Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Nej du måste ha en verklig arbetsuppgift och en hund som är lämplig för arbetet.
Typ behöva flytta dina kreatur/bondens kreatur och ha en tränad vallhund.
Arbetet skall ha med din eller lantbrukarens försörjning att göra.
Så att leta svamp i skogen en solig söndag fungerar inte.

Men söka svamp för att plocka och sälja går fint :-)

Hur ska man få tag på en tränad vallhund om det är olagligt att träna?
De föds ju liksom inte färdigutbildade.

Nu så börjar jag undra om ni kan läsa?

Jo man får ju träna också, det står i någon av alla de länkar som jag har lagt in.

Men söka svamp för att plocka och sälja går fint :-)

Du får väl arrendera en markplätt för det då.
Och uppvisa att dessa inkomster är för din försörjning och inte bara hobby.
Men jag tvivlar på att du kan motivera att hunden måste vara lös för det arbetet.

Fast vänta nu? Räknas hundar under arbete bara som det om man har det för försörjningen?

Så om jag tränar för frivilligtjänst så räknas det inte? Det räknas inte heller med vallande hundar som man har bara för att använda på gården i hobbysyfte? Låt oss säga att man har djur som gör att man tjänar så mycket som de kostar och man ändå vill ha vallhund, då får man alltså inte använda den?

Jag tycker det verkar som att du tyder lagen som du vill. Bara för att du stött på hundägare som har hundarna lösa vind för våg så betyder det inte att det inte finns andra som har lydnad på sin hund, men det kanske är där skon klämmer?

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Såhär står det ju i lagen, jag tolkar det, som även två poliser jag haft kontakt med tolkar det och polis är även medveten om hur träningar för tävlings och tjänstehundar går till, även på hemmaplan. Att hundar inte ska springa runt utan kontroll (springa lös = hund som springer runt utan kontroll från föraren och inte en okopplad hund som hålls under kontroll).

Om fallet hade varit att hundar inte får gå mer än 2 meter från föraren under hela barnkammartiden så är det ju bara för polisen att åka ut en liten sväng alt. prata med brukshundklubben och då skicka ut böter till medlemmar som har hund lös. Det hade ju varit superlätt att ge folk böter och "sätta dit" dom om det hade varit så. Jag tror inte att det är så. Jag tror den viktiga delen i just detta att man inte stör vilt och en hund som håller sig på vägen, söker i avvallad ruta och spårar där en person ju redan gått inte stör det vilda.

Att man inte skulle få träna tror jag inte heller, utan det är just grupper och verksamheter som behöver tillstånd.

Hundar får inte störa vilt, oavsett om den är i 2 meters koppel eller 10 meter okopplad. Med störa får nog anses att hunden aktivt stör, alltså luktar kring/i bo, går efter spår in i skogen där det kan trycka djur och allmänt aktivt störande. Jag har svårt att tänka mig att någon skulle gå vidare med en anmälan om jag och hund passerar ett vilt djur som då skuttar iväg, vi har inte stört det, men det blev stört. Jag tror att det är den väsentliga skillnaden. Det är skillnad på att störa vilt och på att vilt blir stört.

kl

Till lagen om tillsyn över hundar och katter följer en förordning där 10 § är den, i detta sammanhang, intressanta. Paragrafen pekar ut vissa närmare beskrivna undantag i Jaktförordningen. Dessa samt befogenheter att meddela närmare föreskrifter återfinns i jaktförordningen 16-18 §§. Där finns b l a ett undantag för att få använda hund för att jaga bort vilt innan slåtter.

Förordning (2007:1240) om tillsyn över hundar
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071240.HTM

Jaktförordning (1987:905)
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870905.htm

Nu så börjar jag undra om ni kan läsa?

Jo man får ju träna också, det står i någon av alla de länkar som jag har lagt in.

Jag har lärt det mesta du skrivit i den här tråden men inte länkarna då jag inte är tillräckligt kunnig inom allmän juridik för att ta till mig sådana texter.

Du (eller om det är Ginnies) hävdar att man inte får träna brukshundar i varken spår,uppletande eller sök under förbudstiden. Jag har svårt att se vad för skillnad att träna en vallhund i vallning. Brukshundar kan göra nytta precis som vallhundar. Kanske inte för att någon ska tjäna pengar utan mer för att arbeta i nödsituationer där människors liv kan stå på spel.

Visst tränar de flesta för att tävla men det gör många med vallhundar också. Många skaffar sig en BC och skaffar sig sedan får för att ha att träna med och blir då beroende av sin hund.

Arrendera behöver jag inte :) Och han måste gå lös när han spårar/söker, eller ja, långlina :)

Vet inte om någon har lagt in den här redan. Från jaktlagen:

19 § Om det behövs till skydd för viltet eller av annat särskilt skäl, får länsstyrelsen trots 16 § första stycket lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter och 16 § denna förordning meddela föreskrifter om
1. att hundar som förföljer vilt inte får användas vid jakt efter älg, hjort, rådjur, mufflonfår eller vildsvin,
2. att hundar, i marker där det finns vilt, ska hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa också under annan tid än den 1 mars–den 20 augusti,
3. att hundar ska hållas kopplade.

Dvs. att endast om det behövs för att skydda viltet eller av annan särskild anledning får man förelägga om koppeltvång. Dvs. att så länge dessa krav inte uppfylls så kan inte någon myndighet göra något.

Jag jobbar själv på en myndighet och vi får endast göra det som står i lagstiftningen medan "allmänheten" får göra allt som INTE står i lagstiftningen.

Visst måste paragrafens krav vara uppfyllda. Men med en så öppen strof som ”av annat särskilt skäl” så är inte det särskilt svårt. Sen så kan det ju tilläggas att de tre möjligheterna som paragrafen ger, åt länsstyrelsen, är att ytterligare inskränka hundägares möjligheter att ha sina hundar lösa. I botten vilar fortfarande 16 § 1 st lag om tillsyn över hundar och katter. Här handlar det om möjligheten att lägga strängare regler ovanpå det.

Som en OT parantes eftersom det i tråden förekommer en del juridiska termer…

Utdraget är inte från jaktlagen utan jaktförordningen. För det andra är ett förläggande något du gör i ett enskilt ärende mot en enskild person. Alltså ett betungande beslut för en enskild individ om något denne ska eller inte får göra. Paragrafen handlar om föreskrifter. Föreskrifter är en författning så som lag är. Alltså allmänt gällande. Skillnaden mot lag, är vem som beslutar och varifrån denne härleder sin behörighet.

Visst måste paragrafens krav vara uppfyllda. Men med en så öppen strof som ”av annat särskilt skäl” så är inte det särskilt svårt. Sen så kan det ju tilläggas att de tre möjligheterna som paragrafen ger, åt länsstyrelsen, är att ytterligare inskränka hundägares möjligheter att ha sina hundar lösa. I botten vilar fortfarande 16 § 1 st lag om tillsyn över hundar och katter. Här handlar det om möjligheten att lägga strängare regler ovanpå det.

Som en OT parantes eftersom det i tråden förekommer en del juridiska termer…

Utdraget är inte från jaktlagen utan jaktförordningen. För det andra är ett förläggande något du gör i ett enskilt ärende mot en enskild person. Alltså ett betungande beslut för en enskild individ om något denne ska eller inte får göra. Paragrafen handlar om föreskrifter. Föreskrifter är en författning så som lag är. Alltså allmänt gällande. Skillnaden mot lag, är vem som beslutar och varifrån denne härleder sin behörighet.

Ja det är ju självklart men den lagen är som diskuteras här väldigt ospecifik.

Slarvigt av mig att blanda ihop förordning med lag. Är som sagt inge vidare på allmän juridik. Den lagstiftning jag arbetar utifrån skiljer sig ganska mycket från annan lagstiftning.

Vilka sanktioner finns till dessa lagstiftningar och förordningar?

Delvis KL.

Finns det några tydliga exempel på vad ”av annat särskilt skäl” kan vara? Har svårt att se någon myndighet ge mig ett förläggande för att min hund går 10 meter framför mig på en stig och stannar och kommer direkt på tillrop. Eller om jag vallar upp en ruta och inte upptäcker något vilt i den där jag kör uppletande eller sök direkt efteråt. Eller om jag lägger ett spår och går det med hunden en timme senare. Skulle den däremot är 10 meter ifrån mig och jagar fåglar eller är på en känd häckningsplats så förstår jag det.

"Skälet" måste ju ändå kunna hålla i rätten vid ett eventuellt överklagande.

Paragrafen handlar som sagt inte om en möjlighet att förlägga en enskild hundförare att ha sin hund kopplad. Utan om en möjlighet att i ett område införa ex ett allmänt koppeltvång. Det är skillnaden mellan föreskrift och förläggande.

Särskilt skäl kan a n t vara så vagt som allmän trivsel och säkerhet om det är ett område som används av andra.

Ang följderna, se 24 § lagen om tillsyn över hundar och katter
"Till böter döms den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet bryter mot 16 § första stycket eller en föreskrift som har meddelats med stöd av 16 § andra stycket."

Skulle en föreskrift om koppeltvång i ett område meddelas med stöd av 19 § jaktförordningen och detta sedan överträds så är det ” en föreskrift som har meddelats med stöd av 16 § andra stycket.” Straffet är alltså dagsböter.

Jag är inte alls så kritisk mot lösa hundar som jag låter i mina inlägg. Jag tänkte bara att eftersom tråden handlar om att ta redan på vilka regler som finns så är det något som jag till viss del kan hjälpa till med.

Något jag sitter och funderar på är föreskrifter meddelade av andra än länsstyrelsen ex kommunala nämnder.

Krasst så skall behörigheten i de flesta fall kunna härledas upp till riksdagen. Alltså riksdagen har i 16 § 2 st tillsynslagen gett en behörighet till regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer att besluta närmre. Regeringen har utnyttjat det genom att meddela jaktförordningen och har i den gett vidare viss behörighet till länsstyrelsen. Finns inte denna ”slingan” så blir föreskriter meddelade av myndigheter och kommuner inte gällande rätt.

Har en kommunal nämnd tagit beslut om koppeltvång i ett område så gäller alltså inte det. Såvida de inte får sin behörighet någon annan stans ifrån. Men vart katten skulle det vara. Dessutom får ju länsstyrelsen bara meddela föreskrifter om det som räknas upp här. Varifrån kommer i s f behörigheten att ex meddela hundförbud i joggingspår. Ordningslagen kanske… Nä jag är nog lite för trött för dethär.

Så om jag tränar för frivilligtjänst så räknas det inte?
Det är då tjänstehund och lyder under Polisen och den förordning som jag har länkat till.
Du kan inte gå ut på egen hand och träna detta utan måste vara organiserad.

Det räknas inte heller med vallande hundar som man har bara för att använda på gården i hobbysyfte? Låt oss säga att man har djur som gör att man tjänar så mycket som de kostar och man ändå vill ha vallhund, då får man alltså inte använda den?
Det fungerar nog, man måste inte gå med vinst för att anses bedriva verksamhet.
Glöm inte bokföringen bara.

Att man inte skulle få träna tror jag inte heller, utan det är just grupper och verksamheter som behöver tillstånd.
Men där så tror du fel.
Det är BARA grupper och verksamhet som får träna och de måste dessutom ha markägarens tillstånd.

Läs länken till dispensen.

Jag har svårt att tänka mig att någon skulle gå vidare med en anmälan om jag och hund passerar ett vilt djur som då skuttar iväg, vi har inte stört det, men det blev stört. Jag tror att det är den väsentliga skillnaden. Det är skillnad på att störa vilt och på att vilt blir stört.
Om viltet blir stört så har du ju stört.
Och det får du inte göra enligt allemansrätten.
Du får inte störa.
Viltet får inte bli stört.

Det är inte ditt vilt, det tillhör jakträttsinnehavaren.

Du måste läsa länkarna för att förstå.
Annars så får du nöja dig med att tro på oss.

Vallhundar arbetar i jordbruket med lantbrukets djur.
Dessa djur uppehåller sig på inhägnat område och använder den mark de går på.
Marken är liksom redan upptagen av tamboskap.

Räddningshundar tränas som tjänstehundar under ordnade former enligt Polisens föreskrifter.
Vill man träna sin hund till tjänstehund så får man gå genom de organisationer som har avtal med Polisen eller Militären.
Brukshundsklubben är en sådan organisation.

Sådana är reglerna.

Jag jobbar själv på en myndighet och vi får endast göra det som står i lagstiftningen medan "allmänheten" får göra allt som INTE står i lagstiftningen.

Om du arbetar på en myndighet så får du nog ta och försöka förstå länkarna som jag har lagt in.
De är skrivna på tämligen lättbegriplig svenska.

Om du inte kan förstå vad som står i de länkarna så blir jag faktiskt allvarligt orolig för verksamheten på din myndighet.

Du måste läsa länkarna för att förstå.
Annars så får du nöja dig med att tro på oss.

Vallhundar arbetar i jordbruket med lantbrukets djur.
Dessa djur uppehåller sig på inhägnat område och använder den mark de går på.
Marken är liksom redan upptagen av tamboskap.

Räddningshundar tränas som tjänstehundar under ordnade former enligt Polisens föreskrifter.
Vill man träna sin hund till tjänstehund så får man gå genom de organisationer som har avtal med Polisen eller Militären.
Brukshundsklubben är en sådan organisation.

Sådana är reglerna.

Det är inte alltid som vallningen sker på inhägnat område, djuren måste ibland flyttas mellan olika inhägnader och hunden måste nog även utbildas i det innan den kan anses vara färdigtränad.

Ja men de anordnar väldigt sällan de regelbundna träningar som en huden måste få för att bli bra på det den ska göra. Min BK anordnar endast tävlingar i bruks, några kurser eller organiserade träningar inom spår, sök eller uppletande har jag inte sett att det har. Skulle otroligt gärna gå en sådan kurs i spår och uppletande men har inte sett det på andra ställen i närheten heller.

Du behöver inte vara orolig för min myndighet för jag har inte ens klickat på länkarna du har lagt upp. Jag har hyffsat bra koll på den lagstiftningen jag ser till och är jag osäker så vet jag var jag ska vända mig.

Ja men de anordnar väldigt sällan de regelbundna träningar som en huden måste få för att bli bra på det den ska göra. Min BK anordnar endast tävlingar i bruks, några kurser eller organiserade träningar inom spår, sök eller uppletande har jag inte sett att det har.
De? Är inte du med där?
Då så är väl du en av De som Klubben består av.

Vill du ha så se till att ordna.
Man kan inte gå och vänta på att "någon annan" skall fixa det som man vill ha.

Du behöver inte vara orolig för min myndighet för jag har inte ens klickat på länkarna du har lagt upp.
Jo ännu värre, du försöker inte ens läsa informationen.
Jag tycker att du skall ta och klicka på länkarna och läsa innehållet.
Där så står ju vilka regler som gäller kring en aktivitet som du är intresserad av och vill utöva.
Det minsta som man kan begära då är väl litet visat intresse för hur det förhåller sig.

Kan jag då tycka.

Om du arbetar på en myndighet så får du nog ta och försöka förstå länkarna som jag har lagt in.
De är skrivna på tämligen lättbegriplig svenska.

Om du inte kan förstå vad som står i de länkarna så blir jag faktiskt allvarligt orolig för verksamheten på din myndighet.

Nu har jag tittat på de flesta länkar du lagt in och de säger ju inte mycket mer än vad som redan sagts här i tråden. Jag trodde att det var förarbeten och domar du hade lagt in. Jag tittade lite snabbt på förarbetet till jaktlagen och den belyser ju att lagen om koppeltvång blir "mildare" än den var tidigare.

Jag kan förstå att det är ett stort problem att folk har sina hundar lösa utan uppsikt och då speciellt på vår/sommar. Jag tycker inte att man ska låta hunden störa och förstöra. Jag vet några som har sina understimulerade hundar lösa utan att ha en fungerande stoppsignal eller inkallning, inge kul för vilt, grannar, katter, markägare och andra hundägare. Men alla hundar drar inte runt som dammsugare i naturen som du verkar tro. Bara för att hunden går 10 meter i från mig ibland så betyder det inte att den gör det i alla riktningar. Han stör nog mindre vilt än en hund i 2 meter koppel som rör sig i alla riktningar runt föraren (helt lagligt medan jag enligt vissa här är olaglig).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 666
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 034
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat