Någon som har erfarenhet av att föda hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Någon som har erfarenhet av att föda hemma?

CillaW skrev:
Jag fick min senaste EDA -95 i Motala, och den påverkade varken muskelstyrkan i benen eller värkarbetet.

Jag fick EDA (spinal) i Västerås -04 och värkarna avtog så dropp fick sättas, och då var jag ändå öppen 9 cm redan. Muskelstyrkan i benen påverkades i alla fall inte!

chrysler skrev:
Det är lättare att få planerat snitt andra gången om man fött med snitt första gången.

Det trodde jag med, men inte då. Trots att jag hade en unge som vägrade ligga åt rätt håll (dock skärpte hon till sig på slutet). Det var inte en suck att jag skulle få planerat snitt trots att jag pratade med läkare om det och betonade att jag blivit snittad innan osv.

Chrysler skrev:
Det är lättare att få planerat snitt andra gången om man fött med snitt första gången.]/quote]
Magdalena skrev:
Det trodde jag med, men inte då. Trots att jag hade en unge som vägrade ligga åt rätt håll (dock skärpte hon till sig på slutet). Det var inte en suck att jag skulle få planerat snitt trots att jag pratade med läkare om det och betonade att jag blivit snittad innan osv.
Det är möjligen lättare, men absolut ingen självklarhet att man får snitt igen bara för att man är snittad en gång. Lättare kanske om man får snittet pga förlossningsrädsla och man inte hunnit berabeta sina rädslor sen förra gången. Men är man snittad av annat skäl så anses det inte finnas anledning till snitt igen bara för att man är snittad EN gång. En gång är ingen gång, två gånger är en vana... :p

(jag hade själv för avsikt att försöka föda vaginalt efter mitt första snitt - men fick inte pga komplikationer vid första snittet.)

chrysler skrev:
Men jag tror knappast man får försöka föda vaginalt om man snittades första gången pga för trångt bäcken men det säger sig självt.

På tal om för trångt bäcken? Hur många får en röntgen som talar om vad de har för innermått? Mig veterligt så är vi få, då det endast skickas remiss till bäckenröntgen då du har sätesbjudning i ett sent skede. Tyvärr har inte alla den möjligheten och ett aktutsnitt blir lösningen.

Lambi skrev:
På tal om för trångt bäcken? Hur många får en röntgen som talar om vad de har för innermått? Mig veterligt så är vi få, då det endast skickas remiss till bäckenröntgen då du har sätesbjudning i ett sent skede. Tyvärr har inte alla den möjligheten och ett aktutsnitt blir lösningen.
Det finns kanske skäl till att man undviker att röntga gravida kvinnor om det inte är nödvändigt...
Samma skäl som att man inte får vara med på röntgen (av t.ex hästar el andra djur) när man är gravid - röntgenstrålarna KAN vara skadliga för fostret och det skulle då åtminstone int ejag utsätta mitt barn för om det inte vore alldeles tvunget..

Hade aldrig i livet valt det! Inte en chans! OK, händer det så händer det och chansen är ju stor att det går bra. Men att välja det, nej. Mitt ena barn hade inte överlevt födseln om jag hade fött hemma. Vi har bra BB med bra personal och därför väljer jag det.

smulis27 skrev:
Ja det är så himla olika det där... Jag har ju nu läst väldigt mycket om VBAC och statistik för att bilda mig en sjysst riskuppfattning. Jag har också mailat med en professor som studerat utkomsten av VBAC här i Californien.

Om du vill ha bra info om vaginal förlossning efter kejsarsnitt så rekommenderar jag www.vbac.com. Den siten har hjälpt mig mycket och jag har fått kontakt med kvinnor i samma sits som jag själv. Det betyder mycket att veta att jag inte ensam om att tvivla på att ett till kejsarsnitt är det allra bästa för mig om det går att undvika.

Det verkar vara en intressant sida, men just nu klara jag inte av engelska, jag är dunderförkyld och det är knappt att svenska gå in i skallen på mig... :crazy:
Men den ligger på mina favoriter nu och ska ta tag i det när jag kan koncentrera mig! ;) Det är ju ändå ett tag till förlossningen...

Att kvinnor har trångt bäcken vet dom ju sedan till nästa förlossning för det mesta.Sedan är det många som tror att man kan föda vaginalt bara för att man har breda höfter men man kan ha trångt bäcken för det, det hade min mamma å fick snittas med mej å sedan planerat snitt med brorsan.
Läste om en tjej som vägrade föda vaginalt om de inte röntgade henne så det fick dom göra.Vägra å vägra, ungen ska ju ut nånstans :smirk:

Eh ja när väl värkarna kommer så har man inte så mycket val... Då går det inte att vägra... Möjligtvis kan man fortsätta diskutera men får man inget snitt och det inte blir några problem så kommer bebisen ut vare sig man vill eller inte... Och blir det problem ja då är det helt plötsligt inte så svårt att få ett akutsnitt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 137
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 970
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar