Jag känner dock inte alls igen mig i att ha svårt för empati, jag bryr mig jätte mycket, ibland på bekostnad av mig själv och mina förmågor och begränsningar. Men det kan bli lite fel ibland, jag vill alltid ha kontroll och hjälpa andra och fokuserar då på vad jag kan göra just då. Som när min mormor dog, där i början grät jag inte alls utan tog hand om min mamma och min moster, hämtade servetter när dom grät, kramade om dom men visade inte så mycket själv. Mamma berättade också att när min morfar fick en stroke och hamnade i koma när jag var 9 år så var alla jätte ledsna och grät men jag visade ingenting fast jag älskade honom otroligt mycket och stod honom närmast av alla barnbarn. Men som jag minns det var jag ju jätte ledsen, bara det att jag grät i duschen då ingen såg eller höll allt inom mig. Tror egentligen inte att det alltid är så bra att hålla allt inom sig. Jobbar sedan typ 14 år i terapi på att hitta konstruktiva sätt att hantera känslor på.
+ @MiaMia och @Calmiche vad intressant ni skriver om empati, det här får mig att känna mig lite mer hoppfull och inte som en känslokall människa. Jag har tidigare fått förklarat för mig (av psykolog) att vi (autister) visst har svårt med empati och att det är vanligt, men det tänds en liten "aha!" lampa i mitt huvud när jag läser det ni skriver om att inte förstå och att inte visa känslor själv. För jag känner så extremt mycket för mina närmsta att det ibland slår över istället.