Någon mer med asperger/autism?

I Vietnam är det en blandning av asiatiskt och franskt. Många franska caféer och ganska milda smaker. God fisk, och världens godaste kaffe.
Fråga om du undrar något, kan kanske klargöra en del.
Jag är vegetarian, finns det mycket sådan mat? Kan man få tag på te och typ sådant som finns här som t.ex. cola zero, kan man köpa yoghurt? Vad finns det för bröd? Hur är kulturen, är det som i många länder att det är mycket försäljare och att dom liksom "tjatar" på en? Pratar många engelska?

Jag är vegetarian, finns det mycket sådan mat? Kan man få tag på te och typ sådant som finns här som t.ex. cola zero, kan man köpa yoghurt? Vad finns det för bröd? Hur är kulturen, är det som i många länder att det är mycket försäljare och att dom liksom "tjatar" på en? Pratar många engelska?

Cola Zero kommer bli lurigt, det är ett kommunistiskt land, men det finns Cola om man inte måste ha en viss sort.
Yoghurt, baguetter osv finns. Engelska är inte jätteutbrett, men ska ni till en turistort så löser det sig. Det är ganska mycket ryssar (går charter) i typ Nah Trang. Jag gillade Saigon mer än Ho Chi Minh. Saigon är mer Frankrike vad gäller mat.
Jag har aldrig ätit så gott som i Vietnam. Och det är ett fantastiskt land, men också fattigt och många har det svårt. Det är i högsta grad ett land där kriget är närvarande. Många veteraner, och många med skador efter strålning och krig. Det är en blandning av oerhört vackert och oerhört fult. En av mina bästa resor, men jag skulle rekommendera alla att läsa på lite innan så man är beredd och förstår vad man ser.

Cola Zero kommer bli lurigt, det är ett kommunistiskt land, men det finns Cola om man inte måste ha en viss sort.
Yoghurt, baguetter osv finns. Engelska är inte jätteutbrett, men ska ni till en turistort så löser det sig. Det är ganska mycket ryssar (går charter) i typ Nah Trang. Jag gillade Saigon mer än Ho Chi Minh. Saigon är mer Frankrike vad gäller mat.
Jag har aldrig ätit så gott som i Vietnam. Och det är ett fantastiskt land, men också fattigt och många har det svårt. Det är i högsta grad ett land där kriget är närvarande. Många veteraner, och många med skador efter strålning och krig. Det är en blandning av oerhört vackert och oerhört fult. En av mina bästa resor, men jag skulle rekommendera alla att läsa på lite innan så man är beredd och förstår vad man ser.
Tack för svaren, har tänkt att jag ska läsa på lite om historien och det andra. Vi ska till Phu Quoc, är det turistiskt där?

Jag skrev ett långt inlägg i tråden om npf diagnoser men tänker att alla kanske inte läst den så jag postar den här också, lång men skriven ur hjärtat och frustration.

Nu kommer en lång text, för lång men jag är så arg på att så många i den här tråden är så aningslösa, orespektfulla, inte lyssnar på oss som lever med autism.

FK anser att jag inte gått igenom alla möjligheter och kan bli frisk, det går inte ens att bli frisk från AST, däremot kan man lära sig hantera den olika mycket. Det dom då helt ignorerar är att jag försökt jobba och kraschade helt efter tre dagar på 25%, jag har studerat distans på 50% och det var jätte roligt men för ansträngande med dom sociala träffarna på plats så jag fick gå ifrån och bara vara jag så sågs som osocial och studierna slet på mig så anorexin tog över mer och mer igen.

Jag försökte plugga till psykolog men redan andra dagen bröt jag ihop helt och bara satt på golvet hos min kompis och grät. Då hade jag tackat nej till allt som handlade om nollning, jag orkade inte gå med på rundvisningen på universitets området så jag åkte hem tidigare båda dagarna, jag är även ganska naiv så jag var upprörd över ett par av mina klasskompisar och förstod inte hur jag skulle kunna gå i en klass med dom. Det som alla andra fattade som jag fick reda på i efterhand var ju att det var fejkstudenter som var där som en de av nollningen. Så här i efterhand fattar jag ju att det var oerhört oerhört omöjligt att det var riktiga studenter. Jag klarade inte heller av att pendla i en timme, där var jag slut redan innan jag kom till skolan av alla intryck och att ha så mycket planerat på en dag.

Min handledare hade förståelse för mina problem med grupparbeten så jag skulle göra mina delar på egen hand och ha mailkontakt med basgruppen. Så himla tacksam för det. Skulle en utbildad psykolog ge mig den hjälpen om AST inte finns? Gjorde min diagnos att jag skulle få hjälp på universitet? JA!

Jag har gått program genom FK/arbetsförmedlingen/kommunen men klarade inte det heller så fick avbryta.

När det kommer till vården har jag gått dagvård 10 ggr, varit inlagd på sjukhus 10 ggr, bott på behandlingshem 3 ggr, gått öppenvård i 14 år. Jag har gått KBT, DBT, ACT, musikterapi, bildterapi, mindfulness, yoga, dietist samtal, psykoterapi, grupper, sjukgymnastik, kroppskännedom, jag har fått träna på att laga mat, jag har gått till sjuksköterskor, läkare i mängder, haft regelbundena vägningar och koll av mina värden sen 2007, jag äter så sjukt mycket medicin mot all ångest jag lider av bland annat. Vad mer krävs, vad ska jag göra som jag inte gjort?

Haft problem hela livet, adrig passat in och blivit mobbad för det, gått hem tidigare från skolan redan i lågstadiet för att det blev för mycket, ingen trodde jag skulle klara av att gå ut grundskolan, jag blev sjukskriven i gymnasiet. Jag hade så svårt att komma in i klassen på gymnasiet att jag höll mig helt för mig själv i över ett halvår men sen tänkte jag att det kanske vore kul att ha någon kompis. Valde ut ett gäng som jag följde efter i flera veckor och studerade och lärde mig gruppdynamiken och hur jag skulle vara för att smälta in, jag härmade helt enkelt deras sociala regler.

Jag kände att jag inte passade in i min familj och släkt, som barn gick jag ofta undan på firanden och middagar och satte mig i badrummet för att ladda om. Jag satte mig långt från min familj om vi t.ex. badade för att jag kände att jag inte passade in, att jag förstörde deras liv om jag var hos dom.

Så när någon säger att alla kan ha vissa problem blir jag heligt förbannad faktiskt, alla kan känna igen sig i vissa saker men det är ju graden det handlar om och hur man klarar av livet. AST finns men dom som inte lever med det kan inte fatta vidden av det hela. Att bara säga att allt beror på samhället och att man minskar det där som räknas som "normalt" är ju helt tokigt det också. Gör en bruten arm att det blir normen och minskar utrymmet för vad som anses vara en bruten arm eller bara ha lite ont?

Det här med att alla har problem… det har jag tänkt på så mycket sedan jag läste det i tråden.
Det ändå jag kan säga är att när det är så pass stora problem att föräldrar eller personen ifråga söker hjälp så är problemen så stor att man inte behärskar sådant som omgiven behärskar.
Vissa saker fungerar inte. Det finns ingen medicin som får min dotter att bli mera flexibel med maten. Vad jag vet så finns det ingen medicin som ändrar min dotters personlighet i sociala relationer. Det finns ingen medicin som gör att min dotter slutar fascinerar sig för vissa saker/ämnen som slukar mycket av hennes tid. Dessutom vet jag inte om jag vill att det skulle finnas medicin till detta…

Jag har varit borta från tråden ett tag då jag har behövt få lite distans till alla intryck. Det är mycket som har fallit på plats senaste månaderna, i form av insikt, förståelse och nya funderingar. Som förälder gör det ont att se när ens barn inte är som alla andra, men samtidigt så är jag så stolt över min dotter. Jag hoppas att i framtiden det finns en mer flexibel arbetsmarknad/skola/samhälle, där social kompetens är av underordnad betydelse. Att man är en god arbetskamrat, kamrat och medborgare räcker. Alla behöver inte prestera i sociala frontlinjen, det vore härligt om arbetsmarknaden började se att resultat kan man nå även om man smyger lite under radarn socialt.

Jag är så ledsen nu, det har krånglat med en kompis som jag känt länge, vi har haft långa perioder då vi inte umgåtts men nu har vi hängt ihop i ett par år. Hon är väldigt fokuserad på att jämföra vem som är sjuk och vem som bara överdriver och låtsats när det gäller ätstörningar och självskadebeteende. Hon verkar tro att jag också är det bara för att hon är det. Hon började i förra veckan säga att jag gjorde saker bara för att framstå som sjukare i min anorexi och för att få upmärksamhet. Som exempel på hur konstigt det blev ansåg hon att enda anledningen till att jag berättade om att min terapeut och jag handlat tillsammans och att hon hjälpte mig bära och att hon är guld värd. Då tyckte kompisen tydligen att jag sa det (fick veta i efterhand) att jag sa det bara för att få fram att jag inte får/kan bära saker pga anorexin. Men det jag sa var ju hur tacksam jag var över att ha denna terapeut i mitt liv, jag la liksom inget fokus på vem som bar eller inte, det bara följde med liksom .

Men droppen kom igår. Min älskade farfar blev väldigt sjuk förra veckan och jag har inte fått hälsa på, trodde det berodde på att jag kunde smitta honom men fick sen veta att det var jag som inte skulle bli smittad för han var sjuk och låg på infektionsavdelning. Jag skrev till kompisen i ett sms att jag var så ledsen att farfar var sjuk och att jag inte fick hälsa på honom, att det gjorde så ont i mig. Då hade hon mage att säga att jag bara berättade om min farfars sjukdom för att jag skulle få säga att jag är känslig mot infektioner så att det mellan raderna skulle läsas in att det berodde på anorexin och att jag ville skryta :eek: Ja jag är infektionskänslig men det var ju inte det smet handlade om, huruvida jag har anorexi eller inte. Hur tusan kan man säga så till någon som är jätte ledsen och orolig för att ens farfar ska dö utan att man fått träffa honom? Och varför, varför detta fokus från henne på om man är sjuk eller inte? Hon tror att allt man gör handlar om uppmärksamhet trots att hon själv har både bulimi och gravt självskadebeteende och borde förstå.

Men det jag skulle komma till är att jag för första gången i mitt liv blockat hennes nummer på mobilen, jag var livrädd hela tiden för fler elaka sms och valde att inte fortsätta kontakten. Stort för mig!

Visst är det inte bara jag som överdriver eller tänker fel som reagerat så här och blivit så ledsen? Skulle ni också bli det?

Visst är det inte bara jag som överdriver eller tänker fel som reagerat så här och blivit så ledsen? Skulle ni också bli det?

Du överreagerar verkligen inte, sådär beter sig inte en riktig vän. Jag hade blivit jätteledsen om jag berättat om något positivt som hänt och bara fått syrlighet till svar, och ännu ledsnare om jag visat mig sårbar (berättat om oro kring anhörig, t ex) och fått det slängt i ansiktet att det bara är något jag gör för att få uppmärksamhet. Och förresten, vad är det som är så fel med att vilja få lite uppmärksamhet? Hatar det där jantetänket som vissa har för sig.

För mig låter det som att din så kallade vän projicerar en del av sina problem på dig, typ att hon tycker att du har gjort fler framsteg i din behandling, och så blir hon osäker och vill trycka till dig. Tyvärr fungerar det inte så att man automatiskt får förståelse av andra för att man har samma typ av problem, utan snarare kan det bli en slags negativ dynamik där man bara får fram det värsta ur varandra. :(

Du överreagerar verkligen inte, sådär beter sig inte en riktig vän. Jag hade blivit jätteledsen om jag berättat om något positivt som hänt och bara fått syrlighet till svar, och ännu ledsnare om jag visat mig sårbar (berättat om oro kring anhörig, t ex) och fått det slängt i ansiktet att det bara är något jag gör för att få uppmärksamhet. Och förresten, vad är det som är så fel med att vilja få lite uppmärksamhet? Hatar det där jantetänket som vissa har för sig.

För mig låter det som att din så kallade vän projicerar en del av sina problem på dig, typ att hon tycker att du har gjort fler framsteg i din behandling, och så blir hon osäker och vill trycka till dig. Tyvärr fungerar det inte så att man automatiskt får förståelse av andra för att man har samma typ av problem, utan snarare kan det bli en slags negativ dynamik där man bara får fram det värsta ur varandra. :(

Tack för ditt svar och bekräftelse på att jag reagerar "normalt". Vi har ganska olika problematik trots allt, hennes bulimi skiljer sig mycket från min ätstörning och jag har inget självskadebeteende men båda har asperger. Vi har haft liknande situationer innan men nu blev det så tydligt att det här kom i och med att hon började med DBT med en terapeut som jag vet tycker att man inte ska umgås som sjuka.

Problemet nu är att jag har en av hennes böcker kvar här hemma. Jag har ju blockat henne så jag kan ju inte se om hon frågar efter den men jag antar att hon vill ha tillbaka den men jag vill inte själv ta kontakt med henne. Hur löser jag det? Postar den? Ber mina föräldrar åka dit eller verkar det väldigt konstigt och överdrivet eller struntar jag totalt i det? Hur gör man?

En sak som är hemskt jobbigt är att folk inte kan avläsa mina känslor och signaler. Jag bryr mig hemskt mycket om andra men får alltid höra att det inte märks. Fick höra det senast igår av en av mina bästa kompisar som jag känt i 4 år att det är först nu hon börjat se och förstå att jag bryr mig om andra. Jag måste fråga henne igen vad hon menade mer specifikt för det gjorde mig väldigt ledsen. Men inte ens mina föräldrar ser ju det. Och jag har alltid fått höra att jag inte kan bli arg. Något jag visserligen inte vet hur det känns och vad som är tecken på vilket jag och terapeuten jobbar med för det kan vara en positiv och adekvat känsla som skydd av mig själv och stå upp för mig.

Men det gör ont att folk inte tror att jag bryr mig när jag tänker mer på att ta hand om andra och hur jag ska vara och det ändå inte räcker fram.

Jag är ju jag och jag har övat i 31 år på att vara jag men det är väl först i och med asperger diagnosen som jag började förstå varför ingen förstått mig i hela livet. Men ändå är det svårt, jag tror jag visar ansiktsminer och jag tror att jag säger rätt saker och är tydlig men det går liksom inte fram.

Varför ska det vara så svårt? Hur många reagerar som jag inte vet om när inte ens mina närmsta förstår? Framstår jag som kall och opersonlig?

Pappa och mamma säger ofta "Men lyssnar du inte, det är viktiga saker", "Varför bryr du dig inte om vad vi säger" "Men svara då, varför sitter du bara där?" "Bryr du dig inte alls?" Men hur tusan svarar man arga människor? Och varför ser dom inte att jag är jätte ledsen över det dom säger och att jag tar åt mig av allt, jag ? Jag är liksom som ett tomt blad för dom. Dessutom vet jag inte hur man hanterar arga människor, speciellt om dom höjer rösten eller låter på ett visst sätt, jag blir jätte rädd och tyst och apatisk och kan inte hantera det och kan inte svara och det förstår dom inte. Jag borde kanske förklara det i en situation där vi inte är i affekt?

Hur reagerar ni på allt det jag skrivit om nu, någon som känner igen sig?

Pappa och mamma säger ofta "Men lyssnar du inte, det är viktiga saker", "Varför bryr du dig inte om vad vi säger" "Men svara då, varför sitter du bara där?" "Bryr du dig inte alls?" Men hur tusan svarar man arga människor? Och varför ser dom inte att jag är jätte ledsen över det dom säger och att jag tar åt mig av allt, jag ? Jag är liksom som ett tomt blad för dom. Dessutom vet jag inte hur man hanterar arga människor, speciellt om dom höjer rösten eller låter på ett visst sätt, jag blir jätte rädd och tyst och apatisk och kan inte hantera det och kan inte svara och det förstår dom inte. Jag borde kanske förklara det i en situation där vi inte är i affekt?
Det tror jag är en jättebra idé att prata lugnt om det vid ett annat tillfälle.

Jag tycker det är bättre att ha som mål att du kan säga ifrån att "jag inte klarar att prata nu", än att du ska lyckas bli duktig på att prata i en arg situation. (vilket egentligen inte är speciellt bra för någon)

De behöver förstå att det blir för mycket press och att det är den som du reagerar på. Att det inte behöver säga något om vad du tänker om själva ämnet som ni pratade om. Förmodligen kommer de lära sig mer om vad du reagerar på och förstå varför om ni pratar om det.

Kan ni komma överens om någon enkel signal som går att använda vid sådanna situationer.
Som säger att du nått din stressgräns och bara ska få vara ifred. Och påminner dem att nu blev det för mycket eller på fel sätt. Så bryter ni det hela och kan snabbare börja om på nytt istället.

Det tror jag är en jättebra idé att prata lugnt om det vid ett annat tillfälle.

Jag tycker det är bättre att ha som mål att du kan säga ifrån att "jag inte klarar att prata nu", än att du ska lyckas bli duktig på att prata i en arg situation. (vilket egentligen inte är speciellt bra för någon)

De behöver förstå att det blir för mycket press och att det är den som du reagerar på. Att det inte behöver säga något om vad du tänker om själva ämnet som ni pratade om. Förmodligen kommer de lära sig mer om vad du reagerar på och förstå varför om ni pratar om det.

Kan ni komma överens om någon enkel signal som går att använda vid sådanna situationer.
Som säger att du nått din stressgräns och bara ska få vara ifred. Och påminner dem att nu blev det för mycket eller på fel sätt. Så bryter ni det hela och kan snabbare börja om på nytt istället.
Jag önskade att det gick, säger jag att jag inte klarar att prata då så får jag till svar " Men när ska vi prata då? Det passar ju aldrig och du vill aldrig prata om det. Du tar det inte på allvar." Problem är ju inte att jag inte förstår vad dom menar utan att jag inte vet hur man hanterar situationen och att det egentligen vore bättre om dom lyssnade på mig och försökte förstå mig när jag inte klarar vissa saker. Jag har liksom försökt hela livet att anpassa mig efter dom men efter 31 år borde dom ju inse att det inte går, att det finns situationer jag inte alltid förstår och att jag inte vet hur jag ska agera. Jag har svårt/omöjligt att ändra mina tankar som alla terapeuter säger, det går inte. Det jag vill jobba med är att acceptera att dom finns men inte agera på dom och jobba på att förstå vad jag faktiskt känner eller vill.

Problemet nu är att jag har en av hennes böcker kvar här hemma. Jag har ju blockat henne så jag kan ju inte se om hon frågar efter den men jag antar att hon vill ha tillbaka den men jag vill inte själv ta kontakt med henne. Hur löser jag det? Postar den? Ber mina föräldrar åka dit eller verkar det väldigt konstigt och överdrivet eller struntar jag totalt i det? Hur gör man?

Skicka den m posten eller be mamma och pappa lämna den i brevlådan.

Tänker att hennes sjukdom skapar situationerna (tänk proAna sidor där man triggas av att vara värst i sin ätstörning) och att det ligger väldigt mkt i det hennes vård säger för hennes del om att inte umgås med andra sjuka. Du gör helt rätt som backar du har inte tillräckligt med energi för att själv bli frisk och hantera hennes självskadebeteende. Sen framstår hon som sjukt osympatisk men det är nog både autismen och ätstörningen som pratar men det är ingen ursäkt - lätt att dras med i hennes prat.

Hur tänker ni andra med asperger om det här med resor? Och tips från er som inte har det tas tacksamt emot. Är det fler än jag som blir jätte rädda innan en resa?

Jag har liksom panik över att jag ska ta mig till staden 3-4 mil härifrån på tisdag, det känns jätte jätte jobbigt för jag vet inte exakt var bussen kommer stå där, vilken hållplats jag ska gå av på, jag har adressen men det kommer nog ändå bli svårt att hitta. Vill liksom ställa in men det är ett otroligt viktigt möte.

Jag tycker väldigt mycket om att se en massa olika ställen, massor av dom platser jag besökt/rest till har jag på plats känt att jag vill bo på, förutom vissa undantag och bara blivit så tagen av ställena.

MEN det är det här med förändringar, innan resan har jag panik. Vi bokade ju resan till Vietnam nu i januari/februari och resan är inte förrän slutet av december. Redan då,nästan ett år innan började ångesten och den finns kvar och jag vet att den bara kommer växa och finnas kvar men jag försörker tänka på dom bra sakerna. Men hur hantera förväntansångest? Jag ser samtidigt fram emot resan sjukt sjukt mycket, det känns som något jag kommer älska och aldrig glömma, em jätte stor upplevelse som jag inte vill missa för allt i världen.

Innan första Kenya resan hade jag panik och ville ställa in och grät och grät. Väl på plats älskade jag allt med landet.

Jag oroar mig också för maten, när jag var i Kenya andra gången hade jag så svårt att hitta mat som både Aspergern och anorexin kunde godta, det var liksom inte som hemma, jag var underviktig redan innan men gick ner 3 kg på dom 3 veckorna jag var där. När vi var i Grekland var jag lite mer förberedd och tog med eget bröd och näringsdrycker och såg till att vi hade lägenhetshotell så jag kunde fixa min mat och känna att jag kunde hålla mina rutiner. Jag har även varit tvungen att ta med eget te på alla resor för att det måste bli exakt som hemma.

Jag vet att det är tvång som hänger ihop med alla diagnoser men nu vet jag ju inte hur det här ska gå till. Det är också besvärligt att jag inte vet hur jag kommer må rent fysiskt eller psykiskt. Är jag för sjuk i anorexin kan jag inte följa med. Har inte fattat varför förrän nu idag, jag insåg att det kanske kan vara så att om jag väger för lite så kan ju en maginfluensa från ny mat eller liknande bli lite av en katastrof kanske? Har inte ens tänkt på det faktiskt. Och det där som sköterskan sa att jag kanske pga lågt blodtryck kan bli dålig av flygresan.

Att inte veta är jätte jobbigt, jag vet ju att det är upp till mig att gå upp i vikt men det är så himla svårt.

@Qelina jag har också mycket ångest inför resor, men älskar att resa. Men min lösning är mest att acceptera att det är så jag känner innan en resa. Jag tror vi vinner mycket på acceptans snarare än att försöka trycka undan det man känner. Jag accepterar också att jag väldigt ofta vill avboka men eftersom jag vet att jag inte kommer känna så sen så låter jag helt enkelt bli, det är fortfarande jobbigt men man har någon slags roadmap för det hela, jag vet vad jag kommer känna och när och jag vet vad resultatet blir i slutändan.

Hur tänker ni andra med asperger om det här med resor? Och tips från er som inte har det tas tacksamt emot. Är det fler än jag som blir jätte rädda innan en resa?

Jag har aldrig tyckt om att resa, och även kortare turer gör mig totalt slutkörd i flera dagar efteråt. Jag har mycket få positiva minnen av familjesemestrarna som barn, just för att det var så jobbigt att få vardagsrutinen uppsliten och behöva vara i en massa okända miljöer där jag inte kan påverka mängden intryck jag måste utstå, och inte heller kan släppa allt och bara åka hem när jag ledsnar. Det är precis samma nu i vuxen ålder, med den markanta skillnaden att jag som tur är bestämmer själv om det blir något resande alls.

Det här med att inte kunna åka utomlands är inte något som grämer mig nämnvärt, däremot hatar jag att jag inte pallar att åka mer än några mil hemifrån eftersom jag söker hund (med minimal framgång, kan tilläggas) och alla bra uppfödare verkar bo långt, långt ifrån... :cry:

@Qelina jag har också mycket ångest inför resor, men älskar att resa. Men min lösning är mest att acceptera att det är så jag känner innan en resa. Jag tror vi vinner mycket på acceptans snarare än att försöka trycka undan det man känner. Jag accepterar också att jag väldigt ofta vill avboka men eftersom jag vet att jag inte kommer känna så sen så låter jag helt enkelt bli, det är fortfarande jobbigt men man har någon slags roadmap för det hela, jag vet vad jag kommer känna och när och jag vet vad resultatet blir i slutändan.
Acceptans är bra, det jobbar jag också med i många saker i min vardag men måste nog ta in det i det här också, tack för påminnelsen. Jag kan liksom inte veta allt nu och ska försöka att inte vara för på med familjen för att planera allt för jag vet att dom bara blir irriterade.

Jag har aldrig tyckt om att resa, och även kortare turer gör mig totalt slutkörd i flera dagar efteråt. Jag har mycket få positiva minnen av familjesemestrarna som barn, just för att det var så jobbigt att få vardagsrutinen uppsliten och behöva vara i en massa okända miljöer där jag inte kan påverka mängden intryck jag måste utstå, och inte heller kan släppa allt och bara åka hem när jag ledsnar. Det är precis samma nu i vuxen ålder, med den markanta skillnaden att jag som tur är bestämmer själv om det blir något resande alls.

Det här med att inte kunna åka utomlands är inte något som grämer mig nämnvärt, däremot hatar jag att jag inte pallar att åka mer än några mil hemifrån eftersom jag söker hund (med minimal framgång, kan tilläggas) och alla bra uppfödare verkar bo långt, långt ifrån... :cry:

Jag blir stressad av att bara gå till lokalaffärerna här och att åka till andra ställen pressar jätte mycket, jag vill ha bestämda tider några dagar innan eller minst dagen innan även om även det kan stressa och det är svårt när mina föräldrar anser att man kan bestämma på kvällen innan eller på förmiddagen innan man ska åka. Men bestämda tider med andra är hemskt, jag har t.ex. oroat mig för alla samtal den här veckan i flera veckor, sen jag fick reda på dom. Läkarbesöket imorgon är jag livrädd för hon ska avgöra om jag ska få sjukersättning eller ska få sjukpenning eller typ börja jobba eller gå i någon sorts program från arbetsförmedlingen/FK vilket jag får panik över. Rädd för att missa saker men vi ska ju prata i 3 timmat så vi har ju i alla fall gott om tid...

Kan du ta hjälp av någon, åka till uppfödarna med någon du litar på?

Kan du ta hjälp av någon, åka till uppfödarna med någon du litar på?

Usch, alla kontakter som på något sätt blandar in Försäkringskassan är hemskt obehagliga för mig, så jag förstår att du är rädd. Håller tummarna för att det går bra och att ni får till en vettig lösning. Jag ska snart till läkare själv för att få nytt intyg för förlängning av sjukpenning, men jag har träffat läkaren förut och upplevde henne som bra så jag hoppas att det ska gå smidigt.

Tyvärr inte, eftersom en stor del av problemet är resavståndet i sig och allt omak som uppstår kring att åka iväg ens bara över en eller två dagar. Och tänk om man kommer dit och upptäcker att det inte alls var en uppfödare man vill köpa hund av, då har man förbrukat all den där energin i onödan och då kommer ångestanfallen som på beställning, för jag kan inte sluta tänka på hur många gånger till det ska vara nödvändigt att genomlida skiten för att hitta rätt...

Att ha med mig någon som moraliskt stöd kommer att bli nödvändigt oavsett vilken uppfödare det blir, eftersom jag blir så hemskt nervös inför nya sociala kontakter, speciellt såna där jag känner att jag blir bedömd, typ duger jag som valpköpare eller ej...? Det är ett gissel. :( Särskilt eftersom jag inte känner mig bekväm att berätta om min diagnos sådär i en första kontakt eller strax därefter, för jag har råkat ut för att det bara gör att människor vädrar sina fördomar istället för att tänka "aha, då vet jag varför den här personen eventuellt beter sig lite annorlunda" och i övrigt behandla mig som vilken valpspekulant som helst.

Vi har ju ett helt hundforum här på Buke men det här är tankar jag verkligen inte är bekväm med att ta upp där, för jag är rädd att jag skulle få ungefär samma svar som jag fått av vissa irl, "håll dig till katt istället". Eller diverse svar som liknar de fullkomligt oförstående i den där andra tråden om diagnosers vara eller icke vara.
Tack liksom, jag har ju bara drömt om hund i hela mitt liv men har oturen att ha farthinder så då ska jag skita i alltihop, eller...?

Usch, alla kontakter som på något sätt blandar in Försäkringskassan är hemskt obehagliga för mig, så jag förstår att du är rädd. Håller tummarna för att det går bra och att ni får till en vettig lösning. Jag ska snart till läkare själv för att få nytt intyg för förlängning av sjukpenning, men jag har träffat läkaren förut och upplevde henne som bra så jag hoppas att det ska gå smidigt.

Tyvärr inte, eftersom en stor del av problemet är resavståndet i sig och allt omak som uppstår kring att åka iväg ens bara över en eller två dagar. Och tänk om man kommer dit och upptäcker att det inte alls var en uppfödare man vill köpa hund av, då har man förbrukat all den där energin i onödan och då kommer ångestanfallen som på beställning, för jag kan inte sluta tänka på hur många gånger till det ska vara nödvändigt att genomlida skiten för att hitta rätt...

Att ha med mig någon som moraliskt stöd kommer att bli nödvändigt oavsett vilken uppfödare det blir, eftersom jag blir så hemskt nervös inför nya sociala kontakter, speciellt såna där jag känner att jag blir bedömd, typ duger jag som valpköpare eller ej...? Det är ett gissel. :( Särskilt eftersom jag inte känner mig bekväm att berätta om min diagnos sådär i en första kontakt eller strax därefter, för jag har råkat ut för att det bara gör att människor vädrar sina fördomar istället för att tänka "aha, då vet jag varför den här personen eventuellt beter sig lite annorlunda" och i övrigt behandla mig som vilken valpspekulant som helst.

Vi har ju ett helt hundforum här på Buke men det här är tankar jag verkligen inte är bekväm med att ta upp där, för jag är rädd att jag skulle få ungefär samma svar som jag fått av vissa irl, "håll dig till katt istället". Eller diverse svar som liknar de fullkomligt oförstående i den där andra tråden om diagnosers vara eller icke vara.
Tack liksom, jag har ju bara drömt om hund i hela mitt liv men har oturen att ha farthinder så då ska jag skita i alltihop, eller...?
Ja usch och fy för resandet, det spelar som sagt inte alltid någon roll hur långt det är eller hur länge, jag har en kompis som bott i Stockholm i 12 år och jag har har bara hälsat på henne en gång för 8 år sedan. Hon var mina allra bästa vän under större delen av min uppväxt och jag tror min reseångest och tanken på att jag kanske måste sova över gör att vänskapen runnit ut i sanden, jag har förstört det hela känns det som. Samtidigt går det ju åt båda hållen, hon har hälsat på någon gång varannat år när hon besökt sin mamma men nu har hon inte varit här på ca 4 år.

Jag kan inte förstå varför du skulle vara en sämre hundägare pga asperger/autism, tvärtom. Vi brukar ju gå in med hull och hår i allt och göra det allra bästa av det som vi intresserar oss för och jag har lättare att umgås med djur än människor. Jag tänker att du faktiskt inte behöver berätta för uppfödarna om din problematik, ofta syns det nog inte lika mycket för okunniga människor som vi tror. Kanske lite annorlunda men det behöver inte vara fel

Igår träffade jag t.ex. en läkare (ska skriva om det i ett eget inlägg) men vill dela med mig av en sak hon sa. Vi pratade i 3,5 timmar :eek: och hon sa att jag var en otroligt intressant människa, konstig svarade jag. Det behöver inte vara något fel med det, jag är speciell och utmärker mig från andra hon träffat sa hon, men på ett väldigt bra och intressant sätt.

Du tror inte att du kanske kan sprida ut resandet mellan olika uppfödare lite grann så du hinner vila mellan? Eller kanske hitta fler i samma område så du kanske kan passa på att träffa två istället för en eller så?

Jobba, jobba, jobba med att hitta acceptansen för att det kanske inte går att hita rätt uppfödare direkt, svårt att ändra på dom tankarna men om du vet om att dom finns och kanske blir starkare kan du vara förberedd och försöka acceptera att dom kommer komma och kanske ta dig igenom det för att du vet att i längden försvinner alltid ångest, du kommer få ångest av andra saker men just det besöket kommer att släppa med tiden och låt det ta tid, om du inte orkar uppsöka 4 uppfödare på en månad så gör du inte det, det är ingen stress, ta det i din takt.

Men jag vet hur det är med ångest, det är hela mitt liv. En sak jag har haft ångest över i en och en halv vecka nu är enligt alla helt orimlig och går inte att förstå, ett par grannar satte ut en låda med saker som dom inte längre vill ha som man fick ta där det fanns jätte fina saker, jag hittade 2 jätte fina vaser och en lykta, jag lyckades bära hem allt under besvärliga former och det gick bra, tills jag stod utanför min dörr och skulle öppna den, då tappade jag en av vaserna och den gick i tusen bitar i hela trappuppgången. Jag har fortfarande ångest för att jag tappade en gratis vas och kan inte fatta hur jag är en så hemsk människa, misslyckad, att ingen annan skulle kunna vara så klumpig, att jag hade behövt den där vasen, att det förstört hela mitt liv...

Men nu tillbaka till dig jag lovar, när du väl hittat rätt valp så kommer allt vara värt det. Önskar jag kunde hjälpa dig och följa med och besöka alla och bara finnas för dig. Du kommer av vad jag läst i tråden bli en jätte bra hundägare:heart

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 817
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 592
Senast: Badger
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 904
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit