Någon som vet

Golden_Heart

Trådstartare
Någon som vet vad man anser idag är normala vikten för små barn och babysar vid de olika månader och åldrar?
BVC går ju efter sina kurvor men vad är det för kolosser de förväntar sig att ha vid de olika månaderna? Borde man inte vara lite försiktigt så att man inte odlar en övervikt för tidigt?

Sv: Någon som vet

Jag är tämligen säker på att bvc inte odlar överviktiga barn och kurvor är bara generella kurvor samt att barn är individer ..

OK, men varför rekommenderar de då att man ska börja typ med gröt på kvällarna för min fyra månaders tjej då hon har brutit sin tidigare kurva och gått ner på en annan? Tjejen väger nu 6 kg och är som sagt fyra månader.
Enligt dem så var detta för lite. Vad är det för kolosser de vill ha?
Vad är normalvikt för de olika månaderna?
Hur mycket bör de gå upp varje månad för att det ska vara okej?

Var det inte du som i en annan tråd hade problem med din bebis mage och smakisar, eller är jag ute och cyklare efter en annan användare nu?

Jag trodde det var smakisen som orsakade oroheten, men det var mest att lillstumpan hade ätit för tätt och det kombination med smakis lite för sent på dagen, blev lite för mycket. Men det är inte längre några problem.
Smakisarna går bra och vi har precis börjat med vår tredje smakis. :p :bump:

Min kille är en långsmalbebis, alltså han väger absolut inte för lite men är inte ens i närheten av att vara så knubbig som "alla" andra i hans ålder han blir 2 månader den 4 Dec och vägde vid 6 veckors ålder 5360g och var 60 cm lång, vägde 3045 i hemgångsvikt från BB och var då 50cm. Vi ska på 2-månaderskollen den 5 Dec får se hur mkt han gått upp då. Så han har hittills gått upp mellan 1,1-1,2kg/månad, men sen så är han ju kille oxå. Vår BVC-tant säger att han väger helt normalt, vilket det känns som att det är oxå.

Alla barn växer ju olika men jag har läst någonstans att en snittuppgång per vecka är 200 el 250g, tror jag det var, men jag vet inte hur länge de går upp så mkt/vecka?!

Lilltösen hade inga problem med sina kurvor fram till 3 månaders kontrollen. Då plötsligt hade hon bara vuxit 1,5 cm på en månad och vägde strax över 5 kg nu vid 4 månader väger hon som sagt 6 kg och har ökat ytterligare 1,5 cm. BVC-damen pratar om att det är normalt att barnen har som en ner-språng vid fyra månader och därför ska man också börja med olika smakisar då som gröt och rotfrukter osv.
Vill bara säga att jag helammar utöver smakisarna. Lilltösen vägrar äta ersättning eller ur flaska.

Båda mina har legat på den allra översta kurvan på vikten. Min dotter var så tjock att de skrattade på BVC för att de aldrig sett en sådan tjock bebis. Då åt hon bara tuttemjölk! När hon började med mat & gröt planade kurvan ut. Nu, som 4-åring, är hon en högst normalviktig tjej.
Tror inte att bebisar har någon osund övervikt så länge de äter bra mat. När de väl börjar röra på sig försvinner babyhullet.

Det kan ju vara så att din bebis inte ökat tillräckligt mellan vägningarna. Tycker inte att 6 kilo låter så lite för 4 månader, men de har säkert sina skäl. Kvällsgröt tycker jag är bra! Det ger lite extra mättnadskänsla inför natten också. Min tjockebebis har ätit gröt sedan han var 4 månader. Gröt är populärt och mättande!!!

Om det nu var så att jag inte fick sova om nätterna och det stämmer som de säger på BVC att vid fyra månader så plötsligt vill de inte sova ordentligt om nätterna att man då ska ge gröt. Men lilltösen har redan haft den perioden verkar det som, men det behövdes bara att hon fick sidenunderlakan också och lite extra mjukt runt sig, så sover hon hur bra som helst. Visst hon vill fortfarande inte sova på nätterna förrän vi ska lägga oss, förutom när hon är extremt trött. En liten kvällstös är vad hon är.
Att ge gröt på kvällen är jag lite rädd för då hon fick oerhörd magknip när den smakis blev lite för sent på dagen. Hon är fortfarande lite känslig i magen vid för ofta ätningar. Smakisarna när de sker vid rätt tidpunkt är det inga problem med.

Du känner själv vad som funkar och inte funkar. BVC kan ju bara råda dig, men det är ju du som känner ditt barn bäst!!

Kollade normalkurva för pojkar och då ska en 4-månaders väga 6,5 kilo. Pojkar ligger väl lite över flickor.

Hoppas att magknipen snart släpper. Det är ju helt hopplöst när bebisarna har så ont och man inte mycket kan göra. Min pojk är jättekänslig för om jag äter gasbildande mat, dricker kolsyrat eller te. Dricker jag te på kvällen och sedan ammar så skriker han och kan inte sova.

Tack för ditt svar! Då är alltså inte min tjej så fruktansvärt under, som de verkar framstå på BVC.
Mot magknipen hjälper det om jag gör på rätt sätt med magdroppar, smakisar och absolut bäst blir det om hon äter med fyra timmars mellanrum.

Det handlar inte om enbart vikten utan vikten jämnfört med längden, och att de växer överhuvudtaget. Min minsta vägde närmare 5 kilo när han föddes och var 56 cm lång, han gick över 6 kilo ganska så fort... Idags läget är han 3,5 år, lång och normal i kroppen, mot det smala. Så stirra sig blind på vikt och kurvor är rätt onödigt, så länge barnen är nöjda och växer så är det oftast bra!

Det BVC gör är väl främst att hålla koll på så att barnet följer sin egen normalkurva. Jag kan faktiskt förstå att de reagerar om barnet hoppar neråt en kurva i vikt redan vid så tidig ålder.
Man odlar INTE överviktiga barn i bäbisåldern. Jag har haft tre tungklumpar och den första är nu nästan 7 år och ser ut som en sparris... :eek: Det gör inget att bäbisar är tjocka och goa, de springer av sig det när de blir äldre - om de bara för vettig mat då.

barn kan inte betraktas som överviktiga förrän de är över 3 år.

Jag som har en stor kille, ska jag ge honom lite mindre att äta tycker du för att han väger mer?! Han är knappast överviktig.

Det viktiga är att de följer sin egen kurva!

Nu vill jag bara klargöra en sak här i tråden. Lilltösen har hela tiden legat över den normala kurvan. Vid 3 mån kontrollen gick hon ner på normala kurvan och nu kurvan under vid fyra månader. Hon är absolut inte mager. Vikt och längd följs åt.

Man kanske inte odlar överviktiga barn just när de är barn, men de kan få problem när de blir äldre. Jag kan bara se ifrån min egen uppväxt och jag har ätit vettigt under min barndom, ändå har jag haft lätt att lägga på mig och har problem med vikten. Medan mina syskon som låg hela tiden lite under normal kurvan har inga problem med vikt som vuxen. Jag och flera tror att man "göder" anlagen för fettma om de är för mulliga som barn men självklart ska man inte ge barnet mindre om man får ett stort barn. Det viktiga är att de mår bra som sagt. Men jag tycker inte om de där kurvorna att de ska vara så hårda med det. Speciellt om det är ett barn som är fullständigt nöjd med som det är nu. En del anser ju också att om man ammar över 6 mån - 1 år så minskar man barnets sötsug när det blir äldre och då minskar man också problemen lite för dem med fettma. Ett sådant exempel finns faktiskt i min omkrets

Men du måste se skillnaden på barn och bebisar här.

Man göder inte anlag för fettma på ett spädbarn så som det går att tolka att du tycker.

Man kanske inte odlar överviktiga barn just när de är barn, men de kan få problem när de blir äldre. Jag kan bara se ifrån min egen uppväxt och jag har ätit vettigt under min barndom, ändå har jag haft lätt att lägga på mig och har problem med vikten. Medan mina syskon som låg hela tiden lite under normal kurvan har inga problem med vikt som vuxen. Jag och flera tror att man "göder" anlagen för fettma om de är för mulliga som barn men självklart ska man inte ge barnet mindre om man får ett stort barn. Det viktiga är att de mår bra som sagt. Men jag tycker inte om de där kurvorna att de ska vara så hårda med det. Speciellt om det är ett barn som är fullständigt nöjd med som det är nu. En del anser ju också att om man ammar över 6 mån - 1 år så minskar man barnets sötsug när det blir äldre och då minskar man också problemen lite för dem med fettma. Ett sådant exempel finns faktiskt i min omkrets

Men HUR ska man få en 4 månaders att växa MINDRE?! (och varför)

Men du måste se skillnaden på barn och bebisar här.

Man göder inte anlag för fettma på ett spädbarn så som det går att tolka att du tycker.
Inte?
Hur förklarar du du fettma-anlagen slår igenom när de blir tex vuxen/ tonåring extra kraftfullt på de spädbarn som har varit mulliga som små än de som inte har varit det?
Hela tråden handlar om spädbarn ju. Ligger fettma i släkten, tror jag man får vara extra försiktig att inte inte ligger över den normala kurvan utan hellre på den undre. Naturligtvis måste de se friska ut, därmed är det INTE sagt att man ska banta dem eller ge dem mindre, men kanske vara lite försiktig med sådana saker som kan ge det där extra som tex ersättning. Att det är bättre att tex pumpa ur, för att vara säker att det är enbart sin egen mjölk som gers och ger resultatet. Sedan beror ju den mjölken mycket på vad mamman äter.

Borde man inte vara lite försiktigt så att man inte odlar en övervikt för tidigt?

Jag tycker det låter väldigt obehagligt att tänka i de banorna för en liten som bara är några månader. Hur tänkte du att man skulle vara "försiktig" rent praktiskt? Vägra dem bröstet eller späda ut ersättningen med för mycket vatten? :cry:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 712
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar