Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Ekonomin sätter stopp för det, vi får bara ett visst antal platser på utbildningarna som vi kan skicka folk på.

Då så får väl de som vill spåra skaka fram mera pengar till utbildning och se till att det blir fler utbildningsplatser då.

Det där blir ju som "Det är så dyrt att ta körkort så jag kör utan".

Och åter igen, på en apellplan tränar man. Inte rastar hund.

Så därför tycker du att man i stället kan rasta hund och leka med den olagligt på andras mark.
Har du ens frågat om lov att vara där och leka med din hund?

Om din hund är fem-tio meter från dig och kidet är fem meter bort, är väl risken ganska stor för att kidet eller dess mamma blir störd.
Och din bild av en stubbåker tycks skilja sig från min bild av stubbåker.

Jag tycker inte att koppel vid ridning är någon säkerhetsrisk eftersom jag har ett "lagom" kort koppel.

Fast koppel är inte det väsentliga här. Kärnan i regeln är att man inte ska störa vilt. Jag tror att risken är större att man stör vilt om man kommer galopperande till häst med en kopplad hund bredvid sig än om man noga kollar av ett fält och sedan kör lite lydnadsträning där och belönar med bollkastande.

Jag säger nu inte att du inte får rida med din hund. Men om vi ska fokusera på vad som riskerar att vara den största störningen så tror jag helt klart att det är hunden som rör sig över ett större område i galopp (som när du rider med hunden) än hunden som springer lös på ett fält som man, innan man släpper hunden på det, kollar igenom ordentligt.

Ofta är det så att några få personer driver hela verksamheten och sitter på flera stolar.

Då så tycker ju jag att de som så gärna vill träna att spåra med sina hundar skulle ta och engagera sig litet mera i klubbarna så att de kan spåra under lagliga former.

Det är ju inte förbjudet att träna spår utan bara några regler som skall vara uppfyllda.

Jo, vi stör säkert kidet när vi går förbi. Men vi stör inte mer än om han hade varit 2 meter bort. Det är väl just det, jag och hund stör förmodligen lika mycket men det gör vi så fort vi sätter foten utanför dörren.

Angående hur bra rastade hundarna blir i koppel är nog olika beroende på hund. Men jag tror faktiskt att alla problembeteénden hundar har är rätt så starkt beroende på aktivering. Inte allt, men mycket.

Angående att ha koppel när jag rider så nej, jag vill ha hunden längre bort än två meter när jag rider. Och det är fortfarande en hög risk för skada på hunden.

Senast ändrad:

Då så får väl de som vill spåra skaka fram mera pengar till utbildning och se till att det blir fler utbildningsplatser då.

Fast att jämföra att köra utan körkort med en hund som går några meter från föraren är ju rätt absurt.

Så därför tycker du att man i stället kan rasta hund och leka med den olagligt på andras mark.
Har du ens frågat om lov att vara där och leka med din hund?

Sist jag kollade så har vi faktiskt allemansrätt i sverige. Så att jag skulle vara olaglig när jag går i skogen tror jag inte ens lite på.

Om du menar stubbåker så ja, där får jag vara.

Nej, det är rätt stor skillnad på att köra utan körkort och att lägga spår utan auktoriserad ledare, faktiskt. Inte minst eftersom det för viltet inte spelar någon som helst roll störningsmässigt om jag spårar vid ett tillfälle när någon av mina klubbkompisar som är ledare är närvarande eller när jag är själv.

Jag säger inte att det är rätt men det är något jag är beredd att göra någon enstaka gång och i stället för att bekymra mig om det lägger jag tid och energi på att arbeta ideellt för klubben så att vi ska kunna utbilda folk över huvud taget.

Men jag som har mark till förbannelse då?
Det blir ju litet annat när man är på egen mark.
Det där med "Markägarens tillåtelse" är ju uppfyllt.
Och det är ju inte någon annans vilt som du stör.

Men får min hund då vara med lös?
Det kan jag inte svara på.
Jag vet helt enkelt inte.
Dels så vet jag ju inte om din hund stör eller är lydig nog att vara nära dig.
Och dels så vet jag inte, och kan faktiskt inte ens gissa, hur ett rättsfall skulle bli om du blev anmäld för att ha lös hund under barnkammartiden.

Antagligen skulle du bli dömd om det fanns bevis på att din hund hade stört vilt.
Men inte annars.
Det finns ju ingen annan markägare som motpart.

Nu så skall jag uttrycka min åsikt.
Den är min egen.

Jag tycker att det är fräckt att ha sin hund lös på andras mark och störa det vilt som tillhör markägaren.
Det är jägarnas nästa generation som man stör med sin hund när man har den lös under barnkammartiden.
För mig så är det ett problem som har med "mitt och ditt" att göra.

Att störa viltet i skogen hör definitivt inte till allemansrätten.

Inte minst eftersom det för viltet inte spelar någon som helst roll störningsmässigt om jag spårar vid ett tillfälle när någon av mina klubbkompisar som är ledare är närvarande eller när jag är själv.

Har du markägarens tillstånd?
För det tycker då jag spelar roll.

Sist jag kollade så har vi faktiskt allemansrätt i sverige. Så att jag skulle vara olaglig när jag går i skogen tror jag inte ens lite på.

Jag har för mig att det ser ut så här. Så länge du har din hund under uppsikt på annans mark (även jaktmark) och inte stör eller jagar så får du ha den lös (pratar nu mellan 21 augusti-28 februari). Befinner du dig på annans jaktmark så får du dock inte jaktträna, t.ex. apportering eller viltspår, utan markägarens tillstånd.

Ja, antingen har jag själv kollat så att det är ok att jag är där eller så är jag på de marker som klubben använder sig av vid träning och tävling.

Men det hör heller inte till äganderätten av mark att få gå fram och koppla en lös hund när ägaren står bredvid och hunden inte gör någon ansats till att jaga och ägaren inte ägnar sig åt jaktträning.

Den är min egen.

Jag tycker att det är fräckt att ha sin hund lös på andras mark och störa det vilt som tillhör markägaren.
Det är jägarnas nästa generation som man stör med sin hund när man har den lös under barnkammartiden.

Min åsikt är att:
För mej får folk med sunt förnuft gärna vistas på vår mark.
Inga som helst problem! Men givetvis skulle jag bli sur om ev promenerande med vett och vilja skulle låta sina hundar driva vilt:mad:
Jag tror inte att jag kommer att behöva se det problemet, här finns det gott om plats, och alla hjälps åt. Vi lever så nära naturen, så vi är alla rädda om den.

* Jenny *

Sv: Lite statistik

Och att alla dessa olyckor bara skulle bero på att folk kör för fort, är ju bara löjligt att säga...

Ingen har sagt så , det blir bara tråkigt när du antingen läser så illa? eller insinuerar medvetet för att krångla i tråden?

Den är min egen.

Det känns som om du diskuterar två skilda saker parallellt: (1) Att inte störa vilt mellan 1 mars och 20 augusti (vilket den här tråden handlar om) och (2) Att använda andras mark på ett otillbörligt sätt (vilket tråden inte handlar om).

Kan du vara vänlig och försöka hålla dig till (1) och ta (2) i en annan tråd? Det är nämligen två helt skilda frågor.

Den är min egen.

Stör gör man på ett eller annat sätt så fort man går ut. Dina personliga åsikter om vad du tror stör har inte så stor betydelse. Framförallt inte när jag + flera andra har andra åsikter om hur stört viltet blir av att hunden går på längre avstånd än 2 meter.

Nej men att uppmana hundägaren att koppla sin hund.
Och det är ju då antagligen så att en hund i förarens omedelbara närhet får anses som kopplad.
Men inte en hund 10 m bort från föraren.
Den hunden som är en bit från föraren får jakträttsinnehavare koppla och ta med sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 665
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 034
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka