Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Myndigheternas syn på Barnkammartides lag.

Jo det är precis så man skall räkna.

Någon som promenerar på en stig i 2 km stör en yta av 1000 kvm.
Någon som har med sig sin hund så som man skall ha den stör en yta av 8000 kvm.
Någon som låter hunden röra sig fritt 5 m från föraren stör en yta av 20 000 kvm.

Med all respekt för att man bör följa lagar och regler, och se till att ha pli på sin hund innan man släpper den lös någonstans, tycker jag nog att en del av er överdriver störningarna. Man kan inte heller dra alla hundar över en kam.

Jag går mycket i skog och mark, och har alltid med mig hunden. Den är av jakthundsras, men tränad sen den var valp att inte förfölja vilt, och är faktiskt 100% viltsäker. Att jag och min hund skulle utgöra en sådan förfärlig störning för det vilda har jag svårt att tro på. Däremot tror jag att djur tolkar signaler mycket bättre än många tror, och uppenbarligen tolkar de min hunds signaler som ett icke-hot.

Innan området jag bor i byggdes ut, födde rådjuren sina ungar på min äng nära huset, och jag och hunden har flera gånger suttit och tittat på rådjurskid, som lekt och jagat varandra ett tiotal meter ifrån oss. På morgonpromenaderna passerar vi ofta betande rådjur, och det är knappt att de ids titta upp från grästuvan när vi passerar, ännu mindre flytta på sig.

På den tiden jag red och hade hunden med mig, stötte vi ofta på älg på skogsvägarna. Problemet var då knappast att vi skrämde iväg dem, snarare tvärt om. Långt ifrån att bli oroade och springa iväg hände det ofta att de vägrade flytta sig från vägen, vilket många hästar blev stressade av.

Vad fåglar och småvilt beträffar tror jag att alla de katter som springer lösa överallt på landet är ett så pass mycket större hot, att hundarnas roll i eventuella störningar blir försumbar. Men självfallet ska man hålla sig borta från stränder där sjöfåglar häckar under yngeltiden, och även från skogsbryn och täta snår.

Som sagt, lite sunt förnuft kommer man längre med än att försöka millimetertolka de lagar som finns.

Detta eviga försvarandet av att låta hunden vara lös.
Bl.a. med att annat t.ex. katter minsann också stör.

Men då så bör ju störningen verkligen minimeras, om katterna redan stör.
Och den mark där annat inte stör få vara ifred för för hundar.
Katter är ganska så hembundna och springer sällan runt ute i skogen.

Varför kan inte skog och mark med djurungar och fågelbon få vara ifred för hundar på större avstånd från föraren än 2 m?
Varför är det så oerhört svårt att visa denna hänsyn mot de vilda djuren?

Det där visste verkligen inte katterna jag växte upp med. Deras revir och jaktmarker var ganska stora.

Min hund däremot är väldigt förarbunden och håller sig alltid i närheten och på promenaderna i skogen så håller han reda på människo"flocken" (matte och husse) och försöker klura ut vilken stig flocken tänker ta. Går inte vi av stigen så gör han normalt inte det. På en lång skogspromenad går han kanske 3 meter från stigen max 3 ggr om ens det. Han intresse ligger helt i att hålla koll på oss och att leka med oss. Vi går i princip alltid på människostigar och inte viltstigar. Tror inte att vi hade stört mindre vilt om vi varit ute och gått utan hund :cool:

Detta eviga försvarandet av att låta hunden vara lös.
Bl.a. med att annat t.ex. katter minsann också stör.

Men då så bör ju störningen verkligen minimeras, om katterna redan stör.
Och den mark där annat inte stör få vara ifred för för hundar.

Varför kan inte skog och mark med djurungar och fågelbon få vara ifred för hundar på större avstånd från föraren än 2 m?
Varför är det så oerhört svårt att visa denna hänsyn mot de vilda djuren?

Därför att hundar också är djur, som behöver röra sig fritt ibland för att må bra.

Dessutom rör sig de flesta hundar, liksom katterna, i närheten av bebyggelse, där viltet redan lär ha anpassat sig till de störningar som förekommer. Annars hade de nog gett sig iväg, de hindras ju inte direkt av några koppel och stängsel.

Det finns jättestora, ödsliga skogar i vårt land, där i stort sett aldrig någon hund sätter sin tass.

Jag tycker faktiskt att ni överdriver problemen.

Därför att hundar också är djur, som behöver röra sig fritt ibland för att må bra.

Dessutom rör sig de flesta hundar, liksom katterna, i närheten av bebyggelse, där viltet redan lär ha anpassat sig till de störningar som förekommer. Annars hade de nog gett sig iväg, de hindras ju inte direkt av några koppel och stängsel.

Du har inte ens sneglat åt mailen förstår jag.

Där står det "oavsett andra störningar". Katt är en sådan annan störning.

Och röra sig mer fritt kan din hund göra under den del av året det inte är barnkammartid,under förutsättning då förståss att den är lydig och kommer när du kallar och inte ist stör andra, vare sig djur eller människor. Eller så får du fixa eller åka någonstans där det finns de möjligheterna.Men det ska vara lätt, bara släppas löst, slippa anstränga sig.

Visst, men det får man då som ansvarsfull hundägare lösa på annat vis än att bryta mot lagen.
Kan man inte det så kan man nog inte ha hund.

Egen tomt.
Lånad tomt.
Rasthage.
Hyra tomt.
Brukshundsklubbens tomt.

Annat tillåtet.
Använd din fantasi och uppfinningsrikedom.
Men bryt inte mot lagen i brist på lösningar.

Du har inte ens sneglat åt mailen förstår jag.

Där står det "oavsett andra störningar". Katt är en sådan annan störning.

Och röra sig mer fritt kan din hund göra under den del av året det inte är barnkammartid,under förutsättning då förståss att den är lydig och kommer när du kallar och inte ist stör andra, vare sig djur eller människor. Eller så får du fixa eller åka någonstans där det finns de möjligheterna.Men det ska vara lätt, bara släppas löst, slippa anstränga sig.

Vad för plats får hunden vara längre bort än 2 meter? Får den det i trädgården om man har en sådan? För även där finns det vilda djur som exempelvis fåglar som kan störas. Var får den vara det? Står det reglerat i lagen? Var får man använda flexi/lina? Var får hunden springa efter en pinne/boll?

Jag kan inte vara den enda som tycker att det låter väldigt löjligt att lagen skulle mena att hundar 6 månader om året ska beté sig som robotar och gå långsamt bredvid föraren. Är det verkligen så lagen tolkas?

Så som jag fick det förklarat för mig av polisen så är det OK med 10 meters avstånd sålänge sikten på hunden inte försvinner och att man har kontroll på hunden, samt att hunden håller sig på vägen och inte röjer runt i skogen. Kan verkligen inte se framför mig när jag går på en grusväg med hunden några meter framför mig att polisen skulle bry sig alls faktiskt om de skulle köra förbi.

Får jag fråga vad det är som stör djuren så gruvligt av att hunden går framför/bakom föraren? För precis som viveka så har jag inte alls upplevt det så.

Angående åkrarna så vet jag att jag får vara där när det är nyklippt. Och man ser alldeles utmärkt om där skulle vara något djur innan man börjar leka och träna med hundarna.

Det är inte tillåtet att rasta hunden på brukshundklubbarnas appellplaner! Och jag försöker i möjligaste mån undvika hundrastgårdar pga hög smittorisk. T ex skabb och mask...

Men jag inser att vi har nog tur här nere. Vi har väldigt ont om stigar, utan det är anlagda gångstråk i naturskyddsområden (=koppeltvång året runt) samt grusvägar att gå på. Mina hundar får naturligtvis aldrig lämna vägen och själva bege sig in i skogen. Då ser jag ju inte vad de gör. Så då bryter jag inte mot lagen annat än när jag spårar. Hunden är förvisso kopplad då, men på betydligt längre avstånd än 2 m.

Visst, men det får man då som ansvarsfull hundägare lösa på annat vis än att bryta mot lagen.
Kan man inte det så kan man nog inte ha hund.

Egen tomt.
Lånad tomt.
Rasthage.
Hyra tomt.
Brukshundsklubbens tomt.

Annat tillåtet.

Fast i lagen står det ju att man inte får störa vilt, om man inte gör det (eller hunden då) bryter man verkligen mot lagen då?

Ja nej, jag får väl sälja ena hunden och ha ihjäl den andra eftersom att jag inte har tillgång till något ovanstående. Det är dessutom inte samma sak att låta hunden springa av sig på en plätt som att låta den få mer frihet under promenaderna. På sbk (iaf min) får hundar inte rastas, där sker bara träning.

Det är inte tillåtet att rasta hunden på brukshundklubbarnas appellplaner! Och jag försöker i möjligaste mån undvika hundrastgårdar pga hög smittorisk. T ex skabb och mask...

Men jag inser att vi har nog tur här nere. Vi har väldigt ont om stigar, utan det är anlagda gångstråk i naturskyddsområden (=koppeltvång året runt) samt grusvägar att gå på. Mina hundar får naturligtvis aldrig lämna vägen och själva bege sig in i skogen. Då ser jag ju inte vad de gör. Så då bryter jag inte mot lagen annat än när jag spårar. Hunden är förvisso kopplad då, men på betydligt längre avstånd än 2 m.

Ja, jag tror inte heller att det blir olagligt att ha hunden okopplad med längre avstånd än 2 meter PÅ vägen. Däremot om de då röjer runt i skogen bredvid.

Om man inte har de rätta förutsättningarna för att ha hund/häst/katt/annat valfritt djur, så kan man ju inte ha det.

Om man inte har de rätta förutsättningarna för att ha hund/häst/katt/annat valfritt djur, så kan man ju inte ha det.

Fast om man har det förutom att vissa personer inte tycker det?

Du menar alltså att hunden får störa djur i trädgården?

Jag tror fortfarande att hunden får hålla sig mer än två meter från föraren, sålänge den inte röjer inne i skogen utan håller sig på vägen man går på.

Egen tomt.
Min egna tomt är 15000 m2. Där förekommer periodvis både rådjur, hare, årligen häckande gräsand och knipa, en förfärlig massa småfåglar - och grannens katter. Om djuren kände sig störda skulle de väl inte komma tillbaka hela tiden?

Lånad tomt.
Hur och var lånar man en tomt? Går man till grannen och frågar om man får släppa jycken bland hans älskade perenner?

Rasthage.
Rasthagar undviker jag, dels på grund av smittrisken, dels för att de tyvärr ofta frekventeras av lata hundägare, som inte ids uppfostra sina hundar.

Hyra tomt.
Var och hur hyr man en tomt? På Blocket eller?

Brukshundsklubbens tomt.
Som ett par stycken redan påpekat är Brukshundsklubbens banor avsedda för träning, inte för hundrastning. Dit går jag för att träna, inte för att motionera hunden.

Vem säger att jag bryter mot lagen?
Så länge min hund inte förföljer vilt, anser jag inte att jag bryter mot lagen.

Och nu går jag och lägger mig.
Den här diskussionen leder ändå inte till någonting, eftersom alla tycks vara låsta i sina positioner.

[Vem säger att jag bryter mot lagen?
Så länge min hund inte förföljer vilt, anser jag inte att jag bryter mot lagen.

Fast nu visar ju mailen både från polis och NVV att du gör det.

Och förfölja vilt får de aldrig göra, inte någon gång under året.

Det är inte tillåtet att rasta hunden på brukshundklubbarnas appellplaner!

Fast nu var det egentligen inte "rastning" det gällde utan "röra sig fritt ibland!"

Där jag gick mina kurser var det träning men även mycket belöningslek, hunden fick vara lös och man kunde kasta grejer eller leka med hunden- det måste väl alla klubbar tillåta??, att det läggs in belöningslek och frihetsrörelse mellan träningarna??

Att man inte får ta planen och "rasta" hunden är ju givet, pissa och skita fick de göra på andra ställen, planen var även öppen för medlemmar närsomhelst, bara åka dit, göra toalett först och sedan träna vad som helst och då finns ju verkligen möjligheter att ha hund lös OCH röra sig fritt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 666
Senast: Blyger
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Kom över detta när jag kikade genom dagstidningar.Äntligen någon som utreder begreppen gällande lös springande hundar och dess ägare...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 034
Senast: Jenny1
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat