Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

KL..

Visst är det konstigt. När det gäller hundar och andra saker som några hakar upp sig på, då måste lagen följas till punkt och pricka.
Det letas länkar som egentligen inte säger att det är exakt så, utan ofta står det "bör"..

Sen när det kommer till andra lagar och regler, ja då är de själva inte så lagliga. Men då går det kringgå och ha en himla massa förklaringar..

Och spelar ingen roll hur mycket länkar som läggs in och egna åsikter som skrivs. Händer inte så mycket när det väl kommer till kritan ändå..

Ni gör er bara löjliga, som gång efter gång sitter här på hund och gör er duktiga.

Nä, den här tråden är för mig bara ännu ett försök att klanka på alla hundägare och dra alla över en kam. Det finns skitstövlar inom allt... Utan att det gång efter gång måste påpekas här..

Vägar har väl varit uppe tidigare i diskussionen; vi är flera som går med våra hundar lösa just där under sommaren och det har inte varit någon som sett några problem med det(så länge det inte rör sig om trafikerade vägar så man stör på det viset, naturligtvis).

Vägar har väl varit uppe tidigare i diskussionen; vi är flera som går med våra hundar lösa just där under sommaren och det har inte varit någon som sett några problem med det(så länge det inte rör sig om trafikerade vägar så man stör på det viset, naturligtvis).

Fast saken är ju den att jag gång på gång får det kastat i ansiktet att jag är olaglig trots att jag påpekat att mina hundar inte får ränna runt i skogen bredvid vägen, utan måste hålla sig på vägen, framförallt under "barnkammartiden". Om det handlat om mitt ute i skogen utan någon väg så förstår jag, men om hundarna håller sig på vägen? Det känns bara som att det inte skulle vara möjligt med en sådan lag när vi har tävlingar som kräver att hunden håller sig en bit ifrån, och då pratar jag inte bara om sök/upplet, utan även lydnad, spår, drag och hur mycket annat som helst. Jag tycker det låter löjligt att hunden skulle störa så mycket, viltet är ju rätt vana vid folk och fä när de bosätter sig i sådana områden där man går med hund. Folk kör med cross, fotbollsträning med allt vad det innebär, förskolor ute i skogen och allt möjligt. Att en hund som håller sig på vägen skulle störa viltet så mycket tror jag inte på, och det har jag även bevittnat flera gånger när jag stött på vilt. Framförallt älgar verkar bry sig extremt lite och mest glo.

Nej nej, blir inte upprörd på dig! :)

Men tycker det verkar konstigt om lagen verkligen ska tolkas så, för då kan man som sagt inte heller träna barmarksdrag, det låter konstigt helt enkelt!

Undrar om det inte är någon missförstånd som att hunden inte ska vara långt från föraren inne i skogen, utanför vägarna alltså. För änsålänge har jag neverever sett någon häckande fågel eller liknande PÅ vägen som skulle störas av oss. Är det så så kan man ju dock vända, men det gör man ju även om hunden är 2 meter bort.

Bra det! :)

Det här med två meters koppel är ju enskilda tjänstemäns tolkningar av vad som är ett normallångt koppel. Vad gäller barmarksdrag (cykel/löpning/kickbike) så är linan på tävling max 2,5 m när expandern är maximalt utdragen - jag kan inte tänka mig att det skulle vara problematiskt. De flesta tränar nog med tävlingslik utrustning, men jag håller nog med dig om att en tremeterslina inte heller skulle vara problematiskt om hunden går mitt i vägen precis framför föraren.

Jag tror att man kommer ganska långt med att använda sitt förnuft. Tolkar man lagstiftningen utan förnuft så kan man tro - som somliga där jag bor - att det är okej att släppa fram sin hund till en häckande fågel utmed strandkanten bara för att man har hunden i kort koppel. Bättre då att använda sitt förnuft och fundera över kärnan i lagstiftningen - att inte störa vilt.

Ni gör er bara löjliga, som gång efter gång sitter här på hund och gör er duktiga.

Nu har ju inte alla tyckt att jag var löjlig när jag la upp mailen fån JV, polis o NVV, att du tycker diskkussionen som sådan är just löjlig har du redan gång efter gång påpekat, jag hoppas att tråden får vara öppen o kvar trots dina uppenbara försök att ånyo få den låst- så du slipper se och bli påmind om vad som gäller även dina hundar.

Är de bara 2,5 meter? :o

När jag cyklar med mitt 2 meterskoppel så tycker jag att jag är supernära och är rädd för att cykla in i rumpan på honom :D och då springer han ändå lite på högersidan änsålänge.

Hur bred väg pratar vi om då? Viltstigar är en sak, grusvägar en annan om man avser risken att störa vilt.

*kl*

sa som jag larde mig skall hunden vara under samma kontroll som om den vore kopplad, dvs, den skall inte stora vilt, inte skalla/jaga pa faglar osv. Betvivlar starkt att nagon i ordningsmakten kommer ga och mata hur langt ifran dig din hund ar, att hunden gar los/langre ifran pa en vag tror jag knappast kan bedommas som ett lagbrott sa lange sagda hund inte drar efter vilt pa vagen.

annars.. far ni val helt enkelt aka hit ;) 14 1mile*1mile att trana pa, sa lange de inte satter efter radjur eller stor boskap far de vara losa hur de vill. *vissel*

Hur bred väg pratar vi om då? Viltstigar är en sak, grusvägar en annan om man avser risken att störa vilt.

Jag går främst på grusvägar och skogsvägar av ungefär samma storlek. Små stigar händer inte ofta om det inte är en kort bit på en väg men även där får de ju inte lämna stigen. Ibland även asfalterad väg. Som sagt, rakt ut i skogen går jag inte förutom om jag spårar eller tränar upplet, och då går jag ju på marken innan och ser samtidigt om där är något vilt.

Ja så har jag ju också tolkat det.

Haha ja det blir ju en lagom runda för att åka och rasta hundarna! ;)

*kl*

Ja alltså man kan ju snabbt konstatera att lagen (om den nu ska tolkas så dessa tjänstemän gör...) överträds till vardags av alla som tränar bruks. Det är helt omöjligt att ha en hund i tävlingskondition om den bara får spåra/söka 1 gång i veckan. För att inte tala om hur lång tid det tar att utbilda... Särskilt för de stackarna som bor längre norrut, där det är förbjudet i princip hela barmarkssäsongen. Men som jag skrev i den tidigare tråden så är polisen helt och hållet medvetna om detta. Så antingen är det fel på tolkningen av lagen, eller så ser polisen verkligen mellan fingrarna när det gäller träning och utbildning av tävlingshundar.

Ja precis, något är det ju som inte stämmer om lagen verkligen ska tolkas så, och visst, cykla kan man väl göra för konditionen innan någon påstår det, men inte f*n kan hunden lukta då, då är det ju arbete, och rent av rätt farligt med en hund som stannar och luktar... Jag vet inte, jag tycker det låter väldigt konstigt. Och som du säger så tränas ju i princip varenda bruks/tjänste/tävlingshund mer än 2 meter från föraren mer än endast på brukshundklubben. Och det är ju inget som hålls hemligt så då borde väl polisen/andra myndigheter reagera?

*kl*

arligt talat, de har varken tid eller resurser for att springa runt och kontrollera bruksare. Det kommer val knappast TS uppskatta att jag skriver, men... de flesta som har sina hundar losa har bra koll pa dom. Helt enkelt for att vettiga hundagare (ja.. det finns ju sanna ocksa..) inte slapper sin hund om de riskerar forlora hunden.

jag tror knappast att "koppeltvanget" ar en topp prio, daremot om en hundagare blir anmald for att ha latit sin hund stora vilda djur (t.ex. ar det ju aldrig okey att en hund drar efter radjur) sa kan den nog rakna med ett besok av farbror bla.

De flesta manniskor med hund ar vettiga nog att ta sitt ansvar, daribland finns ansvaret for att hunden skoter sig vs det vilda djurlivet.. oavsett tidpunkt pa aret.

Jag har nu mailat polisen och fick detta svaret:

Hej

Det som du beskriver att hunden är inom synhåll och inte röjer runt i skogen eller annan plats bör räknas som att den hålls under sådan uppsikt som är godtagbar och därmed kan vara lös. Hunden måste också vara så lydig att den alltid kan kallas in till hundföraren.

Det finns dock lagstiftning som gör att kommunerna beslutar om koppeltvång på vissa områden i tätorterna. Det kallas ofta för lokala ordningsföreskrifter eller lokal hundstadga. Det brukar gälla vissa parker, torg, kyrkogårdar, badplatser och idrottsanläggningar.

Du verkar ha bra koll och kan förmodligen fortsätta ha din hund lös på lämpliga platser.

Jag frågade om perioden 1 mars - 20 augusti. Ingenting om 2 meter från föraren här heller alltså. Ginnies, frågade du om skogen eller på vägen? För det kanske är det som rör runt det?

det svaret beskriver bra vad jag blev informerad om ansikte mot ansikte utav tjansteman nar vi diskuterat det.

Nu har ju inte alla tyckt att jag var löjlig när jag la upp mailen fån JV, polis o NVV, att du tycker diskkussionen som sådan är just löjlig har du redan gång efter gång påpekat, jag hoppas att tråden får vara öppen o kvar trots dina uppenbara försök att ånyo få den låst- så du slipper se och bli påmind om vad som gäller även dina hundar.

Jag vet precis vad som gäller, även mina hundar.

Diskussionen i sig är inte löjlig, är du och ditt sätt att knäppa folk på näsan att du minsann vet... Fast mycket går tolka lite hur som. De du har pratat med tolkar på ett sätt och pratar man med andra tjänstemän så tolkar de det på andra sätt, ser vi ju i denna tråden..

Även du följer nog inte lagar och regler till pricka. Så sluta påpeka för folk hur de ska vara och göra..
Den dagen du själv är felfri, då kan du fortsätta göra pekpinnar...

Diskussionen i sig är inte löjlig, är du och ditt sätt att knäppa folk på näsan att du minsann vet...

Jag tror att du retar dig mer på mig, än mitt sätt att lägga fram ämnet i den här tråden, det blir ju liksom ditt problem, inte mitt.

Det vore bra om du lägger ut brevhuvud och namn.Och hur du ställer din fråga.

Jag har inte lagt ut alla mina namn, men många, är det någon som undrar så kan jag göra det.

Tja, de samarbetar med SBK så det måste ju ha funnits massvis med tillfällen att säga något som "ni kanske ska informera att folk inte får träna spår under hundförbudstiden". Det har de inte gjort. Jag har inte träffat en enda människa som är aktiv inom bruks som ens skulle tänka tanken att inte spåra. Och jag är nybakad allmänlydnadsinstruktör, inte ett ord om detta på utbildningen. Det är helt enkelt något som inte stämmer.

Jag tanker och tycker som du i den har fragan. Inte allmanlydnadsinstruktor, men var valdigt, valdigt nara inpa en Herr Bla under mina "svenska hundar", och aldrig nagot snack utover standard "var ansvarsfull, visa respekt, se till att hunden inte drar efter vilt, ha bra inkallning".

Lite kallt "Har du inte kontroll pa din hund - ha den inte los, i ovrigt, var vaksam" typ.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 666
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 034
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka