Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

*kl*

Ja alltså man kan ju snabbt konstatera att lagen (om den nu ska tolkas så dessa tjänstemän gör...) överträds till vardags av alla som tränar bruks. Det är helt omöjligt att ha en hund i tävlingskondition om den bara får spåra/söka 1 gång i veckan. För att inte tala om hur lång tid det tar att utbilda... Särskilt för de stackarna som bor längre norrut, där det är förbjudet i princip hela barmarkssäsongen. Men som jag skrev i den tidigare tråden så är polisen helt och hållet medvetna om detta. Så antingen är det fel på tolkningen av lagen, eller så ser polisen verkligen mellan fingrarna när det gäller träning och utbildning av tävlingshundar.

Fast man kan inte riktigt säga att det är fel på tolkningen av lagen när det är de som ska genomdriva lagen som gör tolkningen. Lagtolkning är ingen exakt vetenskap utan vi får bland annat reda på hur den ska tolkas genom att se hur den tillämpas.

När det gäller lösspringande hundar så är det polisen som beslutar om föreläggande, dvs. det är polisen som genomdriver lagen. Skulle man bestrida ett föreläggande och det blir ett fall för tingsrätten så är det dock istället tingsrätten som tolkar lagen och tillämpar lagstiftningen. Att poliser och domstolar och andra som kan tänkas tillämpa lagen gör olika bedömningar i många fall finns det ju mängder av exempel på. Regeln om att hundar ska hållas (som) kopplade mellan 1 mars till 20 augusti är inget undantag.

När det gäller det här med lösa hundar tänker jag mig att det är lite som tävlingscyklister (under träning) som cyklar på vägbanan trots att det finns cykelbana. Det är egentligen inte tillåtet, men samtidigt är det inte möjligt (och inte ens lämpligt) att cykla mycket hög fart på de flesta cykelbanor. Jag har nog aldrig hört talas om att någon cyklist har blivit stoppad av polisen för att denne har cyklat på vägbanan. Däremot, om en olycka är framme så blir det uppenbart att det är cyklisten som har gjort fel eftersom han inte skulle befinna sig där. Samma med tränande hundar. Hundar ska egentligen inte befinna sig långt från sin förare under hundförbudstiden. Men ingen polis skulle nog komma på tanken att stövla fram och lägga sig i om hunden ser ut att vara under mycket god kontroll. Däremot, om något skulle inträffa (blott genom sin närvaro, inte genom att hunden aktivt gör något) till följd av att hunden befann sig långt från föraren så får man nog stå där med skägget i brevlådan.

Ja alltså man kan ju snabbt konstatera att lagen (om den nu ska tolkas så dessa tjänstemän gör...) överträds till vardags av alla som tränar bruks.

I en tidigare tråd så skriver Jadzia hur det förhåller sig.
Det skall vara organiserat och man skall ha markägarens tillstånd.
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15366876&postcount=51
Det skall också ledas av en auktoriserad instruktör eller behörig träningsledare.
http://www.brukshundklubben.se/uplo...rdsverkets dispens t.o.m 31 december 2015.pdf

På det så svarar Jadzia
Vilket väldigt många med brukshundar är, så för de flesta är det inget problem.
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=15367158&postcount=70

Så de som seriöst tränar ser nog till att ordna det så att de kan.
De utbildar sig till instruktör/träningsledare och skaffar markägarens tillstånd.
Och de kan ju då erbjuda sina vänner som också vill träna att följa med på träningarna.

Hur svårt kan det egentligen vara?
Så det är ju egentligen inte något problem.

Jag har nog aldrig hört talas om att någon cyklist har blivit stoppad av polisen för att denne har cyklat på vägbanan.

Då så skall jag berätta för dig om vägen mellan Nyköping och Oxelösund.
Den har en utmärkt cykelbana.

I våras när cykelsäsongen drog igång så rensade Polisen av vägen från cyklar och föste upp dem på cykelbanan.
Efter det så var det inte en enda cykel ute på vägbanan.

*kl*

arligt talat, de (*polisen*) har varken tid eller resurser for att springa runt och kontrollera bruksare.

Polisen springer inte allmänt runt och kontrollerar saker och ting.
De agerar ju oftast på anmälan.
Och det är ju när man blir anmäld som det ransakas om man har följt reglerna.

Om en markägare anmäler en hundägare för att störa viltet på sin mark med lös hund, då så kommer lagarna att användas mot hundägaren.

Om tjänstehundar för spårning och eftersök.

Jag hittar inget sådant.

Det står inte just "dipens".
Däremot så står det att Polismyndigheten skall bestämma hur de skall göra samt att det är Chefen som skall besluta.
Ungefär.

Det står att alla tjänstehundar lyder under Polisen och att Polismyndighet bestämmer, samt beslutsgången.

Här är länken igen.
http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP214_1_RPSFS2011_2.pdf

Men vad exakt stod det i gamla 6 § i Jaktlagen då?

Det är den där paragrafen om löpa lös under Barnkammartiden och driva vilt.
Den som är flyttad till Tillsyn av hundar och katter.
Under tiden 1 mars till 15 augusti o.s.v.

Men jag hittar ingen bra källa på nätet.
(Står i min gamla Lagbok)

Jag utbildar min till patrullhund inom hemvärnet. När certet är klart så ska vi göra ett test hos polisen. Målet är att bli eftersöksekipage på försvunna personer. Men hunden måste ju tränas för att kunna komma dit.
Då så kommer du att lyda under Polisen.
De bestämmer själva hur de vill göra och deras regler har jag nu länkat till 2 ggr.
Jag hoppas att du som kommer att lyda under dessa regler läser dem.

Även med TJ-hund?
Med arbetande hund så menade jag hund som arbetar i jordbruket t.ex. vallar får.
Tjänstehund lyder under Polisens regler och det är på ett helt annat vis.

Läs länken.
Där så står det.

Polisen springer inte allmänt runt och kontrollerar saker och ting.
De agerar ju oftast på anmälan.
Och det är ju när man blir anmäld som det ransakas om man har följt reglerna.

Om en markägare anmäler en hundägare för att störa viltet på sin mark med lös hund, då så kommer lagarna att användas mot hundägaren.

ar for trott i bollen men har for mig att jag skrev att far man en anmalan pa sig for att ha stort viltet sa kan man nog rakna med pahalsning... meeeen... jag ar egentligen alldeles for trott for att lyckas skriva nagot vettigt, och kan mycket val ha snurrat till det.

Men ja, sjalvklart, stor ens hund vilt sa stor ens hund vilt och det ar aldrig okey. Det ar ju en av de storsta ansvaren vi tar pa oss i skog och mark, bade med och utan hund...

Det vore bra om du lägger ut brevhuvud och namn.Och hur du ställer din fråga.

Jag har inte lagt ut alla mina namn, men många, är det någon som undrar så kan jag göra det.

Tyvärr så skickade jag genom deras mail på hemsidan så har inte min fråga, men jag frågade om det fanns något speciellt avstånd hunden ska förhålla sig till föraren under perioden 1 mars-20 augusti när man gick på skogsvägar/grusvägar eller om det räcker att hunden är under uppsikt och under kontroll samt håller sig på vägen och inte röjer i skogen.

Får man lägga ut namn?

Tja, de samarbetar med SBK så det måste ju ha funnits massvis med tillfällen att säga något som "ni kanske ska informera att folk inte får träna spår under hundförbudstiden". Det har de inte gjort. Jag har inte träffat en enda människa som är aktiv inom bruks som ens skulle tänka tanken att inte spåra. Och jag är nybakad allmänlydnadsinstruktör, inte ett ord om detta på utbildningen. Det är helt enkelt något som inte stämmer.

Jag tycker också att det är något som inte stämmer om det ska tolkas så. Likadant med upplet egentligen, om man går i terrängen innan så ser man om där är något vilt om det inte är det så stör ju inte hunden?

Visst ska man ta hänsyn, men att dra det så långt som att hunden skulle gå på högst 2 meters avstånd ser jag som överdrivet då de flesta vilda djur som bosätter sig i områden som mina faktiskt är hyffsat vana vid allt möjligt. Om man tar fotbollsplanen som ett exempel så spelas det fotboll så gott som varje dagar i veckan + att många leker med sina hundar och tränar (däribland jag) på denna plan. Ändå så kommer harar tillbaka och även rådjur (och harar) har tagit sig ända fram till lägenheterna och då bor det rätt många hundar här. Jag vet inte, hade de blivit så störda så hade de ju inte kommit hit?

Likadant i trädgårdar. Om man har vilda djur där, ska man inte få ha ute hunden då?

KL..

Visst är det konstigt. När det gäller hundar och andra saker som några hakar upp sig på, då måste lagen följas till punkt och pricka.
Det letas länkar som egentligen inte säger att det är exakt så, utan ofta står det "bör"..

Sen när det kommer till andra lagar och regler, ja då är de själva inte så lagliga. Men då går det kringgå och ha en himla massa förklaringar..

Och spelar ingen roll hur mycket länkar som läggs in och egna åsikter som skrivs. Händer inte så mycket när det väl kommer till kritan ändå..

Ni gör er bara löjliga, som gång efter gång sitter här på hund och gör er duktiga.

Nä, den här tråden är för mig bara ännu ett försök att klanka på alla hundägare och dra alla över en kam. Det finns skitstövlar inom allt... Utan att det gång efter gång måste påpekas här..

Kan det inte vara så att dessa förespråkare för att hundar ska sitta i koppel, och max 2 meter från föraren inte KAN ha sina hudar lösa? Jag menar, jag har full koll på min hund, och på mina marker.... Och hon kommer på inkallning. Alltså är jag beredd att ta mitt straff OM någon skulle haffa mej för att ha hunden lös.
Jag orkar inte argumentera, utan bara säga att jag bryter mot lagen. Punkt slut!
Vi har bara barmark mellan slutet på maj, och slutet av september, och den tiden är kort när man vill träna spår tex.

* Jenny *

Det duger inte.

De skall arbeta i jordbruk eller räddningstjänst.
Det är tjänstehundar som söker folk och fä i skogen.
Och lantbrukaren med djur som får ha eller anlita vallhund.

Och för arbete så krävs det att du antingen äger eller brukar marken.

Det är som med terrängkörningslagen.
Bara den som arbetar får köra i terrängen, även om det är på egen mark.
All nöjeskörning är förbjuden.

Så om jag äger marken, alt får tillåtelse från markägaren, då kan vi jobba för glatta livet?:)

Om tjänstehundar för spårning och eftersök.

Det står inte just "dipens".
Däremot så står det att Polismyndigheten skall bestämma hur de skall göra samt att det är Chefen som skall besluta.
Ungefär.

Det står att alla tjänstehundar lyder under Polisen och att Polismyndighet bestämmer, samt beslutsgången.

Här är länken igen.
http://www.polisen.se/Global/www och Intrapolis/FAP/FAP214_1_RPSFS2011_2.pdf

Fast de föreskrifterna handlar om polisens hundverksamhet. Det är väl ändå inte polisens hundverksamhet som gör eftersök av trafikskadat vilt? Polisen har inga egna eftersöksjägare. Däremot är det polisen som beslutar om eftersöket.

Då så skall jag berätta för dig om vägen mellan Nyköping och Oxelösund.
Den har en utmärkt cykelbana.

I våras när cykelsäsongen drog igång så rensade Polisen av vägen från cyklar och föste upp dem på cykelbanan.
Efter det så var det inte en enda cykel ute på vägbanan.

Då hade jag fel i mina aningar.

Fast de föreskrifterna handlar om polisens hundverksamhet. Det är väl ändå inte polisens hundverksamhet som gör eftersök av trafikskadat vilt? Polisen har inga egna eftersöksjägare. Däremot är det polisen som beslutar om eftersöket.

Nu så har du inte läst hela.
Försök igen.

Så om jag äger marken, alt får tillåtelse från markägaren, då kan vi jobba för glatta livet?:)

Nej du måste ha en verklig arbetsuppgift och en hund som är lämplig för arbetet.
Typ behöva flytta dina kreatur/bondens kreatur och ha en tränad vallhund.
Arbetet skall ha med din eller lantbrukarens försörjning att göra.
Så att leta svamp i skogen en solig söndag fungerar inte.

Eller så får du fixa eller åka någonstans där det finns de möjligheterna. Men det ska vara lätt, bara släppas löst, slippa anstränga sig.

Har du över huvud taget någon aning om hur mycket tid och arbete man måste lägga ner för att få en hund fullkomligt viltren?
Eller på att få den så säker på inkallning och stoppkommando, att man alltid kan hejda den i alla situationer?

Vill man att det ska vara "lätt", är det naturligtvis enklare att ständigt dra runt hunden i ett snöre.
Eller att bara släppa ut den på den inhägnade tomten eller de patetiskt små rasthagar som de flesta städer erbjuder, och inbilla sig att det täcker hundens behov av att röra sig fritt.

Visst, det finns också konstlade surrogat, som att cykla miltals med den varje dag, (vilket inte sällan leder till förslitningsskador, eftersom hunden då tvingas att hela tiden röra sig i samma tempo och gångart).

Min teori är att en stor anledning till att det finns så många problemhundar idag är, att många hundar aldrig får en chans att röra sig naturligt, eller att möta andra hundar på ett naturligt sätt, istället för att hänga och skälla i ändan av ett koppel.

Så jag tänker fortsätta att tillämpa sunt förnuft, vilket i mitt fall innebär att jag håller hunden kopplad under de perioder och på de platser där jag bedömer att det behövs - och det innebär inte ständigt koppel under halva året.
I övrigt kommer jag att fortsätta att ha den lös, under full uppsikt.

Visst, det innebär att jag tidvis kommer att bryta mot lagen, om man bara ser till lagens bokstav. Ser man emellertid till lagens syfte, d.v.s att hunden inte ska störa vilt, känner jag mig rätt trygg i att vi inte gör någon större skada.

Det här blir mitt sista inlägg i den här tråden, så ni behöver inte oroa er för flera olämpliga åsikter från min sida.

Nej du måste ha en verklig arbetsuppgift och en hund som är lämplig för arbetet.
Typ behöva flytta dina kreatur/bondens kreatur och ha en tränad vallhund.
Arbetet skall ha med din eller lantbrukarens försörjning att göra.
Så att leta svamp i skogen en solig söndag fungerar inte.

Hur ska man få tag på en tränad vallhund om det är olagligt att träna?
De föds ju liksom inte färdigutbildade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 666
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 034
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat