Någon som adopterat?

Sv: Någon som adopterat?

Ja jag menade absolut inget illa! Jag tycker att det är underbart att man kan adoptera från alla olika länder! :love:

Men det var bara en tanke, det är lätt att man stirrar sig blind på att det är synd om tex Kinas flickor och glömmer av att det finns flickor i Sverige som inte heller har det bra, mer så! :)

Nej, det förstår jag och frågan är ju fri! :)

Fast jag kan nästan lova att ingen som adopterar tänker så. (Men visst, säkert finns det någon, men jag har aldrig hört om det av någon jag har pratat med som ska adoptera eller har adopterat). Man adopterar inte i välgörenhetssyfte, man adopterar för att man vill ha barn. Det är synd om väldigt många barn i världen, men det betyder inte att man kan adoptera dom för det. Det ska ganska mycket till för att ett barn SKA bli tillgängligt för adoption.
Lite övrig info är att det nu för tiden kommer flest pojkar från Kina. 50+ pojkar 2010 mot 30+ flickor 2010 bara genom Adoptionscentrum. Sen vet jag inte hur det ser ut via andra organisationer. Och kön får man inte välja ändå så det spelar liksom ingen roll om man nu hade tyckt mer synd om en grupp människor än en annan. Adoption handlar om ALLA barns rätt till föräldrar.
Land MÅSTE man välja om man nu passar in på många, det kommer man liksom inte ifrån. Men sedan får man det barn man blir tilldelad, precis som för de som får biologiska barn, och det blir ju bara så rätt! :laugh:
Sedan finns det alltid undantag, men det gör det ju även hos dom som får biologiska barn.

Adoption inom Sverige kanske Görel pratar mer om, det är mer hennes område.

Ja jag menade absolut inget illa! Jag tycker att det är underbart att man kan adoptera från alla olika länder! :love:

Men det var bara en tanke, det är lätt att man stirrar sig blind på att det är synd om tex Kinas flickor och glömmer av att det finns flickor i Sverige som inte heller har det bra, mer så! :)

Men man adopterar inte barn för att det är synd om dem, man adopterar i nio fall av tio för att man inte kan få biologiska barn. Adoption är ingen välgörenhet.

När man väljer land handlar det inte om att välja det land där det är mest synd om barnen, utan det land där man har en rimlig chans att få adoptera. Det är väldigt olika vilka krav olika länder ställer, så det är inte så att man kan välja och vraka. Det är en enormt lång process att adoptera, och år av väntan i kö.

Jag förstår att det bara var en tanke, men det känns som du helt missförstått vad en adoption är, hur det går till och varför man gör det.

Hm, hur ska jag förklara så det är lättförståeligt egentligen?
När man får medgivande och aktiverar sin köplats så väljer man till vilka länder man vill att köplatsen ska vara synlig. Även om ens anmälningsnummer inte är synligt kan man ju se på de andras anmälningsnummer och lista ut vilken plats i kön vi själva skulle ha. Men fortfarande kan man ändra sig vad gäller land och eftersom allas köplatser baseras på deras anmälningsdatum så blir det inte orättvist så att säga om man skulle hoppa in i ett annat lands kö. Sånt där händer, det är därför man backar i köerna ibland (att andra får medgivande och aktiverar sina nummer). Det är som sagt först när man skickar sin ansökan till ett land man inte kan ändra sig.
Så ja, man har olika köplats till olika länder eftersom olika många människor köar till de olika länderna. Så till vissa länder skulle vi vara först i kön, men eftersom vi inte passar in på de länderna så går det inte ändå.
Vi är först i kön till ett land vi är intresserade av, men av olika skäl (privata) ser vi vad som händer i Etiopienkön tills vi har vårt medgivande och måste bestämma oss.

Does it make any sense?
Då förstår jag absolut grunderna iaf :) Tack för att du tog dig tid att skriva det! Kommer följa tråden med spänning och hoppas för eran skull :D

Okej, på en vecka har det hänt massor!

Vi har om allt går vägen fått en dotter! Vi är utvalda av organisationen att gå vidare och nu har barnhemmet godkänt oss också. Nu ska vi sammanställa vår "riktiga" ansökan, alltså samla papper, och skicka ner för att även myndigheterna där ska kunna godkänna oss.

Vi som tänkt Afrika hamnar plötsligt i Sydamerika och närmare bestämt Colombia.

Går nu allt bara vägen får vi hämta vår flicka i mitten på januari redan!!! Hoppas hoppas!

:bump: :bump: :bump:

Grattis! Så roligt! :)
Håller alla tummar för att allt går bra, och önskar er ett stort lycka till!

Wow, ah vad glad jag blev av att lasa det! Sa underbart! Jag haller alla tummar for att det ska ga smidigt och att tiden fram till januari gar fort! Hur gammal ar hon?

Åh wow! GRATTIS!!!
(Jag har följt tråden i tysthet och kan bara säga - äntligen! :banana::banana:)

Grattis, vad roligt för er! Hoppas nu att allt går enligt planerna! :laugh:

(Har följt tråden i tysthet)

åh wow

har nu sträckläst tråden och kan inte säga annat än att jag håller tummar och tår för att det ska gå vägen för er. :laugh:

Vad underbart! Har följt din tråd i tystnad och hållit tummarna för er.

Hoppas verkligen att allting går bra så att ni får hämta hem er dotter. :)

Tak alla!
Jag förstår ingenting, det hela är väldigt omtumlande. Vi hade väntat oss besked först i nästa vecka om huruvida barnhemmet godkände oss för henne och så kom det redan igår. De fick den preliminära ansökan av vår organisation bara i måndags så det var snabba ryck! Men efter alla dessa år av seg väntan är det trevligt med lite snabba ryck för en gångs skull!

Grattis, det är ju helt fantastiskt. Jag har tittat på tv-programmet "Drömmen om ett barn", och tänk på er och den långa väntan det är inför att barnet kommer. Nu håller jag tummarna för att allt går smidigt!

STORT grattis! Hoppas verkligen att allt går smidigt för er så att ni snart får vara en härlig barnfamilj tillsammans med er dotter!

Åh så underbart för er! Jag håller verkligen tummarna för att allt ska gå i lås. Gud så underbart!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 943
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 538
Senast: orkide
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
26
· Visningar
2 452
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka