Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

På mark där det alltid finns någon jakt som pågår så är det ju alltid aktuellt.
Som här där jag bor nu, här jagas det alla dagar året om.

Är det jägare ute alla dagar året om?! Det känns smått fantastiskt; även om jag vet att man t ex får jaga årsungar av vildsvin året om så har jag svårt att tänka mig att särskilt många jägare utnyttjar den rätten varenda dag. Hur som helst är jag tacksam över att markägarna häromkring gärna samarbetar med både oss hundintresserade och andra som behöver röra sig i skogen, till exempel hästägare - inte minst travtränare. Tack vare att vi kan använda marker för träning så har vi numera ett par av försvarsmakten godkända eftersöksekipage som kunnat hjälpa till att leta efter försvunna personer.

Är det jägare ute alla dagar året om?!

Ja det är det.
På sommarhalvåret så bor en av jägarna här i husvagn på den camping som min sambo driver.
Nu så är den husvagnen dragen till annan plats som jaktkoja.

Det är flera som jagar, så det är nog någon ute varje dag.
Vildsvin och sjöfågel är det som jagas mest.
Men även rådjur, hjort, hare, grävling, räv och älg.
Här är mycket viltrikt och utan jakten skulle det bli stora problem.

Där jag bodde förut så gick jägarna i skogen minst 2ggr varje dag.
De bor ju där och ägnar sig till stor del åt jakt.
Lika många timmar/dag som hästmänniskor ägnar sig åt sina hästar.

Hur som helst är jag tacksam över att markägarna häromkring gärna samarbetar med både oss hundintresserade och andra som behöver röra sig i skogen.....

Men det är nog inte så svårt att få till.
Just det där med samarbete.
Grunden i ett sådant är ju att det måste gå åt båda håll.
Att man kommer överens.
Jag är övertygad om att det på båda dessa ställen går att få tid i skogen utan jägare om man frågar om lov.
Om man sedan håller sig till de tider som man har fått och inte stör på andra tider när det jagas så är man nog också välkommen tillbaka under många år.

Problemet uppstår när hundägarna t.ex. lägger spår och drar runt och stör utan att ha frågat först och sedan hävdar allemansrätten för att få vara i vägen.

Det jag skrev berodde lite på att du inte verkar vilja ha något samarbete alls med hundintresserade.

Jägarna här jagar sjöfågel med hund.
Så allt beror ju på situationen.

Det är främst reglerna jag vill skall följas och då särskilt den om att fråga om lov.
För mig så handlar det främst om det där med "mitt och ditt".
Och då att inte ta sig friheter på andras mark som man inte har rätt till.

Min sambo, som är den som innehar jakträtten här där vi bor, uppskattar inte när det kommer folk och låter sina hundar bada lösa bland sjöfåglarnas bon.

Men alla hundägare är inte såna idioter, inte ens de flesta.

Vad gäller att fråga om lov så gör man det självklart inför organiserad träning och det krävs för att man ska lägga blodspår t ex. Däremot behöver man inte be markägare om lov för att lägga ett personspår vid den här tiden på året.

Men alla hundägare är inte såna idioter, inte ens de flesta.

Det räcker med att de som nu är alldeles för många.

De som frågar om lov och sedan uppför sig väl riskerar ju inte att bli motade av marken.
De har ju redan då de frågade visat hänsyn.

Störa jakten får man ju aldrig.
Om man gör det så kan man bli beordrad att koppla hunden.
Så var den spårningen över.

Får man veta att man stör jakten så går man självklart därifrån och frågar när det är ok att man hämtar snitslar och eventuella föremål. Det är synd att du har så dåliga erfarenheter av hundmänniskor och förutsätter att det kommer att bli problem.

Det är synd att du har så dåliga erfarenheter av hundmänniskor ....

Ja det är synd.
Och det är ju inte bara jag.
Utan det är jägarna (mina grannar) på stället där jag bodde förut, min sambo, jägarna här och hel bunt med markägare som har samma erfarenhet.
Visst, båda dessa ställen är på ställen med hårt tryck från fritids-folket, men ändå.

Om hundägarna uppförde sig bättre över lag och inte var så kaxiga över sina rättigheter på andras mark så skulle det vara mycket trevligare både för markägare och hundägare som vill träna sina hundar.

Den där attityden som även finns hos några i denna tråd, att "Jag gör som jag vill även om det bryter mot lagen" är inte ett bra sätt att få tillgång till mark att träna hundar på.

Jag förstår vad du skriver.

I princip alla jag känner har sina hundar lösa året om och ca hälften av dom borde nog ha dom kopplade året om istället, springer fram till folk osv den andra hälften har bra koll och kopplar i situationer där det behövs.

Så visst, jag ska väl inte rekomendera att ta lagen med en nypa salt. Men om inte alla ville så gärna missförstå så behöver det inte betyda så mycket heller.

Dom flesta av oss gör mer eller mindre små företelser då och då, så är det.

Kanske är det så att ni som brinner för den här frågan så mycket kanske har sett mycket mer störande beteende när det gäller det här. Jag har ju varit förskonad från det. De personer som jag pratar tidigare om i inlägget går jag inte med i skog och mark... hade jag gjort det så antar jag att jag kan lova att djurlivet blir rejält stört :/

När jag hoppade in i tråden så skrev jag som någon annan att jag iaf har min hund lös, sen blev det en jätte diskussion om det, jag kommer ju inte ändra på det, så känns rätt meningslöst att diskutera vidare om det egentligen.

Blir det bättre av att även andra väljer att strunta i lagen?

Jag tycker då att det blir värre ju fler som struntar i den.

Jo det har du rätt i. Min mening i tråden först var bara att skriva hur jag gör, inte försöka ändra på hur andra gör. Inte heller uppmuntra andra till lagbrott.

Jo det dödar massor av människor varje år.
Samt det där viltet som Kombo tog upp.
Farten är en stor fara i trafiken och något som Polisen därför jagar efter mer och mer.

Jag tycker att denna respektlöshet för lagen är skrämmande.
Detta då människor och djur faktiskt tar skada av den.

Jag är inte respektlös för lagen, även om det kan låta så. Jag tycker det är bra med koppeltvång egentligen, då jag förstår hur många betett sig ute i naturen.

En typisk kommentar när någon inte får som den vill.

Lagar handlar inte om att förhandla.

Nejdå, jag menade inte så, jag får ju göra precis som jag vill :) jag är inte ute efter att ändra någon. men jag vill heller inte hela tiden bli missförstådd.

Det var väldigt livat i den här tråden. Sen väntar jag bara på din årliga bajstråd som brukar dyka upp till våren, den är rätt underhållande :)

Min värsta erfarenhet var hundägaren som körde ut sin bil och ställde den på en mötesplats på min mark för att sedan släppa ut hundarna för att leka med mina hästar i deras hage.
Själv så satt han och rökte och läste tidning i bilen under tiden.
Detta var en vana som han hade så det upprepades flera gånger i veckan.
Ett av mina ston var dräktiga och blev så stressat att hon förlorade fölet.
Hon hade dåliga erfarenheter av hund sedan tidigare då hon blivit jagad av en Tervuerens vid upprepade tillfällen.

Jag är inte respektlös för lagen, även om det kan låta så.
Jo det verkar ju sannerligen så.

Sen väntar jag bara på din årliga bajstråd som brukar dyka upp till våren, den är rätt underhållande
Först så skall vi väl ha vinter?
Vi får se hur det blir med den.
Jag har flyttat och här så verkar alla mycket mera noga med att plocka upp.

Jag har ännu inte trampat i något bajs på min nya bostadsort.
Däremot i hyresgästernas hundbajs på gården där jag hyr ut hus.
Då så var jag arg kan du tro.

Jag förstår att du har dåliga erfarenheter med hundägare. Det har jag med faktiskt. Och det kan jag ju gärna erkänna, ju mer jag tänker tillbaka på det så förstår jag verkligen hur mycket sådana personer kan och skulle störa i skogen.

Många hundägare förutsätter att alla människor och djur omkring dom älskar alla hundar likasom dom gör.

Efter en sådan erfarenhet så vänder man på steken.

Alla som inte har frågat är ovälkomna.
För säkerhets skull.

Snor sista knappen*

Mailade tillbaka till polisen då det var en del oklarheter:

Hej!

Tack så mycket för ditt svar!

Har några fler frågor om det är okej.

Får jag kasta boll och träna lydnad på stubbåker om jag innan jag börjar kollar så där inte är något vilt där? Självklart bara på åkrar där jag har tillåtelse från markägaren.
Får jag jag träna uppletande med min hund i skogen med väl avvallad ruta och sen gömma föremål som hunden ska leta upp? Marken som hunden är på är alltså kollad ordentligt innan så där inte är något vilt som kan störas.
Får hunden vara med på min hagmark? Mer än två meter från mig?
Får jag träna personspår?

Det jag undrar är om perioden 1 mars-20 augusti igen då en del frågetecken fortfarande finns.

När det gäller verksamheter och gruppträningar vet jag att man behöver tillstånd från markägare + någon dispens.

Jag har min ena hund lös mycket. Under perioden 1 mars - 20 augusti är jag extra försiktig och han får inte lämna grusvägen eller skogsvägen om inte jag säger så. Förutom någon meter in i kanten för att uträtta behov. Jag belönar rätt mycket med att kasta boll/pinne på vägen för att bibehålla en god inkallning och lydnad och det vore bra att veta om jag bryter mot lagen när jag gör detta. Jag kan även kasta in bollen i skogen men då kollar jag självklart innan så det inte är något vilt där. Det handlar inte om många meter så det ser jag lätt innan jag kastar.

Hunden är självklart lydig.

Men hade gärna velat veta om jag bryter mot lagen.

Fick detta svaret:

Hej igen

Jag funderar på om du råkat i konflikt med någon markägare och vill känna dig säker på vad som gäller !

Oavsett, är det ju faktiskt så att det generellt sett inte finns koppeltvång. Undantagen är kommunala beslut för vissa områden eller regeringen eller länsstyrelsen som kan besluta om koppeltvång i t ex nationalparker eller särskilt känsliga fågelområden. I det senare fallet brukar det alltid vara skyltat om förbud mot hund eller koppeltvång. Vissa områden i fjällen där samerna håller renar kan också omfattas av koppeltvång. Annars är det polisen som beslutar om förelägganden till enskilda hundägare som p g a att man brutit mot lagen om tillsyn hundar och katter, får ett föreläggande om t ex koppeltvång.

Jaktlagen och ovan tillsynslag talar om att hundar ska hållas under sådan tillsyn att de inte springer lösa och med det menar man inte att hunden måste vara kopplad. Det handlar om att hunden inte får driva vilt eller orsaka avsevärd olägenhet.

Det är alltid svårt att svara på om olika exempel på hur hunden hanteras, ligger inom lagens råmärken.

Min bedömning är att det du beskriver är helt ok.

Jag har varit inne och läst på förarbeten till lagstiftningen och det fanns intressenter som ville ha ett absolut koppeltvång under 1 mars-20 augusti MEN SÅ BLEV DET ALLTSÅ INTE.

Fortsätt att träna din hund och ha roligt tillsammans med den.

Det verkar som att det ändå är grönt att ha hunden okopplad och mer än 2 meter ifrån. Och jag tror just att hunden måste aktivt störa viltet och inte bara med sin närvaro. Vilket ju även polisen ovan skriver.

Jag tror att din "Polis" är uppdiktad av dig för att stödja att du skall få göra som du vill.

I alla andra inlägg står namn och tjänsteplacering på den som svarar.
Men inte i ditt.
Dessutom så har den "Polisen" fel då den blandar ihop den ordning som alltid gäller med den extra ordning som gäller under barnkammartiden.

Efter en sådan erfarenhet så vänder man på steken.

Alla som inte har frågat är ovälkomna.
För säkerhets skull.

Jag förstår att du är avig, men samtidigt kan man inte slänga alla över en kam. Även jag har träffat på folk som är så respektlösa så man tappar hakan.

Efter att lilla hunden blev attackerad av en lös tax när vi var ute i skogen och när jag hade fått isär dem och ropade efter ägaren så såg jag ingen där. Och då både lät det rejält under både påhopp och när jag fått bort den andra hunden. Efter någon minut ser jag någon som masar sig sakta mot mig :grin: Inte ens en ursäkt fick man, däremot var han väldigt noggrann med att påpeka att min hund inte gick ihop med andra hundar bra eftersom att min hund (upprörd och rädd) morrade åt den andra, ja visst, hade du haft din hund under kontroll så hade min sluppit bli påhoppad:grin:

Några månader senare upprepades det men då hade jag min lilla + familjens lilla. Även denna gång fick jag inte ens så mycket som en ursäkt. Visst, olyckor kan hända men då ber man väl iaf om ursäkt. Jag hade skämts ihjäl!

Har även varit med om ett par som hade sina labbar lösa på en crosstävling som hoppade på, återigen min lilla. Och han var 4:e hunden hunden hoppade på och ändå koplade de inte upp. Har även en granne som har betét sig riktigt korkat och haft deras rottiskorsning som skäller och morrar på folk lös härute vid lägenheterna, med flit alltså. Även polis har varit här ett par gånger. Nej, korkat folk finns det överallt men det betyder inte att alla inte tar ansvar.

Och angående att jag skulle fortsätta ha min hund lös om någon började gapa om att jag ska koppla annars tar de hunden eller skjuter om de inte får tag i den så ja. Då hade jag nog dels ringt polisen och dels gått åt andra hållet. Om hunden skulle kopplas eller ej beror på hur hotfull jag finner situationen.

Om någon däremot skulle be mig koppla så gör jag det utan att blinka. Har även gått långt ut i blåbärsriset för hundrädda. Och det gör jag gärna. Respekt är viktigt, men det får funka åt båda hållen.

Senast ändrad:

Jag tror att din "Polis" är uppdiktad av dig för att stödja att du skall få göra som du vill.

I alla andra inlägg står namn och tjänsteplacering på den som svarar.
Men inte i ditt.
Dessutom så har den "Polisen" fel då den blandar ihop den ordning som alltid gäller med den extra ordning som gäller under barnkammartiden.

Nej, jag känner inte polisen. Mailade dit och fick svar av denna man: Åke Linnér
kommissarie. Som han skriver i slutet av mailen, men trodde inte det var viktigt utan att ni ville se vad som skrevs?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 665
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 034
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka