Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
.... lagen kom ju inte till pga sådana som rör sig i skog och mark som jag och min hund. Iofs, alla har ju inte ett sunt förnuft och det kan tolkas så olika.
Nej jag blandar inte ihop det utan är osäker där.
Om hunden är att anse som kopplad, under samma kontroll, så tror jag inte att jakträttsinnehavaren kan hävda att denne behövde koppla upp hunden.
Däremot så får jakträttsinnehavaren fånga och koppla upp lös hund.
Och så är vi tillbaka till "Vad är en lös hund?".
Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Läs resten av paragrafen samt 18 §, där framgår att hela syftet med att underrätta ägaren är att denne ska hämta sin hund.
Läs resten av paragrafen samt 18 §, där framgår att hela syftet med att underrätta ägaren är att denne ska hämta sin hund.
Vad lös hund innebär specificeras ju inte. I lagtexten står det "springa lös", vilket i och för sig inte är så mycket klarar, men i ljuset av övrig lagtext så tolkar jag det som att hunden inte springer lös så länge ägaren har kontroll över hunden och kan förhindra den från att driva eller förfölja vilt.
Under barnkammartiden så får den inte ens springa lös så att den kan störa.
Lös enligt en massa källor som vi nu har länkat till anses vara när den inte är i förarens omedelbara närhet.
Polismyndigheten tolkar det i sin förordning som 2 meter.
Vilket då är en tolkning som också gäller.
Alltså borde lös enligt lagen vara när hunden är utan koppel och mer än 2 meter från föraren.
Jakträttsinnehavaren skulle möjligtvis få gehör för något sådant om ägaren tidigare gjort så och hunden också gjort sig skyldig till att driva vilt.
Fast de länkarna gäller ju hundförbudstiden (det du kallar barnkammartid).
Ja?
Jag trodde att det var den tiden som tråden handlade om?
Under övrig tid så kan ju hunden leka lös så länge som den inte förföljer vilt och det är bara jaktträning och att driva vilt som är förbjudet på andras mark.
Olika.
Jag vet att den konversationen då inte blir trovärdig för dig. men jag är nöjd med den och ville nämna den, främst för Linnsan som haft en liknande. Så om du tror på det eller inte bryr jag mig inte så mycket om. Tänker inte be honom bekräfta detta på mail, då jag inte tror att han har alls någon lust med det heller.
Stör gör man på ett eller annat sätt så fort man går ut. Dina personliga åsikter om vad du tror stör har inte så stor betydelse. Framförallt inte när jag + flera andra har andra åsikter om hur stört viltet blir av att hunden går på längre avstånd än 2 meter.
Säga vad ni vill, vi stör inte så att det ger några effekter på djurlivet här.
Med denna kommentar funderar jag på "körkort för hundägare". Att kunna skriva kommentaren och tro på den visar på okunskap och oförståelse om vår "vilda" djurvärld.
Men i verkliga livet kan jag inte tro att en hundägare inte omedelbart skulle kalla in sin hund och hålla i den för att inte bli av med den.