Qelina
Trådstartare
Vad innebär hangout?Gnällinlägg
Är det bara jag, eller råkar ni andra också ut för att bli missförstådda och tolkade som otrevliga lite när som helst och oavsett vad ni säger? Jag börjar seriöst fundera på att ta ett tysthetslöfte för att jag är så trött på det här. Hela denna veckan har jag haft den där känslan av FEL gnagande i bakhuvudet, och nu räckte det med ett lite negativt svar i en tråd för att få bägaren att rinna över och framkalla dunderångest.
Det här är nog den enda tråden på Buke där jag inte är särskilt orolig för det här problemet, men det är nog också för att vi är flera i samma båt. Jag vet inte, det är som att det blir mer förutsättningsfritt, det blir inte så mycket av det där som man ofta råkar ut för med NTs/allistiska; att det antas att man säger en sak men menar något annat och så angriper de det där som de tror att man menade, inte det man faktiskt sa...
Jag känner nästan för att göra en tråd som är autist-hangout, för allmänt småprat, men då får väl alla NTs krupp eller något, det har vi ju redan fått bevis på i den här och den andra tråden som blev utbruten. Så jag sitter nog kvar i mitt hörn och håller klaffen istället, det verkar ändå vara det önskvärda.
Jag känner mig alltid fel sociala sammanhang, misstolkas av andra, misstolkar själv och jag går och gnager på dom där sakerna hela tiden nästan. Jag kan t.ex. inte veta om min mamma är trött, har ont, är ledsen, arg på mig eller på någon annan, besviken, orolig osv och då blir det ju svårt att säga rätt.
Jag misstolkas mycket när det gäller mimiken, det kan vara kaos inombords men ingen ser det. Det har blivit många situationer då jag önskar att det hade synts. Har dock lärt mig mycket om att le och småskratta lite extra för att kanske någon ska snappa upp det.
Ett exempel, på ast-gruppen förra torsdagen var jag tvungen att fråga varför folk skrattar lite när dom frågat någon om vägen eller får ta över ett bord på restaurangen om några typ ska gå eller i typ alla sociala sammanhang med främlingar man interagerar med.
Jag försöker anpassa min röst med olika tonlägen och det orkar jag inte när jag mår dåligt så då blir det bara monotont och det blir ju också fel för det i kombination med att det inte syns utåt gör ju att det blir svårt och jag som tror jag är tydlig blir ledsen när andra säger motsatsen, får också höra av andra att jag sagt fel sak vid fel tillfälle. Och jag har jätte svårt med turtagning, när det är min tur att prata, hur länge mellan orden är en paus gjord för att svara i? Jag råkar ofta avbryta och det är ju inte så populärt men jag kämpar med det.
Förstår din ledsamhet och känslighet, det räcker med minsta lilla gnutta negativitet för att det känns som att man är totalt värdelös.