Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Annars hade de nog gett sig iväg, de hindras ju inte direkt av några koppel och stängsel.

Det är inte för djur "att bara ge sig av", de som är lägst i rangskalan, inte tillräckligt starka kan inte ta det revir de vill ha utan får det som blir över, utöver det kan det finnas annat som är attraktivt för djuret i det området, som god födotillgång, eller menar du att de kan störas bara för de bor nära samhället där det finns hundar?

Jag kan inte vara den enda som tycker att det låter väldigt löjligt att lagen skulle mena att hundar 6 månader om året ska beté sig som robotar och gå långsamt bredvid föraren. Är det verkligen så lagen tolkas?

Du rider ju, om din hund är lydig kan du faktiskt rida och samtidigt ha den intill, om den nu är då intill.Och sedan kan man jogga med sin hund.

En ny granne här som alltid har sina hundar kopplade förutom ett fåtal gånger under året när det är jakt gör så. Sele,på sig själv o 2 hundar, ut på vägen och drar någon mil.

De hundarna aktiveras hur väl som helst med koppelläge i princip året om, varför klarar vissa av en sådan sak så galant men inte andra?

Vilket betyder att om vi ska hårddra det så får inte en vallande BC vara mer än någon meter från sin förare :cool:

För de får ju inte störa viltet, att sedan fåren stör är en helt egal sak, då det är oavsett annan störning som gäller.

Du får då ej heller använda lös hund för eftersök av försvunna personer då detta många gånger är utanför vägarna, dvs du stör viltet.

För jag har inte sett att en vallande BC är undantagen från regelverket om att inte störa och att inte vara mer än någon meter från sin förare under barnkammartiden.

Det är inte för djur "att bara ge sig av", de som är lägst i rangskalan, inte tillräckligt starka kan inte ta det revir de vill ha utan får det som blir över, utöver det kan det finnas annat som är attraktivt för djuret i det området, som god födotillgång, eller menar du att de kan störas bara för de bor nära samhället där det finns hundar?

Jag menar att rådjuren och hararna själva väljer att gå in i folks trädgårdar och kalasa på deras tulpaner, därför att de tycker att tulpanerna är godare än blåbärsris. Speciellt rådjur är ofta ett stort problem i villaträdgårdar. Jag menar också att de rådjur som regelmässigt gör det är så vana vid folk och hundar att de knappast ens reagerar när man går förbi med hunden, man får stampa och skrika schas för att få dem att masa sig undan några steg, för hunden är ju lärd att den inte får köra undan dem.

Jag menar inte att hundar ska få löpa lösa utan tillsyn i terrängen och störa vilt under någon tid på året, och jag kan inte påminna mig att jag har sagt det någonstans i den här tråden heller.

Jag har inte ifrågasatt själva lagen, och det verkar egentligen inte någon annan på det här forumet göra heller.

Vad jag har problem med är folk som är så rigida i sina åsikter och har så lite förståelse för att även hundar har behov, att det inte ens går att diskutera med dem utan att de tar till brösttoner. Jag har också problem med folk som anser att de har rätt att tala om för andra att de inte är lämpliga att ha hund, utan att veta särskilt mycket om personen eller hunden ifråga.

Vilket betyder att om vi ska hårddra det så får inte en vallande BC vara mer än någon meter från sin förare :cool:

Nu tänker du lite fel. En BC är i en sådan situation en arbetande hund och får vara ifrån sin förare under arbete, precis som vi skulle få använda vår hund ifrån oss under barnkammartid för att få hjälp att flytta nöt.

Men de får inte vara ifrån föraren för skojs skull, för att hunden "måste få röra sig" och ägaren inte finner någon annan lösning än släppa lös och ifrån så de kan springa av sig.

Jag menar att rådjuren och hararna själva väljer att gå in i folks trädgårdar och kalasa på deras tulpaner, därför att de tycker att tulpanerna är godare än blåbärsris. Speciellt rådjur är ofta ett stort problem i villaträdgårdar.

Men ingen har sagt något om att du ska ha hunden intill i villaträdgården, jag tycker dock personligen att har man mycket vilt i sin trädgård att man stämmer av innan man släpper hunden lös fritt- vanlig hänsyn.

Och för att ha en så stor hage som jag har så ska den vara stängslad så att vilt inte kan ta sig in, annars räknas det inte som trädgård i den mening släppa hunden lös närsomhelst, du menar din hund måste få röra sig samtidigt har du en jätteträdgård på 15 000 m2, hur hänger det ihop?

Vad jag har problem med är folk som är så rigida i sina åsikter och har så lite förståelse för att även hundar har behov, att det inte ens går att diskutera med dem utan att de tar till brösttoner. Jag har också problem med folk som anser att de har rätt att tala om för andra att de inte är lämpliga att ha hund, utan att veta särskilt mycket om personen eller hunden ifråga.

Jag har mailat flera personer som handhar o tolkar detta just för att inte jag ska bli så rigid, läs mailen igen så får du se vad där står.

Vad gäller det sista så lägger du på mig något jag inte skrivit, bra om du slutar med det, jag vill ha en god ton, ha tråden öppen ifall jag eller någon annan kommer med fler tolkningar.

Du rider ju, om din hund är lydig kan du faktiskt rida och samtidigt ha den intill, om den nu är då intill.

Nu hänger inte jag med överhuvudtaget i ditt resonemang. Först och främst man får inte låta hunden springa lös under barkammartiden, det är jag helt med på.
Men nu föreslår du att hudne kan få följa med ut på ridtur om den håller sig intill. Det är väl samma sk som att ha hunden lös på promenaden bara den håller sig intill?????
För att ha hund med i koppel när man sitter på hästen är ju totalt livsfarligt!
Tänk om något händer och hästen blir rädd för något. Har varit med en gång då en person ledde häst och hund tillsammans hästen belv rädd och kopplet trasslades in i benen på hästen. Den hunden fick en rejäl flygtur, som tur va så skadades varken hund eller häst.

Nu tänker du lite fel. En BC är i en sådan situation en arbetande hund och får vara ifrån sin förare under arbete, precis som vi skulle få använda vår hund ifrån oss under barnkammartid för att få hjälp att flytta nöt.

Det har jag faktiskt funderat över. Behöver man söka tillstånd från Naturvårdsverket för att arbeta med vallande hund under "hundförbudstiden"? Eller är det generell dispens för dem precis som vid eftersök av trafikskadat vilt?

Det är ju ganska stor skillnad på att lalla runt lös och "vara hund" och på att röra sig när man är i arbete. På plan får de flesta hundar inte göra lite som de själva vill utan det är 100 % fokus på föraren som gäller, även under lek! Så att hunden rör sig när man tränar ersätter aldrig motionsformen att vara lös på promenader och sinnesstämningen "vara hund".

Men de får inte vara ifrån föraren för skojs skull, för att hunden "måste få röra sig" och ägaren inte finner någon annan lösning än släppa lös och ifrån så de kan springa av sig.

Va? Men om man bara tränar vallning, och inte flyttar fåren för att de måste flyttas på just då, vad gäller? Det är ju ingen som helst skillnad på att träna uppletande i så fall, tvärtom så borde vallhunden störa mer eftersom hagen inte är avvallad... Och fullt jämförbart med att kasta pinne (träna på att hitta och apportera föremål som luktar människa = hunden jobbar).

Va? Men om man bara tränar vallning, och inte flyttar fåren för att de måste flyttas på just då, vad gäller? Det är ju ingen som helst skillnad på att träna uppletande i så fall, tvärtom så borde vallhunden störa mer eftersom hagen inte är avvallad... Och fullt jämförbart med att kasta pinne (träna på att hitta och apportera föremål som luktar människa = hunden jobbar).

Ja, jag håller med här. Vad anses med att hunden jobbar? När den har tjänstetecken på sig vid sök/upplet? Eller bara när det är "på riktigt" dvs en människa har försvunnit, djur som behöver flyttas osv.

Om jag har förstått det rätt så behöver man bara tillstånd från markägaren när man är större grupper.

Om jag har förstått det rätt så behöver man bara tillstånd från markägaren när man är större grupper.

Nej, inte bara. Dispens krävs, men det söker ansvarig klubb för hela sin verksamhet. Dispensen beviljas sedan med vissa villkor. Här kan du t.ex. se Brukshundsklubbens dispens för deras tränings- och tävlings-/provverksamhet:

http://www.brukshundklubben.se/uplo...rdsverkets dispens t.o.m 31 december 2015.pdf

Vinthundklubbens tillstånd för att bedriva lure coursingprov och dito träning:

http://www.svvklc.se/images/stories/dokument/5645_lure_coursing.pdf

Som du ser måste det vara under strukturerade former.

Senast ändrad:

Hmm.. jag har tolkat det ovan som att man behöver instruktör och tillstånd OM man är fler än 2 (alltså grupp/verksamhet).

Men om man är en eller två, får man inte utöva träning då?

Det har jag ingen aning om. Det står dock inte att den som leder verksamheten måste finnas på plats vid träningstillfällen. Det kan lika gärna tolkas som att kravet är att det finns en ansvarig för träningstillfällena. Men jag vet tyvärr inte, jag är inte riktigt bekant med bruksvärlden.

Hmm.. jag har tolkat det ovan som att man behöver instruktör och tillstånd OM man är fler än 2 (alltså grupp/verksamhet).

Men om man är en eller två, får man inte utöva träning då?

Så har jag också tolkat det. Det kan väl knappast vara så att man bara får träna spår eller lydnad tex i grupp och ordnad verksamhet under dessa månader? Det är väl dessutom under dessa månader det är flest tävlingar? Jag tycker det låter konstigt.

Det kan väl knappast vara så att man bara får träna spår eller lydnad tex i grupp och ordnad verksamhet under dessa månader?

På inhägnade och avsedda områden får du naturligtvis träna exempelvis lydnad, spår, rapport, osv.. Men ska du träna i skog och mark så måste du antingen själv ansöka om dispens eller träna via en klubb som har dispens för denna typ av verksamhet under hundförbudstiden. Men exakt hur formerna måste se ut (dvs. hur villkoren ska tolkas) vet jag inte.

Vilket betyder att om vi ska hårddra det så får inte en vallande BC vara mer än någon meter från sin förare
.....
Du får då ej heller använda lös hund för eftersök av försvunna personer då detta många gånger är utanför vägarna, dvs du stör viltet..

Det är andra regler för arbetande hundar.
Men jag måste leta litet mera för att hitta källa på det.

Dock är det så att arbetande hund får vara lös.

Oj, är det verkligen så? Är det inte just verksamhet som man måste ansöka om? Spår låter konstigt att man skulle vara tvungen att vara på någon inhägnad också?

Det är alltså inte okej att träna inkallning, platsläggning och annat när man är ute och går? Jag tycker som sagt det låter lustigt...

Det är andra regler för arbetande hundar.
Men jag måste leta litet mera för att hitta källa på det.

Dock är det så att arbetande hund får vara lös.

Men se så bra. Dåså. Min hund arbetar i skogen. Han är svamphund :) :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 666
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 034
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat