Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Nej, en störning är inte samma en som avsevärd olägenhet, det måste du väl förstå?

Och polisen har tagit beskrivning vad som gäller under resten av året, antingen av misstag eller okunskap.

Nej resten av året är det mycket "slappare". Hunden ska då så gott som bara hindras från att förfölja och jaga vilt.

Fast vad räknas som omedelbara närhet.
I många myndighetstolkningar så är det 2 meter.
Det står i flera av våra källor.

Jag tror helt enkelt inte man kan fällas för att störa vilt om man inte aktivt stör det. Alltså att hunden röjer runt vid sidan av i skogen, springer långt borta, röjer i bon osv.
Under barnkammartiden så får du inte störa "passivt" heller.
D.v.s. hunden får inte ens råka kliva över ett fågelbo eller snubbla på en harpalt.
Därför gäller att du måste kunna se vad som finns där du är hela tiden.
Du ser inte ett fågelbo på mer än kanske max 4 meter, de är oerhört väl kamouflerade.
Och kan ligga precis i kanten av skogsväg eller stig.

För mig är 10 meter "i närheten".

Visst.
Men inte i OMEDELBAR närhet.

Det är skillnad på "i närheten" och i "omedelbar närhet".

Fast då är ju området redan kollat efter vilt. Så på vilket sätt menar du att hunden stör mer pga det?

Hur gör du för att kolla av efter vilt utan att störa det?
Risken blir ju snarast att du röjer av en yta från vilt.

Och så har vi min egen åsikt.
Varför skall du få göra det på annans mark utan att fråga om lov?

*knapplån*
En parentes.
Jag tycker att det är märkligt att det på hundklubbens eget träningsområde är förbjudet att rasta hundar samtidigt som hundägare tycker att det är helt okej att hundar kissar på gräsmattor i parker där människor skall vara.
Eller leker på fotbollsplaner där människor skall spela fotboll.

Hundvärlden ter sig bara allt mer märklig.

Anledningen till att du tycker det är märkligt är väl antagligen för att du inte förstår dig på varken hundfolk eller hundträning :)

Sen, att Linnsan ev stör när hon söker av utan hund där hon ska träna finns inget förbud mot. Man får gå utan hund var man vill i skogen du vet.

Att du inte känner dig nöjd med mailet från 'Linnsans' polis är ju ditt problem. Dom flesta av oss litar på det polisen säger antar jag. Iaf jag, känns skönt att ha rätt :)

Nej resten av året är det mycket "slappare". Hunden ska då så gott som bara hindras från att förfölja och jaga vilt.

Det skrev han ju gällde barnkammartiden och det gäller ju under hela året.

Och hundar får aldrig orsaka avsevärda olägenheter, du vet strikt ansvar , strikt betalningsansvar.

Sen, att Linnsan ev stör när hon söker av utan hund där hon ska träna finns inget förbud mot. Man får gå utan hund var man vill i skogen du vet.

I allemansrätten finns det "inte störa, inte förstöra", så man ska vara försiktig vart man väljer att gå under barnkammartid även utan hund, vanlig hänsyn, inte bara klampa på för man menar sig ha rätt.

I allemansrätten finns det "inte störa, inte förstöra", så man ska vara försiktig vart man väljer att gå under barnkammartid även utan hund, vanlig hänsyn, inte bara klampa på för man menar sig ha rätt.

Javisst :)

*knapplån*
En parentes.
Jag tycker att det är märkligt att det på hundklubbens eget träningsområde är förbjudet att rasta hundar samtidigt som hundägare tycker att det är helt okej att hundar kissar på gräsmattor i parker där människor skall vara.

Ett parentessvar från en som gått kurser.

Att inte vovvar fick rastas eller kissas eller bajsas på plan var av den anledning när jag gick att då kunde de inte koncentrera sig på lydnaden.

*knapplån*
En parentes.
Eller leker på fotbollsplaner där människor skall spela fotboll.

Hundvärlden ter sig bara allt mer märklig.

Det är en träningsplan och inte rastningsplan.

Lite kiss på gräsmattor i parker? Stör du dig på det? Vad händer om vilt kommer in och gör behov på gräsmattan?

Varför skulle jag inte få vara på fotbollsplanen? Jag är inte där när de spelar fotboll så jag stör inte. Jag har dessutom mött "vaktmästaren", eller vad det nu heter då jag tränade.

Angående grejen som du tog upp tidigare om jämförelsen med att släppa hästen lös i grannens skog istället för att ha hage tycker jag inte alls är likt. Möjligtvis om du släpper en hund lös som för röja runt själv över några HA. Om du däremot har med dig hästen uppe på vägen när du är ute och går tror jag inte är olagligt alls. Har du bra inkallning och kontroll över hästen så tror jag ingen invänder. OM det däremot händer något så tror jag att man är ansvarig över vad hästen gjort (vilket man oftast inte är om man har träns/grimma på). Men med hundar har man ju alltid ansvar för vad dom gör. Men gör dom inget så är det ju inget lagbrott.

Fast herregud. Jag KOLLAR så att det inte är vilt där. Jag rusar inte runt som en blådåre och skrämmer det. Tycker du likadant om bärplockare? Eller någon annan som lämnar stigen/vägen?

Och hundar får aldrig orsaka avsevärda olägenheter, du vet strikt ansvar , strikt betalningsansvar.

Har jag skrivit något annat?

Det står inget i lagen om att hundar ska vara "nära intill". Utan att de ska hindras från att störa vilt under denna perioden.

Jag ger upp nu, det ger inget att diskutera detta då era åsikter verkar vara mer att ni inte tycker att hundar stör så mycket mer än vad de gör.

Senast ändrad:

Jo man får gå i skogen men inte störa viltet.
Man får absolut inte störa viltet så att man röjer av en viltfri yta att ha till att träna med hunden på.
Du får inte störa viltet i någon annans skog, inte någon tid på året.

Att du inte känner dig nöjd med mailet från 'Linnsans' polis är ju ditt problem. Dom flesta av oss litar på det polisen säger antar jag. Iaf jag, känns skönt att ha rätt :)

Det finns inget som talar för att du har rätt bara för att en polis svarar så.
Polisen är inte jurister.
Det är alldeles för många andra sakkunniga som svarar att du inte har rätt.
Samt, och detta är det viktigaste, det står i förarbetet till lagen.
Det som den Polisen inte lyckades med att läsa hela.

Jag har länkat till det tidigare i tråden.
Det är den tolkning som en domstol har att förhålla sig till.

Det är en träningsplan och inte rastningsplan.

Men vad spelar det för roll?
Om andra hundar rastas på den?

Jag kan förstå om inte en hund som skall arbeta på planen skall tro att den är ledig.
Planen = arbete.

Men om andra hundar leker på planen kan jag inte förstå att det skulle kunna störa.
Om inte någon tränar just då.

Varför skulle jag inte få vara på fotbollsplanen? Jag är inte där när de spelar fotboll så jag stör inte. Jag har dessutom mött "vaktmästaren", eller vad det nu heter då jag tränade.

Men dåså.
Då kan du ju låta din hund leka lös där.
Och behöver inte störa viltet i skogen.

Problemet löst.

Jaha, så man åker ut med bilen till någon annans skog under barnkammartiden, vallar av en sökruta och låter sedan hunden söka lös där?
Är det så?
Och det utan att fråga markägaren om lov?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 665
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 034
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka