Någon som har erfarenhet av att föda hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Någon som har erfarenhet av att föda hemma?

Nej jag förstår oxå att det inte var det hon blev ledsen över men om nu någon annan vet, finns det hembarnmorskor som vågar ta ansvaret för en förstföderska? För det känns som ett första steg om man nu vill ha en hemförlossning, är svaret nej, ja då fanns det många bra alternativ i början av den här tråden, tex. ABC BB osv.
Och så är det av ren nyfikenhet jag vill veta oxå även om jag personligen inte skulle våga försöka mig på att föda hemma när det inte fungerade särskilt bra första gången.

Jag tror då inte att någon barnmorska skulle riskera sin legitimation på en hemförlossning baserad på sjukhus-skräck.
Om det skulle gå fel, så blir ju den barnmorskan antagligen arbetslös.

Grejjen här är att Missemyran vill ha något som inte finns.
Och sedan blir arg på de som berättar att det inte finns.

Mampas skrev:
Har en drös med släktingar (kusiner m fl) som fötts hemma samt i div fordon (mestadels taxibilar) i sin ilfärd till BB. Dessutom en del som antagligen fötts hemma "med flit".
När jag skulle få 3dje barnet, så var det också kallare än 20grader ute och tveksamt vinterväglag.
Jag visste dessutom att förlossningen skulle gå fort, mycket fort.
Men eftersom jag hade sammandragingar från V20 så kunde jag inte riktigt känna när det skulle dra igång.
Vi besökte BB många gånger med falskt alarm.
Där så diskuterad vi hur vi skulle hantera om förlossningen drog igång och vi inte hann in till BB i tid.

De sade att det sällan blir problem med just snabba förlossningar, kommer barnet ut så gör det.
Och kommer det inte ut, så skulle vi ju hinna in i tid.
Men vi skulle ringa Ambulans för att den skulle kunna möta upp, eller komma hem och hämta oss.
För även om barnet är ute, så är inte faran över.
Mamman kan börja blöda då moderkakan skall ut och barnet kan börja må dåligt.
Och så kan man ju behöva bli ihopsydd och lagad efteråt.

Vi hade en stor påse med badlakan och filtar vid dörren att ta med när vi skulle åka.
Den var med i bilen till BB.

Och jo, det gick fort.
Mycket fort.
Men då vattnet hade gått, så var vi redan på BB då.

Nej barn är absolut ingen självklarhet.
Men man kan själv välja att vänta tills det att man tagit itu med eventuella problem eller fobier.

Jag själv har inte oroat mig över att inte hinna till BB...jo, jag ville hinna vara i "mysrummet" med bubbelbad o annat myspys.

Jag hade däremot varit stortokig :mad: på mitt landsting om inte jag hade nära till ett BB. Visst; det är ingen sjukdom att vara gravid och föda, men inte 17 vill man sitta i Nuortikon eller i Stövelberg (ödsligt, ödsligt m a o) i minus 30 grader med en vilt främmande människa när bäsan ska ut? (Än mindre sitter jag helt allena och krystar i o f s så man ska väl vara tacksam över sällskap förstås.)

Hade du långt till BB?

Signalerna från landstinget är ju att det inte behövs någon större assistans vid förlossningar när man tittar på de avstånd en del har till BB. :(

Ja jag tycker att barnets behov är att få en så säker start som möjligt i livet.
Och då blir det på ett sjukhus med all tillgänglig personal och framför allt utrustning som kan behövas.

Du missar poängen.

Det är inte frågan om att kunna.

Vissa saker får man bara lov att ta itu och handskas med.

Hett ämne detta!
Jag är också gravid, men nu med nr. 2 och jag skulle bara vilja säga att när jag var gravid första gången så funderade jag också väldigt mycket precis som du.
Jag läste jättemycket och tog reda på så mycket som möjligt om graviditet och förlossningar. Jag har inte någon som helst sjukhusskräck men kände ändå mig väldigt skeptiskt till vårt BB med tillhörande patienthotell. Det fanns förut ett mindre BB, mer familjärt och så, i ett samhälle närmare mig, men det lades ner för några år sen så nu är alla i detta landsting hänvisade till "stora" sjukhuset. Jag hade massor av förutfattade meningar om hur det skulle vara att föda där, tyckte att själva tanken på patienthotell mm var hemsk och det kändes som en fabrik etc.

Kom aldrig så långt att hemförlossning skulle vara aktuellt för mig, men funderade på att åka 20 mil åt en annat håll till ett mindre BB.

När tiden väl kom blev det stora sjukhuset ialla fall, och jag kan bara säga en sak; är det nåt man ALDRIG kan förbereda sig på så är det hur det är att föda barn. Det spelar ingen jävla roll hur påläst du är och hur många solskens/skräckhistorier du hört, när man väl är där så är det helt överväldigande. Ur flera aspekter: smärta, trötthet, förväntan, uppgivenhet, förrvirring.

Man tror minsann att man vet hur det ska bli, men DET GÅR INTE ATT FÖRESTÄLLA SIG!!
Och då hade jag en relativt okomplicerad förlossning förutom att det tog så fruktansvärt lång tid. De fick sy ihop mig efteråt i och för sig, men det var det enda. Ändå så kan inte i min vildaste fantasi förstå hur någon skulle vilja gå igenom detta hemma. Nu med facit i hand alltså. Vilket inte betyder att det inte går och och att du på nåt sätt skulle vara den första som gör det. Men om man bortser från alla risker det medför (vilket man ju inte ska men..) så skulle åtminstone jag känna mig fruktansvärt mycket mer utsatt hemma än på ett BB.
Men det är bara för att jag gjort det en gång förut och vet vad det är, åtminstone för mig.

Och hemska patienthotellet var fantastiskt! Supergod mat, kunnig och trevlig personal, ett HOTELL helt enkelt där jag inte gjorde något annat är var mamma, tog hand om mig själv och bebisen, sov, sov och sov och gick och åt ibland. Det blir inte samma sak hemma, så är det bara. Nästa gång får de SLÄNGA ut mig!

Lycka till!

Vildvittra

Mampas skrev:
Jag själv har inte oroat mig över att inte hinna till BB...jo, jag ville hinna vara i "mysrummet" med bubbelbad o annat myspys.
Myspys, sådant finns det inte tid för.
Barnmorskan fick kalla på en till barnmorska för att det gick så fort att hon inte hann med alla moment själv.
Fort är inte alltid = bra.

Hade du långt till BB?
Inte alls, bara runt 3 mil.
Men vägarna är inte alltid framkomliga mitt i vintern.
Och då så bor jag ändå mellan Stockholm och Uppsala.
Men i en skog som verkar ha glömts bort när det gäller kommunikationer.
De första 6kilometrarna är inte alltid framkomliga.
Och sitter man fast med bilen, så gör man ju det.

Ett tips i all välmening: Oavsett om du lyckas få till att du ska föda hemma så måste du åka till bb och kolla och förlika dig med tanken på att föda där. Om inte allt går exakt enligt din plan hamnar du på bb, alltså måste du räkna med det också. Du kan inte börja träna när det redan är dags eller hur? Så oavsett vilket beslut du tar om hemförlossning eller ej så måste du jaobba bort din bb-fobi.

Själv var jag inlagd på förlossningen 2 veckor eftersom min fjantdotter vägrade komma ut. Hon är fortfarande, 11 år senare, fäst vid sin mamma. :love:

"Trivs bättre här"

Min son (som togs ut med tång i slutet på förlossningen), tycker väldigt mycket om värme och gos nu i det verkliga livet, jag tror han av bekvämlighetsskäl gärna ville stanna inne där ett tag till! :banana:
Jag hade redan gått 12 dagar över tiden... :crazy:

Jag har PM:at dig, Missemyran

Skulle du itne kunna betala en "hembarnmorska" att vara med dig på BB?
Så är ni på plats IFALL nåt händer - men att du ändå har tryggheen att ha barnmoskan du kännner med dig?
Prata med dem på Bb och förklara den extrema sjukhus fobi, och så ser du vad de kan hjälpa dig med.

:bow: :bow:

Missemyran,
googla eller så? Finns det inget då?
Har ingen erfarenhet själv, så jag kan inte hjälpa dig. Skönt dessutom att jag bestämt mig för att inte skaffa barn. Suck, skulle aldrig klara att klämma ut någon..
Men jag tycker de borde finnas sidor med för-nackdelar osv?!
Lycka till i vilket fall!

Tycker det är lite underligt att det bland alla dessa fakta om hur säkert det är att föda på sjukhus fattas ett argument. Det som alltid kommer upp i debatten om elektiva kejsarsnitt, nämligen: Att om man av någon anledning känner sig osäker inför förlossningen eller är orolig osv, så kan förlossningen försvåras så mycket att det är bättre att köra på kejsarsnittsrejset direkt... Varför skulle detta inte kunna gälla i Missemyrans fall fast det inte rör sig om kejsarsnitt utan hemfödsel?

Precis som Missemyran känner jag mig inte det minsta trygg i sjukhusmiljö. Speciellt inte om jag är frisk men behandlas som sjuk. Jag har PM:at Missemyran om några alternativ, men jag tycker det är rätt trist att hon i denna tråd blivit anklagad för att inte vilja sitt barns bästa för att hon undersöker möjligheterna till en alternativ förlossning.

I gemen kanske det bästa är att föda på sjukhus, liksom det bästa är att amma för att ta ett annat exempel, men för den skull är det inte säkert att det är det bästa för just den enskilda individen!

Men hur ni än vänder på det återstår det faktum att OM det händer något så måste hon in på bb. Därför måste hon hur som helst klara av fobin innan, även om hon bestämmer sig för en hemförlossning. Allt kan ju hända (eller som i mitt fall inte hända) och då måste hon vara beredd på det och ha förlikat sig med bb.

Problemet som jag ser det är att det nog inte finns något annat alternativ om man vill ha någon kvalificerad hjälp alls.
Den kvalificerade hjälpen, har ett eget ansvar och samvete att följa.
Och därför så vill de ta hand om en förstföderkas förlossning på ett ställe där de har resurser att lösa problem om de uppkommer.

Så att leta upp ett BB som är så hemlikt som möjligt borde väl vara det bästa?
Men här så slog det tvärstopp hos Missemyran, vilket snarare ger mindre möjligheter i slutändan.
För medan hon letar efter det som inte finns, så missar hon att hitta det som faktiskt finns.

*lånar*

angående undersökningen det hänvisats till har jag för mig att barnmorskor i Sverige har högre utbildning än i ex vis USA, och att vi faktiskt i Sverige har lägre barnadödlighet vid förlossning än i andra länder. Om det är så, så innebär det att man måste tolka undersökningen så som att det faktiskt är högre dödlighet vid hemförlossningar. Dessutom får man inte glömma bort att man i dessa länder är mer erfaren vad gäller just hemförlossning, samt att rutiner, utrustning m.m. även det skiljer sig åt.

Man kan alltså inte dra några slutsatser angående ett land genom att titta på siffror från andra länder.

Hon har aldrig slutat att leta alternativ, i den här tråden frågade hon som sagt var om erfarenheter om just hemförlossningar, för att LETA alternativ till sig själv.
Nu har hon nog hittat ett som passar henne, ett beslut och val som gjorde mig glad, men som sagt, hon har inte slutat letat.
Varför är det fel att söka egna vägar, vägar som passar en själv? Söka kunskap och erfarenhet kan väl aldrig vara fel, för att lära sig mer!!! :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 137
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 969
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar