Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Källan är mycket viktig.
Utan den så är informationen helt utan värde.
Utan källa så kan man ju skriva ihop vad som helst och påstå att det är sanning.
Ja visst kan man det om man nu skulle vilja.
Nu finns det ju en källa! så bra! dessutom känns det som ett vettigt svar från polismakten.
Ungefär så har jag fått muntligt svar av både länsstyrelen, polis (hundförare) och av en länsveterinär.
Ingen av dom jag pratat med har tolkat lagen som 2 meter långt koppel.
Men i fjällen har vi kanske andra regler?
Vidderna är oändliga, och alla som vistas här är rädd om både djur och natur.
* Jenny *
Nu finns det ju en källa! så bra! dessutom känns det som ett vettigt svar från polismakten.
Jaktlagen och ovan tillsynslag talar om att hundar ska hållas under sådan tillsyn att de inte springer lösa och med det menar man inte att hunden måste vara kopplad. Det handlar om att hunden inte får driva vilt eller orsaka avsevärd olägenhet.
Ett vettigt svar??, ja man sväljer då det man vill...
Läs inlägget igen och inse att polisen antingen har noll koll, eller har blandat ihop omedvetet då han skriver:
Det polisen beskriver är ju vad som gäller under resten av året då hundar får vara mer lösa, då får de inte driva vilt eller orsaka avsevärd olägenhet, den tiden som diskuteras här då gäller det att inte störa och det verkar polisen ha missat helt.
Nu så börjar tråden att bli lång.
På första sidan så finns detta inlägg.
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15396263&postcount=11
Det är ett svar skrivet av NILS HALLBERG miljörättsjurist på Naturvårdsverket.
Då det är Naturvårdsverket som har tolkningsföreträde så borde detta vara det mest korrekta svaret.
Tidigare så har du beskrivit helt andra aktiviteter som du och din hund har ägnat er åt under Barnkammartiden.Varför skulle man inte kunna leva tillsammans med naturen istället för att få ramaskri över att en hund är okopplad i närheten av föraren?
Tidigare så har du beskrivit helt andra aktiviteter som du och din hund har ägnat er åt under Barnkammartiden.
Aktiviteter där hunden verkligen inte varit i närheten av dig.
Detta har du motiverat med att hunden "måste ju få vara lös och bara vara hund".
Det är detta hävdande av att din hund "måste få vara lös" som i alla fall jag vänder mig emot.
Detta då det strider mot lagstiftningen och du dessutom nyttjar andras mark till det utan att fråga.
Ivrigt hävdande att Allemansrätten gäller.
Och då så påstår jag att det inte finns någon sådan rätt enligt Allemansrätten.
Men i fjällen har vi kanske andra regler?
Eftersom att det i lagen inte står reglerat om hur långt bort hunden får vara utan att den ska vara under uppsyn och kontroll så tror jag inte det går att få till en anmälan.
Nu hänger jag inte med, vilket är det som jag gör som är olagligt?
Fast olägenhet är ju bla störning. På vilket sätt har han noll koll?
De aktiviteter som du beskriver är lekar där hunden inte är i din omedelbara närhet.
Utan lös en bra bit ifrån dig.