Det är så jävla tragiskt att barn inte bara får vara barn och leka och ha kul istället för att behöva må piss@gul_zebra "Jag känner spontant att vi behöver en egen variant av "We're here, we're queer, get used to it".
Det är så sant så, det är alltid oss det är fel på, alltid vi som inte passar in och måste dölja hur vi är, jag har blivit mobbad sen barnsben för att jag är annorlunda och aldrig känt att jag passat in i samhället.
Man kan läsa i mina dagböcker sen jag var liten att jag kände att jag inte är gjord för det här livet, att jag inte borde finnas, att något blev fel när jag föddes och att jag inte passar in i samhället. Så himla tragiskt att ett litet barn som inte ens börjat skolan ska känna så Började fundera på att ta livet av mig när jag var 10 år, vet exakt var jag var, jag gick längs med en bäck och tanken på att bara gå ner och dränka mig kom helt plötsligt, jag visste knappt vad det var som dök upp i huvudet för jag var ju ett litet barn och visste inte vad självmord var men det kändes som en utväg ut ur lidandet och det var svårt att stå emot.
En sak dock som jag vill bli bättre på och aktivt tränar på är det här med turtagning. Jag vet liksom inte när i ett samtal jag ska prata och när jag ska vänta och hur man för ett normalt samtal utan att hela tiden tänka på det aktivt. Det blir lätt att jag avbryter eller måste fundera på hur jag ska föra samtalet utan att helt missa att få in det jag vill säga eller missa tillfället. Hatar att jag kan avbryta andra eller gissa vad dom ska säga i förväg och då säga det istället för att lyssna klart. Måste ibland fundera på vad dom andra menar ibland. Jag kan missförstå saker ganska lätt och det kan bli lite jobbigt tycker jag. Det är ganska ofta det blir så. Jag vrider och vänder på allt jag hör, både i samtal och TV och radio. Hittar alternativa ord, ändrar på orden i huvudet och tycker många ord är helt och hållet hej yxskaft fast andra bara låter orden flyta förbi för att dom vet vad dom betyder, så är det inte i min hjärna, jag uppmärksammar alla ord.
Och jag kan kanske ta lite längre tid på mig med svar om någon säger ett ordspråk, jag VET vad det betyder för jag är bra med ord och gillar att skriva men ändå måste jag hantera dom bilderna som dyker upp i huvudet Just det går nog inte att träna bort men turtagningen hoppas jag efter 31 år få bukt på. Men om någon säger "strö salt i såret" fattar jag ju direkt men ändå får jag jobba aktivt för att bilden av att någon har ett sår och häller salt i det för att få bort det. Jag börjar fundera på vilket sorts sår det är, på armen, på benet, litet, stort och hur saltkaret ser ut eller om man häller direkt ur förpackningen.
Ja men gud, turtagning vill jag mest slå ihjäl som koncept. Jag sitter snällt och väntar på min tur, jag väntar på att folk faktiskt är tysta helt och hållet, riktigt supertydliga luckor, men då duger det inte ändå utan antingen avbryter jag för att mänskan tar världens längsta konstpaus (läs: använder "jag var inte klar" eller liknande som ett fult sätt att avbryta folk när de kommer på nåt mer att säga efter att ha pratat klart) eller så blir jag överkörd för att folk envisas med att avbryta mig hela jäkla tiden. Så ja, jag känner helt ärligt att folk som förväntar sig en bra turtagning kan dra åt helvete, för jag orkar inte när folk inte ger och tar utan bara kräver att jag ska ge hela tiden. Jag sitter för det mesta tyst, det är liksom ingen idé att försöka när man bara blir överkörd ändå. Älskar människor som aktivt bjuder in en till samtal däremot, de är guld värda.
Men ja gud, scheman! Älskade schemat i skolan. Älskar att ha en schemaliknande struktur över kollektivtrafik och aktiviteter om jag åker bort. Att ha ett schema över rutiner hemma? Nej men dra åt helvete baraOm man bara TRÄNAR så lär man sig det man inte kan. Vet väl alla.
Precis som alla problem med vardagsaktiviteter i hushållet försvinner om man gör ett SCHEMA.
Är man två med svårigheter så får man väl ge och ta. Jag har daglig verksamhet med andra funktionsnedsatta och det är samma där, vi tar hänsyn till varandras svårigheter och drar nytta av varandras styrkor.Det stora problemet är att det finns många människor med många olika diagnoser. Givetvis ska man inte kräva att alla ska vara likadana för att uppskattas som de de är, jag tänker på situationer där olika svårigheter krockar. Där man har svårt att förstå varandra på grund av sina egna svårigheter och skapar situationer som egentligen inte finns.
Jag är själv högkänslig och uppvuxen med en förälder med svårigheter inom autismspektrat, och våra svårigheter har krockat gång på gång. Om man bortser från att en av oss var barn och en vuxen så kan man reflektera över vem som skulle ha backat för den andres svårigheter?
Men, nu var det inte det som var ämnet utan det faktum att vi med AST konstant förväntas anpassa oss till ett neurotypiskt samhälle som extremt sällan förväntas ta någon som helst hänsyn till oss. Vi kräver inte av en rullstolsburen att kunna ta sig uppför en trappa själv utan vi lagstiftar om tillgänglighet och bygger en ramp, men har du AST så förväntas du lära dig turtagning, volymkontroll, att kallprata, att hålla ögonkontakt, att skaka hand eller kramas trots obehag eller smärta, att kväva ditt stimbeteende och gud vet allt utan någon som helst hänsyn när det inte går eller inte är rimligt.