Någon som adopterat?

Sv: Någon som adopterat?

Stort grattis! :bump:

Hoppas allt går vägen och så snabbt som möjligt :)

Tack!

Idag fick vi tyvärr veta att det inte blir nån resa i januari. Inget är ju fortfarande helt klart, men om det blir det så blir det inte att vi får resa förrän senare på våren... kanske! :(

Kompletteringar kring hennes utredning i landet så det är ingenting som vi kan göra något åt eller ens försöka skynda på.
Det betyder också att vi hela vintern får gå med en bild på ett barn som vi hoppas ska bli VÅRT barn, men inte veta säkert om det kommer bli så och sen inte ens veta vad hon heter. Vi hoppades ju på att få besked innan jul, men icke... :(

Senast ändrad:

Oj vad jobbigt!
Hoppas att utredningen blir klar så fort som möjligt och att byråkratins kvarnar mal på effektivt så att ni får hem henne!

Vi väntar och väntar. Det är jättejobbigt att inget veta. Nu är det snart 3 månader sen vi såg henne första gången. 3 månader till som hon har fått vara utan familj. 3 månader som vi har funnits här precis hela tiden... det är ledsamt att tänka på det och vi undrar hur många fler månader det ska bli.

Vår ansökan är i alla fall klar och på väg till Colombia (kanske tom i skrivande stund). Så snart är i alla fall alla våra papper klara, men det är hennes som gör att det dröjer.
Har vi inte hört något i februari så ska en landsansvarig ner i början på mars och förhoppningsvis får vi lite besked om hur det går då. Så det ser vi fram emot även om vi såklart hoppas på att få lite besked innan dess. Det som är bra är att det hela tydligen lutar åt det positiva hållet för vår del. Det tröstar jag mig med även om risken finns där. Vi har även fått veta att flera par i världen har råkat ut för detta, men att alla dessa adoptioner till slut har gått igenom.

I övrigt förbereder vi det vi kan ändå. Vi vet att vi med största sannolikhet kommer åka till Colombia i år oavsett hur det går med Henne (hemska tanke att det skulle gå på annat vis). Så vi har köpt saker till barnhemmet, resväska, andra saker till resan man kan komma att behöva osv.

Men fy vad det här är tärande... vissa dagar orkar jag knappt gå ur sängen. Ingen motivation, ingen lust till nånting, ingen inspiration... har ingen lust att jobba, men mår nästan sämre när jag är hemma. På jobbet måste man vara professionell och sköta sitt jobb och oftast är det så mycket att göra så tiden bara rusar iväg, hemma däremot kommer alla tankar... Hon finns ju där hela tiden, alldeles levande på andra sidan jorden och vi vill ingen annat än att åka dit - helst igår!

Vad jobbigt att det dröjer så :( Jag kan bara tänka mej hur tärande det måste vara att veta att hon finns där men att ni inte kan åka och hämta henne så att hon får en familj med allt vad det innebär. Det måste ju vara bäst för alla parter att hon är så liten som möjligt tänker jag.

Jag hoppas verkligen att ni får positiva besked och att ni snart har henne hemma :)

Jag håller tummarna för er och eran tjej!

Lite OT kanske, men hur blir det med mamma- och pappaledighet? Har ni rätt till lika mycket som om ni skulle haft ett nyfött barn? Hur länge behöver ni vara hemma med barnet innan det är beräknat att hon kan börja på dagis?

Vi har samma dagar som om vi fött henne.
Nu får man ju ta ut 30 dagar istället för 10 tillsammans och vi får det from första dagen vi har henne i vår vård vilket vi får efter två dagar i landet. Och är vi sen i Colombia längre, vilket är högst troligt så får en ta ut semester och en föräldraledighet. Vi har båda sparat semester för detta ändamål. Den semester som blir över tar vi när vi kommit hem så vi får vara hemma så länge som möjligt alla tre. Är det nu så att det drar ut väldigt på tiden i landet och all semester skulle gå åt (inte så troligt med tanke på hur mycket vi har sparat tillsammans) så får en ta tjänstledigt.

Vi kommer pussla så vi kan vara hemma så mycket som möjligt tillsammans även efter att min man börjat jobba. Han kommer börja jobba då han jobbar mycket hemifrån.

Det finns ingen direkt plan för hur länge vi ska vara hemma med henne allt som allt. Så länge det bara går tänker vi i alla fall. Vi får ju se hur allt funkar för henne och för oss som familj. Det är det viktigaste innan vi planerar in förskola - att hon ska vara helt trygg. Hon har ju haft en annan start i livet och vi vet ju inte i nuläget vilka spår det har satt i henne. Så tiden får utvisa helt enkelt. :)

Nu har jag sträckläst tråden och hoppades, hoppades verkligen på att få läsa på sidan 11 om hur ni hämtade lillan! Men jag och alla andra får vänta ett tag till. Jag skickar lyckönskningar och styrkekramar och ett stort moln med tålamod, och jag beundrar er som kan hålla fokus på målet trots besvärligheter och motgångar. Jobba vidare på att bygga en underbar värld där ert barn får växa upp! :)

Tack så mycket!
Jag lovar att hålla er uppdaterade! Ni har ju fått följa med på denna resa nästan från början.

Jag har följt tråden i tysthet och varje gång den uppdaterats så har jag sådana förhoppningar om att ni är påväg ner för att hämta er lilla flicka.
Tråkigt att det drar ut såhär på tiden :( Hur gammal är hon i nuläget? Du behöver givetvis inte svara.
Håller tummarna hårt för att ni ska få åka snart! Kram

Har läst hela tråden och blev väldigt rörd! Hoppas verkligen allt går vägen och att ni får fira hennes födelsedag tillsammans hemma!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 951
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 541
Senast: orkide
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 527
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka