Jag fick min diagnos som 28 åring. Diagnosen i sig var inte det viktiga, utan själva utredningen. Den satte ord på en del av mina problem, och gjorde en hel del saker synliga för mig som jag inte visste att de inte fungerade optimalt.
Jag behöver starthjälp (eller, sparka ut baken ur soffan hjälp). Är jag riktigt mentalt trött kan det vara för mycket att behöva gå och lägga sig, om jag sitter i ett annat rum. Det kan ta timmar att komma ur soffan. Det är skitstörigt.
Jag klarar all sorts mat (förutom några maträtter/ingredientser som jag tycker smakar vidrigt) på samma nivå som de flesta neurotypiska. Däremot har jag NOLL filter på ljud (och har upplevt det där med att folk trodde jag inte lyssnade, men det vara bara det att jag inte kunde sortera ut vad som var riktat mot mig). Och känsel, att köpa kläder är ett helt projekt, speciellt om modet går åt ett håll som är helt mot vad jag behöver.
Stimmar gör jag oftast med hjälp av känsel, tex har jag en sten som är helt slät på en sida och rugglig på den andra som jag kan ha i fickan och fippla med när jag behöver det. Annars så kan jag tex riva sönder skinnet när jag 'kliar mig', eller bita sönder tungan.
Jag behöver ha typ samma struktur på vardagen MEN jag kan inte lita på att jag gör saker på rutin. Då släpper jag ut hästen utan täcke i -20 grader, eller häller mjöl i teet på morgonen, eller har tvål på tandbortsten i stället för tandkräm.
Att jag ändå klarar mig ganska bra har med kompensatoriska strategier och en hög intelligens att göra, men det betyder också att jag ofta blir helt mentalt utslagen när jag kommer hem från jobbet, efter jag umgåtts och lossats vara normal eller behövt göra fler än en extra-sak på en dag.
Jag gillar att göra nya saker, MEN DET ÄR SKITJOBBIGT. Göra nya saker/saker på nya platser gör oftast att jag behöver sova typ 12 tim/dygn i några dagar efter vad det nu är vi har gjort. Det betyder inte att jag inte tyckte om det, men ibland får man tacka nej, helt enkelt för att jag inte har tid att sova så mycket.
Jag har lyckats be om hjälp på jobbet 1 gång pga min diagnos, vi skulle ut på konferans och jag visste att jag inte skulle orka båda dagarna. Pratade med chefen och fick till en deal som funkade. Jag var hemskt tacksam för detta.
Ni som har har diagnoser på autismspektrumet hur känner ni att det har påverkat eran förmåga och möjlighet för vänskaps och kärleksrelationer? Hur har ni träffat era partners om ni har alternativt hur har det hindrat er från att kunna träffa en partner?
Jag har några få goda vänner. Jag har svårt att komma ihåg att kontakta dem regelbundet, för det är inte viktigt för mig. DE är viktiga för mig, men ibland har jag inget att säga, och småprat är bara konstigt. Så jag har en regel att om jag inte sagt något annat till dem under veckan, så måste jag fråga hur det är på söndag varje vecka. Jag behöver alltså vänner som är villiga att ibland ta 'bördan' av att hålla ansvaret för kontakten.
Samma sak med familjen, det är inte det att jag inte tycker om dem, jag bara 'glömmer' att kontakta dem på en månad eller sju om det inte är något jag vill prata med dem om. Inte för att de inte är viktiga för mig, men för att jag inte förstår behovet av att randomly prata med folk bara för att prata med folk.
Kärleksrelationer är jättesvårt. Samma som med andra relationer så har jag svårt att bära ansvaret för att en sådan skall fungera. Jag har aldrig varit så där 'fjärilar i magen' kär som folk påstår att man kan vara (och inte är påhitt på samma nivå som magi). Jag har haft 3st relationer 6 månader, 1 år, 2,5 år, men det har inte funkat i slutänden.
Jag VILL ha någon att ha en relation med, att dela min vardag med, att kunna luta sig mot när det är jobbigt. Men jag är inte särskilt intresserad av sex (det mest avtändande jag vet är när andra människor rör vid mig) och jag har oddsen mot mig. Bara 20% av AST kvinnor har någon gång en långvarig kärleksrelation, medan hos männen är siffran 80%.