Lina Limans bok "Konsten att fejka arabiska" är jätte bra för att förstå, det är helt ärligt som att den borde skriven av eller om mig och jag har fått en del anhöriga och en kontakt inom vården att läsa den och dom känner också igen mig i nästan allt.
Tack för tips om bok, ska titta efter den!
Jag har också extrema problem med när folk höjer rösten, det behöver inte ens vara åt mig, men hela jag låser mig.
På Tumblr finns det också många bra bloggar, det finns en som heter Candidly autistic som förklarar väldigt bra och hon håller även på med en hemsida :-) hittade mycket där som jag aldrig fått veta tidigare men som stämde in. T.ex. hade jag aldrig fått veta att man kan reagera med att stänga ner istället för att bli utåtagerande och jag har aldrig vart utåtagerande. Var en episod jag inte kunde förstå vad det var, överstimulering o stress, jag var helt "borta" men inte panik el ångest... när jag läste en av hennes artiklar som handlade om skillnaden mellan shutdown och meltdown så var det en lättnad, exakt allting stämde in på en shutdown.
Tack för tips! Ska definitivt läsa på där.