Någon som adopterat?

Sv: Någon som adopterat?

Tålamod är bra att ha, men man har ju samtidigt inget val. Trist som sjutton... men när allt blev så dåligt så är jag verkligen glad för att vi flyttade - så mycket har blivit bättre här och vi känner verkligen att vi bor rätt för en framtid med barn.

Land vet vi inte i nuläget. Fortfarande finns en tanke om Etiopien, men det får vi se när vi har medgivande hur det ser ut i köerna då. Vi ligger ju bra till i en del köer nu och efter utredningen som tar några månader den med innan allt är klart så har det ju säkert hänt ännu mer.

Min man fick ett fadderbarn av mig i julklapp och man får ju inte välja land när man anmäler sig. Jag blev alldeles tårögd när sen brevet med information kom och det var postat i Addis Abeba, Etiopien! Det kändes nästan som ödet träffade en :D Så blir det Etiopien kommer vi vilja åka och hälsa på vår lilla fadderbarnstjej i barnbyn! Hade varit helt fantastsikt!
Det gjorde ju inte precis att ens tankar om Etiopien minskade :D

Vad coolt med fadderbarnet! Hoppas det blir Etiopen då. Jag tycker ni tänker helt rätt i att det faktiskt blir ett barn till slut med adoption. Om man ger sig in i IVF-snurran så vet man ju helt enkelt inte. Sen finns ju redan det som ni varit inne på, spermadonation/äggdonation.
Kattennizze - som har påbörjat tredje och sista syskonförsöket med IVF.

Jag håller mina tummar för att det blir tredje gången gillt för er! Hoppas verkligen det!

En kort uppdatering är väl på sin plats igen.

Vi ansökte för en tid sen om ny medgivandetutredning och ska börja med det i maj! Ska bli så roligt att börja igen!
Min man är äntligen tillsvidareanställd och jag går på mitt långtidsvik så saker och ting har verkligen ordnat upp sig här.

Blev moster till en liten Viggo i januari och nu i juli är det dags för andra systerns familj att få tillökning med en liten kille även där! Så barn att njuta av finns det gott om i familjen! Älskar att vara moster! :love:

Ny uppdatering.

Utredningen är i princip klar och hon kommer rekommendera medgivande :bump:

Ärendet kommer inte upp i nämnden förrän i oktober dock, men vi hoppas kunna skicka ansökan snabbt efter det eftersom vi har så pass bra kötid nu. Nu börjar man kunna se ett slut på detta (eller en början på ett helt nytt liv)!

kl

Även jag har läst hela tråden nu, och tycker det är skönt att läsa att det ser positivt ut igen nu :)
Hoppas verkligen för er båda! :bump:

Sen tänkte jag ställa en lite dumt fråga, för jag har inte så bra koll på adoptionspriocessen :o Du skrev tidigare i tråden att ni låg först i kön, och var på väg att skicka in era papper, vad innebär det? Är man "fast" vid ett land när man skickat in papprena, eller är det bara att man har möjlighet att bli vald då? :)

Än en gång, Lycka till!!!!!

Det är så svårt att förklara det här enkelt... det tog ett tag att fatta själv.

Men ja, när man väl kommit så långt att man skickar sin ansökan till ett land är det det landet som gäller. Det GÅR att dra tillbaka och byta land, men vi behöver ju inte gå in på så mycket nu.
När man väl skickar sin ansökan så väntar man barn på riktigt kan man säga! Man kan dock aldrig skicka en ansökan till ett land utan ett medgivande och därför utreds alla som vill ansöka om barn via adoption genom socialtjänsten samt att man får gå en obligatorisk föräldrautbildning.

Det är många saker att tänka på vid val av land.

Alla länder har olika krav som vi antingen passar in på eller inte. Vissa länder har krav som gör att just vi inte passar och då faller de landalternativen bort. Det kan vara tex att båda ska vara 30, att man ska vara aktivt kristen osv. Där faller Sydafrika, Indien och Taiwan bort för oss för att ge några exempel.
Vissa länder kräver två resor eller mer och då får man fråga sig om man är beredd på det. Det är inte vi så det innebär att alla europeiska länder plus Ryssland faller bort för vår del. Tjeckien har en resa så det landet finns kvar som alternativ för oss.
Nu har vi såpass bra kötid (snart 3 ½ år) och eftersom vi redan väntat så länge vill vi välja ett land där det går relativt snabbt dels att få barnbesked och sedan resebesked. I vissa länder får man vänta ÅR på barnbesked så därför känns inte det aktuellt för oss nu till detta barnet. Och sedan i andra länder så kan man få vänta 6-12 månader efter barnbeskedet på att väl få resa och hämta sitt barn.

Nu ser det ut som att vi faktiskt kan få skicka vår ansökan till Etiopien och just det landet går relativt snabbt och smidigt, men såklart kan saker ändras med tiden och man vet aldrig hur det ser ut om ett halvår. Adoptionsvärlden förändras ständigt. Nya regler, nya länder, gamla länder faller bort osv.

Lite snabbt förklarat och jag hoppas det gav något :D

Senast ändrad:

:bow: Tack, då förstår jag mycket mer! Men det där med kötiden (om det är ok att jag frågar en sak till? :o ), står man i kö till alla länder man kan tänka sig, och sen hamnar man i olika platser i kön beroende på hur många som valt att ställa sig i kö dit då eller? För jag vill minnas att du skrev att ni kommit olika långt i olika länder :p

*kl*

Jag har läst nästan hela tråden nu och jag bara undrar en sak, varför inte adoptera här i Sverige?
Finns massor med små barn som har det helvetiskt hemma och/eller har blivit lämnade som små småttingar till barnhem.. :(

För att 1: det finns inga barnhem i Sverige och 2: adoption av barn i vårt land är få och oftast är det väl släktadoptioner ( någon som är släkt med det aktuella barnet adopterar ) det då handlar om.

Åh jag håller fortfarande tummarna för er! Hoppas att allt rullar på i bra fart nu!

Det finns även fall i Sverige där fosterfamiljer efter många år har fått möjlighet att adoptera ett barn som inte kan återplaceras i sin biologiska familj.

Ja givetvis, jag skrev inte att det aldrig förekom. Däremot är det få barn som adopteras bort och ofta är det då till någon som redan har anknytning till barnet.

Poppinella: Håller mina tummar och tår för er.

Jag förstod att du hade koll, ville bara göra det ännu tydligare.. ;)

Håller också mina tummar för poppinella, har följt den här tråden från start, men inte kommenterat innan.

:bow: Tack, då förstår jag mycket mer! Men det där med kötiden (om det är ok att jag frågar en sak till? :o ), står man i kö till alla länder man kan tänka sig, och sen hamnar man i olika platser i kön beroende på hur många som valt att ställa sig i kö dit då eller? För jag vill minnas att du skrev att ni kommit olika långt i olika länder :p

Hm, hur ska jag förklara så det är lättförståeligt egentligen?
När man får medgivande och aktiverar sin köplats så väljer man till vilka länder man vill att köplatsen ska vara synlig. Även om ens anmälningsnummer inte är synligt kan man ju se på de andras anmälningsnummer och lista ut vilken plats i kön vi själva skulle ha. Men fortfarande kan man ändra sig vad gäller land och eftersom allas köplatser baseras på deras anmälningsdatum så blir det inte orättvist så att säga om man skulle hoppa in i ett annat lands kö. Sånt där händer, det är därför man backar i köerna ibland (att andra får medgivande och aktiverar sina nummer). Det är som sagt först när man skickar sin ansökan till ett land man inte kan ändra sig.
Så ja, man har olika köplats till olika länder eftersom olika många människor köar till de olika länderna. Så till vissa länder skulle vi vara först i kön, men eftersom vi inte passar in på de länderna så går det inte ändå.
Vi är först i kön till ett land vi är intresserade av, men av olika skäl (privata) ser vi vad som händer i Etiopienkön tills vi har vårt medgivande och måste bestämma oss.

Does it make any sense?

*kl*

Jag har läst nästan hela tråden nu och jag bara undrar en sak, varför inte adoptera här i Sverige?
Finns massor med små barn som har det helvetiskt hemma och/eller har blivit lämnade som små småttingar till barnhem.. :(

Adoption inom Sverige är inget man kan ansöka om. Det blir man tillfrågad om av socialtjänsten om det nu skulle bli aktuellt. Men som någon skrev så sker det så sällan så det är inte ens något jag tror skulle hända. Därför kan jag inte ens skriva så mycket om det för jag är inte särskilt insatt.
Men skulle vi bli tillfrågade så är det klart att det inte är uteslutet, men då får vi ta ställning till det då. Men vi har andra skäl till att inte i första hand vilja adoptera inom Sverige, men det är vårt privata och det är inget vi pratar om. Det där med val av land är känsligt har vi märkt och de flesta av våra skäl till att vi känner som vi gör behåller vi därmed för oss själva. En del av hur jag/vi tänkte i början skrev jag nog i tråden, men betänk att den är tre år gammal och man hinner ändra sig på vägen. Så även om jag nu har skrivit olika skäl så är det inte helt hundra att det fortfarande gäller (minns inte ens riktigt vad jag har skrivit) :D

Men för att förtydliga det kanske onödiga - det handlar såklart aldrig om barnen eller hudfärger utan om processerna och länderna.

Ja jag menade absolut inget illa! Jag tycker att det är underbart att man kan adoptera från alla olika länder! :love:

Men det var bara en tanke, det är lätt att man stirrar sig blind på att det är synd om tex Kinas flickor och glömmer av att det finns flickor i Sverige som inte heller har det bra, mer så! :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 538
Senast: orkide
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
26
· Visningar
2 400
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka