Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.
kl
Har man rätt att bruka flexikoppel eller långlina under denna period?
kl
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo det är precis så man skall räkna.
Någon som promenerar på en stig i 2 km stör en yta av 1000 kvm.
Någon som har med sig sin hund så som man skall ha den stör en yta av 8000 kvm.
Någon som låter hunden röra sig fritt 5 m från föraren stör en yta av 20 000 kvm.
Katter är ganska så hembundna och springer sällan runt ute i skogen.
Detta eviga försvarandet av att låta hunden vara lös.
Bl.a. med att annat t.ex. katter minsann också stör.
Men då så bör ju störningen verkligen minimeras, om katterna redan stör.
Och den mark där annat inte stör få vara ifred för för hundar.
Katter är ganska så hembundna och springer sällan runt ute i skogen.
Varför kan inte skog och mark med djurungar och fågelbon få vara ifred för hundar på större avstånd från föraren än 2 m?
Varför är det så oerhört svårt att visa denna hänsyn mot de vilda djuren?
Därför att hundar också är djur, som behöver röra sig fritt ibland för att må bra.
Dessutom rör sig de flesta hundar, liksom katterna, i närheten av bebyggelse, där viltet redan lär ha anpassat sig till de störningar som förekommer. Annars hade de nog gett sig iväg, de hindras ju inte direkt av några koppel och stängsel.
Därför att hundar också är djur, som behöver röra sig fritt ibland för att må bra.
Du har inte ens sneglat åt mailen förstår jag.
Där står det "oavsett andra störningar". Katt är en sådan annan störning.
Och röra sig mer fritt kan din hund göra under den del av året det inte är barnkammartid,under förutsättning då förståss att den är lydig och kommer när du kallar och inte ist stör andra, vare sig djur eller människor. Eller så får du fixa eller åka någonstans där det finns de möjligheterna.Men det ska vara lätt, bara släppas löst, slippa anstränga sig.
Visst, men det får man då som ansvarsfull hundägare lösa på annat vis än att bryta mot lagen.
Kan man inte det så kan man nog inte ha hund.
Egen tomt.
Lånad tomt.
Rasthage.
Hyra tomt.
Brukshundsklubbens tomt.
Annat tillåtet.
Använd din fantasi och uppfinningsrikedom.
Men bryt inte mot lagen i brist på lösningar.
Det är inte tillåtet att rasta hunden på brukshundklubbarnas appellplaner! Och jag försöker i möjligaste mån undvika hundrastgårdar pga hög smittorisk. T ex skabb och mask...
Men jag inser att vi har nog tur här nere. Vi har väldigt ont om stigar, utan det är anlagda gångstråk i naturskyddsområden (=koppeltvång året runt) samt grusvägar att gå på. Mina hundar får naturligtvis aldrig lämna vägen och själva bege sig in i skogen. Då ser jag ju inte vad de gör. Så då bryter jag inte mot lagen annat än när jag spårar. Hunden är förvisso kopplad då, men på betydligt längre avstånd än 2 m.
Det är inte tillåtet att rasta hunden på brukshundklubbarnas appellplaner!
Om man inte har de rätta förutsättningarna för att ha hund/häst/katt/annat valfritt djur, så kan man ju inte ha det.
Inte ens där alltså.
Det om något är väl annars en plats avsedd för hundar.
Inte ens där alltså.
Det om något är väl annars en plats avsedd för hundar.
Använd din fantasi och uppfinningsrikedom.
Men bryt inte mot lagen i brist på lösningar.
[Vem säger att jag bryter mot lagen?
Så länge min hund inte förföljer vilt, anser jag inte att jag bryter mot lagen.
Det är inte tillåtet att rasta hunden på brukshundklubbarnas appellplaner!
kl