Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lite mer statistik

Och med det så vill du säga vad?

Att det vore bra om bilförare sänkte farten kanske?

Från början ville jag inte säga mer än att statistiken är rätt intressant, och ger ett visst perspektiv på ursprungsfrågan i tråden.

Men eftersom du frågar så ... Man frestas ju att dra slutsatsen att jakten stör och dödar betydligt fler djur än dem som faktiskt skjuts av jägarna.

Vad vill du själv säga?
Att viltolyckor skulle undvikas om alla höll hastighetsbegränsningarna?

Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Är inte det hundägarens ansvar att se till att ha tillgång till vad hunden behöver?
Typ egen eller hyrd inhägnad mark att vara på?

Fast detta har ju inget med trådämnet att göra eftersom det i det här fallet spelar någon roll om marken är ens egen eller inte.

Fast detta har ju inget med trådämnet att göra eftersom det i det här fallet spelar någon roll om marken är ens egen eller inte.

Det är ju det som hela tiden hävdas.
Att "Hunden måste ju få vara lös och vara hund".
På en väl inhägnad tomt så får den ju det.
Då så är det många som svarar "Men jag har ju ingen tomt så min hund måste få vara lös i skogen, var skall den annars vara?".

Med egen mark (eller ett tillstånd från markägaren) och utbildning till godkänd ledare för spårträning så kan man ju arrangera spårträningar så många gånger i veckan som man vill.
Vad är egentligen problemet där?

Så det spelar väl visst roll?

På en väl inhägnad tomt så får den ju det.

Självfallet, men det vet ju alla. Problemet är att det inte går att bedriva vettig (exempelvis) spårträning på en inhägnad tomt. Och det är ju det som diskuteras här: Hur ska lagstiftningen tolkas? Går det att bedriva vettig träning inom ramen för lagstiftningen?

Hade det räckt med en inhägnad tomt så hade exempelvis SBK inte behövt söka om dispens för att träna och tävla med lösa hundar under hundförbudstiden. Då hade det räckt att hägna in appellplanen.

Så frågan om egen inhägnad mark är ändå inte aktuell.

Jag kan tillägga att jag med en stelbent bokstavstolkning av lagstiftningen så tror jag att det är tveksamt att en inhägnad tomt stor som en lure coursingbana skulle vara acceptabelt att släppa hunden lös på under hundförbudstiden.

Det där med att utbilda folk inom klubbarna är inte något man bara gör; vi skickar ett par stycken på central utbildning varje år. Det är omöjligt att hur många som helst ska utbilda sig, pengarna räcker inte.

Hade det räckt med en inhägnad tomt så hade exempelvis SBK inte behövt söka om dispens för att träna och tävla med lösa hundar under hundförbudstiden.
Men nu så finns ju dispensen så då kan man väl se till att använda den i stället för att gå bredvid?
Vad är det som hindrar att se till att ha markägarens tillstånd och själv vara auktoriserad för att få leda träningen?

Så frågan om egen inhägnad mark är ändå inte aktuell.
Jo i alla när det gäller alla de frågor om att "Min hund måste få gå lös och kasta litet boll på en radie av 10 - 20 meter från mig".
Där så duger det med både en tomt och apellplan.

Markbrist gör att vi har tilldelning av mark där vi får vara när vi har organiserad träning. På dessa marker får vi inte åka och spåra själva, mest för att vi inte ska sabotera för någon annan träningsgrupp. I övrigt spårar jag väldigt sällan på privatägd mark.

Undrar hur de tänkte när ekonomisk vinning = okej med lös hund, men hitta försvunna personer = inte okej med hund i lina...? I mitt fall med fåren så är det inte ens tal om någon ekonomisk vinning öht.

Det går på tvärs med Jadzias tidigare påstående om att "var och varannan" inom klubbarna var auktoriserade.

Men då så är väl lösningen att se till att felra kan utbildas om nu intresset är så stort?
Inte att bryta mot lagen.

För mig så blir det litet av "Jag kör bil utan körkort för jag fick ingen uppkörningstid".

Det handlar ju om markägarens intressen.
Så då är vi där igen.
Att någon annan skall hålla med mark till ert intresse.
Skaffa mark, det är bara att köpa.

Alla andra som utövar hobbys där det behövs mark, banor och annat måste följa lagarna och skaffa den mark som behövs.
Jag kan inte strunta i att ha hage till hästen och i stället släppa den i grannens skog för att den skall få röra sig lös.
Men jag får rida i skogen = ta med mig hästen kontrollerat.

Det handlar om att man inom jordbruk/näringsverksamhet får göra en massa saker som man inte får göra för nöjes skull.
T.ex. köra motorfordon i terrängen.
Folk måste trots allt få försörja sig på sin mark.
Därför dessa undantag från reglerna.

Det går på tvärs med Jadzias tidigare påstående om att "var och varannan" inom klubbarna var auktoriserade.

Men då så är väl lösningen att se till att felra kan utbildas om nu intresset är så stort?
Inte att bryta mot lagen.

Så är det absolut inte. Vi har nästan 500 medlemmar i vår klubb och ett 40-tal av dessa spårar/söktränar organiserat. Av dessa är det bara ett fåtal som är auktoriserade.

Intresset för att vidareutbilda sig är inte sådär jättestort i alla klubbar. Ofta är det så att några få personer driver hela verksamheten och sitter på flera stolar. Jag är t ex förutom instruktör dessutom auktoriserad tävlingsledare i lydnad, styrelsemedlem och sitter med i kommittén för prov och tävling. Samt då 2 aktiva hundar som kräver sitt. Man ska ju hinna med de åtaganden man redan har innan man tar på sig ännu mer. Och sen finns det ju ett liv utanför hunderiet också som tar tid.

Det behöver väl inte alls gå tvärs emot det påståendet? Många är utbildade, ja, men du får det att låta som om alla kan gå en utbildning för att kunna träna på egen hand och så är det inte. Ekonomin sätter stopp för det, vi får bara ett visst antal platser på utbildningarna som vi kan skicka folk på.

Ja, det frågade jag ju inte. Men där ser jag ju direkt om där är något djur.

Jag blir nyfiken.
Hur ser du på en stubbåker om det ligger någon hare och trycker?
Det ser åtminstone inte jag.
Jag ser heller inte om det ligger ett rådjurskid och trycker fem meter från skogsvägen.

Jag har upptäckt att det går utmärkt med sele till mig och hundarna de gångerna jag är tillräckligt energisk för att jogga.
Jag har hästar som är "koppelsäkra" där jag faktiskt ridande kan ha hund i koppel i skritt, trav och galopp. Alltså kan jag rasta mina hundar "till häst" utan problem.
Och det måste ju gå med fler hästar?

Däremot tar jag inte med hundarna ut när jag vill träna något särskilt på ridturen, utan hundarna får hänga med när jag ska "motionsrida" någon häst.
Igår blev det en halvmilstur i trav och långsam galopp, ganska trevligt!

Jo i alla när det gäller alla de frågor om att "Min hund måste få gå lös och kasta litet boll på en radie av 10 - 20 meter från mig".
Där så duger det med både en tomt och apellplan.

Jag antar att en av de du menar är mig nu?

Anledningen till att kasta boll/pinne är belöning. Inte motion. Det är STOR skillnad på om jag sitter på en tomt med hunden under 2 timmar och kastar boll 5-20 gånger.

Jag vet inte hur andras hundar funkar, men mina lägger sig ner och vilar när det inte händer något, så även ute.

Och åter igen, på en apellplan tränar man. Inte rastar hund.

Jag blir nyfiken.
Hur ser du på en stubbåker om det ligger någon hare och trycker?
Det ser åtminstone inte jag.
Jag ser heller inte om det ligger ett rådjurskid och trycker fem meter från skogsvägen.

Jag har upptäckt att det går utmärkt med sele till mig och hundarna de gångerna jag är tillräckligt energisk för att jogga.
Jag har hästar som är "koppelsäkra" där jag faktiskt ridande kan ha hund i koppel i skritt, trav och galopp. Alltså kan jag rasta mina hundar "till häst" utan problem.
Och det måste ju gå med fler hästar?

Däremot tar jag inte med hundarna ut när jag vill träna något särskilt på ridturen, utan hundarna får hänga med när jag ska "motionsrida" någon häst.
Igår blev det en halvmilstur i trav och långsam galopp, ganska trevligt!

Jag tycker det syns rätt tydligt om där är något djur.

Vad har det för betydelse om det ligger ett kid 5 meter från vägen? Ska jag vända då? Fåglar räknas också som vilt, ska jag vända om jag ser en skata på vägen framför? :grin:

Att ha koppel när jag rider har jag bara om det är nödvändigt pga möte eller trafik. Det är en rätt stor säkerhetsrisk och det har jag bara om det är absolut nödvändigt.

Jag tycker det syns rätt tydligt om där är något djur.

Vad har det för betydelse om det ligger ett kid 5 meter från vägen? Ska jag vända då? Fåglar räknas också som vilt, ska jag vända om jag ser en skata på vägen framför? :grin:

Att ha koppel när jag rider har jag bara om det är nödvändigt pga möte eller trafik. Det är en rätt stor säkerhetsrisk och det har jag bara om det är absolut nödvändigt.

Om din hund är fem-tio meter från dig och kidet är fem meter bort, är väl risken ganska stor för att kidet eller dess mamma blir störd.
Och din bild av en stubbåker tycks skilja sig från min bild av stubbåker.

Jag tycker inte att koppel vid ridning är någon säkerhetsrisk eftersom jag har ett "lagom" kort koppel.
Men jag rider med handhäst i ett grimskaft också och ser inte heller det som en ridmässig säkerhetsrisk.

För övrigt tycker jag att det verkar finnas gott om hundägare i tätort, som rastar sina hundar genom promenader på koppel flera gånger dagligen och just de hundägarna verkar tycka att just deras hundar får tillräckligt med rastning utan att vara lösa.

Jag har också sett att en del hundägare har fantastiskt kontroll över sina hundar. Och de individerna har säkert inga problem med att ha hundarna okopplade även under "barnkammartiden".

Jag tycker dock att det är problematiskt att man i ett öppet forum, där det torde vara gott om människor med sämre kontroll över hunden (som jag), rekommendera att man ägnar sig åt "sunt förnuft" och därför inte behöver bry sig om att följa lagar och bestämmelser.
De som har bäst kontroll över sina hundar behöver kanske inte försöka överbevisa oss andra om det, med risk för att mindre kunniga personer släpper sina "jättesnälla" hundar som "alltid är under kontroll utom just när de rymmer" och därmed förstör för alla andra.

Det handlar om att man inom jordbruk/näringsverksamhet får göra en massa saker som man inte får göra för nöjes skull.
T.ex. köra motorfordon i terrängen.
Folk måste trots allt få försörja sig på sin mark.
Därför dessa undantag från reglerna.

Men jag som har mark till förbannelse då?
Jag får gå nya vägar varje dag och ändå inte behöva korsa min egen väg.
Jag kör 4 hjuling kors och tvärs och hämtar hem ved, stängslar hagar, och annat.
Men får min hund då vara med lös?
För mej är hon en arbetskamrat, och hon åker hjuling nästan varje dag.
Stör vi mindre med hjulingen än om hon skulle sprungit brevid?
Vi brukar låna ut provmarker till vorsterklubben och även andra fågelhundsprov.
Stör dom mindre i sin träning än jag och Ryamattan när vi promenerar efter skogsbilvägen?

Den här lagen kanske passar att tillämpas där det är mycket folk, och hundar i gång, men här i fjällen har vi inte problem med att det direkt är trångt i markerna... Varken av vilt eller hundar/folk.

* Jenny *

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 665
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 034
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka