Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Med denna kommentar funderar jag på "körkort för hundägare".

Jag är också för hundkörkort. Men vad du menar att det skulle görs för nytta i just dessa frågor får du gärna förklara.

intressant att läsa jämförelse med att "hararna leker/parar sej i närheten" eller "kaninen försvann men kom tillbaka". Just detta är intressant ur djurforskning men visar INTE på att man inte stör djurlivet.

Jag läste en studie som gjordes på rådjur i särskilda stora hägn för längesen. Man hade 2 hägn. I det ena drev man kontinuerligt rå'na med drevhund. I det andra fick dom våta helt ifred. När man till slut avlivade och dissikerade alla rådjuren så fann man ingen skillnad vad gällde spår av stress i djurens kroppar. Intressant...

Jag ska se om jag hittar studien igen.

Och för att förtydliga så vill jag säga att det INTE är ok någonsin för andra än jakthundar "i arbete" att driva vilt. Vissa verkar tro att vi tycker det bara för att vi påstår att djuren inte verkar så krydda.

Sen vi började köra sök i ett nytt område så har bl a vildsvin ökat där. Vi har inte sett några på träning men markägare och jägare påstår det när vi pratat med dom.

På det jag citerade lät det på dig som om hundfolk är rädda för att någon på promenaden ska ta deras hund, vilket är befängt.

Nej, jag har inget att vara rädd för. Hade jag inte haft pli på mina hundar hade dom inte fått vara lösa. Jag,har skvallertränat dom på allt man kan tänkas stöta på under en tur ute.

Situationen som jag tänkte på var när en jakträttsinnehavare uppmanar hundägaren att koppla hunden och hundägaren inte vill alternativt inte kan.
Och kanske obekymrat fortsätter att kasta pinnar åt den i stället.

Vad skulle det körkortet gå ut på då hade du tänkt? Kunskapen om man stör vilt om man har hunden lös eller ej? Du har ingen aning om hur jag rör mig i skogen, hur jag har mina hundar, hur djurlivet är i min skog.

Mina hundar har det utmärkt och sköts på bästa sätt. Så att jag skulle behöva ta ett hundkörkort är bara tramsigt av dig att påstå.

Jag är för hundkörkort om det nu skulle finnas något bra sätt att få det att funka, och jag kan lova dig att jag skulle klara det provet.
Jag vet att jag inte får ha hunden lös under en viss tid under året. Men jag väljer att ha det ändå i vissa lägen.
Lika väl som att jag cyklar utan hjälm tex.

Till ginnies, jag har inte frågat honom om ngt skriftligt. Jag tror också att skulle han prata med okända männsikor eller allmänt om det här så säger han nog det som lagen säger. Vad han sa till mig, antagligen helt inofficiellt är att det är ok för mig att ha mina hundar som jag har, inget kommer hända, varken mig, mina hundar eller djurlivet i min skog.

Vet inte riktigt om du förstår vad jag menar? Sen har det ju inget med tråden att göra egentligen, det han sa till mig. Lagen är ju ändå lagen, det är jag helt med på. Sen väljer jag i bland att inte följa den helt korrekt. Det är jag heller inte ensam om.

Jag kan nog inte disskutera frågan mer med dig, vi kommer ju inte komma ngn vart. Jag vet att du har rätt i vad lagen säger. Jag lägger dock till en nypa salt och förnuft :)

Fast att du skriver det tyder på att du aldrig har träffat fijja och hennes hundar. Hon har grym kontakt med och koll på sina hundar! Hennes hundar skulle aldrig komma i närheten av att störa vilt. Mina kopplade vildbasare till kaninjägare stör nog mer.

Oj tack snälla du :o :)

Lagen är ju ändå lagen, det är jag helt med på. Sen väljer jag i bland att inte följa den helt korrekt. Det är jag heller inte ensam om.

Blir det bättre av att även andra väljer att strunta i lagen?

Jag tycker då att det blir värre ju fler som struntar i den.

Det är väl som med bilkörning. Kör många lite för fort, 5-10 km /h, det gör ingen skillnad direkt. Men dom få som inte bryr sig alls och ligger 30 + över utgör ju en fara för oss andra.

Till ginnies, jag har inte frågat honom om ngt skriftligt. Jag tror också att skulle han prata med okända männsikor eller allmänt om det här så säger han nog det som lagen säger. Vad han sa till mig, antagligen helt inofficiellt är att det är ok för mig att ha mina hundar som jag har, inget kommer hända, varken mig, mina hundar eller djurlivet i min skog.

Då kom det faktiskt fram, att även du inser att polisen du talade med inte beskrev lagen och den tolkning som han antagligen kan på ett korrekt sätt, också på ett sätt som denne såklart skulle ha väldigt svårt att våga uttrycka sig skriftligt då polis gör fel, att han dessutom törs lova, eller om det är din egen tolkning, att inget ska hända djurlivet i din skog(hur mkt mark har du?) och att du isf går på det, typ lite disneytanke, hur vågar man ett sådant löfte?

Det är väl som med bilkörning. Kör många lite för fort, 5-10 km /h, det gör ingen skillnad direkt. Men dom få som inte bryr sig alls och ligger 30 + över utgör ju en fara för oss andra.

Om många kör medvetet lite för fort och skiter i lagen där, och menar de är bara lite olydiga så bara för jag gör det spelar det ingen roll,så blir såklart trafikstörning o risker av detta väldigt mycket större i det stora hela- det finns en anledning till hastighetsbegränsning.

Och den som kör 30 + resonerar kanske som så att "har mycket bättre koll än andra", "bilen är ny och x lydig, läs säker" , "fri sikt, vem kan jag störa", osv...

Han har inte lovat mig någonting :)
Det var en diskussion två människor emellan. Jag orkar inte förklara mer för dig hur samtalet såg ut.

Allt behöver inte vara så svart vitt, man kan använda sig lite av sunda förnuftet. Skönt att det är så tycker jag :) Sen om du inte kan/vill det, så fortsätt som du gör då om du trivs med det :)

Om många kör medvetet lite för fort och skiter i lagen där, och menar de är bara lite olydiga så bara för jag gör det spelar det ingen roll,så blir såklart trafikstörning o risker av detta väldigt mycket större i det stora hela- det finns en anledning till hastighetsbegränsning.

Och den som kör 30 + resonerar kanske som så att "har mycket bättre koll än andra", "bilen är ny och x lydig, läs säker" , "fri sikt, vem kan jag störa", osv...

Men herregud, det blir inte en trafikstörning om man ligger 5 km över gränsen. Såfall är det störningar 80 % av tiden ute på våra vägar.

Dig går det ju inte alls att diskutera med, lev som du lär.

Det är väl som med bilkörning. Kör många lite för fort, 5-10 km /h, det gör ingen skillnad direkt.

Jo det dödar massor av människor varje år.
Samt det där viltet som Kombo tog upp.
Farten är en stor fara i trafiken och något som Polisen därför jagar efter mer och mer.

Jag tycker att denna respektlöshet för lagen är skrämmande.
Detta då människor och djur faktiskt tar skada av den.

Men herregud, det blir inte en trafikstörning om man ligger 5 km över gränsen. Såfall är det störningar 80 % av tiden ute på våra vägar.

Inte riktigt 80% men mycket är det och för hög fart är nästan alltid inblandad.

Jag är yrkesförare på tung trafik så jag tillbringar mina arbetsdagar i trafiken bland alla dessa som kör "bara" 5-10km för fort.
Och de ställer till det, tro mig.
Det är därför som Polisen jagar dem så noga.

Om det är något som jag skulle önska i trafiken så är det förutom att folk hölls sig nyktra, men du tycker väl att man kan ju ta en öl det gör väl ingen skillnad, så är det att de lugnade ner sig och höll hastighetsgränserna.
I stället för att pressa på, krocka och sedan stoppa upp hela trafiken genom Stockholm.

Han har inte lovat mig någonting :)
Det var en diskussion två människor emellan. Jag orkar inte förklara mer för dig hur samtalet såg ut.

Jo, om inte jag minns helt fel skrev du tidigare i tråden "även jag har fått OK av polisen" nu visar det att samtalet var mer från en polis på fritid som inte törs stå för det som sagts.

Inser du inte vad fel det blir i en sådan här tråd när du först skriver du fått ok och strider för det, sedan erkänner det är en privat feltolkning?, det finns faktiskt de som väljer att läsa "även jag har fått ok av polisen" och tar det som sanning och inte läser mer.

Dig går det ju inte alls att diskutera med, lev som du lär.

Tillräkligt allvarligt räknas det som , min granne fick runt 2000 i böter för 86 om jag inte minns fel.

Och jag hör till de som inte kör för fort, det är en stor fara ex att bli omkörd på 80-väg för att de tycker jag som ligger på inte mer än 80 kör för långsamt.

Sedan kan det ju komma skyltar man inte känner till så man missar hastighetsminskningen i tid, men jag försöker ha koll och vara noga. Jag har fått signalhorn i ändan flera gånger för jag håller 50 in till stan som det ska vara.

Det blir ju tråkigt när de som följer lagen där anses vara de som förstör och är nojjiga, rent av löjliga, precis som med tolkningen av barnkammartidens lag.

Fast koppel är inte det väsentliga här. Kärnan i regeln är att man inte ska störa vilt. Jag tror att risken är större att man stör vilt om man kommer galopperande till häst med en kopplad hund bredvid sig än om man noga kollar av ett fält och sedan kör lite lydnadsträning där och belönar med bollkastande.

Jag säger nu inte att du inte får rida med din hund. Men om vi ska fokusera på vad som riskerar att vara den största störningen så tror jag helt klart att det är hunden som rör sig över ett större område i galopp (som när du rider med hunden) än hunden som springer lös på ett fält som man, innan man släpper hunden på det, kollar igenom ordentligt.

Nja fast jag menade ju mer som alternativ för att hunden ska få springa.
Det som inte framgår ur mitt inlägg är att jag rider på vägen som är avsedd för trafik, alltså en vanlig bilväg, och då har med mig hund som är kopplad.
Med lagom långt koppel menar jag här ett koppel som håller hundarna nära hästen men utan att vara alldeleles under hovarna.
Ärligt talat i samma närhet som om jag gått till fots med hundarna i 2m koppel.
Och definitivt under samma kontroll.

Jag trodde i min enfald att den här tråden handlar om hur myndigheterna ser på kontroll över hund.
Jag har uppfattat att en del skribenter menar att man inte kan rasta sina hundar ordentligt om de inte får vara lösa och jag illustrerar med ett exempel att hundarna åtminstone kan få rejäl motion.

Jag trodde i min enfald att den här tråden handlar om hur myndigheterna ser på kontroll över hund.

Tråden handlar om myndigheternas syn på lagen och där framgår det att syftet med lagen - själva kärnan i den - är att inte viltet ska störas under "barnkammartiden".

Mina hundar har det utmärkt och sköts på bästa sätt. Så att jag skulle behöva ta ett hundkörkort är bara tramsigt av dig att påstå.

Jag ser det som ett problem att du i en tråd i ett offentligt forum rekommenderar att man ska använda "sunt förnuft" och strunta i lagen.

Det är mycket möjligt - eftersom jag hör till dem som inte träffat dig och dina hundar så vet jag inte - att du har så god kontroll på dina hundar att du inte behöver ha dem kopplade.

Men att propagera för att ignorera lagen är inte bra.
Din bekanting polisen har till dig i ett privat sammanhang visat sitt samtycke till din kontroll över hundarna.
Därifrån extrapolerar du det till en allmängiltig sanning att man inte alls behöver bry sig om lagen.

Jaja.
Du har säkert koll på hundar.
Men du är inte lika insiktsfull när det gäller människor tror jag;)
För vem tror du kommer att följa dina rekommendationer och strunta i koppling och kontroll över hundarna? De som har kontroll, eller de som har otillräcklig kontroll?
De som tycker att ridhäst på bilväg stör viltet mer än deras apporterande hund på en stubbåker?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 665
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 034
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka