Qelina
Trådstartare
Jag blir lite nyfiken här. Hur hanterar din mamma att du frågar henne om alla dessa grejer? Har ni pratat något om det? Och det där låter jätteilla nu när jag läser det men det jag är nyfiken på är mer om hon intar en roll som mamma och faktiskt tar beslut och om hon faktiskt vill råda dig till något eller om målet är att du ska ta besluten själv med hjälp av hennes frågor om din vilja så att säga.
Det är väldigt intressant att läsa om de här sakerna då jag i min omgivning har ett flertal med den typen av diagnoser. Alla är ju olika såklart, ämnet är ju extremt brett, men en eller ett par av dessa är inte jättelångt ifrån så som du beskriver dig själv. Jag väljer att inte prata med personen/personerna om det om det inte är något den eller de lägger fram själv så det känns fint att få en annan vinkel än den jag själv ser från min sida så att säga.
Det är lite olika, oftast säger hon att det bara är jag som kan avgöra dom sakerna jag frågar om men andra gånger brukar hon säga vad hon tycker och säga att det jag tänkt göra eller säga inte passar in och blir fel. Både mamma och pappa kommenterar vad jag handlar, äter och vilka kläder jag har osv. Att jag ska göra annorlunda.
Ofta kan det bli i efterhand också, att både mamma och pappa kan ifrågasätta varför jag gjorde på ett visst sätt och det gör mig ledsen och som att jag är värdelös som aldrig kan göra rätt, dom vill att jag tar beslut men när jag gör det får jag skäll. Så det skiljer sig lite från gång till gång, det är som att dom vill att jag ska ta egna beslut och bestämma själv men sen lägger dom sig i i alla fall både när jag frågar eller efteråt.