Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.
Men vilken jakträttsinnehavare gör en sådan sak????
Om jag har min hund innom synhåll, kommer på inkallning, och inte stör, (vistas där det inte finns djur)
Vilken jakträttsinnehavare har så mycket fritid, eller är så nitisk att h*n skulle idas bemöda sig om att springa och koppla glada hundar i skogen
Likaså vilken polis har så mycket tid över att dom skriver en rapport på något som visseligen är olagligt, men som knappast tas upp i någon domstol i alla fall.
Jag skulle vilja se vilket straff en hundägare har fått under sådana promisser???
De är en helt annan sak när hundar verkligen drivit vilt! DET är straffbart!
Då vi hade 2 lösa hundar på vår mark, som faktiskt drev råddjur. (mitt i vintern) fick ägaren en tuff utskällning, och vi lovade honom dyrt och heligt att fånga hans hundar och ta dom till polisen en ev. nästa gång.
Det har inte hänt. Det var ett misstag. Sånt kan ske.
En familj här i byn fick se 2 skotrar som drev råddjur på andra sidan sjön, dom samlade ihop ett par mannar och körde ikapp dessa skotermarrodörer.
Tog namn personnummer och skoter regnummer.
Lämnade över detta till polisen, och.... Två år senare har INGET hänt
Killarna gick fri, ärendet las ner, och även om just dom inte kommer jaga djur med skoter, så kommer det helt säkert att hända igen.
Varför skulle straffet vara värre om min hund skulle sköta sig i min närhet, än om jag jagar djur med skoter
Det här har ju skapat en hysteri som inte är vettig, sunt förnuft måste få råda.
Jag tror inte att någon av oss verkligen vill att poliser, dommare, och andra myndighetspersoner ska använda sin snålt tilltagna arbetstid till att jaga lösa hundar i skogen, och deras ägare som råkar kasta en pinne på en stubbåker där det inte finns djur
I så fall har paragrafrytteriet tagit galna propotioner
* Jenny *
Ps ni kan få namnet på den man som gjorde polisanmälan, måste bara kolla att det är okey med honom.