Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Men se så bra. Dåså. Min hund arbetar i skogen. Han är svamphund :) :banana:

Det duger inte.

De skall arbeta i jordbruk eller räddningstjänst.
Det är tjänstehundar som söker folk och fä i skogen.
Och lantbrukaren med djur som får ha eller anlita vallhund.

Och för arbete så krävs det att du antingen äger eller brukar marken.

Det är som med terrängkörningslagen.
Bara den som arbetar får köra i terrängen, även om det är på egen mark.
All nöjeskörning är förbjuden.

Det är alltså inte okej att träna inkallning, platsläggning och annat när man är ute och går? Jag tycker som sagt det låter lustigt...

Men det har ju redan avhandlats en hel tråd om detta. Mellan 1 mars och 20 augusti ska man enligt lagstiftningen hålla hunden som om den vore i koppel.
Då går det ju inte att träna vissa saker, eller hur? Det är därför som man (t.ex. SBK, SvVK, SSRK och andra) ansöker om dispens för att kunna bedriva vissa aktiviteter trots lagstiftningen.

För jag har inte sett att en vallande BC är undantagen från regelverket om att inte störa och att inte vara mer än någon meter från sin förare under barnkammartiden.

Nu så har jag hittar källan.
Det är Naturvårdsverkets föreskrifter och Allmänna råd
om jakt och statens vilt;

http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf

Där står
32 §
Utan hinder av det som föreskrivs i 6 § första stycket jaktlagen
(1987:259) får hund som är särskilt tränad för ändamålet användas lös för att
skydda och valla tamdjur.

Det duger inte.

Och lantbrukaren med djur som får ha eller anlita vallhund.

Jag är inte säker på att det räcker. Boskapsvaktande hundar (som går fritt på ägorna med ägarnas boskap) kräver också dispens. Men det är hela året om, eftersom det är ett avsteg från lagen om tillsyn över hundar och katter.

Eftersökshundar vid trafikolyckor finns det dock någon form av generell dispens för.

Nu så har jag hittar källan.
Det är Naturvårdsverkets föreskrifter och Allmänna råd
om jakt och statens vilt;

http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf

Men vad exakt stod det i gamla 6 § i Jaktlagen då? Den paragrafen har ersatts av Lagen om tillsyn över hundar och katter. Är det att man även får ha vallande hundar lösa utan dispens under hundförbudstiden?

Jag är nyfiken eftersom jag undrade över just detta lite högre upp.

Fast det där handlar om föreläggande om koppeltvång och det är något helt annat. :) Ett föreläggande är ett slags straff, ungefär som böter, om man har brutit mot någon lagparagraf.

Det definierar vad ett koppel är.
Alltså vad som avses med just koppel.

Nej, de gör de inte. De säger inte "koppel är" eller "med koppel menas". De stadgar den maximala koppellängden för den som har fått ett föreläggande om koppeltvång. :)

Jag tycker som sagt det låter mycket konstigt. Jag tolkar det som att det behövs tillstånd för verksamhet och grupper. För om man som jag då har en brukshundklubb som varken håller spår eller sök/uppletandeträning kan alltså inte träna eller tävla det(för träning krävs ju innan tävling). Vad ansågs som hund under arbete? Om man säljer kantareller och hunden söker kantareller så är ju hunden viktig för verksamheten, räknas det då som arbetande hund? Räknas det som arbetande hund om det görs på hobbynivå? Om man tränar inför räddningstjänst men får träna själv under perioder, skulle det också vara olagligt alltså?

Jag vet inte, jag tycker det låter väldigt virrigt. Jag förstår att hunden inte ska traska runt I skogen själv men uppe på vägen? Det var just det polisen sa till mig. Vägen är okej men inte i själva skogen. Där skulle hunden hållas närmare. Kan det vara missförstånd?

Drag är alltså inte heller okej? Tänker då på barmarksdrag. Jag håller på att lära min att springa framför, och då behövs det definitivt mer än två meter för att jag inte ska råka cykla in i honom... Det känns som att om det skulle gälla med två meter uppe på skogsvägen/grusvägen eller var man nu går med skogen bredvid så kan man inte göra annat än att gå med hunden i koppel. För jag ser ingen som helst anledning till att inte ha koppel om hunden ändå inte får mer frihet, för det är ju det som är anledningen. Om det ändå inte är okej så varför har folk hunden okopplad? Skönt att slippa hålla i ett koppel?

För om man som jag då har en brukshundklubb som varken håller spår eller sök/uppletandeträning kan alltså inte träna eller tävla det(för träning krävs ju innan tävling).

Det verkar inte bättre. Som jag skrev innan så vet jag inte hur de särskilda villkoren ska tolkat, jag är inte med i SBK. I varje fall så är det är inte mig du ska bli upprörd på. ;)
Sätt press på din brukshundsklubb istället så att de anordnar träningar inom sök och spår.

Men om vi säger så här då:

Lagstiftningen säger att man inte får ha hunden springande lös mellan 1 mars och 20 augusti. Det betyder inte att hunden måste hållas i koppel, men att den måste röra sig som om den vore det. Någon polis i mejl som ginnies citerar menade att det handlar om omkring två meter. Men det är hans bedömning och ingen kommer att stå och mäta koppellängden. Klart är att om hunden går 1,5 m från hundföraren så är det okej, fyra till fem meter ifrån är det inte.

Lagstiftningen gäller för alla. Den gäller oavsett om du är ensam i din egen skog eller om du tränar i grupp. Inte någonstans i lagen står det att lagen bara gäller för grupper av hundar. Dock finns det en del undantag i olika föreskrifter. Exempelvis är eftersök av trafikskadat vilt tillåtet, liksom att det är tillåtet för en hundförare inom polisen att skicka iväg sin hund om det krävs inom tjänsten.

Lagstiftningen ställer dock till en massa bekymmer för folk som t.ex. tränar och tävlar med hund. Det blir svårt att ägna sig åt lure coursing (som jag gör) och det blir svårt att träna rapport, eftersök och liknande aktiviteter som kräver att hunden är en bit, eller till och med en bra bit, från föraren. Således finns möjligheten att ansöka om dispens att ha hund lös (mer än som om den vore kopplad) lagstiftningen till trots.

Jag ser ingen annan tolkning än att det endast är möjligt att träna under organiserade former under hundförbudstiden, givet att den klubb eller dyligt som håller i träningen har dispens. Jag vet många med mig som gör den tolkningen. Men jag kan förstås ha fel i att det är den tolkning som ska göras. Jag föreslår därför att vi istället för att försöka resonera oss fram till vad som är tillåtet och inte tillåtet frågar exempelvis Naturvårdsverket.

Jag gillar verkligen det arbete du lägger ner på dina länkar!

Men det har ju redan avhandlats en hel tråd om detta. Mellan 1 mars och 20 augusti ska man enligt lagstiftningen hålla hunden som om den vore i koppel.
Då går det ju inte att träna vissa saker, eller hur? Det är därför som man (t.ex. SBK, SvVK, SSRK och andra) ansöker om dispens för att kunna bedriva vissa aktiviteter trots lagstiftningen.

Jag tycker verkligen du förklarar bra.

Min fråga till riks hamnade tydligen på 2 bord. Fick även följande svar:

Jag har tittat närmare på din fråga och jag tycker att Naturvårdsverket tolkar lagen på ett rimligt sätt, se http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Hundar-i-naturen/ . På webbplatsen finner du information om hur Naturvårdsverket anser man bör tänka/hantera frågor kring koppling av hund och avståndet till hunden om den är okopplad.

Därutöver kan sägas att lagar inte sällan är formulerade på ett allmänt sätt för att kunna tillämpas på många olika situationer, men av detta följer också att det kan uppkomma osäkerhet i hur lagen ska tolkas.
Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor om tillsynen över hundar.

Vänliga hälsningar, Daniel Gottberg
Rikspolisstyrelsen Rättsavdelningen

Det verkar inte bättre. Som jag skrev innan så vet jag inte hur de särskilda villkoren ska tolkat, jag är inte med i SBK. I varje fall så är det är inte mig du ska bli upprörd på. ;)
Sätt press på din brukshundsklubb istället så att de anordnar träningar inom sök och spår.

Nej nej, blir inte upprörd på dig! :)

Men tycker det verkar konstigt om lagen verkligen ska tolkas så, för då kan man som sagt inte heller träna barmarksdrag, det låter konstigt helt enkelt!

Undrar om det inte är någon missförstånd som att hunden inte ska vara långt från föraren inne i skogen, utanför vägarna alltså. För änsålänge har jag neverever sett någon häckande fågel eller liknande PÅ vägen som skulle störas av oss. Är det så så kan man ju dock vända, men det gör man ju även om hunden är 2 meter bort.

Jag utbildar min till patrullhund inom hemvärnet. När certet är klart så ska vi göra ett test hos polisen. Målet är att bli eftersöksekipage på försvunna personer. Men hunden måste ju tränas för att kunna komma dit.

Även med TJ-hund?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 666
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 034
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka