Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Jo, du glider från din sanning om du inte skriver till polisen att du även kastar ut på åkrar så hunden sticker dit själv långt från dig.

Ja, det frågade jag ju inte. Men där ser jag ju direkt om där är något djur. Och som jag fick det förklarat så ansågs inte hunden störande om den passerar ett vilt djur. Utan om det aktivt stör det. Alltså borde det inte vara någon fara om det skulle vara något vilt 50-100 meter bort. Om det ens blir stört då.

Länka gärna så jag får läsa hela då jag inte hittar det. Rasthage måste alltså vara säker från andra djur? Hur säker? Jättebra om du kan länka.

Så de rasthagar som finns uppsatta på allmänna platser är säkrade från att andra djur ska kunna ta sig in? Om ett djur tar sig in och en hund stör i dens rasthage, vad händer då?

Hallå, detta är en hage på närmare hektaret, alltså inte mindre rasthagar som du tänker på.
Det fanns användare som menade min superhage på 0,8 ha, 150 cm hög, svetsade galvade maskor på ca 3 ggr 3 cm med kraftig tråd, inte fick användas till hund alls under barnkammartiden.

Maila jordbruksverket.Mitt mail ligger i en trasig dators hårddisk.

Det är hela tiden en massa bortförklaringar för att slippa ta till sig lagen, alltid, det är ändå cyklister, å den där fågeln är minsann mer rädd för mig än för hunden, svampplockarna stör minsann, ja, hur mycket som helst. Ibland kastas pinnarna bara någon meter ibland hej å hå lång ut på stubb , du ser minsann inget men tänker inte på de djur som kan se dig o hunden utan att bli sedda men ändå störda.

Men jag värnar väl mer om de vilda djurens rätt till intillhundar och mer störningsfritt när de väntar o har smått.

Ja, att du värnar mer om att ett vilt djur KANSKE blir stört av att din hund jagar en boll är för mig märkligt. Själv ser jag till att visa hänsyn utan att dra det till överdrifter, och jag håller mig dessutom till lagen! :idea:

Ja, det frågade jag ju inte. Men där ser jag ju direkt om där är något djur. Och som jag fick det förklarat så ansågs inte hunden störande om den passerar ett vilt djur. Utan om det aktivt stör det. Alltså borde det inte vara någon fara om det skulle vara något vilt 50-100 meter bort. Om det ens blir stört då.

Det handlar inte om vad du menar dig se, utan att de djur som kan se dig utan att bli sedda ska slippa bli störda- NVV menar på att man accepterar den störning som blir av promenerande hundar i koppel men vill inte ha den störningen utökad, därav nära intill-lagen.

Hallå, detta är en hage på närmare hektaret, alltså inte mindre rasthagar som du tänker på.
Det fanns användare som menade min superhage på 0,8 ha, 150 cm hög, svetsade galvade maskor på ca 3 ggr 3 cm med kraftig tråd, inte fick användas till hund alls under barnkammartiden.

Maila jordbruksverket.Mitt mail ligger i en trasig dators hårddisk.

Oj! Så allmänna rasthagar är SÅ små? Och det tycker du att man ska rasta och motionera sin brukshund i för att behålla god kondition och välmående?

Ja, att du värnar mer om att ett vilt djur KANSKE blir stört av att din hund jagar en boll är för mig märkligt. Själv ser jag till att visa hänsyn utan att dra det till överdrifter, och jag håller mig dessutom till lagen! :idea:

För mig är det inte det minsta märkligt, jag är fövisso en stor naturfantast och värnar om det vilda med stort o varmt hjärta, men det du kallar märkligt ser jag som hänsyn då du faktiskt inte kan veta innan om du stör eller inte.

Kastar den där bollen gör jag på min lekplan, ridbanan i hagen med superstaket, det duger gott.

Det handlar inte om vad du menar dig se, utan att de djur som kan se dig utan att bli sedda ska slippa bli störda- NVV menar på att man accepterar den störning som blir av promenerande hundar i koppel men vill inte ha den störningen utökad, därav nära intill-lagen.

Det finns ingen "nära intill - lag". Det som däremot står är detta:

Från den 1 mars till 20 augusti ska alla hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lös i marker där det finns vilt.

Därefter står det såhär:

Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller henne ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd skall i stället polismyndigheten underrättas.

Jag har svårt att se att jakträttsinnehavaren tar en hund som är 10 meter (eller för den delen 20) från föraren och sedan går hem och letar reda på vem som äger hunden och ringer denna och talar om att hunden är hittad, jag är rätt säker på att jakträttsinnehavaren kan anmälas för stöld av hunden då.

Därav tror jag första citatet inte avser en hund som är okopplad, utan en hund som löper omkring själv utan förare, oavsett vilken gångart hunden skulle ha...

Senast ändrad:

Oj! Så allmänna rasthagar är SÅ små? Och det tycker du att man ska rasta och motionera sin brukshund i för att behålla god kondition och välmående?

Jag har ingen aning men har aldrig sett en rasthage på närmare hektaret, men har man inte egen mark eller för den delen ekonomi att göra som jag, då får man väl nöja sig med liten hage eller jogga så hunden får behålla sin goda kondition.

Men jag har skrivit det förut, du rider ju, din hund måste väl få toppenkondis när den kan gå med där, man kan ju ha hunden mer intill o skita i pinnkastningen ex. så är ju allt bra och ok.

Jag har svårt att se att jakträttsinnehavaren tar en hund som är 10 meter (eller för den delen 20) från föraren och sedan går hem och letar reda på vem som äger hunden och ringer denna och talar om att hunden är hittad, jag är rätt säker på att jakträttsinnehavaren kan anmälas för stöld av hunden då.

Det fungerar såhär, om din hund anses som störande och är 20 meter ifrån dig och du blir tillsagt men antingen skiter i att ta in din hund eller om din hund är olydig och inte kommer- ja, då kan den fångas in och jakträttshavaren blir inte anmäld för stöld.

tar du in din hund och håller den nära så kan den inte tas från dig.

vad gäller det andra så tycker jag du ska läsa NVV mail igen.Näraintill.

Jag har ingen aning men har aldrig sett en rasthage på närmare hektaret, men har man inte egen mark eller för den delen ekonomi att göra som jag, då får man väl nöja sig med liten hage eller jogga så hunden får behålla sin goda kondition.

Men jag har skrivit det förut, du rider ju, din hund måste väl få toppenkondis när den kan gå med där, man kan ju ha hunden mer intill o skita i pinnkastningen ex. så är ju allt bra och ok.

Nu är det som så att häst har jag inte hemma längre, och kommer förmodligen inte ha på ett bra tag. Angående att jogga så var det lite skrattretande faktiskt. Dels så passar bara min hund när jag joggar, han kommer alltså inte ens upp i trav, då joggar jag ändå ca 8 km/h. Och hunden kan dessutom inte strosa runt och lukta och bara vara hund, vilket våra promenader går ut på. Likadant med cyklandet, inget stanna eller nosande där, om han inte är lös då.

När jag rider vill jag ha hundarna några meter ifrån just för säkerhets skull. Och anledningen till boll och pinnkastning är främst belöning. Inte motion även om man får det lite på köpet.

Nu är det som så att häst har jag inte hemma längre, och kommer förmodligen inte ha på ett bra tag. Angående att jogga så var det lite skrattretande faktiskt. Dels så passar bara min hund när jag joggar, han kommer alltså inte ens upp i trav, då joggar jag ändå ca 8 km/h. Och hunden kan dessutom inte strosa runt och lukta och bara vara hund, vilket våra promenader går ut på.

Jag skriver på det du beskrivit, nyss hade du häst och jag kan inte veta förändrade omständigheter- angående jogg så kan man stanna till ibland och låta hunden nosa, din fart är förhållandevis långsam så jag kan förstå att hunden blir lite stapplig, men faktum är att de flesta som joggar som du ändå gör klarar av kortare bitar i högre tempo så kan man vila lite när hunden nosar o strosar intill.

Jag skriver på det du beskrivit, nyss hade du häst och jag kan inte veta förändrade omständigheter- angående jogg så kan man stanna till ibland och låta hunden nosa, din fart är förhållandevis långsam så jag kan förstå att hunden blir lite stapplig, men faktum är att de flesta som joggar som du ändå gör klarar av kortare bitar i högre tempo så kan man vila lite när hunden nosar o strosar intill.

Nej stapplig är han inte, håller ett rätt jämnt tempo. Men nu var det inte konditionsträning jag avsåg även om man såklart behåller en bättre kondition och hälsa när hunden är lös och kan galoppera osv. utan även friheten det ger en hund.

Monoton träning försöker jag att undvika och även när jag joggar (nu har jag inte gjort det på länge) så brukade hundarna vara lösa. Även när jag cyklar så varierar jag tempo.

Jag vet inte om jag orkar svara i tråden mer. Jag har iaf fått okej från två poliser och jag tar hänsyn även om jag inte krälar ur skinnet för att försöka undvika att jag eventuellt stör en sparv 50 meter bort...

Även jag har fått ok av en polis som jag pratat med i veckan.

Men det är väl dags nu för disskussionen att dö ut, ingen vill ju ändra uppfattning iaf så vi verkar inte komma någon vart :)

Ha det gott :)

Då tycker jag du ska be denne polis att uttrycka sig skriftligt till dig vad som gäller, så inte polisen missuppfattar din fråga och så du inte feltolkar polisens svar.

Glöm inte brevhuvud så man ser var från mailet kommer, för mig vore det väldigt intressant då de isf inte bara går emot NVV utan även rikspolisen som menar NVV tolkning är korrekt.
Se på Linnsan-hon hade "glömt" beskriva att det kastades pinnar ut från vägen långt.

Jag vet inte om jag orkar svara i tråden mer. Jag har iaf fått okej från två poliser och jag tar hänsyn även om jag inte krälar ur skinnet för att försöka undvika att jag eventuellt stör en sparv 50 meter bort...

Det handlar inte om den där sparven 50 meter bort, och uttrycker du dig så till polisen, samt glömmer din pinnkastning där hunden enligt din egen utsago springer långt ifrån rakt ut från vägen på åker, så förstår jag att du kan ha fått det svar du fått.

Men du har ju brevhuvudet i ditt mail så du kan ju lägga ut ditt svar med det, dessutom brukar frågan man ställt hänga med i svaret.

Vad har du fått okej på och av vem?

Tråden handlar om myndighetens syn på lösa hundar under barnkammartiden.
Så då är det väl lämpligt att du bidrar med vad du har fått fram?
Detta så att även andra kan ta del av informationen.
Källa är mycket viktigt i ett sådant fall.

Om du har ställt frågan så att svaret inte stämmer med reglerna så kommer ju inte det svaret att hjälpa dig om du blir anmäld och rättssystemet drar igång.
För även om Polisen säger okej så måste det prövas i domstol om någon som tycker att du bryter mot lagarna överklagar.

Jag har iaf fått okej från två poliser ...

Samma sak här.

Värdet av den informationen är noll utan säker källa.
Vem svarade vad på vilken fråga?

Och så är det även för dig om jakträttsinnehavaren tar och kopplar upp din hund och tar med sig den.
I det läget så gäller de lagtexter och föreskrifter som jag har länkat till och vad 2 enskilda icke namngivna Poliser kan ha svarat på en fråga som man inte vet formuleringen på har noll och intet värde.

Du kommer inte att kunna använda den informationen i det läget.

Lite statistik

Här är lite statistik för att sätta in störningarna i ett större perspektiv.
Källa: Nationella Viltolycksrådet
http://www.viltolycka.se/statistik/

Större vilt, dödat av trafik under 2011 i hela landet
------------------------------------------------
Dovhjort: ...899
Kronhjort: ..311
Rådjur: ....3065
Vildsvin: ...2647
Älg: ........5994
Övrigt: .....456
--------------------------------------------------
Summa: .40951

Statistik för småvilt, som fåglar, hare, kanin mm saknas förstås, men det lär knappast vara färre med tanke på vad man ser längst vägarna.

Kanske vi som gillar djur och natur borde oroa oss lite över de siffrorna istället?

Men vilken jakträttsinnehavare gör en sådan sak????
Om jag har min hund innom synhåll, kommer på inkallning, och inte stör, (vistas där det inte finns djur)
Vilken jakträttsinnehavare har så mycket fritid, eller är så nitisk att h*n skulle idas bemöda sig om att springa och koppla glada hundar i skogen:confused:

Likaså vilken polis har så mycket tid över att dom skriver en rapport på något som visseligen är olagligt, men som knappast tas upp i någon domstol i alla fall.

Jag skulle vilja se vilket straff en hundägare har fått under sådana promisser???
De är en helt annan sak när hundar verkligen drivit vilt! DET är straffbart!
Då vi hade 2 lösa hundar på vår mark, som faktiskt drev råddjur. (mitt i vintern) fick ägaren en tuff utskällning, och vi lovade honom dyrt och heligt att fånga hans hundar och ta dom till polisen en ev. nästa gång.
Det har inte hänt. Det var ett misstag. Sånt kan ske.

En familj här i byn fick se 2 skotrar som drev råddjur på andra sidan sjön, dom samlade ihop ett par mannar och körde ikapp dessa skotermarrodörer.
Tog namn personnummer och skoter regnummer.
Lämnade över detta till polisen, och.... Två år senare har INGET hänt:devil:
Killarna gick fri, ärendet las ner, och även om just dom inte kommer jaga djur med skoter, så kommer det helt säkert att hända igen.
Varför skulle straffet vara värre om min hund skulle sköta sig i min närhet, än om jag jagar djur med skoter:confused:

Det här har ju skapat en hysteri som inte är vettig, sunt förnuft måste få råda.
Jag tror inte att någon av oss verkligen vill att poliser, dommare, och andra myndighetspersoner ska använda sin snålt tilltagna arbetstid till att jaga lösa hundar i skogen, och deras ägare som råkar kasta en pinne på en stubbåker där det inte finns djur:crazy:
I så fall har paragrafrytteriet tagit galna propotioner:(

* Jenny *
Ps ni kan få namnet på den man som gjorde polisanmälan, måste bara kolla att det är okey med honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 666
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 034
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka