Sv: Någon som har erfarenhet av att föda hemma?
Lobelia skrev:
Jag vet inte vad det är för forskning du syftar på och utan närmre information är det omöjligt att ta ställning till den. Det är dock ett faktum att dödligheten i samband med barnafödandet är drastiskt mycket lägre nu än på den tiden alla födde hemma eller om man jämför med andra länder där man normalt sett föder hemma.
Det finns många studier, men för att nämna en: I en studie jämfördes 12 000 planerade hemfödslar med 12 000 jämförbara sjukhusfödslar i Europa, USA och Australien. Överlevnaden för både kvinnor och barn var lika hög för båda grupperna. Skillnaden var framförallt att det förekom färre ingrepp vid hemfödslar, som igångsättning med hormoner, episiotomi (klipp), övervakning med CTG-apparat och skalpelektrod, kejsarsnitt och smärtlindring. Dessutom uttryckte kvinnorna större tillfredställelse med födseln, och barnen fick högre apgarpoäng (Olsen, Birth, 24, 4-13, 1997).
Att det dör färre människor i barnsäng nu beror på bättre sjukvård, större kunskaper, bättre föda, bättre hygien och andra (I-lands-)fördelar vi har idag jämfört med för ett par hundra år sedan. Således är inte hemfödsel förknippad med de faror som fanns förr i tiden.
Vilka länder jämför du med då där hemfödsel är vanligare än här? U-länder? För enligt den stora studien jag hänvisar till stämmer det inte vad du skriver.
Lobelia skrev:
Det är ditt val om du stannar hemma eller föder på sjukhus, men gör det utifrån fakta. Det är riskabelt att föda barn, i synnerhet om man är förstföderska och att inte ha tillgång till kunniga människor med erfarenhet (de har de flesta som föder hemma i kulturer där det är normalt) låter direkt farligt. På mig verkar det som om du inte vill se faran i att föda hemma och slår ifrån dig med att det inte alls är någon fara och att du inte vill diskutera det. Se sanningen i vitögat och inse att det i värsta fall kan bli farligt och du riskerar både ditt och barnets liv. Om du då fortfarande vill föda hemma, gör det bästa av situationen och se till att du har tillgång till kunnig hjälp i hemmet som kan bidra medhjälp och stöd. Tänk också på att om du i förväg anlitar en barnmorska så kanske inte denne finns tillgänglig när det är dags. I vårt samhälle är det ovanligt att folk kan hålla sig tillgängliga dygnet runt under flera veckor vilket mycket väl kan krävas för att kunna hjälpa dig.
Jag vet mycket väl att det är riskabelt att föda barn. Jag försöker minimera riskerna för mig och vårt barn. Utifrån det som är rätt för mig. Det värsta som kan hända är att både jag och barnet dör oavsett om vi är på BB eller hemma, det har jag "redan sett i vitögat" och är medveten om.
Jag kommer naturligtvis ha kunnigt folk runtomkring mig, troligtvis en doula oavsett om det blir på BB eller hemma, och helt klart ett team med hembarnmorskor om det blir hemma. Det är ju inte bara EN barnmorska som jobbar, de jobbar i team. Så visst är man garanterad att få en barnmorska när den tiden är inne. Det är ingen jävla vilda western. Dessutom kommer jag i så fall, OM jag väljer hemförlossning, att betala dyrt för servicen och kommer naturligtvis att få den.
Att jag "duckar" för dessa diskussioner beror vare sig på att jag inte har kött på benen för att klara diskussionen, inte heller att jag "inte vill se sanningen" eller bygga mina beslut på fakta. Utan på att jag frågade om någon hade erfarenhet av alternativ födsel. Ni tog över diskussionen och började prata om hur hemskt farligt hemfödsel är. Var är forskningen som (nu menar jag inte historieböcker som berättar om hur det var förr) stödjer teorin att det är otroligt mycket farligare att föda hemma än på BB? Naturligtvis kommer jag inte att få föda hemma om jag har en risk-graviditet eller förväntas få en risk-förlossning.
Jag vill inte lägga min energi på negativa diskussioner som inte leder någon vart. Jag kommer inte övertyga er och ni kommer inte övertyga mig. Jag vill verkligen inte spendera min graviditet med att bråka med andra och må dåligt för det, jag vill bygga upp positiv energi kring min graviditet och kring vår kommande förlossning så att jag när den dagen kommer är redo att på ett bra sätt för mig och vårt barn föda fram det och ta hand om det. Och jag känner att den här tråden kommit att handla om något jag inte alls vill lägga min energi på, inte här, inte nu. Jag samlar fakta för att ta ett beslut som är rätt för mig. Inte för någon annan (förutom min man och vårt barn, that goes hopefully without saying). Väljer jag något BB som jag kommer spränga i bitar om folk där inte gör som jag säger, så gör jag det, väljer jag att föda hemma så gör jag det. Utifrån de möjligheter jag har att göra ett sådant val.
Har tanken inte ens slagit folk att jag genom tråden försökte få kontakt med människor som genomgått en hemfödsel för att i grunden gå igenom med den människan hur det var, fördelar, nackdelar, upplevelsen etc.? Är inte det att försöka fatta ett beslut på ett seriöst sätt? Är det att blunda för fakta? Att vilja veta mer om någonting man funderar över?
Nåväl, det blev det sista jag skrev i den här tråden. Energin behöver jag till annat än att försöka försvara mina val här och nu. Det kommer jag att behöva göra "i verkliga livet" om ni ursäktar uttrycket 18 år framöver så jag kommer bli nog trött på det ändå.