Någon som har erfarenhet av att föda hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Någon som har erfarenhet av att föda hemma?

Tokmaja skrev:
Oj hoppas att du inte har blivit avskräckt av mig!!! :crazy: Men i så fall vill jag bara tillägga att det var omstädigheterna i sig som egentligen gjorde att det blev som det blev, egentligen inte alls personalens skull... och trots det som hände som var det värt att få den vården jag fick ändå, ville bara tillägga det så att jag inte skrämt dig!! :banana:
PÅ de flesta ställen är de inte heller stressade och gör våld på en... en sådan skulle du i så fall kunna råka ut för om du föder hemma också... :crazy:

förstår i o f att ni inte vill åka hela vägen hit... hoppas att du hittar nyttig information på det andra stället jag tipsade om! :bump:

Tack för tipset, har varit därinne och kollat!

Man vet ju exakt vilken människa man får vara med under förlossningen eftersom man träffat de tänkta barnmorskorna tidigare, ingen ny kommer in i ens liv så risken att få "fel" barnmorska (stressad och överlägsen) är minimal - det borde man ju ha märkt under de månader man haft kontakt med henne/honom innan. Hembarnmorskor har man ju alltid kontakt med innan, alla de som kan bli aktuella. På sjukhus finns inte den möjligheten (vad jag vet).

Har du pratat med någon hembarnmorska? Jag har för mig att de inte är så himla sugna på att ha första gångsföderskor hemma, just för att man inte har "gjort det förut" och vet hur det fungerar.

Men nu har vi ju fastnat i "hemfödsel är farligt och BB tryggt" igen. Vårt samhälle säger åt oss att det är på ett visst sätt, forskningen har kommit fram till andra resultat.

Jag vet inte vad det är för forskning du syftar på och utan närmre information är det omöjligt att ta ställning till den. Det är dock ett faktum att dödligheten i samband med barnafödandet är drastiskt mycket lägre nu än på den tiden alla födde hemma eller om man jämför med andra länder där man normalt sett föder hemma.

Det är ditt val om du stannar hemma eller föder på sjukhus, men gör det utifrån fakta. Det är riskabelt att föda barn, i synnerhet om man är förstföderska och att inte ha tillgång till kunniga människor med erfarenhet (de har de flesta som föder hemma i kulturer där det är normalt) låter direkt farligt. På mig verkar det som om du inte vill se faran i att föda hemma och slår ifrån dig med att det inte alls är någon fara och att du inte vill diskutera det. Se sanningen i vitögat och inse att det i värsta fall kan bli farligt och du riskerar både ditt och barnets liv. Om du då fortfarande vill föda hemma, gör det bästa av situationen och se till att du har tillgång till kunnig hjälp i hemmet som kan bidra medhjälp och stöd. Tänk också på att om du i förväg anlitar en barnmorska så kanske inte denne finns tillgänglig när det är dags. I vårt samhälle är det ovanligt att folk kan hålla sig tillgängliga dygnet runt under flera veckor vilket mycket väl kan krävas för att kunna hjälpa dig.

Senast ändrad:
Skulle aldrig vilja föda hemma, av medicinska skäl

Citat:
"Att åka till BB innebär inte att man tar mer ansvar för sin avkomma."

Jag skulle nog vilja säga tvärtom, att åka till BB innebär att man tar mer ansvar för sin avkomma.

Jag vill ge ett exempel på detta:
Socialstyrelsen har nyligen sagt att de AVRÅDER från att Kiruna BB ska återöppna (har stängt efter att ha drivits i många år, med många rutinerade barnmorskor).

Orsaken är FRÄMST för att det inte finns neonatalkunnig barnläkare på plats mellan 17-08 eller helger, dvs största delen av veckan.

Det anses föreligga för stora risker med att driva BB på ett ställe där det inte finns en barnläkare dygnet runt på plats.

Av samma orsak har man stängt Piteå BB respektive Kalix BB för flera år sen.

Maken är neonatalläkare och jag är också läkare fast inom infektion. Jag har dock jobbat på neonatal en kort tid.

Jag väntar nu mitt tredje barn. Mitt andra barn fick tas ut med tång, eftersom han kom vidöppet (pannbjudning), vilket är helt okänt förrän de just ska ut. Förlossningen stod och stampade och risken var överhängande att jag skulle helt tröttas ut och att barnet skulle få syrebrist. Det var gynläkaren som anlade tången.

Jag skulle inte vilja föda hemma, detta just med tanke på barnets eventuella behov av snabb och ytterst kunnig profesionell hjälp av barnläkare. Vi talar om minuter, inte halvtimmar. Vi talar om ett uppvärmt bord i arbetshöjd, med syrgas, adrenalin, buffert, sug och allt som hindrar barnet att sluta sitt liv vid dessa första skälvande minuter, och en erfaren läkare som varit med förr när livet sviktar för dessa små varelser.

En bekant till mig födde sitt 4:e barn i höstas. Barnet kom så oerhört fort, att hon födde det hemma, i bastun. "Bastubabyn" kallade tidningarna det och det var förstås lite sött i sig. Det gick bra för den lilla flickan. Men mamman hade aldrig ämnat föda hemma, hon ä rutinerad sköterska och vet vad som kan hända.

Lobelia skrev:
Jag vet inte vad det är för forskning du syftar på och utan närmre information är det omöjligt att ta ställning till den. Det är dock ett faktum att dödligheten i samband med barnafödandet är drastiskt mycket lägre nu än på den tiden alla födde hemma eller om man jämför med andra länder där man normalt sett föder hemma.

Det finns många studier, men för att nämna en: I en studie jämfördes 12 000 planerade hemfödslar med 12 000 jämförbara sjukhusfödslar i Europa, USA och Australien. Överlevnaden för både kvinnor och barn var lika hög för båda grupperna. Skillnaden var framförallt att det förekom färre ingrepp vid hemfödslar, som igångsättning med hormoner, episiotomi (klipp), övervakning med CTG-apparat och skalpelektrod, kejsarsnitt och smärtlindring. Dessutom uttryckte kvinnorna större tillfredställelse med födseln, och barnen fick högre apgarpoäng (Olsen, Birth, 24, 4-13, 1997).

Att det dör färre människor i barnsäng nu beror på bättre sjukvård, större kunskaper, bättre föda, bättre hygien och andra (I-lands-)fördelar vi har idag jämfört med för ett par hundra år sedan. Således är inte hemfödsel förknippad med de faror som fanns förr i tiden.

Vilka länder jämför du med då där hemfödsel är vanligare än här? U-länder? För enligt den stora studien jag hänvisar till stämmer det inte vad du skriver.

Lobelia skrev:
Det är ditt val om du stannar hemma eller föder på sjukhus, men gör det utifrån fakta. Det är riskabelt att föda barn, i synnerhet om man är förstföderska och att inte ha tillgång till kunniga människor med erfarenhet (de har de flesta som föder hemma i kulturer där det är normalt) låter direkt farligt. På mig verkar det som om du inte vill se faran i att föda hemma och slår ifrån dig med att det inte alls är någon fara och att du inte vill diskutera det. Se sanningen i vitögat och inse att det i värsta fall kan bli farligt och du riskerar både ditt och barnets liv. Om du då fortfarande vill föda hemma, gör det bästa av situationen och se till att du har tillgång till kunnig hjälp i hemmet som kan bidra medhjälp och stöd. Tänk också på att om du i förväg anlitar en barnmorska så kanske inte denne finns tillgänglig när det är dags. I vårt samhälle är det ovanligt att folk kan hålla sig tillgängliga dygnet runt under flera veckor vilket mycket väl kan krävas för att kunna hjälpa dig.

Jag vet mycket väl att det är riskabelt att föda barn. Jag försöker minimera riskerna för mig och vårt barn. Utifrån det som är rätt för mig. Det värsta som kan hända är att både jag och barnet dör oavsett om vi är på BB eller hemma, det har jag "redan sett i vitögat" och är medveten om.

Jag kommer naturligtvis ha kunnigt folk runtomkring mig, troligtvis en doula oavsett om det blir på BB eller hemma, och helt klart ett team med hembarnmorskor om det blir hemma. Det är ju inte bara EN barnmorska som jobbar, de jobbar i team. Så visst är man garanterad att få en barnmorska när den tiden är inne. Det är ingen jävla vilda western. Dessutom kommer jag i så fall, OM jag väljer hemförlossning, att betala dyrt för servicen och kommer naturligtvis att få den.

Att jag "duckar" för dessa diskussioner beror vare sig på att jag inte har kött på benen för att klara diskussionen, inte heller att jag "inte vill se sanningen" eller bygga mina beslut på fakta. Utan på att jag frågade om någon hade erfarenhet av alternativ födsel. Ni tog över diskussionen och började prata om hur hemskt farligt hemfödsel är. Var är forskningen som (nu menar jag inte historieböcker som berättar om hur det var förr) stödjer teorin att det är otroligt mycket farligare att föda hemma än på BB? Naturligtvis kommer jag inte att få föda hemma om jag har en risk-graviditet eller förväntas få en risk-förlossning.

Jag vill inte lägga min energi på negativa diskussioner som inte leder någon vart. Jag kommer inte övertyga er och ni kommer inte övertyga mig. Jag vill verkligen inte spendera min graviditet med att bråka med andra och må dåligt för det, jag vill bygga upp positiv energi kring min graviditet och kring vår kommande förlossning så att jag när den dagen kommer är redo att på ett bra sätt för mig och vårt barn föda fram det och ta hand om det. Och jag känner att den här tråden kommit att handla om något jag inte alls vill lägga min energi på, inte här, inte nu. Jag samlar fakta för att ta ett beslut som är rätt för mig. Inte för någon annan (förutom min man och vårt barn, that goes hopefully without saying). Väljer jag något BB som jag kommer spränga i bitar om folk där inte gör som jag säger, så gör jag det, väljer jag att föda hemma så gör jag det. Utifrån de möjligheter jag har att göra ett sådant val.

Har tanken inte ens slagit folk att jag genom tråden försökte få kontakt med människor som genomgått en hemfödsel för att i grunden gå igenom med den människan hur det var, fördelar, nackdelar, upplevelsen etc.? Är inte det att försöka fatta ett beslut på ett seriöst sätt? Är det att blunda för fakta? Att vilja veta mer om någonting man funderar över?

Nåväl, det blev det sista jag skrev i den här tråden. Energin behöver jag till annat än att försöka försvara mina val här och nu. Det kommer jag att behöva göra "i verkliga livet" om ni ursäktar uttrycket 18 år framöver så jag kommer bli nog trött på det ändå.

Här är det vanligt att folk vill skrämmas men det har man ju erfarenhet av :smirk:
Allt kan gå snett men jag tror det är vanligare att det går bra.Det kan gå riktigt illa fast man är på sjukhus, finns ju flera fall vars barn fått hjärnskador tex, pga syrebrist då de inte snittat i tid.

Nu har jag ingen erfarenhet av sånt, jag har så otrolig förlossnings skräck att jag mest troligt aldrig kommer skaffa barn om jag inte får adoptera men skulle jag ens våga bli gravid skulle jag vilja ha snitt å vara nedsövd.
Sjukhus är otroligt skrämmande för mej å skulle jag föda vanligt så skulle jag hellre vilja ha en hemförlossning faktiskt så jag förstår dig.
Det finns folk som föder hemma å dessutom går man på kontroller, så man tex kan upptäcka en risk graviditet.

Det kanske är bra att vara på sjukhus första gången å pröva hemma om man får fler barn, då är man mer beredd på smärta å har varit med om det en gång förut, annars kanske det kommer som en väldig chock å vad jag förstått så har man ju inte tillgång till alla bedövningar hemma som man har på sjukhus.Ryggbedövning måste ju tex läkare sätta osv.

Jag ycker det är bra att du undersöker olika alternativ å kom ihåg att du oxå pratar med folk som har erfarenhet av de tillväga gångs sätten du undrar över så det inte bara är negativa åsikter.
Det finns ja å nej sidor överallt, snitt?amning? mammaledighet?osv.
Du ska hitta det sätt som passar dig!

När det går dåligt

chrysler skrev:
Det kan gå riktigt illa fast man är på sjukhus, finns ju flera fall vars barn fått hjärnskador tex, pga syrebrist då de inte snittat i tid.

Ja, det finns anmälningsfall just med det, det är sant.
Nota bene att det har gått illa för barn som fötts på sjukhus där det inte funnits dygnet runt barnjour. Ett skört barn med dålig Apgar mår heller inte bra av transporten 5 mil till det större sjukhhuset.
Time is brain skulle man kunna säga. Eller i värsta fall, asfyxitiden är det som skiljer liv och död.

Och hur tror ni det hade gått för de barnen till mödrarna som katastrofsnittas, ifall man valt att ha förlossning hemmavid? När man under förlossningens gång upptäcker dåliga hjärtljud och trycker på knappen för kat-snitt ska barnet vara ute på några minuter. "Sov Gott" säger de till mamman, vi måste ta ut dit barn NU. Sånt går dessvärre inte hemmavid.

:crazy:

Jag tycker såhär, om man vill ha ett riskfritt liv ska man inte skaffa barn överhuvudtaget :smirk:
Man kan dö av allt, tex när man går över vägen å en bebis kan dö av plötslig spädbarnsdöd fast allt annat gått bra.
Det lustiga är att alla klagat på såna som vill ha snitt å sagt att det är SÅ farligt för mamma å barn å helt plötsligt är det farligt att föda vaginalt(vilket jag alltid sagt, skulle hellre snittas).
Summan av kardemumman är faktiskt att det kan skita sig hursomhelst om man har otur.

När man som du är i början av en graviditet, så har man massor av ideér om hur man vill föda och amma och mata och allt annat som hör det där med barn till.
Det förändar sig efter hand, och den enda idé som man riktigt får kvar är att föda, amma o.s.v. alls.

De flesta av de som svarar här har fött flera barn, jag t.ex. har fött 3 st.
Och vi vet därför av erfarenhet och t.o.m. av yrkeskunnighet fördelen med att föda på ett BB.

Om man ändå vill föda hemma, så vill barnmorskorna att några villkor är uppfyllda.
1. Man skall ha fött barn förut och veta vad man ger sig in på, hemma finns ingen smärtlindring. Och den förlossningen skall ha varit okomplicerad och vaginal.
2. Barnet skall ligga i kronbjudning vad man kan känna.
3. Graviditeten skall ha varit frisk och normal.
4. Man skall bo nära ett större sjukhus så att det i alla fall finns en chans att ta sig dit om det blir komplikationer typ stora blödningar eller så.

Alla dessa försiktighetsåtgärder gör att statistiken för hemförlossningar inte är sämre än för BB förlossningar. Däremot så hade nog statistiken för just dessa friska lågriskförlossningar varit bättre om de skett på BB.

Och det gör också att du redan nu kan slå en hemförlossning ur hågen för egen del.
Då det är ditt första barn så kan du inte komma i fråga till en sådan.

Så vad du nu bör göra är att hitta ett BB som du kan känna dig trygg med.

Missemyran skrev:
Ja, frågan syns ju i rubriken. Funderar över vilka alternativa lösningar jag har när den dagen kommer eftersom jag drar öronen åt mig gällande "traditionella BB" (eller kanske min förutfattade? åsikt om "traditionella BB"). Någon som har erfarenhet av att föda hemma/ på annat sätt än traditionellt?

Nej har inga erfarenheter av att föda hemma..
...det hade inte funkat för mig för då hade mitt första barn garanterat inte levt.
Inte mitt andra heller....livmoder tappen öppnade sig inte tillräckligt när det var dags.
Hormonstrejk alltså!
Då är det sekunder som gäller!

snälla missemyran
Det åtminstone JAG reagerar på är att du så tvärsäkert har bestämt dig för att traditionellt BB inte är något för dig. Detta säjer du utan att ens ha varit där och kollat upp hur det verkligen fungerar.
Du ska SJÄLVKLART föda på det sätt som passar dig bäst, men som så många andra sagt så måste man i alla fall fatta beslutet på rätt grunder, inte på förutfattade meningar - som du SJÄLV faktiskt skrev i ditt första inlägg att du kanske hade...

Men för att hjälpa dig att få veta mer om hemförlossningar så tipsar jag dig om www.fodahemma.org (Föreningen föda hemma) - en länk jag hittat i den tidning man FÅR gratis på MVC när man är gravid...

Fast jag tycker ÄNDÅ att du ska åtminstone göra studiebesök på ett traditionellt BB, om inte annat så för att kunna VETA om du har förutfattade meningar som inte stämmer, eller om det verkligen ÄR så hemskt som du har fått för dig.. ;)

(själv har jag fått försvara mitt kejsarsnitt pga förlossningsrädsla vid första graviditeten, eftersom även snitt av många anses "onormalt"... Att ajg sen snittats en gång till och åter ska göra samma sak beror på en komplikation vid första snittet, dvs medicinskt skäl)

Missemyran, Inte_Ung har helt rätt i att det bara är omföderskor som FÅR hjälp att föda hemma.

Så vill du inte föda alldeles ensam utan någon hjälp alls :crazy: måste du helt enkelt ta dig till ett BB.

Lägg alltså inte din energi på att fundera på hemförlossning förrän med nästa bebis!

Ja, jag kollade upp det där för egen del.
Det var andra barnet och det skulle komma mitt i smällkalla vintern och vi hade en osäker väg in till BB.
Då min första förlossning gått bra, så kändes ett varmt hus så mycket säkrare än en kall bil.
Men de ville inte, just p.g.a. den osäkra vägen.

Och det var ju ganska så bra.
Barnet var litet och ynkligt och behövde ligga på neonatalen några dygn för att hålla igång andingen och hjärtat.
Han slutade andas några gånger och fick puls nedåt 54, inte bra.

Och det är bra skönt att någon annan städar efter festen.
Jösses så kladdigt och klaffsigt det är att föda barn.

Jag kan verkligen inte låta bli att förklara hur det ligger till, eftersom ni soim tror att jag inte kan anlita en hembarnmorska som förstföderska bygger era åsikter på någonting som inte är sant: Förstföderskor i Sthlm får inte ekonomisk hjälp att anlita hembarnmorska, det betyder inte att jag inte KAN anlita hembarnmorska OM jag skulle vilja det. Jag får punga ut med 15000:- ur egen ficka. Så här är reglerna:

Hälso- och sjukvårdsnämnden i Stockholms läns landsting tog ett beslut den 26 juni 2002. Beslutet innebär att de Stockholmsföräldrar som uppfyller nämndens tio kriterier ska ha rätt till ersättning för barnmorskekostnader vid hemförlossning.

De tio kriterierna är följande:

1. Att kvinnan är omföderska
2. Att tidigare förlossning varit vaginal och okomplicerad
3. Att kvinnan har haft normal fynd vid mödravårdskontroller enl basprogramet
4. Att kvinnan diskuterat risksituationen med obstetriker vid närmaste förlossningsklinik (dit kvinnan kommer att överföras vid eventuell komplikation) i samband med slutkontroll vid 35+ veckor och att ”Bekräftelse på given information” är underskriven av kvinnan och obstetriken
5. Att graviditeten är enkelbörd i huvudbjudning, fullgången (37+0 – 41+6) och med spontan värkstart
6. Att inga medicinska riskfaktorer som bedöms kunna påverka förlossningens förlopp föreligger vid dess början
7. Att två barnmorskor medverkar vid förlossningen och att deras närvaro säkert kan garanteras oavsett tidpunkt för förlossning
8. Att det föreligger en samverkan mellan förlossningsteamet och närliggande förlossningsklinik genom att:
- hembarnmorskan lämnar skriftlig information till förlossningskliniken om den planerade hemförlossningen före obstetrikerkontrollen v. 35+
- obstetrikerkontroll genomföres enligt punkt 4
- telefonkontakt tages med förlossningsavdelningen (koordinator) vid värkstart och vid genomförd förlossning
9. Att transport till närmaste förlossningsklinik kan ske mycket snabbt
10. Att en barnläkarkontroll genomföres senast 25-72 timmar efter förlossningen

Så var det med det. Jag ska verkligen försöka göra mig själv den tjänsten att det här blir det sista jag skriver i den här tråden, som kommit att handla om något jag absolut inte vill lägga vare sig min energi eller kraft på. Den behöver jag till annat. Men jag kände att jag var tvungen att rätta till några felaktigheter i tråden så att andra som läser den inte får en så dåligt underbyggd "fakta"grund att stå på när de funderar kring om BB eller hemförlossning passar dem bäst.

chrysler skrev:
Summan av kardemumman är faktiskt att det kan skita sig hursomhelst om man har otur.

Ja, men jag kan ej förstå varför man ska välja ett alternativ med högre risk?? Jag tycker man ska avstå från Rysk roulett när det gäller viktiga saker här i livet, tex val av förlossningsplats. Men, jag tror inte det är så lätt att förstå om man inte jobbat på förlossningen och sett kritiska momenten, alternativt fött barn själv, alternativt har en intuitiv förmåga.

Alla individer har olka sätt att se på vad som är bäst för dem.Eftersom jag själv har fruktansvärd sjukhus å förlossningsskräck så har jag lite lättare att sätta mej in i hur de tänker.
Själv skulle jag inte föda barn utan snitt, oavsett hur riskabelt eller icke riskabelt det än är(men inte så riskabelt som alla försöker skrämmas med då man faktiskt räddar livet på många mammor å barn på det sättet).

För mej finns inga andra alternativ å jag förstår att andra inte vill föda på sjukhus heller.
Kolla bara på tvilling mamman som fick föda på toaletten utan ngn barnmorska som hjälpte till, det enda de sa var att barnen ändå skulle dö så för henne hade det inte spelat ngn större roll om hon födde hemma eller på sjukhus :smirk:

Menar du på allvar att något svenskt sjukhus har hänvisat en blivande tvillingmamma att föda på toaletten utan hjälp?

Men det där besvar ju forfarande inte frågan om någon hembarnmorska ställer upp på förstföderska? Det kan ju vara svårt att hitta någon som vill chansa... Oavsett hur mycket du kan tänka dig att betala... Det var därför jag frågade om du hade pratat med någon hembarnmorska...

Jag är hemskt ledsen att du inte har fått de svar du vill ha, men ibland får man inte alltid det...

Det känns som om du handskas med det här på lite bakvänt vis.

Det hade kanske varit "lämpligare" att ta tag i ett sånt här problem innan du valde att bli gravid.

Att ens tanka tanken att utsätta sitt barn för onödiga risker vid en förlossning är för mig en helt osannolik tanke.

En stor del med att vara förälder handlar ju om att klara av att sätta nån annans behov framför sina egna. Oavsett situation.

men nu måste jag faktiskt försvara Missen här!
Hon frågar ju om nån har erfarenhet av just att föda hemma, därför att hon letar efter en metod som passar HENNE. ALLA passar inte in i alla ramar och ibland kan det faktiskt ha hänt saker som gör att sjukhus är något man INTE vill till.
Hon letar ju efter information, och jag VET att hon kommer att bli en jättebra mamma och kommer inte att ta onödiga risker.
Hon får en massa påhopp fast hon från början bara frågade om information om just hemförlossningar för att kunna lära sig MER om det. Är man oansvarig för det???

Jag är inte för hemförlossning för henne, men om hon känner starkt att just ett sjukhusbesök, vid en normalgraviditet, inte är för henne utan att hon finner ett annat alternativ så låt henne leta efter det så att hennes förlossning kan bli som HON vill. :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 137
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 984
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar