Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Nu har jag tittat på de flesta länkar du lagt in och de säger ju inte mycket mer än vad som redan sagts här i tråden.
Det är just det som jag tycker är viktigt.
Att myndigheternas skrifter stämmer med vad som skrivs i tråden.
Så att ingen kan anklaga någon för att hitta på.

Jag trodde att det var förarbeten och domar du hade lagt in.
Det finns också inlagt i tråden.

Men alla hundar drar inte runt som dammsugare i naturen som du verkar tro.
Varför skulle jag tro det?

Det finns någon dom där just 10 m framför skall ha varit inom gränsen.
Men jag orkar inte leta rätt på den just nu.
Det var kortare bakåt och åt sidorna.

kl

Egentligen är det ju bara att konstatera att ungefär 95 procent av hundägarna som jag har stött på under min livstid faktiskt bryter mot lagen (inklusive jag själv) konstant. Flexikoppel är ett av de vanligaste typerna av koppel, jag ser allt oftare folk med lina till sina hundar, även läderkoppel som är längre än två meter. Jag själv låter mina hundar vara okopplade året runt (med extra hänsyn under mars-augusti), jag spårar hela året och så vidare.

Tanken med lagen är ju att folk ska ha sina hundar under kontroll för att minimera störning på folk och fä, vilket naturligtvis borde vara självklart för alla.

Jag undrar dock om det är någon som tycker att hundar som spårar och som är lösa under kontroll är ett verkligt problem? I sådant fall. Varför görs inget? GÅR det att få igenom en anmälan på någon som har sin hund lös under kontroll (hunden jagar inte och kommer direkt på inkallning), jag har nämligen aldrig hört om något liknande?

Tyvärr så skickade jag genom deras mail på hemsidan så har inte min fråga, men jag frågade om det fanns något speciellt avstånd hunden ska förhålla sig till föraren under perioden 1 mars-20 augusti när man gick på skogsvägar/grusvägar eller om det räcker att hunden är under uppsikt och under kontroll samt håller sig på vägen och inte röjer i skogen.

Får man lägga ut namn?

Då tycker jag du ska skicka ett nytt mail till samma polis och fråga dels om det är Ok att kasta pinnar så hunden drar från vägen, dels fråga polisen hur denne ställer sig till NVV riktlinjer som tydligt talar om kortare avstånd om man ser till skog, jo, namnet kan du ta med, polisen måste stå för den informaton som delas ut till allmänheten.

Som sagt, rakt ut i skogen går jag inte förutom om jag spårar eller tränar upplet, och då går jag ju på marken innan och ser samtidigt om där är något vilt.

Men du kan omöjligt veta om du kommer att störa innan du traskar in i skogen, det är inte det du ser som stör-utan det är den störning djuren kan uppleva och det behöver inte ens du märka.

Kan det inte vara så att dessa förespråkare för att hundar ska sitta i koppel, och max 2 meter från föraren inte KAN ha sina hudar lösa?

Min är helsäker, är 100 på stanna och sticker inte efter vilt, jag har honom intill ändå- ibland lös, ibland, särskilt om jag vill tänka på annat, i koppel.

Jösses, jag förväntade mig en tråd om Barnkammartidelag där små barn har sex med hundar. Vart är världen på väg tänkte jag.. hmm
:o

Då tycker jag du ska skicka ett nytt mail till samma polis och fråga dels om det är Ok att kasta pinnar så hunden drar från vägen, dels fråga polisen hur denne ställer sig till NVV riktlinjer som tydligt talar om kortare avstånd om man ser till skog, jo, namnet kan du ta med, polisen måste stå för den informaton som delas ut till allmänheten.

Varför skulle hunden inte få lämna vägen när man själv innan kollar läget? Vad är det du menar att hunden stör ett par meter in i kanten? Och ja, mina hundar kissar och bajsar även i kanten.

Men du kan omöjligt veta om du kommer att störa innan du traskar in i skogen, det är inte det du ser som stör-utan det är den störning djuren kan uppleva och det behöver inte ens du märka.

Fast vänta lite nu. Är det det du vill? Att man inte ska få röra sig i skog och mark? Att djuren skulle störas så av att känna lukten av hund/människa tror jag inte ens lite på. Inte i områden där det rör sig folk, bilar, crossar, hundar och en massa annan skit dagligen.

En dag mötte jag en älg när jag var ute med häst + hund. Skulle gå runt mossen då de satt upp en vägbom. När vi gått en bit uppenbarar sig plötsligt denna älg ungefär 15 meter ifrån oss. Glodde några sekunder samtidigt som den tuggade på en tuva och även denna traskade sen långsamt iväg. En annan gång mötte jag en älg när jag + alla tre hundarna var ute i skogen. Den sprang över skogsvägen, stannar för att kolla på oss och traskar sen långsamt vidare. Och oj ja, schäfern var då lös och ca 7 meter ifrån och kissade på en gren snett bakom mig, vilket inte bekom älgen särskilt mycket förutom att den var nyfiken. Vildsvin har jag också sett, cyklade på en 70-väg med skog runtom. Hör då hur det grymtar och prasslar i skogen och en hel vildsvinsfamilj har då stannat och glor på oss, då blev däremot JAG lite skrämd då jag har stor respekt för vildsvin och de inte var långt borta. Rådjur ser jag ibland på åkrar vi går förbi och harar verkar inte bry sig när de har parnings"dans" iaf. Jag vet inte jag, men enligt mig så vänjer sig det vilda med att samspela med mänskligheten och det som tillhör oss. Men vi kan ju hägna in all skog förutom små plättar som vi människor kan få uppleva naturen på så får viltet vara ifred eftersom att det håller på att dö ut och störas ihjäl pga att en hund går okopplad 10 meter från föraren.

Det kan knappast bara vara jag som vill fortsätta vara i naturen, även med okopplad hund och självklart med större hänsyn under den känsliga delen av året. Men samtidigt så vill jag också njuta av naturen, och hundarna också. Och om man nu ska fortsätta hänvisa till lagen, att man skulle göra lagbrott så står det inget om hur många meter min hund ska vara ifrån mig, framförallt inte om den håller sig uppe på vägen.

Senast ändrad:

Jag hittade förresten inte det där om att hundens stängsel skulle hålla ute vilt från att komma in till den, skulle du kunna länka?

Om man tar fotbollsplanen som ett exempel så spelas det fotboll så gott som varje dagar i veckan + att många leker med sina hundar och tränar (däribland jag) på denna plan. Ändå så kommer harar tillbaka och även rådjur (och harar) har tagit sig ända fram till lägenheterna och då bor det rätt många hundar här.

Vi har mängder av kaniner och ett par harar PÅ vår brukshundklubb. Dom är tom framme när det är tisdagsträningar och den ena haren har varit så nära min lösa hund under ett framåtsändande som 6 m.

När vi har MH så kommer kaninerna fram ur sina gömmor och tittar aktivt på spökena (momentet går på appellplanen). När hunden som ska agera börjar skälla så bryr dom sig inte det minsta. När det skjuts under skottestet så sticker dom, men kommer fram nästa gång hund och spöke entrar planen.

Det händer liknande saker i skogen på våra patrullövningar. En gång var det en kanin som studsade runt vid patrullstigens slut (där flera hundar hade patrullerat tidigare). Där var alltså mycket och färsk doft från både människor och hundar. Den verkade inte särskilt brydd alls.

Ni får allt säga till hararna att de blir så störda av era träningar och hundarna att där kan de ju inte vara ;)

Perfekt störning dock! Det hade jag gärna haft för då hade jag kunnat få lillhunden viltren ordentligt!

KL

Nu på kvällen när jag gick med hundarna så flög en hyffsat stor fågel upp från skogskanten när jag gick förbi, hundarna hade redan passerat och ändå blev fågeln mer störd av mig. Ska jag kanske be hundarna motionera sig själva för att jag stör så mycket i skogen med min närvaro?

Varför skulle hunden inte få lämna vägen när man själv innan kollar läget? Vad är det du menar att hunden stör ett par meter in i kanten? Och ja, mina hundar kissar och bajsar även i kanten.

Men hallå, du har faktiskt beskrivit hur du kastar pinnar osv ut på åkrar....långt från dig, glid inte till något annat.

Fast vänta lite nu. Är det det du vill? Att man inte ska få röra sig i skog och mark? Att djuren skulle störas så av att känna lukten av hund/människa tror jag inte ens lite på. Inte i områden där det rör sig folk, bilar, crossar, hundar och en massa annan skit dagligen.

Nej ,det har jag inte sagt, men man ska visa hänsyn och inte störa OCH det anses särskilt viktigt under barnkammartiden OCH hundar anses som särskilt störande OAVSETT andra störningar.

Det är ju faktiskt inte säkert att de andra störningarna du räknar upp är OK heller, bara för att andra störningar stör så behöver man ju inte skita i att sköta sitt och sin hund .

Jag hittade förresten inte det där om att hundens stängsel skulle hålla ute vilt från att komma in till den, skulle du kunna länka?

Om man har en större specialhage, som inte eg kan räknas som ren tomt och om hunden skall lämnas ensam däri.

Men hallå, du har faktiskt beskrivit hur du kastar pinnar osv ut på åkrar....långt från dig, glid inte till något annat.

Nu kastar jag mest pinnar och bollar på fotbollsplanen då det dels är väldigt nära där jag bor och är en allmänt bra plats att träna och leka på. Men visst, går vi förbi en stubbåker som vi får vara på så kan jag även träna och leka där. När vi kastar boll i skogen är det främst på vägen som bollen kastas som belöning, om det är fritt i skogen vid sidan av så kan bollen kastas dit. Jag glider ingenstans.

Det är ju faktiskt inte säkert att de andra störningarna du räknar upp är OK heller, bara för att andra störningar stör så behöver man ju inte skita i att sköta sitt och sin hund .

På vilket sätt skiter jag i att sköta mig och min hund?

Jo, du glider från din sanning om du inte skriver till polisen att du även kastar ut på åkrar så hunden sticker dit själv långt från dig.

Om man har en större specialhage, som inte eg kan räknas som ren tomt och om hunden skall lämnas ensam däri.

Länka gärna så jag får läsa hela då jag inte hittar det. Rasthage måste alltså vara säker från andra djur? Hur säker? Jättebra om du kan länka.

Så de rasthagar som finns uppsatta på allmänna platser är säkrade från att andra djur ska kunna ta sig in? Om ett djur tar sig in och en hund stör i dens rasthage, vad händer då?

På vilket sätt skiter jag i att sköta mig och min hund?

Det är hela tiden en massa bortförklaringar för att slippa ta till sig lagen, alltid, det är ändå cyklister, å den där fågeln är minsann mer rädd för mig än för hunden, svampplockarna stör minsann, ja, hur mycket som helst. Ibland kastas pinnarna bara någon meter ibland hej å hå lång ut på stubb , du ser minsann inget men tänker inte på de djur som kan se dig o hunden utan att bli sedda men ändå störda.

Men jag värnar väl mer om de vilda djurens rätt till intillhundar och mer störningsfritt när de väntar o har smått.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 666
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 034
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka