Någon som har erfarenhet av att föda hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Någon som har erfarenhet av att föda hemma?

Det har ju stått i alla tidningar, ingen kan väl ha missat det? :confused:

Jag håller med fjolltroll.

Om man inte kan sätta barnets behov och säkerhet före sina egna intressen ens vid förlossningen, då har man inte förstått vad det går ut på :crazy:

Jag kan förstå att man kan ha rädslor för sjukvården, men då får man göra något åt dem.

Det finns ju massor med hjälp att få, särskilt i Sthlm.

Som läkare skulle jag (och socialstyrelsen) aldrig kunna acceptera att någon legitimerad sjukvårdspersonal ställde upp på en hemförlossning för en förstföderska med sjukhusskräck. Tänk om det blir ett nödläge och smärtorna gör henne ännu mer blockerad och hon vägrar åka in till sjukhuset?

Det går inte i förväg att föreställa sig hur det känns att föda barn. Att vilja göra det utan skyddsnät, utan möjlighet till övervakning av barnet, utan möjlighet till smärtlindring eller påskyndande åtgårder vid kris - ursäkta mig Missemyran, men jag tycker inte det verkar riktigt sunt.

Och jag hoppas för din skull att all annan sjukvårdspersonal som ver vad det innebär med förlossningar resonerar likadant och inte kan ställa upp på de premisserna alldeles oavsett hur mycket pengar du hostar upp.

Men hon har väl inte sagt heller att hon ska utsätta barnet för något. Det är mer än HON som föder hemma och i andra länder där de inte har något sjukhus klarar de sig utmärkt, VARFÖR skulle inte vi svenskor kunna klara av det????
Som hon säger, hon har två minuter till närmsta sjukhus, hon vägrar inte att åka dit, ser något något misstänkt är hon inte hemma utan där osv osv.
Hon vill ju lära sig MER!!
Det finns flera här som varit förlossningsrädda och då tjatat sig till kejsarsnitt, det finns x antal risk i det också, inte det heller är riskfritt.
Det ÄR inte riskfritt att föda barn.
Visst ska man göra det så säkert som möjligt, men varför ska man bli "utskälld" för att man försöker ta reda på saker så att det just ska bli så bra som möjligt?
Är man inte nog osäker som första gångs förälder i alla fall än att folk ska tala om för snälla goa människor att de inte alls borde skaffa sig barn bara för att de inte tänker EXAKT som alla andra gör?

Men det är som vanligt här på buke, har man en åsikt som inte går ihop med "hopen" så blir man lynchad. :devil:

Har en drös med släktingar (kusiner m fl) som fötts hemma samt i div fordon (mestadels taxibilar) i sin ilfärd till BB. Dessutom en del som antagligen fötts hemma "med flit". Inget självvalt, vad jag vet, utan något som skett p ga det långa avståndet (minst 20 mil till BB; endast bilvägar av tveksam kvalitet till och från området).
Taxichaufförerna i området är ena riktiga tusenkonstnärer! :)

I hyfsat modern tid har nog obygdens kvinnfolk "valt" (inte haft andra alternativ egentligen) att föda hemmavid (om man tar stad kontra landsbygd).
Dock är det väl alldeles för långt tillbaka för att de med erfarenheterna kring detta hänger här på Buke. Skulle vara kul med fler "gamla kärringar"!! :D Fast snart är jag ju en själv. Förstås. :o

Hoppas att det går bra för er! :)

Tack Tokan, dina ord värmer. :bow: Du, till skillnad från resten av den upphetsade lynchmobben här, känner mig och vet vilka kvalitéer jag har. Det är svårt att stå för vad man tycker om man tycker annorlunda än andra.

Tråden kan också användas som material för studier i ämnet "en fjäder blir en höna". Hade jag inte varit så personligt involverad eftersom det är jag som är häxan på bålet så hade jag tyckt det varit oerhört komiskt att se hur folk löper amok och får en försynt förfrågan om erfarenheter av alternativa förlossningar till att bli något som slutar med att jag är olämplig som förälder och att jag inte kan sätta någon annans intressen före mina egna, inte ens på FÖRLOSSNINGEN.

Var och en har massor av funderingar innan och under sin graviditet, jag trodde verkligen inte att det var något slags krav att alla föräldrar var helt klara i alla sina funderingar innan de ens försökte bli gravida. Vem i helvete är någonsin helt klar i sina funderingar? Förhoppningsvis ingen för det betyder i så fall ingenting annat än att man slutat utvecklas, och vem vill det? Det är väl om något en fortsatt process som ska växa och utvecklas under hela barnets (och ens eget) liv. För att man hela tiden ska kunna bli bättre både som människa och som förälder.

Jag kommer lära mina barn något av det allra viktigaste i livet: ödmjukhet inför andra människors val och förståelse för att alla inte är lika. Och att det inte är något fel med att inte vara som alla andra. Att de ska respektera andra människor och deras val och lita på att andra, precis som man själv gör, försöker efter bästa förmåga att göra det som den personer är övertygad om att
Att lyssna på andra och tycka att andras åsikter är intressanta, oavsett om man delar dem eller inte och inte mejja ned dem för att de skiljer sig från de man själv har.

Jag har inte sagt att jag inte tycker att BB är ett säkert ställe att föda på, jag har sagt att det KANSKE inte passar mig och att jag funderar kring OM det finns några andra bra alternativ, som jag kanske kan välja före en förlossning på BB (under förutsättning att jag har förutsättningarna för en alternativ och SÄKER förlossning, that goes hopefully without saying). Och att det helt klart inte passar alla, av olika anledningar. Och att det därför också måste finnas andra lösningar, som är säkrare just för dessa kvinnor.

Mampas skrev:
Har en drös med släktingar (kusiner m fl) som fötts hemma samt i div fordon (mestadels taxibilar) i sin ilfärd till BB. Dessutom en del som antagligen fötts hemma "med flit". Inget självvalt, vad jag vet, utan något som skett p ga det långa avståndet (minst 20 mil till BB; endast bilvägar av tveksam kvalitet till och från området).
Taxichaufförerna i området är ena riktiga tusenkonstnärer! :)

I hyfsat modern tid har nog obygdens kvinnfolk "valt" (inte haft andra alternativ egentligen) att föda hemmavid (om man tar stad kontra landsbygd).
Dock är det väl alldeles för långt tillbaka för att de med erfarenheterna kring detta hänger här på Buke. Skulle vara kul med fler "gamla kärringar"!! :D Fast snart är jag ju en själv. Förstås. :o

Hoppas att det går bra för er! :)

Tack för lyckönskningen!

Vi som har max 2 mil till närmsta BB och 2 minuter till närmsta sjukhus slipper ju den extra oron det skulle medföra att föda 20 mil från närmsta BB *ryser*. Tack för att du berättade!

Fast jag undrar verkligen hur ordet lynchning definieras här :confused:

Det enda jag kan se är att de som svarat pekar på riskerna med hemförlossning. ALLA förlossningar är riskfyllda naturligtvis - och därför väljer de flesta att faktiskt föda så nära den avancerade vården de kan.

Hemförlossningar är ett laddat ämne. De gånger jag hamnat i samtal/diskussioner där det dyker upp så finns där alltid någon som säger: "Hade jag fött hemma hade mitt barn inte levt" - och så berättar de om sin komplicerade förlossning.

Det tror jag inte att du kommer undan, var du än tar upp den här frågan. Däremot tror jag att du kan hamna i sammanhang där det är betydligt mer av "lynchning" än här just nu.

Håller med dig här! Någon "lynchning" upplever jag som läsare inte alls att det är frågan om. Däremot känns det som om "Missemyran" vill ha en sådan stämning, vilket är tråkigt.

De flesta har ju uttalat sig efter egna erfarenheter, det kan ingen ta ifrån dem, och verkar vara rädda om "Missemyran" och hennes kommande barn, de vill väl!

Lambi skrev:
Håller med dig här! Någon "lynchning" upplever jag som läsare inte alls att det är frågan om. Däremot känns det som om "Missemyran" vill ha en sådan stämning, vilket är tråkigt.

De flesta har ju uttalat sig efter egna erfarenheter, det kan ingen ta ifrån dem, och verkar vara rädda om "Missemyran" och hennes kommande barn, de vill väl!

Lambi, det sista jag vill är att ägna min graviditet åt "att vilja ha en sådan stämning", dvs negativ energi, vilket jag skrivit gång på gång. Jag ställde en fråga som startade en diskussion som tog en tråkig vändning som jag absolut inte önskade. Jag känner mig "nermejjad" av allas åsikter om hur jag ska göra. Återigen: Jag frågade ju inte om hur jag ska göra, för det måste jag komma fram till själv. Återigen: jag frågade bara om någon hade erfarenhet av alternativa förlossningar och helt plötsligt är jag en människa som inte ens borde få barn.

Jag mår skit, vilket kanske kan bero på hormoner i och med graviditeten, men jag känner mig påhoppad, oavsett hur bitsk stämningen än brukar vara på buke (vilket om man får tro andra inlägg kan vara mycket värre än i denna tråd). Man känner sig nog värdelös som det är, man behöver inte så effektiv hjälp som jag fått att känna sig än mer värdelös.

Och den känslan kan ingen ta ifrån mig men tyvärr bidra till. Det är ju även fler som reagerat på det folk skrivit om mig här. Jag har respekt för att folk kan tycka vad de vill om förlossningar i alla skepnader man nu kan ha en förlossning, men när min person blir bedömd utifrån mina tankar kring en stundande förlossning, då har det gått över gränsen.

Snurrfian skrev:
Men det där besvar ju forfarande inte frågan om någon hembarnmorska ställer upp på förstföderska? Det kan ju vara svårt att hitta någon som vill chansa... Oavsett hur mycket du kan tänka dig att betala... Det var därför jag frågade om du hade pratat med någon hembarnmorska...

Jag är hemskt ledsen att du inte har fått de svar du vill ha, men ibland får man inte alltid det...

Ibland undrar om mina inlägg syns överhuvudtaget... Och det är inget påhopp utan en seriös undran om det verkligen är någon hembarnmorska som vågar ta på sig ansvaret för en förstföderska...

Och jag är hemskt ledsen om du inte ville veta att det kan gå illa, men en del som jag har pratat med i samma frågor verkar tror att det inte kan hända något... Och det gör mig väldigt rädd både för deras egen skull och barnet. Jag tror säkert att hemförlossning kan fungera utmärkt och jag har själv tittat på det men i slutändan insett att det inte var något för mig, tack och lov säger jag nu i efterhand... Fast jag fastade på allt "kladd" som blir...
Och visst jag har hört flera historier som har gått bra, min mammas faster var barnmorska själv och då fanns det knappt några alternativ till hemförlossning, hon har berättat mycket och även hur de har klarat för tidigt födda osv.

Det är tråkigt om du känner dig påhoppad dock är jag övertygad om att alla som svarat dig gjort det i all välmening för att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper. Ta dig en funderare på om det är budskapet eller sättet att framföra det som är problemet. För mig verkar det som om du "vill skjuta budbäraren" för att du inte gillar innehållet. I framtiden är det bra att hålla i minnet att man inte alltid får de svar man önskar (inte ens här på Buke) men ibland har man tur att få de svar man behöver även om de kan kännas tungt och jobbigt.

Det var inte det som jag (och jag vet hon) blev ledsna över.
Utan när folk börjar säga att hon inte ska ha barn för att hon är oansvarig osv osv.
Och alla skräckhistorier kommer inte att lugna en som redan är rädd för sin förlossning.

Men att man inte alltid får höra det man vill, det vet den här tjejen, det lovar jag. Vi har inte blivit så bra behandlade varken hon eller jag tidigare i våra liv.
Men att, som folk säger här, säga till henne att hon inte borde skaffa några barn för att hon är rädd för sjukhus, tycker jag är magstarkt.

ja jag svarar numera även för henne eftersom hon valde att lämna buke.

Men nu är det väl ingen som har sagt att hon ska avstå från att skaffa barn.

Att man sen kanske tycker att det kanske vore bättre att ta itu med sina fobier mot sjukhus först är ju ingen tokig idè.

Bla den här kommentaren känns även för mig som sådan: "Det hade kanske varit "lämpligare" att ta tag i ett sånt här problem innan du valde att bli gravid."
Och folk som säger att hon verkligen tar för höga risker och att hon utsätter sitt barn för fara. Hon har ju inte BESTÄMT sig än ju!!!
Eller den här: "Om man inte kan sätta barnets behov och säkerhet före sina egna intressen ens vid förlossningen, då har man inte förstått vad det går ut på "
Jag förstår att folk vill propagera för sjukhusförlossningar det gör jag ju själv också, MEN hon frågade om nån har erfarenhet av det hela och inte hennes lämplighet.
Det är väl som sagt fler än hon som är rädda inför sin förlossning, annars skulle tex auroragrupper inte finnas och kom inte och säg att alla som vill ha kejsarsnitt har fått godkännande om det INNAN de blev gravida.
Man måste väl få fundera och få svar som inte ska pressa in en i ett mönster?

Men jag ska inte fortsätta den här diskussionen jag heller, för den rör egentligen inte mig. :smirk:

Men jag tycker att det är "lämpligare" att ta tag i sina fobier innan man väljer att bli gravid.

Av den enkla anledningen att man ska kunna ge sitt barn så bra start i livet som möjligt.

Och det är ju faktiskt så att man som förälder måste kunna sätta sitt barns behov framför sina egna. Det är ju inget konstigt med det.

Är det någon som sagt att hon inte ska göra det då???
Men är barnets behov verkligen att det MÅSTE födas på sjukhus?

Ja men man vet inte alltid hur man ska reagera när man väl är gravid och inser att det faktiskt kommer en förlossning så småningom!!
Och det kan mycket väl hända att Missan föder på BB, eller så är hon någon annanstans, men jag vet att hon kommer inte att riskera hennes barn något. Och det för att jag vet att hon söker underlag för sina beslut och det var det hon försökte göra.

fjolltroll skrev:
Men jag tycker att det är "lämpligare" att ta tag i sina fobier innan man väljer att bli gravid.

Eller så tvingas man göra det då! Att det går och att man "växer in i rollen" vet jag att man kan!

Barn är inte en självklarhet, men de väljer inte heller alltid att komma då man är "förberedd", men som tur är har man lite tid på sig!

Alla kan inte bearbeta sina fobier, det vore väl bra om det var så men nu är det inte det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 137
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 984
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar