Någon som adopterat?

Sv: Någon som adopterat?

Väntar på domstol och anknyter antar jag! :D

Vet inte riktigt än faktiskt. Håller på att sätta mig in i det. Vet att en del åker på solsemester till någon av Colombias karibiska öar under väntan på domstolen. Vet nån som var i väg på en härlig ö i nästan 4 veckor. Men det beror ju helt på hur lång tid det beräknas ta när man kommer dit. Vissa domstolar är tydligen lite långsammare än andra och man lottas in i en om jag förstått det rätt.

Men sedan är man på återbesök på barnhemmet och så med.

Man har alltså en "fostringsperiod" och sedan blir man intervjuad av myndigheterna för att se att allt går bra. Efter det lämnas ärendet in till domstolen och då börjar den väntan som kan vara i veckor.

Åh vad spännande! Och vad roligt att fixa rummet :)
Jag hoppas att vi får följa med på resten av resan också? Den har ju bara börjat menar jag :)

Så underbart roligt, stort grattis till en liten dotter! :love: Hoppas att tiden går riktigt fort nu så att ni snart får träffa er flicka!

Blir så rörd och glad här att jag gråter litegrann :o

Ska verkligen hålla tummar och tår för att allt ska klaffa och gå enkelt för er. Nu är det inte så långt kvar!

Att man kan känna så mycket för en liten människa man aldrig träffat... men nu är hon ju vår och vi är hennes! Vi ska bara hitta fram till varandra också så inget får stå i vägen nu! 2 ½ månad till...

Tänk att hon faktiskt finns där ute i världen! Vår flicka...

Visst är det spännande att man kan ha så starka känslor för någon man inte har träffat. Jag önskar er all lycka nu och håller mina tummar för att allt ska gå så smidigt som möjligt för er.

Ah så man har inte barnet den tiden, utan man hälsar på det på barnhemmet tills man fått ett beslut. Det låter ju inte fel med ett par veckors semester heller på en varm ö mitt i vintern! I väntan på sitt barn liksom, det hade man ju kunnat stå ut med :D

Att man kan känna så mycket för en liten människa man aldrig träffat... men nu är hon ju vår och vi är hennes!

Det är ju så det känns att vänta barn ! Det är obegripligt hur mycket man kan älska dem redan innan man träffat dem.

Okej, på en vecka har det hänt massor!

Vi har om allt går vägen fått en dotter! Vi är utvalda av organisationen att gå vidare och nu har barnhemmet godkänt oss också. Nu ska vi sammanställa vår "riktiga" ansökan, alltså samla papper, och skicka ner för att även myndigheterna där ska kunna godkänna oss.

Vi som tänkt Afrika hamnar plötsligt i Sydamerika och närmare bestämt Colombia.

Går nu allt bara vägen får vi hämta vår flicka i mitten på januari redan!!! Hoppas hoppas!

:bump: :bump: :bump:

JAAAAAA!!!!! Äntligen!!!:banana: Så fantastiskt roligt att höra, jag har tänkt på dig och undrat hur det har gått. Stort grattis!:love:

Fast jag har fattat det som att man har barnet i sin vård då under de veckorna. Får återkomma när jag fattat mer själv :D

Nu har vi pratat med flera stycken som gjort en "bakvänd" adoption från Colombia och det har gått hur bra som helst. Känns lugnande!

Vi kämpar på i papperssamlandet! Har fortfarande inte fått hem alla intyg och dokument vi beställt och jag känner panik för det och att vi därmed inte ska hinna få ett besked innan jul!

Sitter nu med ett ansökningsdokument på spanska (vi kan bara pyttelite spanska, men har fått en ordlista från organisationen)... trippelkollar så allt blir rätt ifyllt! Inget får ju bli fel!

Barnrummet är snart klart, bara lister kvar.... det där som brukar bli kvar ;)

Det börjar kännas mer och mer jobbigt att hon faktiskt finns där borta och att vi finns här, så långt ifrån. Januari känns så långt borta... :(

Jag förstår att det känns jobbigt att er dotter finns, men inte hos er. Det är ju en ganska konstig situation, och inte riktigt jämförbar med att tex vara höggravid och gå och vänta på förlossningen. (Vilket också kan vara lite plågsamt.)

I själva verket är ju inte januari jättelångt bort, men jag förstår till fullo att det känns så.

Vet ni något om hur hon har det, hur barnhemmet funkar och liknande?

Vi vet att barnhemmet är väldigt bra. Barnen är välmående, det är rent och fint där, kärleksfull personal och mycket leksaker och stimulans. Men ett barnhem är ju ändå ett barnhem och kan ju inte ge det en familj kan ge. Dock är det ändå en tröst att veta att det är just där hon finns. Jag har sett filmer och bilder därifrån och det gör mig alltid lite varm i hjärtat för de bryr sig verkligen mycket om barnen, det lyser genom bilderna!

Att vi vill veta innan jul är för att det är det som styr om vi får åka i januari eller inte om jag förstått det rätt. Annars får vi veta i januari först och då blir ju resan lite senare.

Samtidigt behöver vi den här tiden för alla förberedelser och precis som du säger så är ju januari ändå inte såå långt borta. Det finns ju dom som får vänta mycket, mycket längre efter barnbesked.

Har ni ingen i narheten som kan hjalpa er med de spanska dokumenten? Det finns ju spanska tolkar, och det borde finnas spansklarare pa de flesta gymnasieskolor runtomkring. Jag haller alla tummar for att ni far besked innan jul! Sa skont att ni vet att hon har det bra sa lange, ah om hon bara visste vart hon ska fa komma! Forresten ar det bara 4.5 vecka till jul, sa januari ar typ jattesnart!!

Åh, så skönt! Då har hon det ju bra i alla fall! Det har ju visats barnhem på tv ibland som man helst velat hämta alla barnen från bums. Skööööönt att hon inte är på ett sådant.

Jag frågade delvis för att mina kompisar som adopterade för några år sedan (barnet är sex år nu) fick diverse journaler och annat med posten, och då stod det att flickan hade rakitis eller engelska sjukan eller vad det heter (när lite för dålig mat gör skelettet svagt). Och då kunde kompisarna ringa och påskynda och förbättra den medicinska vården - och barnet har idag inga men efter sin sjukdom!

Jag tror att de fick betala extra för vården, men det gjorde de så klart med glädje. Det var sådant jag tänkte på, om det finns något man kan göra för barnet i förväg, kanske. (Mitt eget adopterade syskon bodde nog på just ett hemskt barnhem i Asien, men det är ju decennier sedan, och våra föräldrar betalade för ett bättre fosterhem åt bebisen under väntetiden.)

Men om barnhemmet är bra och hyfsat finansierat redan, så finns väl inga lika tydliga behov - mer än just en familj, och det har hon ju en redan som väntar som tusan! :love:

Vi får inte veta mer förrän vi får den officiella barnrapporten och det är den vi får efter att vi blivit godkända av myndigheterna också. Och den vill vi ju också ha innan jul så vi kan få veta hennes namn!
Denna adoptionen sker bakvänt pga ett känt särskilt behov, men hon är frisk och det brukar stämma enligt organisationen om landet säger det (Colombia brukar tydligen vara väldigt noggranna och ge mycket information). Så någon särskild vård har vi inte fått en känsla av att hon behöver. Jag tror att hon faktiskt har det bättre där hon är just nu än att behöva byta miljö en gång till.

Jo, jag har två på jobbet jag ska fråga om spanskan. Detta dokumentet löser sig nog, men det blir värre med texterna vi ska skriva till bilderna så då ska jag fråga dom om hjälp. Sen hjälper organisationen oss väldigt mycket också. Vi bombarderar dom med frågor som de snällt svarar på :D

Egentligen är det inte många veckor alls kvar! Och vi har bara känt till henne i snart en månad och tänk allt som hänt på den tiden! Puh!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 946
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 541
Senast: orkide
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 521
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka