Tack! Motvilja är onödigt för något så fantastiskt
Eller ja, möss är söta men ganska menlösa, de kan du få vara motvilligt inställd till
Jo absolut.
Jag skulle inte säga att det är brist på empati utan snarare att han vägrar ta in andra synsätt än sitt eget och snöar in på sina egna idéer - ibland är det tamefan så jag tror att det är han som har AS och inte jag. Jag kan ta att han inte gillar råttorna, har aldrig sett någon anledning till att andra än jag måste gilla de, men det tär att inte bli lyssnad på och tagen på allvar och jag blir bara ledsen över att han skyller mina problem på de när det är problem som finns alldeles oavsett. Om mina problem med att hålla ordning i lägenheten i hans ögon beror på råttorna så är det ju uppenbarligen inte ett problem sålänge råttorna är ute ur bilden, utan mer "ta sig i kragen"-faktor. Det blir så jäkla förminskande när det inte är bara att ta sig i kragen. Han har sina ljusa stunder när han faktiskt försöker men städningen är en död vinkel som alltid varit infekterad - han är ett neat freak och jag saknar förmåga, samtidigt som städningen alltid varit ett känsligt ämne för mig pga den där oförmågan, hur det hanterats före diagnosen och skammen det innebär att inte få till det. Det blir en så pass stor krock att jag undviker att ens ha honom i lägenheten, även om det är skinande rent.
Ironin är att det lyckas, han är väldigt sällan här, under de år jag bott i nuvarande lägenheten har han varit här så pass sällan att jag kan räkna på ena handens fingrar. Han vet således inte ens hur det ser ut här hemma. Han vet heller inte att mina minskade problem beror på lägenheten i sig - när jag hade råttor bodde jag i en etta med kokvrå och dåliga förvaringsmöjligheter. Det blev ingen ordning när råttorna dog, men desto bättre blev det av flytt till en tvåa med ordentligt kök, en miljard garderober och gott om utrymme för byråer. Men när jag säger det så stämmer det inte med hans världsbild.
Och ja, jag skulle absolut påstå att folk med AS straffas - kvinnor extra hårt med tanke på att vi har högre press på oss att fungera, med bland annat städning och sociala kontakter där män ofta kommer undan även utan problematik.
Tack! Ja de är helt underbara
Jag har två honor tingade, men håller ögonen öppna efter en tredje. De tingade är bebisar och jag skulle gärna se att det finns en äldre flocksmart och kontaktsökande hona som kan ha en positiv inverkan på de under uppväxten.
Känner igen det där sociala så jäkla väl. Råttorna har gett mig flera sociala kontakter som jag inte hade haft annars, folk jag har kontakt med än idag trots flera år som råttlös både för mig och för de. Samtidigt har de gett social träning, bara att slänga upp en råtta eller två på axeln och gå ut så kan man ge sig fan på att nyfikna kommer fram och pratar med en. De absolut trevligaste tågresor jag gjort har varit med råttor och någon nyfiken tant bredvid mig.
Mina föräldrar lägger sig som tur är inte i så sett, de är väl medvetna om att jag är en vuxen människa som gör mina egna val och är kapabel att ta hand om mig själv. Men det är såklart trist när de inte ens kan glädjas lite för min skull och vägrar ta in att råttorna inte är problemet, utan att det är jag som är problemet. Jag är problemet så ofta annars, även när det inte finns problem, så varför inte när det faktiskt ÄR så? Antingen ser de en massa problem som inte finns, som när jag skulle åka kollektivt till Mora lasarett för operation och pappa propsade på att jag skulle ta taxi från tågstationen istället för att åka buss - jag har åkt kollektivt lite kors och tvärs i landet sen tonåren men kan inte ta en buss från tågstationen helt plötsligt?
- eller så vägrar de se problem som finns liksom, som städningen som tydligen bara är råttor och vrånghet.
Alltså, föräldrar som tjatar om att man inte kan... Det är en självuppfyllande profetia som ger en kass självkänsla och minskar förmågan. Jag förstår verkligen inte hur folk kan ha så jävla svårt att begripa det, det är inte raketforskning liksom.
Ja namn funderar jag på. Jag är svag för tantnamn, men de är födda samma datum som Jurij Gagarin blev den första människan i rymden och som rymdnörd kan jag inte låta bli att fundera över om jag helt enkelt ska döpa de till Gagarin och Vostok (rymdskeppet ifråga). Får se vad som passar när jag hämtar de. 3 veckor kvar idag!
Jag jobbar alltså proffesionellt med dessa diagnoser och vi utgår mycket ifrån detta.
Inom slutenvården på ett av Sveriges största sjukhus.
Neuropsykiatriska tillstånd – Autismspektrumstörningar. Aspergers syndrom.
ICD-10: F:84, DSM IV: 299.80
Allmänt: Omfattar hela spektrat från svår klassisk (infantil autism) till högfungerande autism/Aspergers syndrom. Även ”lättare” fall med autistiska drag/autismliknande tillstånd hör till spektrat. Centralt för alla är att det föreligger klara problem inom den så kallade autismtriaden dvs. svårigheter med (1)
socialt samspel (2)
verbal och
icke-verbal kommunikation samt (3) specifikt
avvikande beteende (se nedan). Problemen skall vara uttalade och funktionellt sett ge ett beteendehandikapp.
Centralt är avsaknad av ”ömsesidighet” (att knyta an till andra, dela upplevelser och söka gemenskap) samt att se helhet och sammanhang. Även brister vad gäller aktiviteter och intressen.
Man har kunnat konstatera strukturella förändringar i vit substans; i kopplingar mellan hjärnans båda lober.
Definition
Begåvningen varierar från klar utvecklingsstörning vid klassisk autism till normal och t.o.m. hög men ojämn begåvning vid högfungerande autism/ Aspergers syndrom. Ingen klar gräns mellan de sistnämnda diagnoserna.
(1)
Svårigheter med socialt samspel omfattar hela spektrat från kanske ingen förmåga till kontakt som vid svår klassisk autism till en klart avvikande, icke åldersadekvat, kontakt vid mer högfungerande autism. Kontaktstörningen behöver inte vara undvikande utan kan vara motsatsen dvs av distanslös karaktär.
(2)
Kommunikationssvårigheter innebär allt från inget språk alls till att ha ett språk som är expressivt avvikande (pedantiskt, formellt, entonigt) och dessutom impressiva svårigheter som innebär problem att tolka det talade språket samt att ”läsa av” kroppsspråk. Svårt med skämt och ironi.
(3)
Det specifikt avvikande beteendet yttrar sig ofta som stereotypier (gungande, och speciella handrörelser vid upphetsning), svårt att uppfatta information, svårt att se väsentligheter och att förstå helheten, fixationer i speciella detaljer samt smala intressen som ofta upptar en stor del av individens tillvaro. Vanligt med fixationer kring mat och föremål samt svårigheter vid förändringar. Ofta rutiner som skall följas och styr övriga familjen.
(4)
Avvikande perception vanligt. Ofta bl.a. lukt-, smak-, ljudkänsliga. Svårt att mentalt organisera och se helheten.
De kognitiva svårigheterna för barn med låg begåvning (IQ < 70 (–80) medför primärt: 1.
Svårigheter i tänkandet; svårt att organisera tänkandet och att tänka abstrakt och bilda begrepp. Svårigheter att se väsentligheter och i att förstå helheten. 2.
Brister i språkförståelsen; svårt för ordförståelse, semantik och analogisk förståelse. 3.
Brister i kortminnesfunktionen; svårt att uppfatta och minnas ljudbilder vilket påverkar förmågan att lära sig läsa. 4.
Perceptionsproblem; bristande förmåga att välja ut/ta emot/organisera och bearbeta sinnesintryck, exempelvis syn- och hörselintryck.
Sekundärt medför låg begåvning: 1.
Inlärningssvårigheter;inlärning kräver tid och speciell pedagogik, annars risk för misslyckanden pga överkrav. 2.
Dåligt självförtroende;försiktig, passiv och återhållsam i kontakten med andra. 3.
Svårigheter att uttrycka behov och känslor med tendens till distanslöshet. 4.
Ökad risk att utveckla psykiska störningar;svårigheter att bearbeta sinnesintryck, faktiska händelser och känslor.
Autismspektrumtillstånd*
Asperger*