Jag har min mamma som hjälper mig lite på samma sätt som
@Tonto sambo gör. Jag ringer henne för typ allt, om saker som en 31-åring inte ska ringa för. Jag frågar om jag är sjuk och vad som räknas som sjuk, hur ont i huvudet får man ha för att ställa in något, hur vet jag om jag är illamående nog för att räknas som sjuk, hur ont får man ha i benet för att ta det lugnare med promenaderna osv eftersom jag inte kan tyda kroppens signaler, det jobbar jag och fysioterapeuten med, hur olika fysiska och mentala känslor känns och var i kroppen man känner det, det är det vi gör mest tror jag eftersom det är enormt svårt för mig. Hur vet man om man är ledsen? När är man glad? När är man nervös eller trött? En sak vi jobbar med är känslan arg, jag har alltid fått höra från precis alla att jag inte kan bli arg eftersom ingen ser det på mig, och jag själv vet inte hur det känns eller om jag är arg eller inte. Det är lite intressant och jag får höra från henne att det är en bra känsla, en känsla som kan skydda en själv från andra och det är hjälpsamt för en själv också.
Jag ringer även mamma för andra saker, får jag träffa en kompis en viss dag? Vad ska jag göra idag? Ska jag komma till besöket när farfar kommer på middag? Vad vill jag? Hur ska jag göra i en viss situation? Vad ska jag säga? Hur ska jag planera min vecka? Vad ska dom göra under helgen så jag vet om jag kan träffa en kompis eller inte och så bygger jag min vecka efter dom och tar i princip alla beslut utifrån dom. Det här försöker jag jobba stenhårt med. Ofta försöker mamma säga att det bara är jag som vet, att jag måste känna efter själv. Men samtidigt går hon ofta in både i förskott och efterskott och ifrågasätter mina beslut. Så jag är alldeles för bunden till mina föräldrar. Så det här är viktigt för mig, att stå upp för mig själv, att lära mig lita på vad jag vill, att våga välja, att göra det jag vill och inte bygga hela veckan på vad andra gör och tycker osv.