Det här med gråskalor och svårigheter även utan diagnoser osv är ganska tröttsamt att höra ja.
Mamma har exempelvis lite "drag av npf" som vi brukar säga. Men hon har ett stort nätverk av kontakter utan svårigheter att umgås eller hålla kontakten, hon har ett chefsjobb och har inga problem i sin vardag i stort utan kan vara hur spontan och ostrukturerad hon vill. Men sen kan det uppstå situationer där hon absolut känns "lite aspig" och där jag kan med min kunskap om mig själv och lillebror och vad som funkar för oss kan hjälpa att styra upp det.
Skulle hon fått en diagnos om hon utreddes? Nej självklart inte, hon är ju inte funktionsnedsatt/hindrad.
Jag ser det som att vi alla är placerade nånstans på samma skala. Mittpunkten är där man kan börja tänka sig att funktionsnedsättningen/funktionshindret börjar, men då på en lite lägre nivå. Längst till höger hittar vi de med de allra svåraste problemen och längst till vänster finns de som inte upplever några problem alls. Mamma skulle alltså på den skalan ligga en bra bit till vänster, medan jag lallar runt nånstans ganska långt till höger.
Jag har på grund av mina aspisproblem precis fått sjukersättning beviljad från stränga, stränga FK. Anses alltså helt sakna arbetsförmåga för all framtid, framför allt just på grund av min aspergerproblematik.
Angående föräldrar med AS/AST så är jag jätteledsen att min far gick bort innan jag fick min diagnos. Vi hade väldiga svårigheter med relationen och efter att jag fick sjukdomsinsikt i och med utredningen så blev det solklart för mig att pappa hade AS/AST. Nu med alla de saker jag lärt mig hade jag kunnat bygga upp en så himla mycket bättre relation. Detta gör också att jag absolut tror att AS är ärftligt. Pappa var jätteaspig, man kan absolut se drag hos hans släkt och alla hans barn har varierande starka aspisdrag (där jag är värst).
Hur fungerar nio vardagen? Förstår andra omkring er mer efter diagnosen?
Min vardag är extremt anpassad till vad jag klarar, och det är ju långt ifrån en "normal vardag". Är som sagt inte arbetsför heller. Känner inte riktigt för att ta upp allt här men kan ju säga att jag känner igen mig i de flesta andras inlägg.
Mamma förstår mig lite bättre nu och hon är den enda utan egen diagnos som jag har nära kontakt med. Så kan inte riktigt svara gällande andra.
Jag fick min diagnos innan högstadiet, men känner inte att jag får någon hjälp för att klara vardagen. Jag passar inte in hos vc, de har inte några kunskaper. Och hos habiliteringen och psykiatrin är jag för "duktig" och "välfungerande".
Detta är ett superstort problem här med. VC och psyk har antingen behandlat mig som att jag inte har några egentliga problem för att jag är så bra på att låtsas. De tycker alltså att jag bara ska fortsätta låtsas trots att det skapar oerhörda problem för mig. Eller så får jag möta människor som inte alls har tillräckliga kunskaper och behandlar mig som ett UFO.
Hjälpen kom från LSS och beslut om stöd i egen bostad. Har haft med tre olika NPF-inriktade team att göra och de fattar precis allt. Det märks att de bara jobbar med människor med autism/AST för allt känns så himla självklart tillsammans med dem. Har dock svårt att ta hem människor till mig så har pausat den insatsen sedan ett tag tillbaka. Är dock på väg att återuppta den nu för jag känner att jag behöver mer hjälp igen. Alltså att hjälpbehovet är starkare än oviljan att få hem "okända" människor.
Ni som har har diagnoser på autismspektrumet hur känner ni att det har påverkat eran förmåga och möjlighet för vänskaps och kärleksrelationer? Hur har ni träffat era partners om ni har alternativt hur har det hindrat er från att kunna träffa en partner?
Jag har extremt svårt för att behålla kontakten med folk. Har haft vänner i max två år innan de försvinner för alltid, med undantag för lillebror och sambo.
De jag kommit närmast har alla visat sig ha AS/AST. Innan jag själv fick min diagnos så tyckte jag att det var lite skumt att alla mina pojkvänner och närmare vänner visade sig ha den diagnosen men efter att jag fick sjukdomsinsikt blev det ju så självklart. Jag passar förstås bäst ihop med människor som fungerar som jag.
Mitt samboförhållande når snart sitt 12:e år och efter min egen utredning bestämde sig sambon för att också genomgå en. Och japp, där har vi en till aspis!
Vi träffades via ett spelforum och klickade väldigt snabbt.
I övrigt har jag bara internetvänner/bekanta. Alla har jag fått kontakt med via spelintresset och det är just så vi "umgås". Streaming, spelrelaterade Discords och spelprat på Twitter. Det är vidden av mina sociala kontakter utöver familjen.