram så äter hon med god aptit.

Innan mätningen åt hon så här:
Morgon: 150-200 ml mjölkmix
FM mellis: Fruktmos + smörgåsrån + 100 ml mjölkmix eller enbart mjölkmix 100-200 ml
Lunch: 100-150 ml mjölkmix + 100 g burkmat + 30 g fruktpuré
EM mellis: Se förmiddags mellis
Middag: Se lunch
Nattsnacks 100-200 ml mjölkmix + 100 g gröt med 50 g fruktpuré
Mjölmix = ersättning + vatten + vanlig mjölk (vanlig mjölk i vid uppehettat tillstånd. Hon tar inte ersättningen annat i mjölkmix.
Ibland ville hon även ha lite mjölkmix på natten
Bluddrade oftast en gång per dag.

I helgen började vi mer med välling.
Tidig morgon ibland: 150 ml välling
Morgon: 150-220 ml välling + ½ smörgåsrån + 30 g fruktpuré
FM mellis: 100-220 ml välling / 100 ml välling + 100 g fruktmos + ½ smörgåsrån
Lunch: 200 g burkmat + 40 g fruktpuré (efterrätt) med lite vatten till.
EM mellis: Se förmiddags mellis
EM mellis två infaller ibland: 150 ml välling
Middag: Se lunch
Nattsnacks: 100 g gröt + 40 g fruktpuré + 100-200 ml välling. Eller enbart välling ca 200 ml.
Bluddrar två gånger per dag.

Här kommer lilltösens vikt och längd
Nyfödd: 3394 g & 51 cm
Första dygnet: 3294 g & 51 cm
3 dagar (Hemresa från BB): 3374 g & 51 cm
1 v : 3650 g & 51 cm
2 v : 3780 g & 53 cm
3 v : 4050 g & 54 cm
4 v : 4270 g & 54,5 cm
7 v : 4830 g & 57 cm
9 v 5 dg: 5120 g & 60 cm
3 mån: 5490 g & 61,5 cm
4 mån: 6010 g & 63 cm
5½ mån 6650 g & 67,5 cm
Mellan här och nästa kontroll började hon åla sig över golvet flitigt samt hon ville ha bröstmjölken ur flaska enbart.
6½ mån: 6840 g & 69,5 cm (Vägrar välling, är otroligt rörlig)
7½ mån: 7150 g & 70 cm
(Vägrar välling, är otroligt rörlig, börjar ställa sig mot möbler vid 8 mån)
9 mån: 7800 g & 72 cm

Känner mig rådvill när hon krånglar och spyr så här!
Hon accepterar välling nu och äter den bra.
Kan det vara så att den nuvarande menyn är för mycket för henne? Att vi ska gå tillbaka till den ursprungliga menyn bara byta ut mjölkmixern mot välling och sedan försöka sakta öka på lite typ 10 g åt gången?
Delar av det här inlägget finns i en annan tråd igen. Att jag lägger det här är för att jag just nu står helt rådlös igen. Inte gällande fetma osv utan mer just att tjejen börjat krångla.
Hon har inte direkt följt sin kurva som hon började på när hon föddes.

Lilltösen är en bestämd liten dam. Under från hon var fem månader och fram till i påsk ville hon ha sin bröstmjölk urpumpad och matad i flaska. När mjölken började sina pga att hon inte sög utan det bara pumpades så var jag tvungen att börja med mjölkmixen.

Senast ändrad:

Jag skulle ha forts mixa största delen av maten och ev börja varva med några få bitar med "hel mat".

Det viktigaste är ju att hon får i sig näring och behåller sin nyfikenhet.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 712
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar