Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

Sv: Äntligen fakta till ridande personer med lösa hundar!!

Yes, så tolkar jag det med! Men jag la mest in länken för att visa att Brukshundklubbarna har en viss dispens, då den frågan varit uppe i otaliga trådar.

Jag tränar som du, ensam, i träningsgrupper eller med bara någon annan och då handlar det om spår, sök och apportering. Men senaste åren så försöker jag träna på marker där jag frågat både markägare och jakträttsinnehavaren om det är OK, iallafall om jag tänker återkomma flertalet gånger.

Handlar det om kurs jag håller inom SBK så frågar jag alltid!

Men åker jag till ett nytt ställe för att träna på själv eller med någon mer bara någon gång så tycker iallafall jag att allemansrätten och det sunda förnuftet borde råda.

Jag har min hund lös, oftas, i skog och mark. . Jag kan inte tänka mig att ha den kopplad 24/7 i en sån härlig miljö. Jag är därimot alltid vaksam när jag har hunden lös. Jag skulle till exempel inte gå med MP3-spelaren, eller rida med min hund lös. Lös hund för mig betyder att jag måste läsa av honom och min omvärld. Alltså full koncentration.

Min hund har aldrig sprungit fram till andra ekipage i skogen, därimot har flertalet hundar sprungit fram till oss. En stor bjässe till och med sprang fram och attakerade min hund, och bet min hujnd. Min hund var då kopplad eftersom det var vår. Min hund kunde inte freda sig och trasslades in i kopplet. Ingen bra lösning för oss alltså...

Jag kan stanna honom 9 gånger av 10, på mitt stanna-kommando. Resterande en gång är min "gambling". Det står jag för. Jag är väl en outlaws då, men det känns okay för mig faktiskt. Det finns större problem i världen än så anser jag.

Förstår inte riktigt varför 18 § jaktförordningen är med i brukshundklubbens papper?

18 § /Upphör att gälla U:2011-04-01/ Hund som vid jakt eller jaktträning under tiden den 21 augusti–30 september driver eller förföljer hjort eller rådjur eller annars jagar på ett olämpligt sätt ska snarast kopplas.
Jakt eller jaktträning med hund ska bedrivas på ett sådant sätt att viltet med hänsyn till hundens egenskaper eller snö-, is- och temperaturförhållandena inte utsätts för onödiga påfrestningar.
Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om ytterligare undantag från bestämmelserna i 16 § andra stycket lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Naturvårdsverket får även besluta om sådana undantag i beslut om delegering enligt 24 a eller 24 b §. Om Naturvårdsverket inte har meddelat föreskrifter eller beslut om sådana undantag får länsstyrelsen medge undantag om detta inte strider mot Naturvårdsverkets föreskrifter eller beslut. Förordning (2009:1265).
Ändrad gm SFS 1994:1454
Ändrad 2007-12-14 gm SFS 2007:1242, ikraft 2008-01-01
Ändrad 2009-12-04 gm SFS 2009:1265, ikraft 2009-12-15, överg.best.
Ändrad 2011-03-15 gm SFS 2011:188, ikraft 2011-04-01

18 § /Träder i kraft I:2011-04-01/ Hund som vid jakt eller jaktträning under tiden den 21 augusti–30 september driver eller förföljer hjort eller rådjur eller annars jagar på ett olämpligt sätt ska snarast kopplas.
Jakt eller jaktträning med hund ska bedrivas på ett sådant sätt att viltet med hänsyn till hundens egenskaper eller snö-, is- och temperaturförhållandena inte utsätts för onödiga påfrestningar.
Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om ytterligare undantag från 16 § första stycket lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Naturvårdsverket får även besluta om sådana undantag i beslut om delegering enligt 24 a eller 24 b §. Om Naturvårdsverket inte har meddelat föreskrifter eller beslut om sådana undantag får länsstyrelsen i det enskilda fallet besluta om undantag om detta inte strider mot Naturvårdsverkets föreskrifter eller beslut. Förordning (2011:188).

KL. Nu när diskussionen om hundrädda kommer upp. Jag tycker det är läskigare med kopplade hundar där ägaren inte har någon kontroll och hunden slänger sig i kopplet. Himla sällan som ägarna lyckas hålla emot, och så blir det skäll och skrik och elände. De flesta med lösa hundar har hundar som är rätt så chill. Antingen lydiga, eller så bryr de sig helt enkelt inte om andra människor/hundar.

Jag har varit lite hundrädd sen jag blev biten och litar inte helt på alla hundägare. Men som sagt, ett koppel gör inte mig trygg.

jag är tydligen oxå en hemsk hundägare som har såpass lydig hund att hon går lös utan problem.

jag kopplar vid mötande för hänsyn till andra, vid trafikerade vägar samt i stad är hon kopplad.

Det är alltid bättre att skriva så, att "hundar ska alltid hållas kopplade". För skriver man "hundar ska alltid vara under sedan kontroll som om dom vore kopplade", finnas det alltid några puckon som tänker "men det har jag!" och likförbannad släpper hunden. Och inte har en chans i helvetet att få stopp på hunden om det kommer något djur.

Skojar du nu?? :eek: Så du gör en egen tolkning och skriver det som om det vore lagen/de bestämmelser som gäller för att du tror att andra är dummare än du och inte kan tolka??? Jisses! Dumförklara inte dina medmänniskor på det viset! Det finns väl alltid folk som misstolkar lagar och regler eller bryter emot dem fastän de vet mycket väl vad lagen säger. Man kan ju inte göra en tråd och utge sig för att skriva vad lagar och regler verkligen säger och så stämmer inte det man skriver!? (Det här är lika mycket till TS som till dig...)

Annars måste man ju t ex säga: "Ingen får köra bil över huvud taget". (För man får ju inte köra med alkohol i blodet och om man säger det så är det alltid något pucko som tänker "MEn jag har inte druckit så mycket" och kör ändå.) Fattar du nu hur dumt det blir???

Anmäl dom som inte följer lagar och regler istället för att dumförklara andra och tro dig själv vara smartare - det kommer "bita dig i baken" förr eller senare!!

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 885
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
3 135
Senast: Santoxen
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 017
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 349
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar