Någon som har erfarenhet av att föda hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Någon som har erfarenhet av att föda hemma?

Det är inte alls fel.
Det som är fel är att totalt sparka bakut när man inte får de svar som man önskar.
Det här är inte en "Frågelåda", det här är ett diskussionsforum där alla får yttrycka sina åsikter.

Och här så utrycker vi våra åsikter om frågan.
Man kan inte "Beställa" sina svar.
Utan vi måste ju få svara som vi vill ge och tycker.
Vissa utav svaren kommer dessutom från Läkare, d.v.s. från den yrkeskår som sedan skall reda ut alltihopa om det går fel.
Samt bära hundhuvudet och skulden om de misslyckas.
Om man vill ha professionell hjälp, så måste man ju faktiskt anpassa sig till hur proffsen önskar att arbeta.
Visst, den födande kvinnan skall vara i centrum, men yrkesfolket har även rätt att kräva en god arbetsmiljö.

En annan detalj om statistik vid hemmafödsel är att det vanligen är de som haft problemfria graviditeter, icke är förstföderskor och inget som indikerar på att det kan gå snett som föder hemma medans de som av någon anledning har på känn att det kommer att gå snett väljer (blir hänvisade till) sjukhus.

Nej, sorry, det var en allmän reflektion p åhela tråden då jag saknade detta argument som alltid kommer upp i diskussionen om elektiva kejsarsnitt.

Jag hade inte heller övervägt hemfödsel som förtföderska men jag är helt och hållet införstådd med Missemyrans känsla av att inte känna sig trygg i vården. Som Snuffsan säger måste man ju in om någt går fel, och som någon annan sade så är det ofta erfarna omföderskor som kan känna om nåt är fel som inser att de måste till sjukhus (i kombination med erfarna BM). Jag tror dock att det ligger en hel del i just det där osäkerhetsargumentet. Jag har läst studier som tyder på att värkarbete avstannar när man väl kommer till sjukhus pga stress och oro och att behandlas som sjuk. Igångsättningar och midicinska ingrepp man kanske inte har full förståelse för som påverkar en osv (hur många vet tex att EDA kan försvaga värkarbetet så man måste köra på med andra medikamenter?). Det bästa tror jag är att vara väl påläst, att ha god kännedom om sin kropp och att ha med sig stöd som man litar till 100% på om man känner sig osäker inför förlossning och sjukhusmiljö.

Jag håller ju som bäst själv på att försöka avstyra det repetetiva kejsarsnitt jag blir tvingad att göra här i CA. De tillåter inte vaginal födsel när man tidigare genomgått kejsarsnitt (VBAC - vaginal birth after cesarian) eftersom det finns en liten risk att det gamla kejsarsnittärret brister. Om man inte kan tänka sig åka till speciella sjukhus och jag är inte säker på att jag pallar emd den mentala biten med denna process, vi får se... I allafall så är det skrämmande många läkare här som inte vet att man inte ska sätta igång en VBAC på konstgjord väg (dom är extremt igångsättnings- och totalbedövningsglada här) eftersom det ökar risken för ruptur. SKRÄMMANDE många. Det gör mig inte särskilt trygg kan jag säga. Det är inte heller lätt att vara insatt i alla turer kring förlossningsvårdsrutinerna. För att vara säker på att jag får mina behov och min personliga vilja respekterad, så länge det är rimligt för min och barnets hälsa, så ska vi ha med oss en doula denna gång. Det tror jag är ett bra alternativ till en hemförlossning.

Jag fodde mitt forsta barn i Sverige. Det blev katastrofsnitt eftersom hennes hjarta slutade sla. Lakaren som utforde snittet var omtanksam nog att lagga det inre snittet horisontellt (det yttre ar vertikalt). Nar jag blev gravid med #2 ville jag forsoka med VBAC. Jag hade fatt kopior pa min journal den forsta gangen, hade dem oversatta och gav dem till min gynekolog har. Hon tyckte det lat genomforbart eftersom det viktiga inre snittet lagts horisontellt (mindre risk for ruptur) och rekommenderade en del bocker som var valdigt informativa.
Det hade nog gatt bra om illbattingen inte vant pa sig under varkarbetet :eek: Det gick inte heller att se pa ultraljudet med sakerhet om hon lag med fotterna eller rumpan fore. Rumpa hade vart OK men fotter var valdigt vanskligt sa det blev ett till snitt.
Har uppmuntras VBAC eftersom en vaginal forlossning anses mindre riskfylld for bade mor och barn.

smulis27 skrev:
(hur många vet tex att EDA kan försvaga värkarbetet så man måste köra på med andra medikamenter?).

Nej Smulis, de moderna epiduralerna påverkar inte värkarbetet.

Wow, se där hur uppdaterade mina läkare varit! Tack för ny info! När räknas de som moderna? 1990 när jag fick min första dog värkarbetet när jag fick EDA:n och jag fick veta att det kunde bli så av den (vilket jag inte hade en aning om), men jag har även fått det presenterat som faktum, senast häromdagen då jag var hos min OB.

Senast ändrad av en moderator:

Jag fick min senaste EDA -95 i Motala, och den påverkade varken muskelstyrkan i benen eller värkarbetet.

Kanske dom är omoderna här i USA? (jag upplever det så titt som tätt :-)) Måste fråga vidare om detta så jag inte springer omkring och ger felaktig info. Tack för korrigeringen iaf!

Eller så överdrivet försiktiga av rädsla att stämmas, att de inte törs säga att värkarbetet inte påverkas....

Ja... det kan nog ligga nåt i det också...

en doula är något som Missan funderar på nu, och som jag tycker verkar bra. Någon som kan stå upp för henne med hennes önskemål och som kan se till att hon får svar på de frågor hon vill ha.

Det tror jag blir en jättebra lösning!

Jag håller tummar för dig Missemyran!

smulis27 skrev:
Jag håller ju som bäst själv på att försöka avstyra det repetetiva kejsarsnitt jag blir tvingad att göra här i CA. De tillåter inte vaginal födsel när man tidigare genomgått kejsarsnitt (VBAC - vaginal birth after cesarian) eftersom det finns en liten risk att det gamla kejsarsnittärret brister. Om man inte kan tänka sig åka till speciella sjukhus och jag är inte säker på att jag pallar emd den mentala biten med denna process, vi får se... I allafall så är det skrämmande många läkare här som inte vet att man inte ska sätta igång en VBAC på konstgjord väg (dom är extremt igångsättnings- och totalbedövningsglada här) eftersom det ökar risken för ruptur. SKRÄMMANDE många. Det gör mig inte särskilt trygg kan jag säga.

Jag måste bara reflektera över att man här i sverge rek vaginal "trots" att man är snittad sen tidigare, visserligen akutsnitt och inte katastrofsnitt men ialla fall. Och jag inte fått någon som helst information att det kan blir ruptur, utan bara att man inte kommer låta mig hålla på med värkarbete lika länge...
Nu har jag ialla fall tänkt mig vaginalt om det går men som sagt det är mycket information man missar här oxå...
Och de som har fått akutsnitt och vill ha plannerat snitt nästa gång möter ofta motstånd och får ställa krav själva och vara starka i sina beslut, mycket underligt...

Ja det är så himla olika det där... Jag har ju nu läst väldigt mycket om VBAC och statistik för att bilda mig en sjysst riskuppfattning. Jag har också mailat med en professor som studerat utkomsten av VBAC här i Californien.

Om du vill ha bra info om vaginal förlossning efter kejsarsnitt så rekommenderar jag www.vbac.com. Den siten har hjälpt mig mycket och jag har fått kontakt med kvinnor i samma sits som jag själv. Det betyder mycket att veta att jag inte ensam om att tvivla på att ett till kejsarsnitt är det allra bästa för mig om det går att undvika.

Påverkar EDA verkligen inte värkarbetet? :confused:
Varför är det då nästan mer regel än undantag att man får värkstimulerande dropp när man fått EDA?

Pauling skrev:
Påverkar EDA verkligen inte värkarbetet? :confused:
Varför är det då nästan mer regel än undantag att man får värkstimulerande dropp när man fått EDA?

Det där funderade jag också på.
När jag var på föräldrakurs för sådär 2½ år sedan så sa de att de inte ville lägga det hellst för att det just påverkade värkarbetet... Finns det olika EDA då?

Jag har ingen aning om varför man fortfarande påstår det.

"På min tid" var barnmorskor i allmänhet negativa till EDA, eftersom det innebar att man måste blanda in en läkare.
Men det är en helt annan diskussion.

Snurrfian skrev:
Jag måste bara reflektera över att man här i sverge rek vaginal "trots" att man är snittad sen tidigare, visserligen akutsnitt och inte katastrofsnitt men ialla fall. Och jag inte fått någon som helst information att det kan blir ruptur, utan bara att man inte kommer låta mig hålla på med värkarbete lika länge...
Nu har jag ialla fall tänkt mig vaginalt om det går men som sagt det är mycket information man missar här oxå...
Och de som har fått akutsnitt och vill ha plannerat snitt nästa gång möter ofta motstånd och får ställa krav själva och vara starka i sina beslut, mycket underligt...
Om man är snittad EN gång så brukar man väl få föda vaginalt igen, oavsett skälet til det - efter vad jag förstått och läst mig till. (kan naturligtvis ha fel :p) Såvida allt varit normalt vid snittet.
Är man snittad TVÅ gånger så brukar de rekommendera att man snittas även i fortsättningen, men det FINNS de som fått föda vaginalt även efter två snitt.

Det är lättare att få planerat snitt andra gången om man fött med snitt första gången.
Läste oxå att man måste föda med snitt 3e gången om man gjort 2 snitt innan.Det beror väl på att moderkakan har större risk att lossna, gå sönder har jag hört.
Däremot vet jag många som fött vaginalt andra gången fast de snittats första gången, men en av dem + hennes barn höll på att dö.
Men jag tror knappast man får försöka föda vaginalt om man snittades första gången pga för trångt bäcken men det säger sig självt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 137
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 969
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar