Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Ni får allt säga till hararna att de blir så störda av era träningar och hundarna att där kan de ju inte vara ;)

Perfekt störning dock! Det hade jag gärna haft för då hade jag kunnat få lillhunden viltren ordentligt!

Ni är välkomna ner! :)

Men vilken jakträttsinnehavare gör en sådan sak????
Den som ledsnat på en granne som ränner i jakträttsinnehavarens skog med lös hund.
T.ex.

Vilken jakträttsinnehavare har så mycket fritid, eller är så nitisk att h*n skulle idas bemöda sig om att springa och koppla glada hundar i skogen ...
Jag känner många som bor på sin jaktmark och dagligen går flera promenader i sin skog för att rasta sina hundar och se till sina marker.
De har gott om tid att koppla andras hundar.

Likaså vilken polis har så mycket tid över att dom skriver en rapport på något som visseligen är olagligt, men som knappast tas upp i någon domstol i alla fall.
Den som måste.
En anmälan måste alltid tas om upp någon anmäler brott.
Det kan inte Polisen slingra sig ur p.g.a. tidsbrist.
Om ärendet läggs ner så kan man överklaga.

Det här har ju skapat en hysteri som inte är vettig, sunt förnuft måste få råda
Vems sunda förnuft då?
Om åsikterna går isär om vad som är sunt förnuft så är det ju lagarna som avgör vad man får göra.
Lagarna har rätt, alltid.
Det heter ju t.o.m. så, Lag och Rätt, Tingsrätt o.s.v.

I så fall har paragrafrytteriet tagit galna propotioner ....
Lagarna skall ju följas, annars så är det ju ingen mening med dem.
Att fara runt och göra som man tycker bara för att man tycker att lagarna är överdrivna är inte något man får göra.
Anarki och att ta lagen i egna händer är inte något som är tillåtet i en rättsstat.

Vilka andra lagar kan man då också strunta i tycker du?
Eftersom det inte verkar vara så viktigt för dig menar jag.

Sv: Lite statistik

Kanske vi som gillar djur och natur borde oroa oss lite över de siffrorna istället?

Varför "i stället"?

Bara för att en sak är dum så behöver man ju inte tillåta annat som är dumt.
Sådana där avledande manövrer med att peka på något annat som är värre är bara så tråkiga.

Statistik för småvilt, som fåglar, hare, kanin mm saknas förstås, men det lär knappast vara färre med tanke på vad man ser längst vägarna.

Kanske vi som gillar djur och natur borde oroa oss lite över de siffrorna istället?

De siffrorna skulle minska om fler bilförare följde lagen och inte körde för fort,
jodå, det händer ändå, men siffrorna skulle minska, precis som antalet dödsolyckor för människor minskar om hastighen som är tillåten hålls.

Att det accepteras ändå är såklart samhällsekonomiskt, tänk vilket väsen om någon önskar föbjuda biltrafiken, ja menar, hunden får fortfarande vara med i skogen det är inte tal om förbud bara vara nära.

De siffrorna skulle minska om fler bilförare följde lagen och inte körde för fort,....

Då så är vi där igen.
Vissa anser att det inte är sunt förnuft att följa lagen.
Köra litet för fort på bra väg gör väl inget?

Och så är vi där igen.
Vems förnuft som skall gälla.
Och bara för att vara riktigt odräglig - nej jag kör aldrig över hastighetsgränsen.

Den som ledsnat på en granne som ränner i jakträttsinnehavarens skog med lös hund.
T.ex.

Jag känner många som bor på sin jaktmark och dagligen går flera promenader i sin skog för att rasta sina hundar och se till sina marker.
De har gott om tid att koppla andras hundar.

Den som måste.
En anmälan måste alltid tas om upp någon anmäler brott.
Det kan inte Polisen slingra sig ur p.g.a. tidsbrist.
Om ärendet läggs ner så kan man överklaga.

Vems sunda förnuft då?
Om åsikterna går isär om vad som är sunt förnuft så är det ju lagarna som avgör vad man får göra.
Lagarna har rätt, alltid.
Det heter ju t.o.m. så, Lag och Rätt, Tingsrätt o.s.v.

Lagarna skall ju följas, annars så är det ju ingen mening med dem.
Att fara runt och göra som man tycker bara för att man tycker att lagarna är överdrivna är inte något man får göra.
Anarki och att ta lagen i egna händer är inte något som är tillåtet i en rättsstat.

Vilka andra lagar kan man då också strunta i tycker du?
Eftersom det inte verkar vara så viktigt för dig menar jag.

Finns många lagar som polisen/domstolen ser mellan fingrarna.
När grannens hundar var på min gård och bet ihjäl en valp, + skadade en hund så illa så vi inte trodde hon skulle överleva. Så var detta inget brott, fast det ena överfallet var under den sk koppeltvångstiden.
Eller att det försvann ca 30 griskulltingar från våra hagar och grannen gick och skröt om att hans hundar minsann döda vildsvinsungar, himla bra tyckte han..
Dessa hundar har även bitit ihjäl rådjur utanför en annan grannes fönster. Poliserna var där och fotograferade, men inget hände..
Hundarna har även varit och sprungit på arbetsplatser, och de har ringt polisen. Inget hände då heller...

Så ni kan sitta här och skriva om små petitisser, som lite för långt koppel mm, för allt lär inte gå till domstolen bara för det.

.
Och bara för att vara riktigt odräglig - nej jag kör aldrig över hastighetsgränsen.

Konstigt, det frågade jag dig i en tråd en gång. Och då erkände du att visst hände det att du kör för fort...

Och att alla dessa olyckor bara skulle bero på att folk kör för fort, är ju bara löjligt att säga...

Då så är vi där igen.

Och så är vi där igen.

Det är väl ingen som stör sig på att du kör efter hastighetsbegränsningen eller tycker att du är odräglig för att du är engagerad i frågan. Det är väl mest vi andra som tycker att hårklyvning är lite överdrivet i denna fråga. Som någon sa, vi står för vad vi gör och ni står för att ni vill att detta efterföljs från punkt till pricka. Vi får väl helt enkelt vara ense över att vara oense.

Det är väl ingen som stör sig på att du kör efter hastighetsbegränsningen eller tycker att du är odräglig för att du är engagerad i frågan. Det är väl mest vi andra som tycker att hårklyvning är lite överdrivet i denna fråga. Som någon sa, vi står för vad vi gör och ni står för att ni vill att detta efterföljs från punkt till pricka. Vi får väl helt enkelt vara ense över att vara oense.

:bow::bow::bow:

Jag håller med. Trots att jag är ense med TS om tolkningen av lagen just under barnkammartiden så har jag också i en tidigare tråd erkänt att jag i vissa lägen tänjer på den. Inte på promenader, för där finns fullgoda alternativ, men det kan hända ett par gånger per år att jag tränar spår eller uppletande på egen hand under den period då det egentligen bara får ske organiserat.

Jag håller också med.

Det jag tycker är tråkigt är att det inte kunde få bli en informativ tråd där vi diskuterar olika tolkningar av vad man (utifrån lite förnuft om vad situationen kräver) har att anpassa sig till utan att det resulterar i en rigid bokstavtolkning av lagen (som rätten ändå inte skulle förmå att genomdriva).

Ja du, jag vet faktiskt inte vad jag ska säga. Författaren till den uppsatsen har inte valt att vara med i vår diskussion. Men som lärare skulle jag ha önskat att den vore mer kärnfull. Nu är det ett väldigt stort område som behandlas rätt svepande.

Kan du precisera, gärna genom att referera till valda stycken, hur du menar att uppsatsen bringar klarhet i det som behandlas här?

Som jag skrev tidigare så kan man helt enkelt konstatera att lagen inte efterföljs, ens av de som normalt är laglydiga och hänsynstagande människor. Jag känner även till fall då polisen spårtränat sina civila hundar under hundförbudstiden. Det är liksom inget man ens reflekterar över när man utbildar spårhundar. Jag erkänner utan omsvep att jag spårar ca 3 gånger i veckan på sommarhalvåret (varav 1 är organiserad). Så frågan är kanske om det är lönt att ha kvar en lag som så många bryter mot? Eller behöver den kanske skrivas om? Spårhundarna kan ju faktiskt användas till viss samhällsnytta.

Kan tillägga att jag då och då valltränar min hund också, dock på annans får. Fåren inhyses av en person som har dem enbart som träningsobjekt till sina hundar. På hösten kommer bonden och kör dem till slakt. Ett inte helt ovanligt samarbete. Är hela detta arrangemanget också olagligt? + då att vi tränar våra unga hundar, de är inte färdigutbildade.

En bekant som är fårbonde betäcker sina tackor på hösten så de lammar på senvintern. Om detta är det normala så är det väl rätt urbota dumt att förlägga all vallningsträning vintertid?

Då tycker jag du ska be denne polis att uttrycka sig skriftligt till dig vad som gäller, så inte polisen missuppfattar din fråga och så du inte feltolkar polisens svar.

Glöm inte brevhuvud så man ser var från mailet kommer, för mig vore det väldigt intressant då de isf inte bara går emot NVV utan även rikspolisen som menar NVV tolkning är korrekt.
Se på Linnsan-hon hade "glömt" beskriva att det kastades pinnar ut från vägen långt.

Tyvärr kan jag inte ge dig något brev. Vi satt och pratade över en kaffe och jag tog upp detta bland allt annat vi gaggade om. Han är en vän, så därav allt prat.
Men kortfattat så är det väl som jag tyckt, tolka lagen med en nypa förstånd och förnuft. Allt behöver inte vara så svart vitt :)

Är du inte nöjd med detta så får du väl låtsas som jag aldrig skrev om den här polisen och fortsätta på ditt 'kopplade' spår. Men jag är jättenöjd :)

Vad har du fått okej på och av vem?

Tråden handlar om myndighetens syn på lösa hundar under barnkammartiden.
Så då är det väl lämpligt att du bidrar med vad du har fått fram?
Detta så att även andra kan ta del av informationen.
Källa är mycket viktigt i ett sådant fall.

Om du har ställt frågan så att svaret inte stämmer med reglerna så kommer ju inte det svaret att hjälpa dig om du blir anmäld och rättssystemet drar igång.
För även om Polisen säger okej så måste det prövas i domstol om någon som tycker att du bryter mot lagarna överklagar.

Jag vet att det inte skulle hålla i en domstol, haha, men dit kommer jag inte att hamna så det behöver du inte oroa dig för :)

Den var mest bara juridiskt intressant och lättläst.
Men det som kanske mest hörde hit var avdelningen om att författaren konstaterade att intressen av att kunna låta hundar vara lösa kolliderar med tillsynslagen.
Samt att författaren sedan önskar att kommunerna skall ordna platser för hundar att vara på.

Jag tycker att det avspeglar hundägarnas attityd på något vis.
Där hundägande på något sätt står över annat djurägande så att andra Kommunen/markägare/annan skall tillhandahålla vad hundarna behöver.

Är inte det hundägarens ansvar att se till att ha tillgång till vad hunden behöver?
Typ egen eller hyrd inhägnad mark att vara på?

Lite mer statistik

Då så är vi där igen.

Och så är vi där igen.

Här är lite mer statistik, denna gång är viltolyckorna uppdelade månadsvis år 2010:
(även denna gång är källan Viltolycksrådet)

Jan. 6160, Feb. 3094, Mars 2869, Apr. 2359, Maj 3562, Jun. 3817,
Jul. 2942, Aug. 2873, Sept. 3177, Okt. 4666, Nov. 5938, Dec.6018
TOTALT: 47475

Som synes en påtaglig ökning under de månader då den allmänna jakten pågår.

Om inte lagarna går att följa i verkligheten därför att intressen kolliderar, så är det lagarna som måste justeras.
Att gå bredvid dem och göra som man vill ändå är fel väg att gå.

Hur kommer det sig att du inte ser till att vara auktoriserad för träning själv och skaffar markägarens tillstånd så att du kan göra samma sak som du gär fast lagligt?
Det kan väl ändå inte göra ont att spåra lagligt jämfört med att göra det olagligt?

Vad gäller fåren så går det nog att stuva in under "arbetande hund".
Inhägnad med får som skall bli mat är nog att betrakta som jordbruk.
Inte ens jag kan se att det skulle kunna krocka med lagarna.
Fåren är ju djuren på det området.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 665
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 034
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka