Qelina
Trådstartare
Alltså nu blir jag irriterad, jag har försökt att inte gå in i specifika inlägg men det här går över gränsen för vad som känns ok för mig som person med asperger. Jag fattar verkligen inte hur du tänker i dina inlägg, eller jo jag fattar ju men det är så långt från hur det faktiskt är att jag bara inte kan hålla mig längre. Känns tyvärr inte som att du har så mycket att tillföra en tråd som egentligen är till för oss med npf när du skriver sådana saker.Ja, jag ser ju att det landar så. Själv tänker jag att dina/mina/annans svaga sidor är en del av dig/mig/annan. För min del kvittar det om den svaga sidan kan kopplas till någon npf eller inte. Som jag ser det förklarar inte heller npf så mycket, diagnosen pekar på ett mönster. Det är en annan sak än en förklaring.
Det är väl rätt vanligt överlag, när man pratar om hur jobbig en massa skit är, att andra svarar med att visa sin jobbiga skit?
Man känner ju bara sina egna känslor inifrån, därmed vet man mest av alla om dem. Men också minst, eftersom man inte riktigt har något att jämföra med.
Som tex @Mabuse s exempel. Om vi har en nt och en npf som ska kommunicera, och de är som från olika planeter och talar olika språk - vad säger att inte båda är funktionsnedsatta i den situationen? För ingen av dem funkar det som faller sig naturligt. (Jag bortser nu från myndigetskontakter o dyl, där klickar ju regelverk in.) Med lite tur har nt-personen tillgång till ett större kommunikationsregister, sas, men det kan ju vara drastiskt beskuret vid vissa tillfällen.
Edit: plus att inte alla som har npf vet om att de har det. Den person som tas för nt kanske inte är det. Och givetvis vill inte alla som vet att de har en npf yppa den.