Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Jaha, så man åker ut med bilen till någon annans skog under barnkammartiden, vallar av en sökruta och låter sedan hunden söka lös där?
Är det så?
Och det utan att fråga markägaren om lov?

Nej. Men jag gjorde precis det där idag, när det inte längre är barnkammartid. Men så länge du förutsätter att alla hundägare är ansvarslösa idioter är det lite jobbigt att diskutera med dig.

Men jag tror knappast att där finns några fågelbon eller kid som ligger och trycker.
Särskilt inte efter en match eller träning.

Jaha, så man åker ut med bilen till någon annans skog under barnkammartiden, vallar av en sökruta och låter sedan hunden söka lös där?
Är det så?

Har man ingen egen skog så blir det väl någon annans. Nu tränar inte jag sök själv och de gångerna jag gjorde det med erfarna hundtränare på ett läge var det "barnkammartid" men vi var på militärt övningsområde. Men jag kan tänka mig att de som tränar sök regelbundet har kontakt med markägaren.

Nej. Men jag gjorde precis det där idag, när det inte längre är barnkammartid.
Stor skillnad.
Nu så finns inga fågelbon att trampa i.
Och det är tillåtet.

Men så länge du förutsätter att alla hundägare är ansvarslösa idioter är det lite jobbigt att diskutera med dig.
Tag det som en utmaning att motbevisa mig.

Just nu så finns det bara 1½ ansvarslös hundägare kvar i denna tråden.
Och det är då inte du.

Det tackar jag för! Jag hoppas att du får träffa andra vettiga hundägare ute i världen utanför Bukefalos som motvikt till dina tidigare tråkiga erfarenheter.

..... tränar inte jag sök själv och de gångerna jag gjorde det med erfarna hundtränare på ett läge var det "barnkammartid" men vi var på militärt övningsområde.
Då så träder ju dispensen in.
Man får träna organiserat med auktoriserad ledare och tillstånd från markägaren.

Jag undrar så varför det sitter så hårt inne att se till att ha markägarens tillstånd för sina aktiviteter?

Är det så?

Nu vet jag förvisso inte hur andra tränar upplet. Jag gör det inte så seriöst utan endast som aktivering för att hundarna tycker det är så förbannat kul.

Varför skulle man inte få leka och träna med hunden i annans skog? Det är verksamheter och grupper som behöver tillstånd. Sen är jag förvisso rätt säker på att markägaren inte skulle ha något emot det. Vi går några meter in i skogen och sen går jag ut och gömmer bollen samtidigt som jag kollar läget på backen. Det handlar inte om 100 tals meter utan om rätt få meter. Önsålänge har vi inte lyckats stöta på djur under uppletandeträningen.

Men man kan ju dra allt till sin spets utan att det egentligen finns någon anledning till det. Jag tror att viltet som bor runt oss är rätt vana vid allt vi håller på med. Och jag tror inte heller att hundar under kontroll är den stora orsaken till att vilt blir stört. Jag tror faktiskt att det är en rätt liten störning. Självklart pratar jag om hundar under kontroll.

Men jag tror jag avslutar här, om det inte är någon väldigt viktig fråga som skulle behövas svar?

Jag hoppas att du får träffa andra vettiga hundägare ute i världen utanför Bukefalos som motvikt till dina tidigare tråkiga erfarenheter.
Oh, ja det får jag.
Tack och lov.

Jägarna här t.ex. är ju vettiga.
De jagar fågel med hund.
Jägarna där jag bodde förut jagade ju också med hund och de var då synnerligen vettiga.
Markägare och jägare med hund är oftast det.

Jag undrar så varför det sitter så hårt inne att se till att ha markägarens tillstånd för sina aktiviteter?

Nu är jag förvisso rätt säker på att markägaren inte har något emot om jag går ut i skogen och gömmer en boll en bit bort. Jag har inte frågat om just bollen. Men jag har mött människan när jag var ute i skogen och med lös hund som jag precis kastat en pinne till. Och han hälsade så glatt så och pratade några ord.

Oh, ja det får jag.
Tack och lov.

Jägarna här t.ex. är ju vettiga.
De jagar fågel med hund.
Jägarna där jag bodde förut jagade ju också med hund och de var då synnerligen vettiga.
Markägare och jägare med hund är oftast det.

så var det det där med att dra alla över en kant. Jag har inte samma erfarenhet av dig. Men det betyder inte att jag förkastar alla jägare som idioter.

Det är verksamheter och grupper som behöver tillstånd.

Det där har du fått om bakfoten.

Under Barnkammartiden så är det bara organiserad träning under auktoriserad ledare som är tillåten.
Och det måste dessutom finnas tillstånd från markägaren.

Inga enskilda aktiviteter är tillåtna alls.

Det där har du fått om bakfoten.

Under Barnkammartiden så är det bara organiserad träning under auktoriserad ledare som är tillåten.
Och det måste dessutom finnas tillstånd från markägaren.

Inga enskilda aktiviteter är tillåtna alls.

Jag hittar faktiskt inget om att man inte får gömma en boll åt hunden där man har uppsikt. Verksamhet och organiserad träning är inte samma sak som att hunden får nosa lite efter en boll i närheten.

Jag har inte så mycket mer att tillägga i tråden tror jag :)

Men tittar väl in lite ändå. Men antar att det är lika bra att enas om att vara oense.

btw så har jag markägarens fulla förtroende. Så det behöver ingen oroa sig för.

Vi går några meter in i skogen och sen går jag ut och gömmer bollen samtidigt som jag kollar läget på backen. Det handlar inte om 100 tals meter utan om rätt få meter. Önsålänge har vi inte lyckats stöta på djur under uppletandeträningen.

Det är inte alls säkert att du ser markhäckande fåglar med fågelbon eller nyfödda harpaltar även om du menar dig kolla läget på backen, dessutom är barnkammartidens lag till även för de djur som inte syns.

Jag tror att viltet som bor runt oss är rätt vana vid allt vi håller på med. Och jag tror inte heller att hundar under kontroll är den stora orsaken till att vilt blir stört. Jag tror faktiskt att det är en rätt liten störning. Självklart pratar jag om hundar under kontroll.

Nyfödda djur kan omöjligt vara vana- mer en genetisk rädsla för rovdjur isf.

Och det är självklart att en hund under kontroll som är långt från sin förare på en åker springandes efter pinnar ex, kan störa lika mycket som en som är utan kontroll, som inte kommer på inkallning direkt, djuren vet inte skillnad.

Fast herregud. Jag KOLLAR så att det inte är vilt där. Jag rusar inte runt som en blådåre och skrämmer det. Tycker du likadant om bärplockare? Eller någon annan som lämnar stigen/vägen?

Ja, det har jag skrivit förut, jag tycker man ska vara försiktig var man går under denna tid.

*kl*

En sak som verkar vara tydlig är att det finns många olika tolkningar av lagen,även bland myndigheterna.Innan något fall är avgjort i högre instans så finns det nog ingen som kan säga sig tolka lagen till 100%.

Det känns som att denna tråd har gjort sitt så jag låser den!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 665
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 034
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka